هدایت شده از KHAMENEI.IR
13880204_2066_32k.mp3
467.2K
🎙 کلیپ صوتی | روایت رهبر انقلاب از شکست آمریکا در #طبس
🌙 @Khamenei_ir
سناریوسازیهای سیاستزده سکولارها و غربزدگان برای سوءاستفاده از آیتالله سیستانی
باید دید این جماعت چه زمینه مساعدی برای ابراز این قبیل سناریوها یافتهاند!
و اینکه باید نسبت به تحرکات خطرناک این جماعت در دمیدن بر آتش تفرقه مذهبی/سیاسی هوشیار باشیم.
از بیت مرجعیت اعلای عراق، در قم و نجف انتظار میرود نسبت به این قبیل ادعاهای گزافه روشنگری نمایند!
🔶حاشیه روزنه
ظاهرا حکم واقعی خدا نزد آقای ابطحی موجود است و او فتاوای آیتالله سیستانی را مطابق با آن یافته و میخواهد جلوی خیلی از سلیقهها را با آن بگیرد!!!
@rozaneebefarda
چشم طمع سکولارها به مرجعیت!
اصحاب بیوتات به هوش باشند؛
کسانی که هیچ اعتقادی به فقاهت و مرجعیت ندارند، و دل در گرو شعائر شیعی نبستهاند، در اطراف آنان به کمین نشستهاند....
مگسانند دور شیرینی....
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبه به حق شما سوءاستفاده کند/ صورت مسئله، راهحل و نتیجهگیریتان با دشمن باید به کلی فرق داشته باشد
🔻 رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: در مطالبهگریها ــ که من توصیهی مطالبهگری میکنم به شما ــ مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبهی به حق شما سوءاستفاده کند. هم در صورتبندی مسئله، هم در راهحلی که ارائه میدهید، سعی کنید با دشمن وجه مشترک و اینها پیدا نکنید. مخرج مشترک پیدا نکنید با دشمن. دشمن، هم مشکلات را مطرح میکند، هم صورت مسئله را مطرح میکند، هم بهاصطلاح علاج و نتیجهگیری را مطرح میکند.
🔺 شما صورت مسئلهتان هم با او باید فرق داشته باشد، نتیجهگیریتان هم با او باید به کلی فرق داشته باشد، چون او دشمن است دیگر، او مُغرض است، از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را. ۱۴۰۱/۲/۶
🏷 #بسته_خبری
🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14010206_42700_1281k.mp3
20.45M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان. ۱۴۰۱/۲/۶
🌙 @Khamenei_ir
امام خامنهای؛ فرمانده جهاد علمی در ایران اسلامی
به بهانه دیدار دانشجویی رمضانی رهبر
[ص ۱ از ۲]
#یادداشت_وارده
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸پیشرفت و حرکت رو به جلو در هر کشوری، نیازمند یک پیشران بسیار اساسی به نام پیشرفت علمی است و بدون برخوداری از دانش بومی یعنی جابجایی مرزهای دانش در داخل مرزهای جغرافیای سیاسی یک کشور، رسیدن به یک پیشرفت حقیقی و قدرتآفرین محقق نمیگردد. چنین چیزی را میتوان از توسعه پفکی و لرزانی دید که در برخی از کشورهای همسایه رخ داده و علیرغم باجهای فراوانی که سران این کشورها برای بقای بیشتر خود به اربابانشان میدهند، اما در مشکلات بنیادین و فراوانی غوطهورند.
🔸در هر صورت ایرانِ پس از انقلاب باپشت سر گذاشتن ۴ دهه از عمر خود، پیشرفتهایی حیرتانگیز را به خصوص در زمینههای علمی و فنی شاهد است به گونهای که هیچ مجالی برای انکار این تفاوت بسیار ملموس وجود ندارد هرچند جبهه رسانهای استکبار، همواره در صدد القای ناامیدی و نشان دادن یک چهره بزک شده از دوران پهلوی و برعکس چهرهای سیاه از سیمای درخشان جمهوری اسلامی میباشد.، اما در ایران پیش از انقلاب، هیچ صنعتی بدون ماشینآلات تهیه شده از خارج به همراه کارشناسان اجیر شده خارجی و به شدت بخیل در انتقال تجربیات و فنآوری دیده نمیشود در حالی که در ایران پس از انقلاب شاهد جهش علمی و فنی در حوزههایی هستیم که بسیاری از افراد، آن را در خواب هم نمیدیدند مانند هستهای، نانو، پزشکی، موشکی، زیستفناوری، پتروشیمی و ... . .حیطههایی که در بسیاری از زمینهها در شرایط تحریمهای سخت و فرسایشی به بالندگی رسیدهاند و این خود نشاندهنده کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است.
🔸این پیشرفت غیر قابل انکار را بدون هیچ اغراقی، مدیون دو امام بزرگواری هستیم که خودباوری را به جامعه علمی کشور تزریق کرده و همواره از روند رو به رشد آن حراست کردهاند..
🔸هیچ گاه از یاد نمیبریم که چگونه در فضای سمّی بر جای مانده از دوران طاغوت، تفکر خفتبار «ما نمیتوانیم» بر اذهان بسیاری از افراد و با تاسف شدید بر جمع قابل ملاحظهای از مسئولین مستولی شده و اجازه حرکت صحیح به کشور را نمیداد. تحجری که در فضای علمی کشور و به صورت خاص در علوم انسانی، افتخاری جز نشخوار کردن تولیدات غربی تحت عنوان «نهضت ترجمه» نداشت تا به صورت گزینشی، آن دسته از آثاری را در ایران ترجمه کند که به فضای بیایمانی و در نهایت تهیساختن یا در صورت امکان براندازی جمهوری اسلامی بیانجامد.
🔸تفکری و جریانی که تقلید را کار میمون میدانست اما در عمل به خوبی نشان داده که در تقلید از غرب، میمونی بسیار ورزیده است! چه که حتی با نقد و نقض مکاتب فکری توسط نسلهای بعدی متفکران غربی نیز از تقلید متعصبانه خود دست بر نمیدارد و به اقتضای خوی نشخوارکنندگیاش، معمولا با وقفهای چند ده ساله از تاریخ انقضای تفکرات تقلیدی در غرب با خبر میشود!
🔸تفکری و جریانی که تمام تلاش خود را برای القای ناامیدی به خصوص در نخبگان به کار گرفته و میگیرد تا زمینه انتقال آنان به کشورهای معبودشان فراهم شود تا مبادا، ایران اسلامی از سرمایههای انسانی خود در جهت تقویت بنیه علمی و فنی خود بهره برده و اقتداری شایسته خود را کسب کند. و آنان با وجود چنین وطنفروشی عریانی، فریاد میهنپرستی بلندی نیز دارند تا به ادعای کذب خود، جانشان را فدای نه غزه و نه لبنان بلکه ایران کنند! گرچه در تمامی صحنههای خطر برای ایران، هیچ گاه این مدعیان پر سر و صدا را در میدان فدا شدگان برای ایران نمیبینیم و همواره آنانی پیشتاز دفاع از ایران بودهاند که غیرت دینی داشتهاند.
🔸تفکری که دموکراسی غربی را ستایش و بلکه پرستش میکند اما مردمسالاری دینی را بر نمیتابد و بر خلاف آنچه از لزوم تمکین به خواست مردم و احترام به آرای انتخاباتی آنان میگوید، در برهههای مختلف نشان داده که هیچ وقت شعور و جنبه دموکراسی را ندارد همچنانکه در فتنه ۸۸، این رذیله اخلاقی را به تمامه نشان داد!
@rozaneebefarda
امام خامنهای؛ فرمانده جهاد علمی در ایران اسلامی
[ص ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸تفکری که از لزوم علمگرایی و منافع ملی دم میزند اما در موارد بسیاری علیه آن عمل میکند هم جنان که در انکار لزوم دستیابی و حفظ دانش راهبردی هستهای و نیاز قطعی مردم و صنایع کشور به تولید انرژی از آن در آینده بسیار نزدیک، هم به علم و هم به منافع ملی خیانت کرد. همچنانکه در مورد فناوریهای نظامی نیز چنین رویکرد ضد میهندوستانه و به شدت غیر عقلانی را از آنها شاهد هستیم.
🔸در برابر این تفکر سمی و ضدعلمی که سعی بر اکثریتنمایی دروغین در مجامع علمی نیز دارد، امامین انقلاب، منشأ اصلی در پرورش روحیه «ما میتوانیم» بودهاند. رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) در برابر سبک زندگی علمی نشخوارمآبانه نهضت ترجمه گزینشی که نهایت کارآمدی و افتخارش ترجمه آثار دیگران به فارسی بود، این هدفگذاری بزرگ را در پیش روی جامعه علمی قرار دادند که در چند دهه آینده، بایستی زبان فارسی، زبان مرجع علمی باشد.اکتفا به ترجمه به زبان فارسی کجا و مرجعیتسازی زبان فارسی به عنوان زبان علمی کجا؟!
🔸ایشان بر این مطلب تاکید دارند که این هدفگذاری نه مبتنی بر یک آرمانگرایی بلکه واقعگرایی با توجه به استعدادها و ظرفیتهای علمی ایرانیان است همچنانکه بر اساس همین واقعگرایی جوشیده از عقلانیت انقلابی، وضعیت فعلی را مطلوب ندانسته و بر لزوم جهاد علمی برای پر کردن فاصله موجود میان ما و کشورهای پیشرو در زمینه تولید علم تاکید میکنند.
🔸یک فقیه که بحمدالله ولایت و زعامت بیابد، این چنین ملت خود را باور دارد اما برخی افراد مدعی علمگرایی و رخنه کرده در برخی از مجامع علمی و متاسفانه در برخی از مناصب حکومتی در برخی از سالهای اخیر، کماکان سطح دانش و فناوری ایران و ایرانیان را با پیشرفتی حیرتانگیز از لولهنگ در دوره پهلوی، به آبگوشت بزپاش در پسا انقلاب اسلامی میرسانند!
🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی(حفظه الله تعالی) در برابر خودباختگی علمی، جنبش نرمافزاری و جهاد علمی را برجسته کرده و نتیجهاش شتابی ستودنی در رشد علمی به اذعان جهانیان بوده است. اکنون ایرانیان یکی از معدود ملتهای دنیا هستند که بیش از سهم جمعیتی خود، در تولید علم و مقالات با تراز بالای علمی سهیماند. چنین چیزی نه در دوره ۱۸۲ ساله دو دودمان پادشاهی نامشروع و بیعرضه قاجار و یا سلطنت وابسته و منحوس پهلوی بلکه در دوره ۴۳ ساله زعامت ولایت فقیه رخ داده است.
🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی، کسی است که حقیقتاً تا پای جان برای ایجاد و حراست از روند رشد علمی کشور تلاش کرده است که یکی از مصادیق آن تشکیل برخی از نهادهای مهم برای حمایت از رشد و پیشرفت علمی همانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان بود که به اذعان مقامات مسئول با هدایتها و بلکه فشارهای مقام معظم رهبری به وجود آمدهاند. ایجاد یک سازمان مستقل برای حمایت از رشد علمی در بالاترین سطح اجرایی کشور یعنی معاونت ریاستجمهوری، خود گویای اهتمام ویژه ایشان در مورد مقوله قدرتزای دانش و فناوری است.
🔸باید قدردان چنین رهبر شایسته ای بود و ارشادات و هدایتهای او را برای ساختن ایرانی قوی، به گوش جان شنید و از صمیم قلب پذیرفت؛ آن هم ایرانی که قرار است در مناسبات جهانی، قدرت و اقتصادی درونزا داشته باشد تا در این پیچ تاریخی عظیم، زمینهساز مبارکترین اتفاق برای بشریت یعنی ظهور ولی الله الاعظم باشد.
🔹پ.ن: پیشنهاد میشود دفتر مقام معظم رهبری، تلاشهای مستمر و بیدریغ ایشان در جهت شکوفایی علمی کشور را در قالب تولیدات رسانهای فاخر، به سمع و اطلاع مردم ایران برساند. این کار، بسیار ضروری بوده و میتواند اندکی از غبار مظلومیت را از چهره بزرگمردی بردارد که نه فقط ایران بلکه منطقه و دنیای مستضعفین، به شدت مدیون رهبری داهیانه ایشان میباشند.
@rozaneebefarda
مطالبهگری مطلوب در نگاه مقام معظم رهبری
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[توصیهی] بعد مطالبهگری؛ طبیعت دانشجو مطالبهگری است؛ مطالبهگری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ یکی از کارهایی که شماها میتوانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و بهجای دانشجویان است که میتوانند این را بخواهند.
البتّه هیچ لزومی هم ندارد که برخورد تند و تیز بکنید! بعضیها خیال میکنند که راه تذکّر دادن این است که تند و تیز وارد بشوند، انتقاد کنند، دعوا کنند، سر و صدا کنند؛ نه، هیچ لزومی ندارد ــ البتّه خود ما هم دورهی جوانی از این کارها میکردیم؛ بنده وقتی میبینم گاهی بعضی از تندیهای جوانها را، به یاد جوانیهای خودم میافتم که خاطراتی داریم ــ میتوان منطقی و هوشمندانه و کاملاً جدّی وارد میدان مطالبهگری شد و مطالبهگری کرد که وقتی آن جور بشود، دانشجو را دیگر متّهم نمیکنند به نقزنی؛ وقتی تند صحبت میکنید، متّهمتان میکنند میگویند «آقا! دانشجو میآید فقط نق میزند»؛ نه، وقتی که منطقی و جدّی و با منطق و استدلال مطالبهگری کردید، متّهم به نقزنی هم نمیشوید. بعلاوه، این مطالبهگری موجب میشود که بعضی نگویند «خب حالا که مثلاً تشکیلات مدیریّتی دولت تشکیلات انقلابی است ــ مجلس انقلابی، دولت انقلابی و مانند اینها ــ دیگر مثلاً نقش دانشجوهای انقلابی چیست؟» نخیر، اتّفاقاً میتوان گفت نقششان گاهی اوقات بیشتر است، برای خاطر اینکه امکان حضورشان، امکان فعّالیّتشان، امروز بیشتر است. یکی از موارد، همین مطالبهگری است که میتوانید انجام بدهید.
حالا من شعار امسال را مثال زدم که تولید دانشبنیان باشد؛ مثالهای فراوان دیگری هم وجود دارد که در همهی اینها میتوان مطالبهگری کرد، مثل مسئلهی عدالت اقتصادی، مسئلهی فرهنگ، مسئلهی سبک زندگی؛ اینها همه مسائلی است که میتوان در مورد اینها واقعاً مطالبهگری کرد و درخواست عمل جدّی کرد؛ میتوان از مسئولین خواست، منتها عرض کردم با منطق و با استدلال درست.
یک نکتهای که در مطالبهگری وجود دارد و در کلّ اقدامات دانشجویی اصلاً این مسئله به نظر من مهم است، این است که باید دانشجوها مبانی اعتقادی خودشان را محکم کنند؛ مبانی اعتقادی را، مبانی ایمانی را دانشجوها باید در خودشان مستحکم کنند که این هم البتّه راههای مخصوص خودش را دارد، [از جمله] مطالعه و مجالست با علما. در دعای ابوحمزه که به خدای متعال عرض میشود چرا من در یک مواردی حال دعا پیدا نمیکنم، حال توجّه پیدا نمیکنم، یکی از چیزهایی که به عنوان علّت از قول امام سجّاد نقل شده این است که «اَو لَعَلَّکَ فَقَدتَنی مِن مَجالسِ العُلَماء».
حالا لزوماً مراد از «عالمان» معمّمین نیستند؛ [یعنی] عالِم اخلاق، عالِم دین؛ در مجالس اینها باید شرکت کرد، باید حضور پیدا کرد، باید از آنها استفاده کرد. پس تقویت مبانی اعتقادی، تقویت اندیشهورزی، عمیق شدن در مسائل کشور، بررسی راهحلها و تجربهها. راهحلها را بررسی کنید. حالا شما اینجا مثلاً فرض کنید از یک چیزی انتقاد میکنید، بعد میگویید مثلاً این کارها هم انجام بگیرد، به عنوان پیشنهاد و راهحل؛ خب این راهحل را شما چقدر بررسی کردهاید؟ چقدر تجربه کردهاید؟ چقدر اطرافش را سنجیدهاید؟ اینها مهم است. اگر این کارها شده باشد، خب خیلی باارزش است و طبعاً ارزشش بیشتر میشود.
این هم که من میگویم «تند و تیز برخورد نکنید»، این را حمل نکنید بر اینکه میگویم سازشگری کنید و سازشکاری کنید و مجیزگویی کنید؛ نه، بنده از این توصیهها هرگز به جوانها و به دانشجوها نکردهام و نخواهم کرد که مجیز این و آن را بگویید و یا تملّق بگویید؛ نخیر، ابداً؛ مراد این نیست؛ مراد این است که با منطق باید حرکت کرد و حرف زد. بدون منطق، با حرف تند و تیز، با طعنه زدن ــ که حالا متأسّفانه در فضای مجازی هم این طعنه زدنها و این چیزها رایج شده است که خیلی چیز مضرّی است ــ [نمیشود؛] اگر شما این جور برخورد کردید، آن وقت دیگر بعضی از عملکردهای ضعیف به حساب نظام جمهوری اسلامی و به حساب انقلاب گذاشته نخواهد شد؛ یعنی تفکیک به وجود خواهد آمد بین آرمان انقلاب، آنچه انقلاب خواسته و مثلاً فرض کنید عملکرد ضعیف منِ مدیر؛ این تفکیک هم جزو چیزهای لازم است.
در مطالبهگریها ــ که من به شما توصیهی مطالبهگری میکنم ــ مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبهی بحقّ شما سوء استفاده کند؛ هم در صورتبندی مسئله، هم در راه حلّی که ارائه میدهید، سعی کنید با دشمن وجه مشترک و مانند اینها پیدا نکنید؛ مخرج مشترک پیدا نکنید با دشمن؛
....مسئلهتان هم با او باید فرق داشته باشد، نتیجهگیریتان هم با او باید بکلّی فرق داشته باشد، چون او دشمن است دیگر، او مُغرض است و از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را.
@rozaneebefarda
رویکردهای سهگانه در مواجهه با جریان مطالبهگری
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در مورد جریانهای مطالبهگر سه رویکرد وجود دارد؛
۱. عصمتانگاری و عملزدگی: برخی بانیان و حامیان این جریان با تکیه بر ماهیت و کارکردهای مثبت جریانهای مطالبهگر، به چارچوبها و شاخصهای شرعی، عرفی و اخلاقی مطالبهگری کاملا بیتوجهند؛ اینان چنان بر هدف متمرکزند که ابراز و وسیله را توجیه میکنند و گاه در دام عصمتانگاری و عملزدگی میافتند و حاضر نیستند هیچ نقد و مطالبهای را در اصلاح روند مطالبهگری خویش بپذیرند!
طبیعی است این رویکرد نسبتی به سیره و اندیشه امام و رهبری ندارد و هرگز قابل دفاع نبوده، در بلندمدت به انجماد فکری و انزوای سیاسی و عزلت اجتماعی اینان خواهد انجامید.
اگر مطالبهگری برای احیای حق و اقامه امر الهی است، تذکر شنفتن و نصیحتپذیری از مقدمات بدیهی آن است.
وانگهی! چگونه کسانی که داعیه و دغدغه اصلاحگری آرمانی دارند و در این راه همگان را به زیر تیغ نقد میبرند، خود را از نقد و اصلاح مبرا میدانند؟!
طبعا اگر این رویه اصلاح نشود، اشتباهات موردی و فردی به صورت ساختاری گسترش مییابد و به بدنامی تمام جریان مطالبهگری ختم میشود و زمینه را برای برخورد حذفی فراهم میکند.
۲. برخورد حذفی و سلبی: طیفی از متولیان امر حکمرانی و بعضی جریانهای سیاسی، هر کدام با انگیزههای مختلف، سیاست بایکوت و سرکوب و حذف حداکثری را در مقابله با جریان مطالبهگری دنبال میکنند.
سر رشته اصلی مخالفت با جریان مطالبهگر البته به خارج از فضای حکمرانی و جریانهای سیاسی متعهد داخلی برمیگردد و به واقع بخشی از پازل دشمنان بیرونی است اما مع الاسف در داخل نیز انگیزههایی وجود دارد برای حذف و سرکوب مطالبهگری!
در داخل نوعا بانیان، حامیان و متنعمان از استمرار فقر و فساد و تبعیض، در صف دشمنان درجه یک مطالبهگران قرار دارند و آنان را موی دماغ و مزاحم میپندارند. البته ناگفته نماند که در دل جریان انقلابی و متعهد نیز طیفی وجود دارد که به دلیل برخی دغدغههای درست و ناظر به برخی تجربههای تلخ تاریخی، به دام نوعی بدبینی و رویکرد سلبی نسبت به اصل مطالبهگری درافتاده که صدالبته حساب این طیف جداست و تجدیدنظر اینان نیازمند تمهید مقدماتی است که بخشی به خود آنان و برخی به مطالبهگران بازمیگردد.
طبعا وقتی با مطالبهگری سازمانیافته و فراگیر مواجه باشیم، اقدامات و کارنامه طیفهای مختلف با علامت سوال مواجه میشود و آنان باید هزینه بدهند؛ خواه مدعاهای مطالبهگران دقیق و درست باشد یا خدای ناکرده نادرست و ناصحیح!
در هر صورت زحمت مضاعف و چالشهای شدیدی که از ناحیه مطالبهگری بر برخی طیفهای سیاسی و اجرایی عارض میشود، موجب آن میگردد که حساسیت نسبت به این جریان فوق العاده شدت یابد و گاه تا مرز #تهدیدپنداریمطالبهگری پیش برود.
بسیاری از برچسبپراکنیها و بدگوییها(فارغ از صحت و سقم آن) علیه جریان مطالبهگر را باید در همین فضا تحلیل کرد.
برخورد سلبی و حذفی ضمن آنکه به استقرار اشکالات موجود میانجامد، زمینه را برای تقابل و اتلاف انرژی نیروهای متعهد و مشغول شدن به همدیگر و نیز امکان سوءاستفاده عناصر بدسگال سیاسی برای #نفوذ در جریان مطالبهگری فراهم میکند.
کدام عقل سلیم میپذیرد که برخی بخواهند جوانهای پرشور و پرکار و آرمانخواه را با برخورد سلبی و حذفی به عناصر ناامید و سرخورده یا خدای ناکرده مخالف و بدبین و زاویهدار تبدیل کنند! این رویکرد چه نسبتی با سیره امام و رهبری دارد؟!
۳. حفظ، حمایت و هدایتگری: شخص مقام معظم رهبری بانی این رویکرد مومنانه و حکیمانه در مواجهه با جریان مطالبهگری است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا تصدی ریاستجمهوری و بعد از آن در دوران رهبری، همواره خود پرچمدار مطالبهگری معقول و منطقی و مومنانه بوده و همواره با رویکرد ایجابی و اصلاحی با این طیف برخورد کرده است.
التفات به ضرورت وجودی این جریان برای صیانت از ساختار حاکمیتی و کارگزاران نظام اسلامی، اصلیترین دلیل چنین رویکردی به نظر میرسد.
در واقع مقام معظم رهبری، مطالبهگری را به عنوان یکی از پازلهای ضروری حکمرانی مطلوب میشمارد و همواره بر حفظ و تعالی و بالندگی آن پایفشاری دارد و از این جهت، برخی سیاسیون با سیره و اندیشه ایشان فرسنگها فاصله دارند.
ملاحظه نقاط مثبت، شناخت دقیق و تذکر ناصحانه و مومنانه و منصفانه نسبت به اشکالات، شرط لازم برای عمل به رویکرد رهبری در مواجهه با جریان مطالبهگری است.
۱۴۰۱.۲.۸
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 15]
پیوند تاریخی مسئله فلسطین با انقلاب اسلامی
از ابتدای اشغال فلسطین و تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی، آرمان آزادی قدس شریف، همواره به عنوان یکی از دغدغههای مهم جوامع اسلامی و خصوصا روحانیت شیعه بوده است تا بدانجا که میتوان اهتمام به این امر را یکی از نمودهای بارز، سیاستورزی حوزه شیعی برشمارد که طیف گستردهای از بزرگان تشیع در دوران معاصر در آن مشارکت داشتهاند. اهتمام مسلمین به مسئله فلسطین گاه با کمکهای تبلیغاتی و تکاپوی سیاسی همراه بوده، گاه با جمعآوری کمک مالی برای مردم تحت اشغال فلسطین و گاهی با تحریم اقتصادی رژیم غاصب و البته در مواردی پای دولتهای اسلامی نیز به واسطه انفعال از تکاپوی جمعی عالمان به میدان مبارزه باز شده و به درگیری نظامی نیز کشیده شده است که نمونه بارز آن مانند جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل است. احصاء مجاهدت روحانیون در راستای آزادسازی قدس اشغالی از بند رژیم اشغالگر قدس میتواند موضوعی مستقل برای پژوهشگران باشد اما اجمالاً هبه عنوان نمونه میتوان به مبارزات مرحوم آیتالله محمدحسین کاشفالغطاء(متولد1294ه.ق.-نجف) اشاره کرد که بهصورت ویژه در مسئله فلسطین وارد شدند. از نظر ایشان شکلگیری صهیونیسم مشکل کل جهان اسلام است که آن هم ناشی از سه پدیده: استعمار، عدم اتحاد میان مسلمین و ضعف دولتهای اسلامی است. سایر علمای جهان اسلام و علمای شیعه در ایران نیز شکایت خود را مبنی بر جلوگیری از مهاجرت یهودیان به فلسطین اعلام داشتند و خواهان پیگیری امر توسط مسلمانان و سایر علما شدند. سیدمحمد بهبهانی، هبةالدین شهرستانی، سیدمحمدمهدی صدر، سیدمحمدمهدی اصفهانی، سیدمحمدمهدی خراسانی و... از جمله افرادی بودند که در این زمینه به نوشتن نامه به رضاشاه و سفارت انگلستان اقدام کردند و خواهان جلوگیری از غصب بلاد مسلمین شدند.(مقاله انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره39، صص274-273)
مرحوم آیتالله بروجردی نیز عنایت ویژهای به مسئله فلسطین داشتند که بیانیه اعتراضی ایشان نسبت به اشغال فلسطین گویای این امر است:
«بسم اللّه الرحمن الرحيم» نحمد اللّه تعالى فى السرّاء و الضرّاء و على كل حال و نشكو اليه ما لقيه اخواننا المسلمون فى زماننا هذا من المشركين بپاكستان و من اليهود بفلسطين و لقد صدق عملهم بالمسلمين ما اخبرنا اللّه تعالى به فى كتابه الكريم لتجدن اشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود و الذين اشركوا و لتجدن اقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا انا نصارى ذلك بان منهم قسيسين و رهبانا و انهم لا يستكبرون و لكن العجب و الاسف كله من صنع اليهود فانهم بعد ما كانوا تحت حماية الاسلام و المسلمين قريبا من اربعة عشر قرنا محفوظين بنفوسهم و اعراضهم و اموالهم و شعائرهم الدينية قد اصبحوا فى هذا الزمان ينتقمون من المسلمين ما صنعوه اليهم فى تلك المدة المديدة من الاحسان فجعلوا يقتلون رجالهم الصالحين بالفتك و الفيلة و القتال و يقتلون ذراريهم و يهتكون اعراضهم و يخربون معابدهم و بيوتهم و لا يرقبون فيهم الا و لاذمه و اولئك هم المعتدون فنسئل اللّه تعالى ان ينصر المسلمين نصرا عزيزا و يجعل لهم من لدنه سلطانا نصيرا و ان يخذل هذا القوم الذين لم يراعوا حق المسلمين و يضرب عليهم الذلة و المسكنة و يجعلهم اذل الامم و نرجوا من اخواننا المؤمنين ببلاد ايران و غيرها ان يجتمعوا فى الدعاء عليهم بالخذلان و لاخوانهم المسلمين بالنصر و الغلبة اللهم انصر جيوش المسلمين و سراياهم و مرابطيهم فى مشارق الارض و مغاربها و اخذل اعدائهم و فرق بين كلمتهم و الق الرعب فى قلوبهم و انزل عليهم بأسك الذى لا ترده عن القوم المجرمين و صل على اشرف انبيائك محمد و آله المنتجبين»(تذکرة الأعیان، ج2،صص387-386)
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
[صفحه 2 از 15]
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم آیتالله بروجردی به این مقدار اکتفا نکردند بلکه در زمانى كه مشهور شد ايران، اسرائيل را به رسميت به طور كامل يا ناقص شناخته است، و با واكنش سران بعض كشورهاى اسلامى مواجه شد از جمله سران مصر شخص عبدالناصر (جمال) و رئيس و شيخ جامع الازهر و بعض ديگر رسماً شاه را محكوم و طى تلگرافاتى كه به محضر آقا كردند شاه را تقبيح و در واقع تنبيه او را از آقا درخواست نمودند، حقير در جريان قرار گرفتم و تلگرافات آنها را مطالعه نمودم.
آقا از اين واقعه سخت آزرده خاطر و متأسف شد، و فوراً موضوع را تعقيب و جداً خواستار شدند كه دولت شناسايى خود را پس بگيرد، و از مسلمانان به واسطه خطايى كه كرده عذرخواهى نمايد، و آنچه به ياد دارم اقداماتى شد و اينها ابتداء خواستند انكار نمايند، و به صورتهايى عذرخواهى نمودند.(فخر دوران، ص60)
توجه به مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف به عنوان یکی از ارتکازات سیاسی ثابت روحانیت شیعه در قم و نجف، بوده است و همواره استمرار داشت اما با آغاز نهضت امام خمینی در پائیز 1341، مبارزات حوزویان با رژیم اشغالگر قدس و واکنش علما و مراجع عظام در برابر جنایات اسرائیل نیز جان تازهای گرفت. تدبیر بلند امام خمینی، مبارزات اسلامی مردم ایران را به مبارزه با اسرائیل غاصب گره زد. به طور مثال در یکی از اشعاری که به مناسبت پیروزی روحانیت و مردم در الغای تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی سروده شده است، نقش رهبری امام در مبارزه با تصویبنامه و آگاهی تودهها از خطر «یهود» و «اسرائیل» بر ایران منعکس شده است. در یکی از این اشعار میخوانیم:
...به زیر پرده همی خواست دست استعمار که بشکند پی اسلام و دین کند نابود
نمود آتش سوزان و سرکشی روشن مگر ه دیده دین آفتی رسد از دود
به خیره کرد هوس کز پی خرابی ملک مقدرات مسلمان دهد به دست یهود
(شعر از محمدحسین بهجتی، نهضت امام خمینی، ج1، ص232-231)
امام خمینی قدس سره الشریف نهضت خود را پس از الغای تصویبنامه ادامه داد و بر ابعاد ضدصهیونیستی نهضت تأکید کردند. ایشان در اعلامیهای انقلابی، نوروز سال 1342ه.ش. را عزای عمومی اعلام کردند و در این اعلامیه به هدف نهایی اجانب را هدم قرآن و روحانیت اشاره کردند:
«...هدف اجانب، قرآن و روحانیت است. دستهای ناپاک اجانب با دست این قبیل دولتها قصد دارد قرآن را از میان بردارد و روحانیت را پایمال کند. ما باید به نفع یهود آمریکا و فلسطین هتک شویم، به زندان برویم، معدوم گردیم، فدای اغراض شوم اجانب شویم. آنها اسلام و روحانیت را برای اجرای مقاصد خود مضر و مانع میدانند، این سد باید به دست دولتهای مستبد شکسته شود...»(نهضت امام خمینی، ج1، ص347)
امام خمینی در سخنرانی تاریخی 13خرداد1342 صراحتا علیه اسرائیل موضع گرفتند و سخنان کوبندهای را ایراد فرمودند:
«اسرائیل نمی خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه [فیضیه] را کوبید. ما را میکوبند؛ شما ملت را میکوبند. میخواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ میخواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ میخواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروتها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند، چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را میشکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود برای اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت اسرائیل به ما اهانت میکند.»(صحیفه امام خمینی، ج1، صص244-243)
@rozaneebefarda