هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻«موضعگیریهای تبیینکننده» در سایۀ «واقعیّتهای عیانکننده»
🖋 مهدی جمشیدی
۱. برخی این شبهاستدلالِ تکراری را مطرح میکنند که ممکن است «تذکّر» و «نقادی»، موجب گریختن فرد به طرف مقابل بشود؛ یعنی نگویید تا «آنچنان»، «آنچنانتر» نشود. این حرف، باب «نقادی» و «مواجهۀ منطقی» را مسدود میکند از خوف اینکه مبادا «بیطرف» به «مخالف» و «منتقد» به «معارض» تبدیل شود. دربارۀ هر نقدی میتوان چنین گفت و با این توجیه، در برابر هر لغزش و خطایی، «سکوت» را توصیه کرد. چرا این اشکال را مطرح نمیکنید که «نگفتنها» و «مماشاتها» و «فقر مرزبندیها» ممکن است موجب «فرسایشِ ایدئولوژی انقلابی» شود و بهتدریج، «باطل» را بر جای «حقّ» بنشاند؟! و چرا اصرارهای طرفهای مقابل را در پنجهافکندن به چهرۀ انقلاب و نظام نمیبینید و برآشفته نمیشوید؟! آنها عناد بورزند و ارزش بفرسایند و بدبینی و ناامیدی بیافرینند و ما نیز از هراس «انحراف بیشترشان»، خاموش بمانیم؟! این چه مغالطهای است؟!
۲. استاد مطهری در مباحث تفسیری خود به این لطیفه اشاره کرده که از جمله حَسنات و برکات فتنهها و آشوبها این است که «باطنِ نهفتۀ کنشگران اجتماعی» را مشخص میکند و «صفبندیهای روشنگرِ جدید» میآفریند. باید «واقعیّت جدید» رخ بدهد تا در مواجهه با آن، «نسبتهای جدید» آشکار شوند و از این رهگذر، «ضعفها» و «نفاقها» از پردۀ ضمیر، بیرون افتند. این خاصیّت ذاتیِ رویدادهای فتنهگون است. «مواضع اشخاص»، بهطور قهری، «جبههبندیهای جدیدی» میآفرینند و به این وسیله، سطح تازهای از «رویش» و «ریزش» شکل میگیرد. پس باید این شکافهای نوپدید را به «سرشتِ واقعیّتِ اجتماعیِ فتنهگون» نسبت داد، نه «موضعگیریهای صریحِ انقلابیها». ساختارِ نهفتۀ جهانِ اجتماعی اینچنین اقتضای قهری و تکوینی دارد که در آن، فتنهها کمال و شدّت مییابند و در نسبت با این فتنههاست که جبهۀ حقّ، «خالصتر» و «نابتر» میشود.
۳. «جذب حداکثری» نیز به معنی «مداهنه» و «مصانعه» در برابر ارزشهای اساسیِ انقلاب نیست. وحدت، «ارزش ذاتی» ندارد، بلکه صورتی از وحدت، مطلوب است که نقطۀ مرکزیاش، «حقّ» باشد. «ائتلافهای سیاستزده» و «وفاقهای عملگرایانه»، با دیانت و حقّمداری نسبتی ندارند؛ حتّی اگر هدف، بسیار عالی و قدسی باشد. بر این اساس بود که استاد مطهری در روند نهضت اسلامی، همگرایی و همافزایی با هیچ گروه «غیرمسلمان» یا «مسلمانِ التقاطی»ای را برنتابید و مرزبندی کرد. این در حالی بود که بسیاری از روحانیان سرشناس و مؤثّر، منطق استاد مطهری را برنمیتابیدند. استاد مصباح نیز در این باره، از الگویی که خودش آن را «الگوی دوایر متحدالمرکز» نامیده بود، برای طرّاحی مناسبات خویش با دیگران بهره میبرد. از یاد نبردهایم که بسیاری از همین روحانیانِ مدّعیِ فهم قواعدِ اجتماعی، ایشان را تخطئه و ملامت میکردند که «دافعۀ فراوان» دارد و «سخن غلیظ» میگوید و «پیشتر از رهبری» است. این در حالی است که رهبر انقلاب در سخنرانی سال پیش خویش، از این نوع کنشگری دربارۀ شخص ایشان به «غیرت اسلامی و انقلابی» تعبیر کرد و ایشان را از این نظر در کنار امام خمینی نشاند!
۴. سخن من، هرچه که هست، دربارۀ «خواص» هست، نه «تودۀ مردم». تودۀ مردم اگر هم لغزشی دارند، از سرِ «ناآگاهی» است نه «غرضورزی»؛ چنانچه که استاد مطهری میگفت، همواره فساد از «طبقۀ بالای جامعه» به «طبقۀ پایین جامعه» راه مییابد و «عوام»، متأثّر از «خواص» هستند. اینکه رهبر انقلاب به «خواص اغواگر» اشاره کرد، به همین سبب است. «خواص اغواگر»، تودۀ مردم را میفریبند و دچار گمراهی میکنند. ازاینرو، باید خواص اغواگر را «رسوا» کرد و به «چالش» کشید. آنچه مایۀ زوال انقلاب و نظام است، حضور شخصیتهای منافق و ناشناختهمانده نفاق آنهاست. واقعیّتهای اجتماعیِ فتنهگون، بستر و زمینهای است برای «کشف نفاق». جالب اینکه رهبر انقلاب دربارۀ مسألۀ «حجاب اجباری» تصریح کرد که از دشمن، انتظاری نیست، اما آنچه دل انسان را میخراشد آن است که مسألۀ حجاب اجباری از زبان «خواصِ داخلی» مطرح میشود. و ایشان گفتند که در میان این خواص، «آخوند» هم هست. صراحت و غلظت از این بیشتر؟! این عبارتها، قطببندی ایجاد نمیکند؟! آری، اما میان چه کسانی؟! میان «مردم» و «مردم» یا میان «خواص اغواگر» و «مردم»؟!
۵. در این میان، کسانی نیز هستند که همواره «موقعیّت بینابینی» دارند؛ «دوپهلو» میگویند؛ «مبهم» مینویسند؛ «حد وسط» را برمیگزینند؛ نه «این» هستند و نه «آن»؛ و خلاصه، «دکّان دو نبش» زدهاند. باید اینان را که به «رندی» عادت کردهاند، وادار به انتخاب کرد. نمیشود ارزشها را «نسبی» انگاشت و در هر موقعیّتی، هر دو طرف را مقصر قلمداد کرد. نمیشود هم «نظام جمهوری اسلامی» را متهم کرد و هم «طرف مقابل» را.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
غیرت دینی ناشی از بصیرت و عقلانیّت است
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بازخوانی بخشی از بیانات مقام معظم رهبری خطاب به مردم قم:
🔹یک نکتهی دیگر این است که نقش غیرت دینی مردم را در این قضیّه نبایستی نادیده گرفت. علّت اینکه من روی این تکیه میکنم این است که انسان میبیند تبلیغ میشود و در واقع تلاش فرهنگی وسیعی انجام میگیرد برای اینکه چیزهایی که ناشی از غیرت دینی است، به بیمنطقی و خشونتهای بیمنطق متّهم کنند.
من میخواهم عرض بکنم که نه، قضیّه این جور نیست؛ غیرت دینی، در آنجایی که خودش را نشان میدهد و تأثیرگذار است، همراه با عقلانیّت است؛ و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است، که بصیرت یک شعبهای از عقلانیّت است و نشاندهندهی عمق دینداری است و در اغلب موارد این غیرت دینی وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که با عقلانیّت همراه است.
شخصیّتهایی که بیشترین غیرت دینی را دارند، اینها غالباً دارای عقلانیّت بالا هستند؛ نمونهاش شخص امام بزرگوار؛ اوج غیرت دینی بود، واقعاً هیچ کس را ما ندیدیم و نشناختیم که از لحاظ غیرت نسبت به دین و فرهنگ دینی و زندگی دینی و سبْک زندگی دینی و احکام دینی مثل امام بزرگوار باشد؛ در عین حال در اوج عقلانیّت بود؛ خردمند، عاقل و دانشمند.
و من خوب است در این مناسبت یاد کنم از فقیه و فیلسوف معاصرمان، مرحوم آیتالله مصباحیزدی که ایشان هم همین جور بودند؛ ایشان هم انصافاً شاگرد شایستهی امام بود و هم در غیرت دینی در اوج بود، هم در عقلانیّت، یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود.
قیام نوزدهم دی یک ترکیب درخشانی است از غیرت و عقلانیّت.
https://khl.ink/f/49361
@rozaneebefarda
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🔻 نترس!
🔻از اول انقلاب، یکی از امتحانات ما، ترسیدن و مرعوبشدنِ برخی انقلابیها در مقابل جبهۀ دشمن است
🔘 چندتا بیحجاب به خیابان میآید، طرف میگوید: «آقا این بیحجابی دارد نابود میکند!» نه؛ هیچ چیزی ما را نابود نمیکند
🔘چندتا مدیر فاسد میآیند، طرف میگوید: «این مدیرها همه را ضدّانقلاب میکنند!» نه نمیتوانند، مدیر خوب هم داریم؛ شلوغش نکن!
🔘 مسئله این است که تو چرا جا میخوری؟ و با هر مشکلی، همهچیز را در معرض نابودی میبینی؟!
🔘 منطق و عقلانیت انقلاب و عظمتی که در منطقه و جهان آفریده، خیلی قویتر از این است که از عهدۀ این مشکلات برنیاید
👈ادامه متن را در کانال @Panahian_text ببینید
👤علیرضا پناهیان
🚩حرم حضرت معصومه(س) - ۱۴۰۱.۰۶.۳۱
📢صوت: @Panahian_mp3
@Panahian_ir
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| سخنان صریح دکتر سعید حاجی ناصری استاد دانشگاه تهران خطاب به محمد فاضلی
چرا به دروغ میگویید سرمایه اجتماعی از بین رفته است؟
#جهاد_تبیین
@rozaneebefarda
آنها غلتیدند....
فقدان #تقوایجمعی؛ عامل ریزش جریان چپ!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مقام معظم رهبری:
در دهههای قبل، یک جریانی در کشور وجود داشت به نام جریان چپ.
آنها شعارهای خوبی هم میدادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و تقوای جمعی به خرج ندادند.
در میانشان آدمهائی بودند که تقوای فردی هم داشتند، اما نداشتن تقوای جمعی، کار آنها را به جائی رساند که فتنهگرِ ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند!
آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعار دهندهی ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند؛ این خیلی خطر بزرگی است.
آنها غلتیدند.
بنابراین تقوای جمعی لازم است.
https://khl.ink/f/22606
@rozaneebefarda
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
حالا که فاصله ایران تا مقر نگهداری وحوش منافقان در تیرانا ۲۰۵۰ کیلومتر بیشتر نیست و سپاه هم داره طراحان خارج از کشور اغتشاشات را میکوبد بد نیست به تواناییهای سجیل هم فکر کنیم.
https://eitaa.com/hamim1/523
@hamim1
هدایت شده از حضرت آیت الله ممدوحی
9.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️عاشق شو ارنه روزی کار جهان سر آید ....
⚫️آخرین سخنرانی آیت الله ممدوحی (ره) کمتر از یک ماه قبل از رحلت
🔺این دنیا فرصته ، این را ماه ماه و سال سال از دست نده
امروز مجال هست و فردا نیست ....
@mamduhi_ir
12.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زن، آزادی، زندگی و انقلاب اسلامی
@rozaneebefarda
1401-07-02.سخنرانی آقای ذوالنور در اجتماع مدرسه فیضیه.mp3
28.25M
🎙 #بشنوید || سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین #ذوالنور پیرامون حوادث اخیر در جمع حوزویان
🔸تاریخ: شنبه ۱۴۰۱٫۷٫۲
🔸 مدرسه مبارکه #فیضیه
#اختصاصی
▫️در این سخنرانی نکات جالبی پیرامون #سکولارهایحوزویحامیآشوب بیان شده است.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
#معرفی_مستند
🔹 هشت مستند جذاب در حوزه #دفاع_مقدس
🆔 @darseenghelab
🔻 در حوزه دفاع مقدس مستندهای بسیاری ساخته شده است که 10 مورد از بهترین مستندها عبارتند از:
1️⃣ کلاشینکفهای آمریکایی، کارگردان: داوود مرادیان
مجموعه 5قسمتی «کلاشینکف های آمریکایی» تلاش میکند به شبهات مطرح شده درباره جنگ ایران و عراق پاسخ دهد.
2️⃣ عبور ناممکن، کارگردان داوود جلیلی
به شرایط کشور در سالهای اولیه جنگ و عملیات الیبیتالمقدس میپردازد. در این مستند به چگونه زدن پلهای پی ام پی و عبور از کارون و بررسی تاکنیکی آزادسازی شهر خرمشهر میپردازد
3️⃣ اتاق جنگ، کارگردان: مصطفی حریری
هاشمی رفسنجانی» رئیس شورای عالی دفاع، "حسن روحانی" رئیس کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی، "محمدجواد لاریجانی" معاون وزیر خارجه، "محسن رضایی" فرمانده وقت سپاه پاسداران و برخی مسئولان بلندپایه سیاسی- نظامی کشور می کوشد تا به چند سوال کمتر مطرح شده پاسخ دهد یا حداقل آنها را روشن تر سازد. اول: آیا جلوگیری از وقوع جنگ ممکن بود؟ دوم: چرا جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر ادامه پیدا کرد و آیا می شد جنگ را در همان مقطع به پایان برد؟ سوم: آیا همه امکانات کشور در اختیار نیروهای نظامی بود؟ و چه کسانی در داخل نظام با ادامه جنگ مخالفت می کردند؟ چهارم: چرا قطعنامه 598 سازمان ملل برای پایان جنگ در آن مقطع خاص توسط ایران پذیرفته شد؟
🆔 @darseenghelab
4️⃣ ناگفتههای گمشده، کارگردان: مهدی مطهر
در این مجموعه تلاش می شود با در کنار هم قرار دادن صحبتهای فرماندهان و مسئولین اصلی درگیر در جنگ ایران و عراق، توصیفی شفاف از پشت پرده تصمیمات گرفته شده در جنگ ارائه شود.
5️⃣ ترم تحمیلی، کارگردان: سید ابراهیم حسینی. روایتهایی است از نقش زنان و مادران شهدا و هچنین شهدای دانشجو (با محوریت رزمندگان گیلانی) که در دفاع مقدس و جبهه مقاومت حضور داشتند.
6️⃣ خاطرات موتورسیکلت، کارگردان: امیرحسین نوروزی
داستان موتورسواران جوان و متمولی را روایت میکند که با آغاز جنگ تحمیلی، تحت تأثیر شهید چمران به جبهههای حق علیه باطل پیوستند. روزی روزگاری، جوانهای تهران در تپهها و خیابانها مشغول موتور سواریشان بودند که جنگ شد. یک آدم دلربا آمد دلشان را برد، خودشان را هم برد به جبهه … . اسمش چمران بود، شهید مصطفی چمران … .
7️⃣ بانو؛ کارگردان: محمد حبیبیمنصور
مستند «بانو» روایتگر زندگی پرفراز و نشیب بانو عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی است. زنی که خودش و اعضای خانواده ایشان از جمله همسر و سه فرزندش هرکدام به نوعی با جنگ در ارتباط هستند. زندگی پس از جنگ و فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی خانم احمدیان نیز بخش مهمی از زندگی اوست که در این مستند به آن پرداخته شده است.
8️⃣ «در لباس سربازی»، کارگردان: مهدی نقویان
این مستند روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبههها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است. در این مستند، برخی تصاویر، فیلمها، اسناد و همچنین خاطرات شفاهی خودگفتهی آیتالله خامنهای از دوران دفاع مقدس برای نخستین بار منتشر شده است.
🆔 @darseenghelab
هدایت شده از خبرگزاری رسا
💢 آتش بیاران حوزوی اغتشاشات اخیر
🔹 وقتی اتفاقی با هزاران داده پیچیده رقم میخورد، اگر حتی کسی که میخواهد وکیل پرونده برای دفاع از حق یکی از طرفین شود، باید همه دادهها و اسناد را بررسی کند تا حرفی برای گفتن داشته باشد؛ اما اینکه برخی از چهرههای حوزوی و بعضاً صاحب فضل و لحیه حوزوی اقدام به موضع گیری شتابزده، بدون یقین و سند درباره یک پرونده انتظامی که این روزها ابعاد امنیتی آن نیز آرام آرام آشکار شده است، میکنند غیر از عمل به آن احادیث گرانبهایی است که درباره عدالت وجود دارد.
🔹 سادهترین حکمت نهج البلاغه درباره فتنهها این است که در فتنهها چونان شتر دو ساله باشید که نه شیری برای دوشیدن دارد و نه پشتی برای سواری گرفتن. یعنی نه باید سکوت کرد و نه باید با سخنان نسنجیده، در آتش فتنه بدمند. اما سؤال ما از آقایان علوی بروجری، بیات زنجانی، سیدحسن خمینی، محقق داماد، خاتمی، مسیح مهاجری، عندلیب همدانی، سروش محلاتی، موسوی تبریزی، مجمع محققین، روحانیون مبارز و ... این است که شما که این احادیث را بهتر از ما شرح و بسط دادهاید، چرا بدان پایبند نیستید؟
🔹 حتی اگر شما در ظاهر دلسوز انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستید، چرا در زمانی که دشمن همه توپخانهاش را آماده حمله کرده است، با آنان همراهی میکنید و در آبی را بر زمین میریزید که در جوی آنان جاری میشود؟
🔹 آقای علوی بروجردی که با موضع گیریهای شاذ همیشه تلاش کرده برای خود چهره ای روشنفکر بسازد، پلیس را به برخورد نسنجیده به نام دین متهم میکند یا آقای بیات زنجانی که در زمینه علوم قرآنی متخصص است با اشاره به بخشی از آیه 256 سوره بقره و نادیده انگاشتن بخش دیگر آن، عملکرد پلیس امنیت اخلاقی را ستم گرایانه و ظالمانه میخواند و حتی گام را فراتر نهاده و آن را غیرقانونی و نامشروع تلقی میکند! سیدحسن خمینی نیز شیوه برخورد پلیس امنیت اخلاقی را روند معیوبی میداند که باید پیگیری شود.
🔹 فتنهها میآیند و میروند؛ اما نباید فراموش کرد که همیشه فتنهها باطن افراد را برای مردم آشکار میکند و حتی اگر اشخاص هیچ گاه نسبت به موضع گیریهایشان سنجیده نشوند؛ اما سکوت یا همراهی آنها با فتنهگران از یاد تاریخ نخواهد رفت و چنین افرادی در دادگاه افکار عمومی همیشه محکوم خواهند بود.
🔹 دوره ی فتنه است آری، می شناسد فتنه ها را //// آنکه در این کربلا عبّاسِ دوران بوده باشد
فتنه خشک و تر نمی داند خدایا وقت رفتن //// کاشکی دستم به دامان شهیدان بوده باشد
🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
دیکتاتوری لمپنها.pdf
580.9K
دیکتاتوری لمپنها
بهبهانه اغتشاشات اخیر
🔹استفاده از عناصر آشوبطلب، چماقدار و بهاصطلاح «لمپن» یکی از روشهای ثابت برای مقابله با جریانات اسلامی بوده است و دو مزدور و جیرهخوار غرب یعنی رضا و محمدرضا پهلوی از این عناصر علیه مردم بهرهبرداری میکردند.
🔸امروز نیز همان جریان ادامه دارد و #لمپنهای_اجارهای به جان مردم، مساجد، هیئات مذهبی و حتی پرچم ملی ایرانیان افتادهاند و بهگمان خود کاری از پیش میبرند.
🔹بازخوانی سوء استفاده اجانب از اغتشاشگران حرفهای برای #سرکوب_اسلامخواهی و #وطندوستی ملت ایران ما را به درک عمیقتری از حوادث امروز میرساند.
ضمیمه: مقاله «دیکتاتوری لمپنها، محمدجعفر بگلو، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db