فهرست و مقدمه.pdf
569.5K
انتشار کتاب اتحاد امامت و امارت؛ نظریۀ سازماندهی مدینۀ فاضلۀ شیعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸این اثر توسط جناب آقای سیدصمصامالدین قوامی و در ۲ بخش تنظیم شده است:
🔹بخش اول به ابعاد نظری اتحاد امامت و امارت اختصاص یافته است و در آن برخی مبادی، مبانی و زمینههای عرفانی، کلامی، فقهی و روششناختی نظریه، نسبت آن با نظریۀ امتداد ولایت از نبی به معصوم و از معصوم به فقیه (ولایت فقیه) و نیز پیوندهای آن با فلسفۀ تاریخ نهضت اسلامی تبیین شده است. همچنین مفاهیم «امامت»، «امارت» و «اتحاد» امامت و امارت از ابعاد معنیشناختی، اصطلاحی و گفتمانی، کاربردی و نیز اجمالاً دگردیسی تاریخی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. سپس ریشههای انگارۀ سکولاریستی جدایی بین مرجعیت معنوی (روحانی) و قدرت دنیوی و ادلۀ بطلان آن از منظر اسلام شیعی و به دنبال آن کیفیت مواجهه و مقابله با آن بر اساس این نظریه و همچنین کیفیت استقرار و ساختار طرح توضیح داده شده است.
🔸همچنین در این بخش به جایگاه نهاد «مسجد» به عنوان کالبد و ظرف استقرار تشکیلات دولت اسلامی و نیز تشکیل مدنیت مقدس اسلامی پرداخته شده است.
🔹در بخش دوم به تجربیات اجرای نظریه در مقام یک الگوی تشکیلاتی و شبکهسازی در دهۀ ۹۰ در منطقۀ پردیسان قم و در برخی نقاط دیگر از کشور نظیر استانهای خراسان جنوبی، تهران و چهارمحال و بختیاری پرداخته شده است. سابقۀ نزدیک به ده سالۀ اجرای این نظریه حاوی تجارب، توفیقات، دستاوردها، موانع، شکستها، ضعفها، ترمیمها، اصلاحات و تحولاتی است که چکیده و گزیدهای از آن در این بخش به شکل فشرده از نگاه خوانندگان خواهد گذشت.
@rozaneebefarda
مجلس بزرگداشت #عارف_روشنضمیر و #انقلابی، مرحوم #آیتالله_بهاءالدینی
سخنران: حجتالاسلام والمسلمین #صدیقی
سهشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰
بعد از نماز عشا
حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام_ مسجد اعظم
@rozaneebefarda
روزنه
متن نامه محرمانه #شهید_بهشتی به امام در افشای ماهیت #خط_سازش و گلایه از #بنیصدر [صفحه ۱ از ۳] #
#تذییل و #درخواست!
توضیحاتی پیرامون نامه تاریخی شهید بهشتی به امام در سال ۵۹
نظر به پرسش تعدای از مخاطبان ارجمند از ماهیت و پیشینه و مستندات این نامه، گفتنی آنکه:
متن انتشار يافته در کانال در برخی رسانههای رسمی منتشر شده و قابل دسترسی است و روزنه نیز همان متن را بازنشر کرده است اما نکته ناگفته و مهم آنکه #متن_کامل این نامه تاریخی(مشخصا بند ۱۱ و ۱۲ نامه) تا کنون منتشر نشده است!
لذا انتظار میرود متولیان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و همچنین متولیان نشر آثار شهید بهشتی در اسرع وقت دستنوشته و متن کامل نامه را در اختیار مخاطبان قرار دهند.
بازخوانی تجربه تاریخی ملت قهرمان ایران و عبرت گرفتن از حوادث تلخ و شیرین گذشته، در گرو انتشار بهنگام اسناد تاریخی است.
در پست ذیل تصویر صفحه نخست این تامه تاریخی منتشر میگردد.
@rozaneebefarda
صفحه نخست نامه محرمانه #شهید_بهشتی به #امام_خمینی در افشای ماهیت #خط_سازش و انتقاد به عملکرد بنیصدر
انتظار میرود متولیان نشر آثار امام یا نشر آثار شهید بهشتی، متن کامل و دستخط شهید بهشتی را منتشر سازند!
@rozaneebefarda
نشست تخصصی «علامه شهید؛ اسوه حوزه انقلابی» برگزار میگردد
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بهمناسبت نکوداشت سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی، نشست تخصصی «علامه شهید؛ اسوه حوزه انقلابی» برگزار میشود.
🔹سخنرانان:
آیتالله سیفی مازندرانی
آیتالله محسن اراکی
حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری
🔘محورهای نشست:
روششناسی فقهی و جایگاه اجتهادی آیتالله شهید سیدمصطفی خمینی
بازکاوی سیره و اندیشه عرفانی - اخلاقی آیتالله سیدمصطفی خمینی
بازشناسی سیره و اندیشه سیاسی آیتالله سیدمصطفی خمینی
روششناسی تفسیری آیتالله سیدمصطفی خمینی
🕰زمان:
شنبه ۱ آبانماه ۱۴۰۰، ساعت ۸:۳۰
مکان: بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، سالن امام رضا(علیهالسلام)
🔹لینک ورود به جلسه:
https://maaref.ac.ir/sh-m-khomeini
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ابن الإمام بل هو الإمام!
دستنوشته مرحوم #آیتالله_بهاءالدینی در تجلیل از شخصیت آیتالله شهید #سیدمصطفی_خمینی
الحاج آقا مصطفی(ره)، آیةالله جامع بین المعقول و المنقول و السیاسة الاِسلامیة و الدّینیة فی شبابه، و بَلغ ما بلغ، من نوادر زماننا بل من نوادر الأعصار و الأزمان، صادق القول مع حسن النیة، بصیر بالنفوس مع کمال الفطانة و الدّهی، و له سهم وافر فی الإنقلاب و حوادثه، صابر فی المشکلات و نوائب الدّهر.
ابن الإمام، بل هو الإمام، بل له ابٌ مثل الإمام، شدید الحبّ بالإمام، لٰٰا لأجل الابوّة، و الإمام شدید الحبّ لٰا لأجل البنوّة بل لجهات اخر لامجال لذکرها.
آنچه من در این جا نسبت به حاج آقا مصطفی(ره) آوردم، هیچ مبالغه و گزاف نیست. اگر کمی به ذهن بعید به نظر می رسد، به علّت این است که ما حاج آقا مصطفی را نمی شناسیم!
او به راستی یکی از #شخصیتهای_بزرگ، امّا #گمنام ماست.
کسی نتوانست او را خوب بشناسد و بشناساند
من معتقدم که هیچ کس به اندازۀ خود امام(س) حاج آقا مصطفی(ره) را نمی شناخت. افسوس که ایشان هم به لحاظهای گوناگون نتوانستند به معرفی چهرۀ تابناک آن شهید برآیند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥برتری شهیدسیدمصطفی خمینی نسبت به شهید صدر در تتبع علمی
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
🔹آیتالله شبزندهدار: از کتابهای ایشان (شهیدسیدمصطفی خمینی) نشان داده میشود که در تتبع، اوسع از شهید صدر است. تفکرات مرحوم شهید صدر در یک محدودهای در اصول وجود دارد: مرحوم #شیخ_اعظم، مرحوم آقای #آخوند، مرحوم آقای #نائینی، مرحوم #آقا_ضیاء، و به ندرت آقای #اصفهانی و #محقق_خوئی که استادشان بودند.
🔸ایشان معمولاً در همین حدود سیر میکنند ولی مرحوم آقای #حاج_آقا_مصطفی، اینها که هست مازاد بر اینها هم دارد مثلاً فرض کنید که مرحوم #حاج_شیخ_عبدالکریم_حائری، حتی #مرحوم_علامه_طباطبایی، مرحوم آقای #بروجردی و دیگران. انسان میبیند که حرفهای اینها را هم متعرض میشود، مطالعه کرده است و یک دامنه وسیعتری را ایشان مورد مطالعه قرار میدهد. چون بعضیها هستند که تتبع دارند ولی دقت ندارند، بعضیها هم دقت دارند ولی تتبع ندارند. ایشان جامع بین منقبتین است که هر دو را در وجود خودش جمع کرده است.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آیتالله شهید #سیدمصطفی_خمینی در نگاه مقام معظم رهبری
[ص ۱ از ۳]
بسماللهالرّحمنالرّحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فیالارضین.
خیلی تشکّر میکنم از برادران عزیزی که به این فکر افتادند که یاد این عزیز را زنده کنند و گرامی بدارند و خصوصیّات شخصیّت این مرد باارزش و بزرگوار را توصیف کنند؛[این،] هم احترام به امام است، هم احترام به خود آن شخصیّت.
مرحوم آقای حاجآقا مصطفیٰ (رضواناللهتعالیعلیه) دو جا حقیقتاً درخشید. یکی در اوّل نهضت -در پانزدهم خرداد- یکی هم در آغاز حرکت عمومی مردم؛ در آنجا با بلند شدن و رفتن به داخل صحن مطهّر حضرت معصومه که [آن] حرکت عظیم را ایشان در واقع با این کار هدایت کرد؛ در اینجا [سال۵۶] هم با درگذشت خود و با حادثهی فقدان خود، عواطف و احساسات این اقیانوس را به حرکت در آورد. در آن قضیّه [اوّل]، البتّه من آنوقت قم نبودم، در آن روزها زندان بودم؛ لکن آنجا حاج آقا مصطفیٰ (رضواناللهعلیه) نشان داد که از لحاظ جنس و فلزّ شخصیّتی، نسخهی دوّم خود امام است؛ این را ایشان واقعاً نشان داد. در آن حادثهی عجیب و در آن حملهی مأموران و حوادث تهران و قم، ایشان بلند شد رفت در صحن قم و نشست آنجا. بعضی از مبارزین و شَجعان جوانهای قم مثل مرحوم حاج میرزا ابوالقاسم وکیلی و مانند اینها هم آمدند دُوروبَر ایشان -آنطور که خبرش بعدها برای ما رسید- و مردم را هدایت کردند؛ آن روزی که شبش، امام(رضواناللهعلیه) را دستگیر کرده بودند؛ بعد از عاشورا.خب، خیلی کار بزرگی بود، خیلی کار مهمّی بود.بعد هم ایشان را گرفتند و بردند و مدّتی در قزلقلعه، زندان بود. خب در این حادثهی اخیر هم واقعاً فقدان مرموز آقای حاجآقا مصطفیٰ، دوستان او را بهتزده کرد؛ یعنی علاقهمندان -[امثال] ماها در مشهد- وقتی شنیدیم، واقعاً مثل آدمهایی که صاعقهزده هستند، یک چنین حالی دست داد؛ هم برای فقدان خود او که واقعاً شخصیّت عزیز و مغتنمی بود، هم برای اینکه برای امام چه پیش خواهد آمد که این جوان را و این مرد را از دست داد. لکن تصوّر نمیشد که این حادثه که برای دوستان اینقدر سنگین است، بتواند یک چنین تلاطمی و موجی به وجود بیاورد؛ و به وجود آورد. همینکه فرمودند امام که از الطاف خفیّهی الهی بود، واقعاً همین بود؛ و چه عظمتی میخواهد که یک پدر در مقابل یک چنین فقدانی، با این نگاه و از این منظر مسئله را ببیند، نه از منظر یک مصیبت، نه از منظر یک مسئلهی شخصی.
مرحوم حاج آقا مصطفیٰ انسان برجستهای بود. البتّه من این سالهای آخری که ایشان رفتند اوّل به ترکیه و بعد نجف، خب ایشان را دیگر ندیده بودیم؛ از دور از بعضی از احوال ایشان مطّلع بودیم؛ لکن وقتی ایشان قم بود و ما هم قم بودیم، کاملاً از نزدیک من ایشان را میشناختم. اوّلاً ایشان از لحاظ ذهن و استعداد علمی، جزو افراد کمنظیر بود؛ یعنی ایشان واقعاً [دارای] یک استعداد برتر و یک ذهن وقّاد که آقای رشاد تعبیر کردند و کاملاً درست است، بود. ایشان درس هم خوب خوانده بود؛ با اینکه حالا ایشان اهل گعده و مانند اینها هم بود -حالا ما که نمیدیدیم، [ولی] میگفتند ایشان در صحن، گاهیاوقات تا دو ساعت از شب آنجا گعده [داشت]- لکن بعد که میرفت منزل و مشغول مطالعه میشد، از همهی آنکسانیکه اَقرانش بودند، ایشان جلوتر بود؛ از همهشان، هم فاضلتر بود، هم فهیمتر بود. بنابراین از لحاظ علمی و از لحاظ ذهنی، یکچنین آدم برجستهای بود.
از لحاظ جرئت علمی هم همینجور بود؛ یعنی آدم با جرئتی بود. من یادم نمیرود اشکالات ایشان را سرِ درس امام؛ ایشان سرِ درس اصول امام اشکال میکرد؛ عقب هم مینشست و فریاد میکشید؛ تماشایی بود برخورد این پدر با پسر! اشکال میکرد به امام؛ وقتی هم میخواست اشکال کند، یکخُرده بلندتر مینشست -یکجوری مینشست که خیلی چهره [معلوم باشد]، بلند بود، شاخص بود- داد میکشید. امام سرِ درس داد میکشیدند، خیلی از اوقات فریاد میزدند؛ بخصوص کسانی که در اشکال، پیگیری میکردند، امام همینطور گاهی سرشان داد میکشیدند؛ امام هم همینطور متقابلاً با این پسر... و بحث میشد.
خیلی واقعاً مناظر زیبایی است اینها؛ انسان در حوزههای علمیّه وقتی نگاه کند، این سنّتهای حوزهای وقتی دست انسانهای لایق و برجسته میافتد، اینجوری از آب درمیآید.حالا خود امام در اصول یک آدم مبنابرانداز و مبناساز بود؛ یعنی دُوروبَر حرفهای دیگران نمیگشت؛ خود امام، مبنا درست میکرد؛ از جملهی فقها و اصولیّینی که صاحب مبانیِ جمعی و جامع هستند، یکی امام بزرگوار است؛ مثل بعضی از بزرگان دیگر، مثل مرحوم آخوند، مثل مرحوم نائینی و امثال اینها؛ یعنی یکچنین شخصیّتی بود؛ [یعنی] اینجور نبود که حالا یک ملّایی است و درس اصول دارد میگوید که هرکسی بتواند اشکال کند؛ امّا این جوان اشکال میکرد.
@rozaneebefarda
آیتالله شهید #سیدمصطفی_خمینی در نگاه مقام معظم رهبری
[ص ۲ از ۳]
آن وقتی که من عرض میکنم، شاید حاج آقا مصطفیٰ در سالهای ۳۸، ۳۰، ۴۰، مثلاً ۳۰ سال، ۳۱ یا ۳۲ سال بیشتر هم نداشت، ولی خب اینجوری بود. جرئت علمیاش زیاد بود؛ در کتابهایی هم که ایشان نوشته است -کتابهایی که آقای سجّادی زحمت کشیدهاند و خیلی از کارهای ایشان را جمع کردهاند- این معلوم است؛ کاملاً پیدا است.
امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی میدانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئلهی اساسیِ اصولی، این مبنا اثرمیگذارد؛ امام هم روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت مقدّمه- ایشان بیان میکنند؛ حاجآقا مصطفیٰ میپردازد به این مبنا. اوّل که خب تعریف میکند، جا هم دارد؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریفداری است؛ تعریف مفصّلی از این مبنا میکند که این چهجور است، یکچیز فوقالعادهای است -راست هم میگوید واقعاً؛ یک فکر فوقالعادهای است که امام [کردند]- بعد شروع میکند مناقشه کردن؛ دانه دانه این مقدّماتی را که امام ذکر کردند، ذکر میکند و بعد میگوید، نه این مقدّمه هیچ لزومی نداشت، اصلاً ربطی ندارد و مانند اینها، رد میکند؛ [همینطور] مقدّمهی بعدی، مقدّمهی بعدی! البتّه بعد خود ایشان مبنا را تحکیم میکند، نه اینکه رد بکند -یعنی واقعاً هم قابل رد نیست این مبنایی که امام دارند؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست اگرچه مخالف هم زیاد دارد- غرض، مرحوم حاجآقا مصطفیٰ اینجوری است؛ از لحاظ علمی، هم بااستعداد است، هم کارکرده است، هم باجرئت علمی است. من یک نوشتهای دیدم از ایشان -حالا یادم نیست کجا بود و چند سال پیش از این- که ایشان [وقتی به] درسهای علما و مدرّسین معروف نجف میرفته، اشکالاتی بر هرکدام از اینها در یک مسئلهی قابل توجّهی ذکر میکند؛ همهی اینها را آقایان زحمت کشیدهاند، جمع کردهاند؛ انسان اینجوریای بود. این از لحاظ علمی و فکر و مانند اینها.
از لحاظ عملی، آقای حاجآقا مصطفیٰ یک انسان انصافاً ممتازی بود؛ این مهم است. پسر کسی مثل امام خمینی [بود] -خب ایشان در قم معروف بودند؛ چه قبل از مرجعیّت، چه زمان مرجعیّت- [امّا] یکذرّه نشانههای آقازادگی در حاجآقا مصطفیٰ نبود. امام در ایّام فاطمیّه چند روز یک روضهای داشتند؛ حتّی در منزل امام و روضهی امام [هم] انسان، حاجآقا مصطفیٰ را نمیدید که بیاید خودش را بچسباند به امام؛ بااینکه عاشق امام بود -که بعد خواهم گفت؛ واقعاً از آن پسرهایی بود که عاشق پدرش بود یعنی واقعاً عشق میورزید به امام- امّا دُوروبَر امام بهصورت آقازادگی و مانند اینها، مطلقاً ایشان حرکتی نمیکرد. بعد که در سال ۴۱ مبارزات شروع شد، عصرها و سرشب، منزل امام رفتوآمد فراوانی میشد و ما همیشه و هر روز میدیدیم حاجآقا مصطفیٰ دَم در نشسته؛ این آدمی که کمتر آنجاها دیده میشد، از وقتی مبارزه شروع شد از سال ۴۱ در قضیّهی انجمنها، مرحوم حاجآقا مصطفیٰ هر روز آنجا حضور پیدا میکرد و مینشست؛ یعنی مَنِش، مَنِش مبارزاتی بود.
از لحاظ سادگی وضع زندگی، بهمعنای واقعی کلمه مرحوم حاجآقا مصطفیٰ، زاهد بود؛ از لحاظ لباس، از لحاظ رفتار، از لحاظ خوراک، از لحاظ رسیدگی به خانواده؛ واقعاً آدمِ مُعرِض از دنیا و زاهدی بود؛ این اواخری که ما دیده بودیم؛ آن دورهی نجف را من خیلی اطّلاع زیادی ندارم. تا دورهی قبل از مبارزات، ایشان گرایش سلوکی خوبی هم پیدا کرده بود؛ یک توجّهاتی داشت، اهل ذکر و حضور و این حرفها بود. این هم این جنبهی دیگر ایشان.
و جنبهی دیگر حاجآقا مصطفیٰ، شجاعت او بود؛ یعنی واقعاً اینکه امام فرمودند که امید آیندهی اسلام بود، این بهخاطر جامعیّت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ شجاعت -یک مرجعی که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند مسائل جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند- انصافاً آقای حاجآقا مصطفیٰ (رضوان اﷲ تعالی علیه) اینجور بود؛ بههرحال، شخصیّت برجستهای بود.
@rozaneebefarda
آیتالله شهید #سیدمصطفی_خمینی در نگاه مقام معظم رهبری
[ص ۳ از ۳]
شما بسیار کار خوبی کردید که روی کارهای ایشان و افکار ایشان کار کردید. البتّه خیلی از کارهایی که ایشان کرده نصفهکاره مانده؛ همین تفسیر و مانند آن، همه تکّهتکّه و نصفهکاره است. شاید مفصّلترینش، آن اصول ایشان باشد؛ وَالّا بحثهای فقهی و تفسیری و حتّی علوم غریبه [هم دارند] -در آن تفسیرشان، ایشان حتّی علوم غریبه و مانند اینها هم دارد- در همهی اینها ایشان یک مطلبی دارند. کارکردن روی جامعیّت علمی ایشان، به نظر من خیلی خوب است. من آن فهرستی را که تهیّه کردید برای کارهایی که مقالات متوجّه به آنها است، نگاه کردم، مرور کردم؛ فهرست مفصّلی است. و اگر بتوانید برای همهی اینها یک یا چند مقالهی مستند و خوب در اختیار داشته باشید، واقعاً خوب است؛ یعنی جا دارد و ارزش این را دارد. و البتّه خدای متعال این مرد را وسیلهای قرار داد برای نشان دادن بخشی از شخصیّت امام (رضواناللهعلیه)؛ امام، هم در تربیت این جوان که توانست این فرزند را پرورش بدهد به این شکل، و هم در تحمّل و صبری که در مصیبت او کرد، حقیقتاً از خود یک هویّتی نشان داد که قبل از آن شناختهشده نبود و دانسته نبود از امام و عظمت امام را نشان داد. امیدواریم انشاءالله خداوند، درجات ایشان را عالی کند.
ایشان -مرحوم حاجآقا مصطفی- بشدّت علاقهمند به امام بود؛ بشدّت! این را در قم خود من دیده بودم؛ نجف هم اتّفاق افتاده بود که آمدند برای من نقل کردند؛ آنچنان روی حفظ حیثیّت امام حسّاس بود که اگر چنانچه کسی اندک تعرّضی یا خدشهای به شخصیّت امام وارد میکرد، حاجآقا مصطفیٰ در مقابله و مواجههی با او بیتاب میشد و عکسالعملهای تند و شدید نشان میداد که عرض کردم یک نمونهاش را من قم خودم مواجه شدم و از نزدیک مطّلع شدم، یک نمونه هم نقل کردند برای ما که در نجف اتّفاق افتاده بود.
بههرحال خداوند انشاءالله درجات ایشان را عالی کند، درجات امام بزرگوار را خداوند عالی کند و به ما توفیق بدهد تا انشاءالله بیشتر بتوانیم بشناسیم این شخصیّتهای باعظمت را و به شما هم توفیق بدهد که بتوانید این کار را انشاءالله با بهترین وجهی دنبال کنید.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
13960730_21782_128k.mp3
16.71M
🎙 بشنوید|| آیتالله شهید #سیدمصطفی_خمینی در نگاه مقام معظم رهبری
🔹متن کامل بیانات را اینجا بخوانید:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9951
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسخه دوم امام بود!
روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از جایگاه ویژه #آیتالله_شهید_سیدمصطفی_خمینی در تحولات انقلاب اسلامی
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
35.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برخوردار از استعداد برتر و ذهن وقّاد
جایگاه علمی آیتالله شهید سیدمصطفی خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی/۱
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
49.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستشکل درس امام!
جایگاه علمی #آیتالله_شهید_سیدمصطفی خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی/۲
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
37.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاجآقا مصطفی و نقد نظریه خطابات قانونیه امام خمینی!
جایگاه علمی #آیتالله_شهید_سیدمصطفی خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی/۳
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذرهای از نشانههای #آقازادگی در حاجآقا مصطفی نبود!
زیست طلبگی #آیتالله_شهید_سیدمصطفی خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی/۱
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زهد و معنویت حاجآقا مصطفی
زیست طلبگی #آیتالله_شهید_سیدمصطفی خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی/۲
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جامعیت آیتالله سیدمصطفی خمینی
تفسیر جالب رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله تاریخی امام پیرامون حاجآقا مصطفی
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندک تعرض به امام را برنمیتافت!
🔘مرحوم #حاجآقا_مصطفی به شدّت علاقهمند به امام بود؛ به شدّت!
🔹آنچنان روی #حفظ_حیثیّت_امام حسّاس بود که اگر چنانچه کسی اندک تعرّضی یا خدشهای به شخصیّت امام وارد میکرد، حاجآقا مصطفیٰ در مقابله و مواجههی با او #بیتاب میشد و #عکسالعملهای_تند_و_شدید نشان میداد!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقایسه پیامدهای شهادت #حاجآقامصطفیخمینی با شهادت #حاجقاسمسلیمانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹وقتى كه مرحوم حاج آقا مصطفى، فرزند بزرگ و فاضل و برجستهى امام در نجف از دنيا رفت - كه خب شبهههايى هم وجود داشت كه ايشان را مسموم كردهاند و مانند اينها - امام در اوّلين بيانات گفتند كه فوت مصطفى از الطاف خفيّهى الهى بود؛ هيچ كس درست نفهميد يعنى چه؛ چطور انسان پسر بزرگش را، بچّهى فاضلش را - [چون] مرحوم حاج آقا مصطفى خيلى برجسته بود؛ جزو اميدهاى آينده بود و اگر مانده بود، قطعاً امروز مرجع تقليد بود - از دست بدهد، آن وقت بگويد كه اين از الطاف خفيّه بود؟
🔻بعد كه مردم ايران اين حركت را انجام دادند كه براى ايشان فاتحه گرفتند و اين فاتحه موجب آن عكسالعمل دربار شد، و بعد قضاياى قم، قضاياى تبريز، اين سلسلهى حوادث پيش آمد، آن وقت مردم فهميدند كه اين لطف خفى چه بود. [يعنى] الطاف خفيّهى الهى كه از يك جاى تلخى شروع شد، به [تشكيل] نظام جمهورى اسلامى و به سقوط حكومت طاغوت انجاميد.
🔹اينجا [در ماجرای شهادت #حاجقاسم] هم همين جور است؛ اينجا هم حادثه تلخ است امّا در اين حادثه جبههى حق پيروز شد، دشمن خبيث ضرر كرد؛ خيال كرد كه كارى انجام داده امّا درواقع ضرر كرد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سخنرانی تاریخی مقام معظّم رهبری در سالگرد شهادت #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
[صفحه ۱ از ۳]
#بازنشر|| حافظه تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
«ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة انک انت الوهاب»
پروردگارا قلوب ما را بعد از آنکه هدایت فرمودی به باطل میل مده و به ما از لطف خویش رحمتی عطا فرما که تنها تویی بخشندۀ بی منت.
قال الله الحکیم: «و اذ قال موسی لقومه یا قوم لم تؤذوننی و قد تعلمون انی رسول الله الیکم فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم و الله لا یهدی القوم الفاسقین.» ای رسول ما به یاد آور وقتی که موسی به قوم خود گفت: چرا مرا رنج و آزار می دهید در صورتی که بر شما معلوم است که من فرستادۀ خدا به سوی شما هستم، باز چون از حق روی گردانیدند خدا هم دلهایشان را از اقبال به حق بگردانید و خدا مردمی نابکار فاسق را هدایت نخواهد کرد.
به مناسبت #سالگرد_شهادت #علامه_سید_مصطفی_خمینی(ره) ایجاب میکند که جملاتی چند دربارۀ این حادثه که به نوبۀ خود #نقطۀ_عطفی برای #مبارزات_اسلامی ایران بود و از جوانب گوناگون قابل مطالعه، استنتاج و بهره برداری است، عرض کنم.
مرحوم سید مصطفی خمینی(ره) یک از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین 48 - 47 سالگی بودند و در آن سن جزء #ممتازترین کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و .... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهرۀ برجستۀ حوزۀ علمیۀ قم از سالها قبل می شناختم.
وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتازترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزۀ علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود.
ایشان اگر نگوییم بهترینِ شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس میداد. او به عنوان یک چهرۀ برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود.
در سال 1341 هجری شمسی مبارزات روحانیت و حوزۀ علمیه شروع و وی در متن مبارزات قرار داشت، اما بدون هیچ گونه تظاهر. شگفت آور بود که حاج آقا مصطفی(ره) در منزل امام مانند یکی از واردین این منزل و کسانی بود که به طور طبیعی در این خانه رفت و آمد می کردند چنان که کسی احساس نمی کرد او پسر امام(س) است و حتی مراجعه او به امام(س) در حد دیگران بود. هیچ کس فکر نمی کرد که برای زیارت امام(س)، یا برای انجام کاری و یا گفتگو با امام، باید از او اجازه بگیرد زیرا او مانند دیگران بود، اگر امام مجلس محرمانه و خلوتی داشتند، او هم مثل همه مردم و مراجعین دیگر در آن مجلس شرکت نمی کرد.
اخلاق خاص او در رابطه با امام(س) و حفظ جنبه تساوی با دیگر مردم در آن روزها در حوزه معروف بود. همه می گفتند که حاج آقا مصطفی خمینی(ره) در منزل امام به گونه ای رفتار می کند که با هیچ یک از مراجعین فرقی ندارد و واقعیت هم همین بود، هرگز انتساب به امام(س) و یا نام ایشان برای او وسیله ای محسوب نمی شد.
بعد از آنکه در سال 1343 هجری شمسی تعرض شدید امام(س) نسبت به ماجرای کاپیتولاسیون منجر به تبعید امام خمینی(س) از ایران شد، ایشان را هم گرفته و به ترکیه تبعید کردند و آنجا در خدمت امام بودند. قبل از آن واقعه، مرحوم آقا مصطفی(ره) طعم زندان را چشیده بود، در زندان قزل قلعه و زندانهای دیگر در سلول های تنها، روزها و شبهای غربت، تنهایی و محنت را گذرانده بود، اما این تبعید برای او از دو جهت مهم و آموزنده بود:
1 - زندان برای همه کلاس بود، تنهایی در زندان بزرگترین معلم بود. لازم نبود که انسان در زندان، با بزرگان و یا روشنفکرانی هم سلول و هم بند باشد تا از آنها درسی بیاموزد، بلکه انسان از تنهایی زندان درس می گرفت و از مطالعه، در خود فرورفتن و شناسایی نقاط ضعف و قوت خود، مطالبی ارزشمند می آموخت. این یک جهت بود که برای او و دیگران عمومیت داشت.
2 - نقطۀ مثبت دیگری که در این تبعید وجود داشت مجاورت با امام(س) بود.
خیلی طبیعی بود که در سالهای گذشته این فرزند برومند فاضل فرصت پیدا نکند که با پدر بزرگوار خود که مشغول کارهای تحقیقی، علمی و همه گونه کار یک روحانی اندیشمند بود، چندان ساعت دراز و طولانی را بگذراند. خیلی طبیعی است پسری که خود شاغل است با پدرش هم که باز شاغل است، چندان ارتباطی ندارد. مثل دو رفیق و همکار به طور طبیعی نیستند. اما تبعید در ترکیه این فرصت را به این پسر با استعداد و لایق داد که بیش از یک سال شبانه روز با امام(س) باشد و از امام(س) بیاموزد نه فقط دانش و اندیشه انقلابی، تجربه های سیاسی عمیق یا خاطرات گذشتۀ زندگی پرماجرای امام را، بلکه بیش از همه، روحانیت، معنویت و عظمتی که در روح امام همواره وجود داشت و عرفان، بینش معنوی و حکمت آموز امام را بیاموزد. این فرصت برای این پسر لایق بسیار ارزنده بود و از این فرصت بهره ها برد.
#علامه_شهید
@rozaneebefarda
سخنرانی تاریخی مقام معظّم رهبری در سالگرد شهادت #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
[صفحه ۲ از ۳]
#بازنشر|| حافظه تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بعد از آنکه این پدر و پسر از ترکیه به نجف منتقل شدند، در طول سالیان تبعید در نجف کسانی که توانسته بودند با ایشان ملاقات کنند، می گفتند آقا مصطفی(ره) شخصیت دیگری شده است.
آن معنویت، نفوذ معنوی، حکمت و اندیشه بلند، از او همچنان که امام(س) بعد از مرگ ناگهانی او گفتند، یک امیدی برای آینده می ساخت و به همین جهت بود که امام(س) فرمودند: «مصطفی امید آینده اسلام بود» و واقعاً هم همین طور بود و مصطفی(ره) امید آینده ما و خمینی آینده ایران بود. آن استعداد و دانش زیاد، روحیه بسیار خوب و عالی و اندیشه درست، می توانست برای آینده ایران ذخیره ای پایان ناپذیر باشد و حادثه شهادت او، می توانست نشان دهنده شخصیت معنوی او باشد.
مسأله #شهادت_ناگهانی این #روحانی_بزرگ و #شخصیت_عالیقدر، جریان مبارزات را در ایران از یک گذرگاه بسیار حساسی گذراند و مبارزات را وارد یک مرحله جدید و همه افراد را به شخصیت والای امام(س)، این پدر صبور و بردبار واقف کرد. در حقیقت مهم ترین وسیله ای که توانست این مبارزه را در شکل توده ای عجیب و جدید در عرصه تاریخ ایران حاضر کند، این حادثه بزرگ و این شهات پر ارج بود.
بنابر این همان طوری که حضرت امام(س) فرمودند: «مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی بود» این یک لطف الهی بود؛ لطفی که ساده اندیشان، ظاهربینان و سطحی نگران آن را به صورت «لطف» نمی دیدند و آن چنان که شایسته بود برداشت نمی کردند.
بعد از آن هم روشن است دستگاه حاکم از این حادثه چگونه می خواست، استنتاج کند. امّا رهبر عظیم الشأن انقلاب و مردم بیدار و آزاده از این حادثه چگونه استفاده کردند. این مطالب را فقط به این خاطر نگفتم که نسبت به شخصیت مردی بزرگ سخنی گفته باشم که دانستن آن برای شما خواهران و برادران لازم است، و همچنین شخصیت ناشناخته این شهید را به شما بشناسانم، بلکه بیشترین تأکید من بر سخن گهربار امام(س) است که فرمودند: «او امید آینده ما بود.»
امّا همین جمله را نیز از این نقطه نظر نگاه میکنیم که امید آینده ایران تجلیل و ستایشی از این شهید بزرگوار است و مایه غم و تأسفی برای ما، از دیدگاه دیگری می نگریم که به درستی احساس کنیم که دشمنان ما، دشمنان سوگند خورده این ملت و انقلاب تا چه اندازه آینده نگری و برنامه ریزی دارند که پیش از آن که همه ما بدانیم که این شهید امید آینده ایران بود و پیش از آن که عناصر فعال و مبارز ما به درستی شناخته باشند که چه عنصری، از دست آنها گرفته می شود، دشمن این را کشف کرده بود.
دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی دشمن این مطلب را پیش از ما دانسته و فهمیده بود و لذا در صدد علاج برآمده و آینده نگری کرد. فردای ایران را دید، ایرانی را دید که مردم در جستجوی شخصیت های قابل اطمینانی هستند که بر گرد آنها جمع شوند و نهضت را که هنور در نیمه است، به پایان برسانند.
دشمن کسی را که می دانست در آن روز امید آینده می تواند باشد و می تواند امید ببخشد، از میان ما برداشت.
آن چیزی را که ما می توانستیم دست مایه حیات سیاسی و اجتماعی خود کنیم، از ما گرفت. پس دشمن، آینده نگر و دوراندیش است. دشمن با ما به شکل روزمره برخورد نمی کند، او قبلاً نقشه ها را طرح می کند و فردا و پس فردا را می بیند و بر طبق محاسبات دقیق آن را حدس می زند و در مقابل آنچه پیش خواهد آمد، طرح ریزی و برنامه ریزی می کند. ما در مقابل چنین دشمنی قرار داریم.
حال نتیجۀ فهمیدن این واقعیت چیست؟ این نتیجه به نظر من نباید جز این باشد که ما هم خود را در مقابل این چنین دشمنی حس کنیم.
اولاً ما هم باید #آیندهنگری کنیم، با حوادث به شکل روزمره برخورد نکنیم، اندکی دورتر از جلوی چشم خود را ببینیم، احساس خطر کرده و احتمالات را برای آینده در نظر بگیریم؛ ثانیاً #نقشههایدشمن را هم نقشه های روزمره به حساب نیاوریم.
@rozaneebefarda
سخنرانی تاریخی مقام معظّم رهبری در سالگرد شهادت #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
[صفحه ۳ از ۳]
#بازنشر|| حافظه تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آن روزی که شاه در نطق هایش می گفت اگر من از این مملکت بروم. مملکت دچار تجزیه خواهد شد و اگر پادشاهی در این مملکت نباشد، مردم ایران نمی توانند با هم کنار بیایند، و این را در همه مصاحبه های مطبوعاتی و نطقها می گفت، همه هوشمندان می توانستند درک کنند که آینده ایران پس از خلع ید از این غاصبان و مزدوران چه خواهد بود. هوشمندان از آن روز فهمیدند که اولین و حادترین مسألۀ ایران بعد از پیروزی انقلاب چیست، و آن تظاهرات تجزیه طلبانه است. حال در چنین شرایطی تکلیف ما چیست؟
پیش از هر بحث اصولی، فکری، ایدئولوژیکی، امروز جامعه ما نیاز به دانستن این تکلیف ها دارد. تکلیف ما این است که همچنان به انقلاب اسلامی وفادار باشیم، ممکن است بگویید همه وفادارند. مگر کسی هست که به انقلاب اسلامی وفادار نباشد؟ جواب این است که آری ممکن است کسانی باشند که به انقلاب اسلامی وفادار نمانده باشند، چه عاملی موجب می شود که کسانی با انگیزۀ اسلامی با وارد کار شده باشند ولی به انقلاب اسلامی وفادار نمانده باشند؟ آیا همه چیز باید در شمار منافع مادی بیاید؟ آیا چیز دیگری نیست که انسان را باز بدارد؟ غیر از این وجوه شناخته شدۀ معمولی که یک انسانی را در مقابل انقلاب و جریان انقلاب قرار بدهد، حتماً وجوهی وجود دارد.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) یک روز به سربازان سلحشور اسلام گفت: از جنگ کوچکتر بازگشتیم، بر شما باد جهاد بزرگتر، پرسیدند، جهاد بزرگتر چیست؟ حضرت فرمود: «جهاد با نفس»، نبرد با انگیزه ها؛ انگیزه های شخصی و نفسانی، جهاد با خواهشهای قلبی. ما خواهش قلبی را بیشتر در مسایل فکری، تفریح ها، عیاشی ها و خوش گذرانیها محدود کردیم، در حالی که این ها بخشی از خواهش های قلبی است، امّا خواهشهای قلبی رقیق تر، ضعیف تر، بسیار خطرناک ترند.
در شرایط امروز جامعه ما، وحدت غیر از فلسفه عمیق ایدئولوژیک، فلسفه سیاسی نیز پیدا می کند، این است که وحدت دیگر به صورت یک فرمایش در نمی آید به صورت یک نیاز و ضرورت در می آید. با همه اختلاف سلیقه هایتان با هم کنار بیایید، دشمن می خواهد که شما با استفاده از کمترین اختلاف نظر و اختلاف سلیقه در مقابل هم قرار بگیرید. دشمن می خواهد که برادران هم وزن که سالهای سال هم دیگر را آزموده اند، هم دیگر را شناخته اند، به مختصر بهانه و سوءظنی یکدیگر را متهم کنند، بیایید برای خشم دشمن در مقابل این خواسته های او مقاومت کنیم، البته از لحاظ فکری هر چه می توانیم بایستی نقاط مشترکمان را تقویت کنیم و باید به یکدیگر نزدیک شویم تا وحدت، یک وحدت از دل جوشیده باشد.
🔹منبع: روزنامۀ اطّلاعات – 1 / 8 / 1368؛ یادها و یادمانها از آیت الله سید مصطفی خمینی(ره)، جلد 1، ص 39.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
🔆بخش اول
🔹«بدان که #رحمت و رأفت و عطوفت از جلوههای اسماء جمالی الهی است و با همین رأفت و عطوفت است که دل انسان به سمت فرزند جلب میشود و انسان به خاطر #محبت و عشقی که جلوهای از جلوات آن رحمت الهی است، برای دفع مزاحمات وجودی و دشمنان و... آماده میشود.
🔸این رحمت و رأفت همان است که انبیاء، روحانیون، علما و زعمای دینی را به تحمل مشقتها و قبول مصائب در راه هدایت انسانها به سمت حقایق و خارج کردن آنان از ظلمت به سوی نور برمیانگیزد.»
✳️گزیده و ترجمهای از مباحث اخلاقی در تفسیر قرآن کریم آیتالله سیدمصطفی خمینی
🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
#بزرگداشت_آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
#مجتهد_شهید
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db