پاسخ به ادعاهای سروش محلاتی؛ جایگاه «قاعده لاحرج» در فقه سیاسی امامیه و فقه شبهخوارجی
بازنشر|| داوود مهدویزادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
شاید بتوان گفت که یکی از دلایل ضرورت امامت و ولایت، وجود تفکرات متحجرانه و خوارجی است، چون حاملان چنین تفکری دین و احکام دینی را بهنفع قدرتهای سلطهگر و عافیتطلبان تفسیر به رأی میکنند.
اگر ولایت در میان نباشد و برابر تفسیرهای ناصواب آنان نایستد و از کیان اسلامی دفاع نکند؛ جامعه ایمانی در دامان قدرتهای سلطهگر و حاکمان جور و اشراف و عافیتطلبان دنیاپرست گرفتار میشود و با مصائب بیشمار دست و پنجه نرم خواهد کرد، چنانکه اصلیترین مانع بر سر راه جریان خوارج، امیر ولایت علیبن ابیطالب علیه السلام بود، او بود که نمیگذاشت تفسیربهرأیها و تصرفهای ابزاری از دین رواج پیدا کند، به همین خاطر، آنان با آن حضرت سر ناسازگاری داشتند.
خوارج تفسیر ناب امیرالمؤمنین از اسلام و احکام اسلامی را بهرسمیت نمیشناختند و مسلمانان را با وجود حضور امام به خودبنیادی در ایمان و تفسیر احکام اسلامی و اتخاذ مواضع سیاسی مستقل از حاکم اسلامی فرا میخواندند، چنانکه امروز نیز خوارج زمان برابر ولی فقیه که در امر حکمرانی مأذون شرعی و عقلی و عرفی است، بهمانند خوارج دوران امامت امیرالمؤمنین عمل میکنند. ویژگی مهم این جماعت شالودهشکنی از حکومت دینی و بر هم زدن انسجام جامعه ایمانی حول محور ولایت است.
حاملان فقه شبهخوارجی در این راستا همواره سعی در برجستهسازی احکام و قواعد مربوط به موقعیتهای خاص و استثنایی در مقابل احکام اولی را دارند.
یکجا با تأکید بر قاعده اضطرار، مردم را به #شورش فرا میخوانند و آشوب خیابانی علیه حکمرانی دینی را مشروع میدانند و در جای دیگر، بر پایه قاعده عسر و حرج، حاکمیت و مردم را به تن دادن و #پذیرشظلمنظامسلطه جهانی دعوت میکنند، در حالی که با همان تفسیری که فقه خوارجی از اضطرار سیاسی ارایه میکند، این حق حاکمیت و مردم است که علیه نظام سلطه بشورند و خواب را از چشم استکبار جهانی بزدایند نه آنکه برابر ظلم آنها سکوت کنند و راه تقیه را پیش کشند، خلاصه اینکه کارویژه فقه شبهخوارجی آن است که احکام و قواعد فقهی را از جایگاه واقعی خارج کند و در جایگاه دلخواهی که بهنفع نظام سلطه تمام میشود، تعریف و استقرار ببخشد، لذا در اینجا به بیان جایگاه واقعی قاعده عسر و حرج در حکمرانی دینی و نقد دیدگاه شبهخوارجی میپردازیم.
قاعده لاحرج در زمان برپایی حکمرانی اسلامی و ولایت فقیه مبسوط الید، مربوط به امور داخلی است و مرجع تشخیص آن هم با ولی فقیه است اما در مقابله با نظام سلطه و زورگویی حکومتهای جور، چنین قاعدهای جریان ندارد و بر اساس آن نمیتوان سلطه کفار و حاکمان جور را پذیرفت اما در زمان فقدان حکومت دینی و مبسوط الید نبودن فقیه جامع الشرایط، قاعده حرج با حفظ حدود آن جریان دارد و حکم تقیّه بر آن جاری است اما دیدگاه مقابل را ازآنرو، دیدگاه شبهخوارجی میخوانیم که موافق با فقه خوارجی فتوا میدهد.
مطابق فتوای این دیدگاه، قاعده لاحرج اجازه مخالفت با حاکم اسلامی و پذیرش ولایت کفار و نظام سلطه را میدهد اما همین قاعده اجازه مخالفت با حاکم جور یا نظام سلطه را نمیدهد، این دیدگاه از جهت نگاه مطلقانگارانهای که نسبت به قاعده حرج دارد و این قاعده را بهغلط محیط بر حکم و قاعده اولی میداند، شباهت بسیاری به فقه خوارج دارد، زیرا فقه خوارج نیز به مسایل نگاه مطلقانگارانه دارد، نتیجه چنین دیدگاهی تثبیت و بسط حکمرانی حاکمان جور و نظام سلطه است، بههرروی، اگر دیدگاه مورد نقد با این نظر مخالف است، میبایست موضع خود را نسبت به نظام سلطه و مهمتر از آن با ولایت فقیه مبسوط الید موجود روشن کند، در غیر این صورت، فتاوای ایشان انضمامی و سیاسی تلقی میشود، و الله اعلم بالصواب.
متن کامل یادداشت را در ذیل بخوانید:
👇
https://tn.ai/2604057
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شبهات #سکولارها علیه #حکمرانیدینی و "ارشاد الطالبین"ی که از نو باید نوشت!
🔘فاضل مقداد، اندیشمند خبیر قرن نهم هجری، میگوید:
اینکه علمای عامه روایات خلافت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را نقل نکردند بعضا به دلیل این توهم بوده که خلافت را صرفا امری دنیایی و مبتنی بر مصالح دنیوی میدیدند.(ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین، ص٣۴٠)
🔹امروز امثال محمد #سروشمحلاتی با طرح الفاظ فریبندهای همچون زمینی بودن حکومت و القای تلقی غلط از عنوان «مصلحت» خواسته یا ناخواسته همین ادبیات فقهی عامه را ترویج میکنند.
🔹اینکه فردی همچون شیخ #حسنروحانی نقد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نیز جایز میشمرد، بر اساس همین منطق و نگاه انحرافی بود.
🔹طبیعی است که در برابر این منطق غلط باید دهها #ارشاد_الطالبین نوشت تا نسل بعدی شیعه از گزند این القائات انحرافی، مصون بماند.
@enghelabehma
@rozaneebefarda
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و سخنی با مجلس محترم
جناب آقای #مسعود_فیاضی یکی از رویشهای انقلاب اسلامی و عنصری توانمند، متخصص و مخلص است.
اکنون برخی جریانهای سیاستزده پرچمدار مخالفت با وزارت او شدهاند که در مخالفتها نیز استدلال چندانی به چشم نمیآید و بیشتر به فضاسازی سیاسی میماند!
البته ممکن است در دل جریان انقلابی نیز منتقدانی نسبت به این تصمیم وجود داشته باشند که نظرشان محترم است اما راه تحقیق و اظهارنظر محققانه باز است.
#مجلسانقلابی نباید اسیر هیاهوی کانونهای خارج از مجلس شود و خدای ناکرده فرصت خدمت را از این جوانِ توانمند و انقلابی بگیرد.
🔹پیافزود
این چند کلمه صرفا از باب وظیفه دینی و با لحاظ مصالح عالیه نظام اسلامی و مردم عزیز نگاشته شده و نباید به معنای تأیید مطلق یا بینقصانگاری نامبرده تلقی گردد. بداخلاقیها و بیانصافیها در این ماجرا رو به تزاید است و اگر اینگونه پیش برود، نیروهای باتجربه و انقلابی بدون اینکه فرصت خدمت بیابند حذف خواهند شد و این مسئله در بلندمدت میتواند بعنوان یک آسیب جدی در عرصه کلان اجرایی کشور تلقی گردد.
@rozaneebefarda
برداشت سطحی سروش محلاتی از آیه ۷۸ سوره مبارکه حج و نقدِ آن
نقدِ پنجم
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹یکی از مستمسکهای محلاتی در مصادره بیانات ناصحانه آیتاللهالعظمیصافی و سوق دادن آن به سمت تئوریبافی برای پذیرش ولایت کفار و سازش با استکبار، آیه مبارکه ۷۸ سوره حج بود.
او با تمسک به این آیه تلاش کرده در باب تفسیر قرآن طرحی نو دراندازد! اما افسوس که نوگرایی تفسیری محلاتی با هیچ منطقی قابل دفاع نیست.
🔹 استدلال به آیه 78 سوره حج
«وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ»
«و در راه خدا چنان كه شایسته جهاد است، جهاد كنید؛ او شما را برگزید و بر شما در دین هیچ مشقتی قرار نداد.»
محلاتی گفته است:
"اینکه خدا میگوید در دین، حرج قرار ندادیم شامل ابعاد مختلف زندگی می شود در اینجا «وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ» در ذیل حکم جهاد آمده است. آیه از اینجا شروع می شود جاهدوا فی الله حق جهاده؛ حق جهاد را به جا بیاورید. بعد می گوید در دین حرج نیست.
یعنی حتی در ذیل دستور به مبارزه باز خدا فرموده اینها را هم باید ملاحظه کنید. لذا توجه ما باید معطوف شود که شریعت، حرج را در میدان مسئولیتهای اجتماعی و سیاسی هم وارد کرده است. لذا در این عرصه ها هم باید به حرج توجه داشت و عوارض تصمیمات را بررسی کرد.
پس ما یک قلمرویی خارج از این قاعده لاحرج نداریم. نمی شود گفت حمایت از مظلوم خارج از این قاعده است. اینها جزء دین است و در دین حرج نیست و ضمنا خود اینها تبصره خورده است."
🔸 محلاتی در آیه ۲۸ سوره آل عمران تصریح کرده بود پذیرش سلطه و ولایت کفار بر مردم مسلمان ایران، شرعا جایز است چون میترسیم مضیقه اقتصادی بیشتری دامن مردم ایران را بگیرد.
محلاتی در مورد آیه ۷۸ سوره حج نیز با توسعه قاعده نفی حرج به همه احکام الهی از جمله حرمت پذیرش ولایت کفار، تفسیری منحصر به فرد ارائه داده است.
اشکالات علمی به تفسیر سست و سطحیِ سروش محلاتی از آیه شریفه
🔹 الف) قاعده لاحرج شامل همه احکام نیست
عدم عمومیت قاعده لا حرج نسبت به همه احکام، در کتب بزرگان فقه، مفروض و تبیین شده است، خصوصا نسبت به حکم وجوب جهاد.
آیا اگر زنا و ربا و جهاد و فرار نکردن از میدان جنگ و باقی تکالیف، حرجی باشند، حرمتشان رفع میشود؟ اصولا دایره حرج و مشقت تا کجاست؟ هیچ تکلیفی خالی از زحمت نیست، آیا مقصود از نفی حرج، برداشتن همه محدودیت هاست؟
در بین علمای شیعه هیچ شکی وجود ندارد که این قاعده شامل همه احکامالهی نیست و مثلا وقتی فرار نکردن از میدان جنگ، حرجی و سخت بود، نمیتوان فتوا به برداشته شدن حرمت آن داد.
🔸 مثلا شیخ انصاری در فرائد الاصول در جلد دوم، ص ۴۶۵، تعمیم قاعده لاضرر نسبت به همه احکام الهی را مخالف مقام امتنان و اصل شکل گیری این قاعده میداند و در ص۴۶۲، قاعده نفی حرج را نیز همسان قاعده نفی ضرر و در مقام امتنان الهی برمیشمارد.
یعنی مسلما قاعده لاحرج شامل بسیاری از احکام نیست و شمولش با لسان امتنانی آن سازگار نیست. محدودیتهای که عقلائی هستند و برداشتن همه آنها مفاسد گسترده ای دارد و به بشر آسیب جدی میزند، چگونه میتواند نعمتی در حق انسان باشد تا خداوند آن را به عنوان یک لطف، در این آیات بیان کند؟
توضیح بیشتر در این خصوص:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10059
@rozaneebefarda
برداشت سطحی سروش محلاتی از آیه ۷۸ سوره مبارکه حج و نقدِ آن
(ص ۲ از ۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸ب) جهاد در آیه ۷۸ سوره مبارکه حج به معنای جنگ با دشمن خارجی نیست
نکتهای که اینجا لازم به تذکر است آنکه علامه طباطبایی در المیزان شواهدی ذکر میکنند که جهاد در این آیه از قبیل همان جهادی است که در روایت معروف از رسول خدا (ص) جهاد اکبر نامیده شده است.
بنابراین مقصود از جهاد در آیه شریفه سوره حج، معنای خاص جهاد، یعنی جنگ و قتال و راندن دشمن خارجی نیست، بلکه مقصود مبارزه با شیطان و هواهای نفسانی است.
🔸 ج) عدم دلیل در مورد نفی حرج در خصوص امر به جهاد در آیه
جناب محلاتی باید اثبات کند مقصود آیه نفی حرج در خصوص امر به جهاد است، زیرا صرف اینکه نفی حرج در آیهای آمده که در آن امر به جهاد شده، برای اثبات این ادعا کافی نیست.
علامه طباطبایی در المیزان سیاق آیات را به گونهای روشن بیان کردهاند:
در آیه قبل امر به نماز و سایر عبادات شده و در ادامه، خداوند امر به جهاد (با نفس) کرده است. سپس خداوند به لطف و امتنان خود اشاره میکند: اوست که مومنان را برگزیده و توفیق داده است؛ چرا که ایشان خود نمیتوانستند به سعادت دین دست پیدا کنند.
سپس اشاره به نبود حرج و مشقت در احکام الهی شده است، که ادامه بیانِ این لطف و امتنان الهی است که خداوند اینگونه و با رفع هر حرجی در شریعت سهله و سمحه خود، مسیر رشد و دستیابی به سعادت را برای مؤمنان مهیّا و فراهم ساخته است.
در نهایت، سکولارهای حوزوی که از هیچ راهی و لو تفسیر به رای قرآن برای دستیابی به اهداف سیاسی خود کوتاهی نمیکنند، هرگز با این دست ادله سست و شبه علمی نخواهند توانست توجه فضلاء و نخبگان را جلب کنند و تاثیر آنان در فضای رسانه ای غربگرایان نیز با پاسخ های مستدل خنثی خواهد شد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مروری بر زمینههای تاریخی نگارش نامه عذرخواهی آقای #آذریقمی به مقام معظم رهبری
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
3291_48646.pdf
491.1K
مروری بر زمینههای تاریخی نگارش نامه عذرخواهی آقای #آذریقمی به مقام معظم رهبری
روزنامه جوان، ۱۷ آبان ۱۴۰۰
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استمداد مرحوم #آیتاللهخوئی از مقام معظم رهبری در جریان #انتفاضهشعبانیه
🔶حاشیه روزنه
#سکولارهایحوزوی برای تکمیل پازل خود تا کنون بخشهای مهمی از حقائق تاریخی مرتبط با تحولات حوزوی را بایکوت و سانسور کردهاند!
از جمله این موارد میتوان به تاریخ مجاهدتهای برخی اعاظم نجف و قم اشاره کرد؛ تحرکات و دستگیری #آیتاللهبروجردی توسط رضاخان(سال ۱۳۰۶)، حرکت مرحوم #آیتاللهحکیم در تکفیر بعثیها و درافتادن با صدام(سال ۴۹) که منجر به حصر ایشان شد و نیز مشارکت مرحوم #آیتاللهخوئی در انتفاضه شعبانیه(سال ۶۹) نشانگر آن است که بزرگان تشیع اهل مبارزه و جهاد با طاغوت بودهاند.
این در حالیست که سکولارها تلاش دارند آنان را سیاستستیز و العیاذبالله سکولار معرفی نمایند تا از این طریق بتوانند طریقه باطل خود را موجه جلوه دهند!
اگر تاریخ تحولات حوزه به درستی ترسیم شود، معنای درست انقلابیگری در حوزه و پرچمداران و پیشتازان آن به درستی عیان خواهد شد و سیهروی شود هر که در او غش باشد!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آتش طالبان به دامان پاکستان
✅ به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان چه تحولاتی در پاکستان رقم زد؟
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و سخنی با مجلس محترم جناب آقای #مسعود_فیاضی یکی از رویشهای انقلاب اس
پاسخ تفصیلی #مسعود_فیاضی به حاشیهسازیهای اخیر؛
👇
http://fna.ir/4vrcd
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
یادی از سردار سرافراز اسلام حاج حسن طهرانیمقدم
به ما گفتند دنیای فردا دنیا موشک نیست؛ دنیا مذاکره است!
اما #سردار ما را با موشک زدند!
هماکنون/ مزار شهید
@rozaneebefarda
نامه مهم #شهید_طهرانیمقدم خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی
🔹 دستخطی بدون تاریخ از شهید حسن طهرانی که در آن مشخص میشود طهرانیمقدم مدتها پیش از شهادت به سراغ پروژه "موشکهای فوق سریع" رفته است.
@rozaneebefarda
دستنوشته تاریخی مرحوم #آذریقمی در تجلیل از #امامخمینی
#ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمه تعالی
اذ قالت الملائکة یا مریم إنّ الله یبشرک بکلمة منه اسمه المسیح عیسی بن مریم وجیهاً فی الدنیا و الآخرة و من المقربین و یکلم الناس فی المهد و کهلاً و من الصالحین و یعلمه الکتاب و الحکمة و التوراة و الإنجیل إنّما المسیح عیسی بن مریم رسول الله و کلمة ألقیها إلی مریم و روح منه.
اینک روحالله الموسوی الخمینی به روحالله عیسوی نبوی تشبیه کردم [در] زنده بودن هر دو و اقتدای به حضرت بقیة الله روحی و ارواح العالمین له الفداء.
من شک ندارم که هردو در کنار هم به آن حضرت اقتداء میکنند، قدر متیقن از فدائیان حضرت بقیة الله از این است که از ملکوت اعلی و از سفره عند ربهم یرزقون به زمین نازل میشوند روح الله است، که با روحالله دیگر که از آسمان چهارم به زمین نازل میشود در کنار هم مصافه و به سید و مولای خود اقتدا میکنند.
هرگز روحالله نمرده و نمیمیرد، آیا مرده سر سفره عند ربهم مینشیند؟
نه او همیشه خود را در محضر ربالعالمین میدید و همیشه از کاسه شراب اللهم أرنا الأشیاء کما هی سیراب بود.
بر ما مردگان حسرت و صد حسرت که دستمان در اثر کوتاهی دست و فکر و تزکیه از دامان پاک او کوتاه شد.
احمد آذری قمی
۶٨.١١.٢۵
🔶حاشیه روزنه
سیاستورزی مرحوم شیخ احمد آذری قمی با اوج و فرودهای فراوانی همراه بود؛ هم در دوران امام و هم رهبری، بعد از #مخالفتهایصریح، نامه #عذرخواهی نوشت.
#عاقبتبهخیری
🔘روزنه؛
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#سروشمحلاتی؛ تئوریسین پذیرش ولایت کفار!
[ص ۱ از ۲]
🔹سخنان جنجالی سروش محلاتی در تئوریزه کردن #سلطهپذیری و پذیرش #ولایتکفار که با تمسک برداشتهای سطحی و غیرعلمی از قرآن و متون دینی صورت گرفته و میگیرد، در سلسله یادداشتهایی مورد نقد قرار گرفت که در پیوندهای ذیل قابل دسترسی است:
نقد اول
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10058
نقد دوم
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10065
نقد سوم
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10067
نقد چهارم
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10069
نقد پنجم
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10077
اکنون #نقد_ششم بر مدعاهای سست سروش محلاتی را پیش رو دارید.
جالب آنکه جناب محلاتی در مقابل این انتقادهای علمی تا کنون هیچ حرفی برای گفتن نداشته است!
این امر نشانگر آن است که او تهاجمات سایبری به برخی مشهورات و مرتکزات دینی را به عنوان یک تاکتیک برگزیده و جرات مواجهه با پاسخهای علمی و اشکالات جدید به نوشتجات خود را ندارد!
🔹اول: تبعات پذیرش ولایت کافران
جناب محلاتی که تمام آیات و روایات مربوط به:
صبر و مقاومت در برابر سختی ها و فشار دشمنان یا عبرتهای قرآنی از داستان بنی اسرائیل و حضرت موسی در برابر فشارهای فرعون
و یا آموزه دینی انتظار گشایش و فرج
را یکسره نادیده گرفته است، با تفسیر بی ضابطه قاعده لاحرج، به دنبال تئوریزه کردن لزوم ادامه مذاکرات، آن هم به شکلی خفت بار است.
یعنی پذیرش شرایط تحمیلی دشمن، بلکه تسلیم محض در برابر غرب.
به تعبیر محلاتی به دلیل حرج و ترس از آن، میتوان تا سرحد پذیرش سقف ممنوعیت شرعی، یعنی پذیرش سلطه و ولایت کفار پیش رفت، که معنایش با توجه به آیات قرآن این است:
بریدن رابطه ولایی با مومنان و بی اعتنائی به آنان و در عوض، هم جبهه و حزب شدن با کفار
و باز کردن راهی که نتیجه اش متاثر شدن حداکثری جامعه از فرهنگ و اهداف و افکار غیراسلامی کافران است.
و در نهایت، مرز عقب نشینی و تسلیم کجاست؟ چه زمانی غرب از ایران که در یک منطقه جغرافیایی حساس از جهت منابع انرژی قرار گرفته، راضی میگردد؟
محلاتی میگوید هیچ مرزی برای قاعده لاحرج و برداشته شدن حرمتهای شرعی وجود ندارد و در برابر تمام خواسته های دشمن میتوان عقب نشست، گرچه میگوید اجازه نابودی اصل دین، قرآن و کعبه را نباید داد!
بنابراین لازمه پذیرش این سلطه و ولایت کفار، قرار گرفتن تحت سلطه اقتصادی آنان و عدم استقلال در همه زمینه ها خواهد بود و با این همه، ضمانتی در باقی ماندن اصل دین نیز وجود نخواهد داشت.
🔸اینها نتایجی است که با پذیرش ولایت کفار به بار خواهد آمد و به بیان مفسرانی همچون علامه طباطبایی به تدریج به اضمحلال ایمان منجر خواهد شد.(المیزان، ذیل آیه۲۸ آلعمران)
و البته معلوم نیست آسیب های فکری، امنیتی فرهنگی و البته اقتصادی سر فرود آوردن ملت ایران در برابر دشمن غدار و خونخواری همچون آمریکا که چند دهه بی رحمی و جنایتش در حق مردم ایران و برخی کشورهای دیگر، اظهر من الشمس است، دیگر قابل جبران باشد.
اگر برداشتن مضیقه اقتصادی مشروط شد به تجویز همجنسبازی و شرب خمر و تسهیل سایر مفاسد گسترده اخلاقی که سیاستمداران و برخی دانشمندان غربی، مردم خود را به آن آلوده کردهاند، چاره چه خواهد بود؟
با توجه به صراحت تعمیمی که محلاتی داده و آن را از صدر تا ذیل احکام دین جاری کرده، راهکار، تسلیم و عقب نشینی است.
با این همه به فرموده خداوند، کافران به اسلام، هرگز حقیقتا مومنان را به عنوان یکی از اعضای جبهه و حزب خود نخواهند پذیرفت:
وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمیشوند تا آنكه از آیینشان پیروی كنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی كه [چون قرآن] برایت آمده از خواستههای نامشروع آنان پیروی كنی، از سوی خدا هیچ یاوری برای تو نخواهد بود.
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰٓ أَوْلِيَآءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ.
ای اهل ایمان! یهود و نصاری را اولیاء(یاور و هم جبهه) خود مگیرید، آنان اولیاء یكدیگرند [به شما وفایی ندارند] و هر كس از شما، یهود و نصاری را ولی و یاور خود گیرد از زمره آنان است؛ بیتردید خدا گروه ستمكار را هدایت نمیكند.
🔸ضمن اینکه با توجه به سیاستهای فراوانی که بسیاری از سران سیاسی غرب، برخلاف آئین مسیحیت دارند، معلوم نیست بتوان آنها را در زمره متدینان به مسیحیت تحریف شده به شمار آورد.
@rozaneebefarda
#سروشمحلاتی؛ تئوریسین پذیرش ولایت کفار!
[ص ۲ از ۲]
🔹 دوم: زیر سوال بردن اصل انقلاب اسلامی
اگر قرار بود به خاطر عسر و حرج در همه موارد و از اکثر تکالیف دینی دست بکشیم، چرا جناب محلاتی با اصل وقوع انقلاب اسلامی مخالفت نمیکند؟ مگر عسر و حرج در آن نبود؟ و آیا حفظ آن به آسانی و بدون دردسر ممکن بود؟
این نظرات جناب محلاتی با قرار گرفتن در جایگاه تبیین افکار امام خمینی (ره) چگونه قابل جمع است؟
خوب بود جناب محلاتی این پرده را نیز همچون حکم به جوازپذیرش سلطه کفار می افکند و نظر خود را در رسانه ها نسبت به اصل قیام مردم در سال ۵۷ بیان میکرد.
محلاتی که در ضمن سخنرانی عید غدیر (مرداد ۱۴۰۰) با تعریض به بزرگان نظام، گفت دو سه دهه است که مفهوم "امام" به اشتباه به معنای زعامت به کار میرود و اساسا حاکمی که معصوم نیست (فقیه جامع الشرایط) دارای پشتوانه الهی و نصب (و لو عام) نیست، (نقل از کانال تلگرام) چه موضعی درباره جایگاه امام و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) دارد؟!
🔹 سوم: تعارض با سخنان قبلی
محلاتی در سال95 در بحث مدارای مذهبی نکتهای گفته بود که با مطالب جدیدش در تعارض است. او امروز صریحا میگوید پذیرفتن ولایت و سلطه کفار جایز است، ولی قبلا نسبت به لزوم برقراری هدنه، به عنوان وظیفه در عصر غیبت، گفته بود:
«هدنه در روایات در کلمات فقها، نه به معنی تن دادن به ظلم و ستم، و نه به معنای مشروع تلقی کردن دولتهای جابر است، بلکه صرفاً به معنای ترک مخاصمه با پیروان ادیان مذاهب دیگر، و استفاده از روشهای مسالمت آمیز است»
https://fa.shafaqna.com/news/171369/
🔹 چهارم: لحن غیر مودبانه و نفی الزامات اجتماعی پیامبر(ص)
محلاتی میگوید:
«کسی که سیاستی را تعریف می کند حق ندارد هزینه آن را به دیگران تحمیل کند و باید خودش هزینه آن را بپردازد. ضمن اینکه این هزینه چقدر است؟.. شعب ابی طالب سه سال بود.. علمای دین باید خودشان حرج را تحمل کنند چون میخواهند حقایق را بیان کنند چون آیت الله هستند و اگر میخواستند راحت باشند نباید در این جایگاه قرار میگرفتند»
پاسخ:
در این باره که پیامبر احکام الزاماتی داشتند و در مواردی با متخلفان برخورد هم میکردند و در مواردی به خاطر رعایت اهم و مهم و حفظ مصالح مهمتر از مجازات متخلفان و منافقان چشمپوشی کردند، سابقا به تفصیل در کانال روزنه بحث کردیم.
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9726
اینکه زندگی علمای دین باید حرجی باشد، یک حرف بی حساب است. مگر نگفتند هر نوع حرجی در دین برداشته شده؟! این استثنا از کجا آمد؟
اساسا مگر حرج اینقدر توسعه دارد که در برابر هر سطحی از آسایش و رفاه قرار داشته باشد؟ میدانیم حرج به معنای مشقت شدید است. اینها سخنانی بی مدرک و متناقض و بدون ضابطه است.
حال آیا جناب محلاتی خود در حرج اقتصادی هستند تا دارای استقلال و حق انتقاد باشند؟
اگر چنین نیست، طبق مبنای خودش فاقد استقلال است و حق ندارد در جایگاه عالم دینی و تبیین حقایق قرار بگیرد.
احیانا آیا نزدیکی به جریانات سیاسی غربگرا و منتقد نظام و مواضع رسانه ای و دعوتها به سخنرانی در جلسات طیف مزبور و استفاده ابزاری از اصطلاحات فقهی برای موجه نمایاندن اغراض این طیف سیاسی (که کارنامه سیاه آنان در مواجهه با فقاهت اصیل و حوزه علمیه) تاثیری در مواضع رادیکال و تحریفآمیز اخیر او نداشته است؟
ضمنا باید پرسید مگر مسلمانان در شعب از روز اول میدانستند محاصره چقدر طول خواهد کشید؟ آیا پیامبر(ص) زمانی تعیین کرده بود؟ آیا اگر آقای محلاتی در آن شرایط بود، همین اشکال را به پیامبر (صرف نظر از جایگاه حضرت) نمیگرفت که در دین شما زمان حرج باید معلوم باشد وگرنه حرج همیشگی خواهد بود؟! به بیان جناب محلاتی چه افق روشنی با محاسبات مادی در آن شرایط سخت برای مسلمانان وجود داشت؟
آن هم در آن مضیقه و گرسنگی عجیب و همگانی در شعب ابی طالب که قیاسش با وضع کنونی ملت ایران، مع الفارق است.
نکته دیگر آنکه این موقعیت دشوار فعلی ملت ایران نیز موقتی و عامل پیشرفت است و بعد از قوی شدن و اصلاح ساختارها و فعال شدن ظرفیتها به طور نسبی و رفع تحریمهای ظالمانه، زندگی فرزندان ایران بهتر و بهتر خواهد شد انشالله.
🔹نتیجه
تفسیر هتاکانه سخنان مراجع معظم تقلید توسط جریان #سکولار_حوزوی، موضوعی بسیار ناپسند و گمراه کننده است که برخورد مناسب با آن ضروری است.
چه توهینی به محضر آیت الله صافی بالاتر از اینکه پذیرش ولایت کفار و قرار گرفتن ذیل ولایت شیطان و طاغوت، را به ایشان نسبت دهند؟؟
خصوصا آنکه تفاسیر سطحی و معوج جناب محلاتی مورد استقبال رسانههای زاویهدار زنجیرهای و طایفه براندازان خارجنشین نیز قرار گرفته است!
@rozaneebefarda
انتصاب اعضای جدید #شورایعالیانقلابفرهنگی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
متن حکم حضرت آیتالله خامنهای به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله والصلاة علی رسولهالمصطفی و آله الاطهار. سلامالله علیهم اجمعین.
ورود در دومین چهلوارهی انقلاب اسلامی که با آغاز سدهی جدید هجری شمسی همزمان شده است، نگاهی نو، آسیبشناسانه و روزآمدساز، به مجموعهئی از زیرساختهای تمدنی را ضروری میسازد.
در رأس این مجموعه، مقولهی فرهنگ است. فرهنگ، جهت دهندهی همهی اقدامهای اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتابدهنده یا کُندکنندهی آن است.
این رویکرد در مقطع کنونی، عمدتاً ناظر به ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصههای گوناگون کشور به مقولهی فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق است که فرهنگسازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیلهی پیشرفت و موفقیت آن و بینیازکننده از ابزارهای الزامآور و تحکّمی است.
همچنین ناظر به این نکتهی حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همهی بخشهای گستردهی آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیلهی مصونسازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانهئی برنامهریزی شدهی بیگانگان بدخواه است.
مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور، و سیاستگذاری در این دو مقوله، و هدایت دستگاههای متصدی آن به سمت ارزشها و هدفهای انقلاب، و برآوردن نیازهای فکری این دستگاهها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است.
شورای عالی خدمات با ارزشی در این زمینهها ارائه داده است و اینجانب بر خود فرض میدانم از همهی اعضاء محترم که در دورههای مختلف نقش آفریدهاند، بویژه از دانشمندان و اساتیدی که در دورهی جدید در شورای عالی حضور نخواهند داشت صمیمانه سپاسگزاری کنم و ادامهی کمکهای مشاورهئی آنان را به این شورا درخواست نمایم.
اینک برای دورهی جدید -که از ابلاغ این نوشته آغاز خواهد شد- اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده در ذیل را برای چهار سال به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب میکنم.
اشخاص حقوقی: فعلاً رؤسای سه قوه و دستگاههائی که تاکنون عضو شورای عالی بودهاند.
و اشخاص حقیقی: جناب آقای اعرافی، جناب آقای ایمان افتخاری، جناب آقای امیرحسین بانکی پور فرد، جناب آقای حمید پارسانیا، جناب آقای عادل پیغامی، جناب آقای غلامعلی حدادعادل، جناب آقای حسن رحیمپور ازغدی، جناب آقای علیاکبر رشاد، جناب آقای حسین ساعی، جناب آقای ابراهیم سوزنچی، جناب آقای سعیدرضا عاملی، جناب آقای منصور کبکانیان، جناب آقای علی لاریجانی، جناب آقای محمود محمدیعراقی، جناب آقای محمدرضا مخبر دزفولی، جناب آقای مرتضی میرباقری، جناب آقای صادق واعظ زاده، جناب آقای احمد واعظی.
نکات حائز اهمیتی در پیوست این حکم به نظر حضرات اعضای محترم خواهد رسید. توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۰/۸/۲۳
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مسئولان یک جامعه، برونداد همان جامعه هستند!
حجتالاسلام صلحمیرزایی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۱-طبق ظاهر این دو آیه شریفه، بخشش الهی و بارش باران و برکات زمین، ارتباط با ایمان و پرهیزکاری دارد.
۲-البته لزوماً نمیتوان نتیجه گرفت که اگر مردمی در رفاه بودند حتماً بخاطر ایمان و پرهیزکاری آنان است و اگر مردمی در سختی هستند لزوماً بخاطر ضعف ایمان یا بیتقوایی ایشان است.
۳-ما دو سنت الهی دیگر هم داریم:
-سنت امتحان که خداوند براساس آن، با انواع سختیها عیار بندگانش را میسنجد یا مقدمات رشد آنها را فراهم میکند.مثال بارز آن در گذشتگان، پیامبران الهی هستند همچون ابراهیم و ایوب علیهماالسلام و در دوران نزدیکتر چهارده معصوم علیهم السلام.
-سنت املاء و استدراج:وقتی که بندهای با رویگردانی از آیات الهی و بیتوجهی نسبت به تلنگرهای خداوند به سرکشی پایان ندهد خداوند او را رهایش میکند تا بر گناهانش بیفزاید.
۴-در این زمانه که مردم به خاطر مشکلات اقتصادی و فشار زندگی،حال خوبی ندارند باید آیات انداز و عذاب را برای آنها گفت یا فقط قربانصدقهمان بروند؟
۵- یقیناً بیتدبیری مدیران و کارگزاران در مشکلات مردم،پرتأثیر است اما مگر این مسئولان از مریخ آمدهاند؟مسئولان یک جامعه، برونداد همان جامعه هستند.
۶- آیا ما بندگان شایستهای هستیم؟آیا هر روز خبر گناهی جدید را نمیشنویم؟آیا بیرحمیهای ما نسبت به گذشته کمتر شده؟آیا خیانتهای ناموسی و مالی و...کمتر شده؟
چرا توقع داریم گویندگان، نازمان کنند؟
🔹متن کامل اینجا👇
https://www.instagram.com/p/CWQ0Ye4oAeo/?utm_medium=share_sh
#صدیقی
@rozaneebefarda
تهاجم سازمانیافته عناصرِ مرموز و غربزده به #سردار_جنگل؛ شهیدِ راهِ مبارزه با استعمار و استبداد
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| میثم عبداللهی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
میرزا کوچک جنگلی! به تو تبریک میگویم، تو به عَلَمی برای اسلام و انقلاب اسلامی تبدیل شدهای. کوتولههای فکری از کینه انقلاب خمینی، به جای حمله به جمهوری اسلامی و رهبری به تو حمله میکنند و این گونه عقدههایشان را خالی میکنند. البته بیراه هم نمیگویند، روزگاری تو پدر اینها را سوزاندی و ملکه عفریتهشان را به خاک مذلت نشاندی و به بزرگترین مانع برای منافع بریتانیای صغیر در ایران تبدیل شدی. جرم تو، از نگاه غربپرستان داخلی، جرم کمی نبود فلذا صد سال است که دارند از تو انتقام میگیرند و حرفهایی که لایق خودشان است، را سوی تو روانه میکنند.
صفا، باطن زلال و اخلاص تو صافی خوبی برای مشخص کردن میزان خباثتهای ما فیالضمیر وحشیهای شیک و کراوات و ادکلن زده است که صد سال است دارند در رسانههایشان روی جنایات پهلوی اول و اربابش انگلیس ماله میکشند.
تو همان طور که در زمان حیاتات افشاگر پشت پرده جریانات مارکسیستی شدی، وقتی که شوروی با انگلیس و آلتفعلش، رضاخان، برای شهادت تو همپیمان شدند، تمام شعارهای ضدامپریالیستیشان را به مسلخ بردند و به عالم نشان دادند که حکومت شوروی در استعمارگری و غارت، کم از حکومت پادشاهی تزاری روسیه ندارد. زمانی که رضاخان، آلت فعل انگلیس، برای سرکوب راهی گیلان شد، کلانتروف، وابسته نظامی سفارت شوروی و آلت فعل شوروی هم همراه با او وارد گیلان شد و در تمام جنایتهای سرچوب دخیل بودند.
اما نکاتی خطاب به پخشکنندگان چنین دروغهایی توجه کنند که میرزا کوچک سالها برای استقلال ایران و بیرون کردن اجانب و عوامل داخلیشان از کشور تلاش کرده بود و به قهرمان ضداستعماری مردم ایران بود. به همین خاطر بود که انگلیس و شوروی هر کدام جداگانه در دو برهه پیشنهاد حکومت ایران را به میرزا کوچک دادند. ولی میرزا کوچک این پیشنهاد را نپذیرفت. اگر میرزا کوچک مثل شما یک انسان کمعقل و کمخرد بود، باید چنین پیشنهادی را روی هوا میزد. چرا میرزا کوچک چنین پیشنهادی را نپذیرفت؟ چون نمیتوانست تامین کننده منافع استعماری آنها در ایران باشد و به آلت فعلی همچون رضاخان جلاد، علیه مردم ایران تبدیل شود. اگر میرزا کوچک تجزیه طلب و عامل شوروی بود چرا در مقابل شورویها ایستاد؟ میرزا کوچک چرا نپذیرفت که کوچکترین تبلیغات مارکسیستی در گیلان صورت گیرد؟ چرا شورویها در داخل نهضت جنگل کودتا کردند و برای کشتن وی لشکر سرکوبگر عازم جنگل کردند؟ چرا شورویها برای شهادت او اقدام کردند؟ به این سوالات جواب دهید بلکه به واسطه یافتن جواب این سوالات از بیسوادی و بلاهت خارج شوید و ناچار شوید چهار صفحه مطالعه کنید.
هر سال در ماههای آبان و آذر، همین بازی تکراری و همین حرفهای تکراری و مهوع را میشنویم، بدون اینکه کوچکترین ابتکار و نوآوری در آن رخ دهد. شکر خدا مطلع شدم که آقای عبدالرضا داوری هم به جرگه مالهکشان دیکتاتوری پهلوی اول و متهم کنندگان آن مرد الهی تبدیل شده است و همان حرفهای تکراری را بیان کرده است.
البته باید اعتراف کنم که از سلفشان کمی جلوتر رفتند و یک شبهه «سلفی و اخوانی بودن» را که تا کنون سابقه نداشته، اضافه کردند! که حاکی از میزان تلاش ذهن توهمپرداز و جوالشان دارد!! که برای بافتن این دورغ باید به شما تبریک گفت!!
برای تک تک ادعاهای دروغی که بیان کردید، باید دلیل بیاورید. تا زمانی که برای هر کدام از این مدعاها دلیلی اقامه نکردید، هیچ کدام از آنها پذیرفته نیست.
پیش از وی، سلبریتیهای سیاسی و کمخردی همچون مظفر شاهدی، حسین دهباشی، صادق زیباکلام، محمد نوریزاد و... در این مسیر گام نهاده بودند و به این عالم مجاهد شهید که مظلومانه به دست اشقیالاشقیای قرن بیستم به شهادت رسید حمله کردند و جای جلاد و شهید را عوض کردند.
الان حدود 4 سال است که منتظر جواب و بیان مستندات از سوی محمد نوریزاد هستیم. همچنین دو سال گذشته و هنوز جوابی از حسین دهباشی نرسیده. نیز یک سال است که منتظر شاهدی هستیم ولی هیچ جوابی نیامده است. از اینجا مجدد اعلام میکنیم که اسناد را بیان کنید و همان طور که گفتید نهضت جنگل را به زعم خودتان رسوا کنید!
اگر جوابی ندادید و سندی رو نکردید، بیسوادی و دست خالی از استدلالتان، نزد مردم روشن و رسوا شده و بیآبروییتان نزد عموم مردم روشن خواهد شد و از این به بعد کسی به ادعاهای درست شما هم اعتنایی نخواهد کرد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تهاجم سازمانیافته عناصرِ مرموز و غربزده به #سردار_جنگل؛ شهیدِ راهِ مبارزه با استعمار و استبداد
[صفحه ۲ از ۲]
اختصاصی|| میثم عبداللهی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
لازم است تا به شبهه تجزیه طلبی پاسخ داده شود. با توجه به اینکه اوایل نهضت هفت ساله جنگل، چنین شبهه ای مطرح نیست بلکه آن را نهضتی برای استقلال ایران و بیرون کردن اجنبی میدانند و بیشتر شبهات مربوط به اواخر نهضت است، یک دستنوشته زیر از میرزا کوچک در این زمینه راهگشا خواهد بود.
از آخرین نامه های میرزا کوچک به احمد قوام السلطنه، رئیس الوزرای وقت، در روز ١٢ مهر ١٣٠٠ است که درباره مرام جنگل مبنی بر حفظ استقلال ایران سخن گفته است. میرزا احمد قوام السلطنه، در زمان این نامه، برای اولین دوره، رئیس الوزرا شده بود و در همین دوران است که میرزا کوچک به شهادت رسید و نهضت جنگل سرکوب شد. میرزا کوچک در هنگام نگارش این نامه حدود دو ماه تا روز شهادتش باقی مانده بود، اهدافی که در این نامه برای دلیل به وجود آمدن نهضت جنگل بیان کرده سه هدف است:
1. حفظ استقلال ایران از تعرضات و مداخله اجانب.
2. اصلاحات اساسی داخلی.
3. استقرار آزادی ملت ایران را ذکر کرده و حاکی است که میرزا کوچک در اندیشه و عمل در طول هفت سال فراز و فرود هیچ تغییری نکرده و همچنان همان اهداف اولیه نهضت را با قوت در پیش گرفته است:
«گمان ندارم لزومی داشته باشد بنده و یارانم را به آن مقام محترم معرفی کنم که قصدمان چه بوده و برای چه مقصد، تحمل صدمات طاقت فرسای چندین ساله را نمودهایم، مراد و منظور اصلی بنده و جمعیت جنگل چنان که عملیات سال گذشته شاهد میباشد، حفظ استقلال ایران از تعرضات و مداخله اجانب و اصلاحات اساسی داخله و استقرار آزادی ملت ایران میباشد.» (تاریخ تحولات سیاسی ایران، موسی فقیه حقانی و موسی نجفی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، تهران، پنجم، 1387، ص392.)
در سالهای اخیر، بارها به ادعاهای سلبریتیهای سیاسی در زمینه شبهه تجزیه طلبی جواب داده شده بود که آرشیو آنها در سایت رنگ ایمان موجود است. در اینجا فقط تصویر یک سند را درج میشود و برای مطالعه اسناد دسته اول نهضت جنگل در این زمینه، به مطالب زیر مراجعه کنید:
١. یک مقاله علمی و مستند در سایت رنگ ایمان در پاسخ به شبهه تجزیه طلبی نهضت جنگل، با عنوان: «پاسخ به یک پرسش: آیا هدف نهضت جنگل، تجزیه طلبی و جدا کردن گیلان از ایران بود؟»، میثم عبدالهی.
http://www.rangeiman.ir/%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d8%a8%d9%87-%db%8c%da%a9-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4-%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d9%87%d8%af%d9%81-%d9%86%d9%87%d8%b6%d8%aa-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84%d8%8c-%d8%aa%d8%ac%d8%b2%db%8c/11163/
٢. «پاسخ به ادعاهای مظفر شاهدی درباره نهضت جنگل»، میثم عبدالهی http://www.rangeiman.ir/%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d8%af%d8%b9%d8%a7%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b8%d9%81%d8%b1-%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%af%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%86%d9%87%d8%b6%d8%aa/15076/
٣. «پاسخ به توهین تجزیه طلبی حسین دهباشی به سردار شهید جنگل»، مرتضی عبداللهی
http://www.rangeiman.ir/%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d9%88%d9%87%db%8c%d9%86-%d8%aa%d8%ac%d8%b2%db%8c%d9%87-%d8%b7%d9%84%d8%a8%db%8c-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d8%af%d9%87%d8%a8%d8%a7%d8%b4%db%8c-%d8%a8%d9%87/14312/
۴. فیلم پاسخ به یک شبهه درباره نهضت جنگل + لینک دانلود.
http://www.rangeiman.ir/%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d8%a8%d9%87-%db%8c%da%a9-%d8%b4%d8%a8%d9%87%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%86%d9%87%d8%b6%d8%aa-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d9%84/11179/
۵. «دیر آمدی ای نگار سرمست / جوابیه ای به تهمت محمد نوری زاد به نهضت جنگل»، مجید رحمانی http://www.rangeiman.ir/%d8%af%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c-%d8%a7%db%8c-%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%b3%d8%aa-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%a8%db%8c%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d9%87%d9%85/11185/
۶. «مرامنامه کمیته اتحاد اسلام و بازخوانی آرمانهای اسلامی نهضت جنگل+سند»، میثم عبدالهی.
http://www.rangeiman.ir/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%85%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%da%a9%d9%85%db%8c%d8%aa%d9%87-%d8%a7%d8%aa%d8%ad%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c/6512/
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053