حرکت در مسیر دیپلماسی با پشتوانه میدان
بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمالله الرحمن الرحیم
آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که به ابتکار امام راحل عظیم الشان بهعنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده است سالهاست قصّهی پر غصّهی فلسطین را برای ما مسلمانان و همچنین آزادیخواهان جهان بهعنوان مسئلهی اصلی جهان اسلام یادآوری میکند.
مظلومیت قدس شریف و اندوه دیرینه جهان اسلام برای ملت مقاوم و صبور فلسطین که در جور ستمگرانی خونریز و کودک کش گرفتارشدهاند، دردی و رنجی آزاردهنده و جانکاه است.
سرزمین فلسطین در توطئهای فرا منطقهای غصب میشود و ملت و مردم آن با خشونت و خونریزی آواره میشوند تا موجودیتی جعلی و ناپاک برای تحقق وعدههای شیطانی فرزندان ابلیس بساط حکمرانی فراهم کند.
سرکوب وحشیانهی ملّت فلسطین و بمبارانهای بیامان غاصبان سفاک در کنار تلاشهای گسترده آنان برای تغییر چهره و هویّت شهر مقدّس قدس و مسجدالاقصی در سایه سکوت و حمایت همهجانبهی ایالاتمتحدهی آمریکا و دول غربی همچنان ادامه دارد و مظلومیت قدس و ملت مجاهدش را دوچندان کرده است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس بار دیگر همراه با سایر موحدان آزادیخواه جهان، حمایت خود را از آرمان فلسطین اعلام میکند و بیان میدارد:
1- فلسطین از بحر تا نهر باید از لوث وجود غاصبان صهیونیست پاک شود و این مهم در پی مجاهدتها و مبارزات قهرمانانه ملت فلسطین ان شاء الله بهزودی محقق خواهد شد.
2- حضور شوم صهیونیستها علاوه بر فساد و خونریزی در قدس برای صلح و امنیت منطقه یک مسأله خطرناک و بحرانآفرین است. امت اسلامی و دولتهای منطقه بدانند خروج از الگوی مبارزه و پیگیری برنامههای عادیسازی و سازش با این رژیم منحوس خیانت به فلسطین و قدس شریف است و سرنوشتی جز خذلان و نابودی نخواهد داشت.
3- ملت غیور فلسطین و گروههای مبارز فلسطینی امروز با گذر از تجربه تلخ سازش و اعتماد به غرب، روی بهسوی مقاومت فعال و قهرمانانه آوردهاند. امروز موشکهای مقاومت خواب را بر چشمان صهیونیستها حرام کرده است و به کابوسی مداوم برای آنان تبدیلشده است. مقاومت تنها راه رسیدن به پیروزی است و این الگو در جهان اسلام در حال رشد و پیشروی است.
4- شکافهای عمیق اجتماعی و سیاسی و همچنین بطلان تصورات شکستناپذیری اسرائیل امروز این رژیم نامشروع را تا لبه پرتگاه سقوط کشانده است و ادامه جهاد، مبارزه و انتفاضهی اسلامی نابودی این شجره ملعونه را تسریع خواهد کرد.
5- اقدامات تخریبی و تلاشهای سوء صهیونیستها در مواجهه دزدانه و نیابتی با ملت غیور ایران بیپاسخ نخواهد ماند و خون شهدای هستهای و شهید فخری زاده با انتقامهای سخت پاس داشته خواهد شد.
6- ملت بصیر و مؤمن ایران در سایه هدایتهای رهبری معظم انقلاب اسلامی شناخت عمیقی از استکبار و اذنابش در منطقه و جهان دارد. این دشمنشناسی و بصیرت، ایران را قدرتی منطقهای و قابل اتکا برای مظلومان قرار داده است. امروز جهان اسلام الگوی مقاومت فعال را از ایران اسلامی فراگرفته است و امیدوار به آینده درخشان امت اسلامی در میدان، مجاهدت و ایستادگی میکند. فلسطین پاره تن جهان اسلام است و در سایه وحدت و اتحاد مسلمین این گوهر گرانبها و این منزلگاه توحید و نبوت به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت. انشاء الله
7- در اینجا لازم میدانیم به کسانی که صحنه میدان را در مقابل دیپلماسی قرار میدهند و میدان را مانع موفقیت دیپلماسی جلوه میدهند؛ یادآوری کنیم که اگر دیپلماسی و مذاکره میتوانست به تنهایی مشکلات را حل کند امروز مسجد الاقصی و سرزمینهای اشغالی آزاد شده بودند. پس باید قدر و ارزش مردان اقتدار ساز میدان مانند شهید سلیمانیها را بدانیم و با پشتوانه میدان و اقتدار در مسیر مذاکره و دیپلماسی حرکت کنیم. که در غیر اینصورت نه تنها به هدف نمیرسیم بلکه دشمن جسورتر میشود و هر روز مانع تراشی جدیدی ایجاد میکند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🔶حاشیه روزنه
بدینوسیله از موضع روشنگرانه جامعه مدرسین بعنوان معتبرترین تشکیلات حوزوی معاصر، تقدیر میگردد.
نظر به جایگاه ویژه جامعه مدرسین و حساسیت موضوع هجمه ناجوانمردانه به حاج قاسم سلیمانی، چشم امید بدنه حوزه به مواضع روشنگرانه این مجموعه خدوم است و از این رو سرعت و صراحت در موضعگیری، مورد انتظار بوده و هست.
#مواضع_قاطعانه_و_صریح مقام معظم رهبری در مواجهه با ماجرای #ظریف_گیت، نشان داد که در مسائل حساس و خطیر، بزرگان حوزه و پیشگامان جبهه انقلاب اسلامی باید مواضع اصولی نظام را قاطعانه و در اسرع وقت با مردم و نخبگان سیاسی درمیان بگذارند.
به فرموده رهبری، مواضع غلط اخیر، #تکرار_حرف_دشمن بود.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کسی شب قدری دارد...
نجوایی عارفانه از #شهید_چمران
@rozaneebefarda
تصویری جالب از مناجات امیر کبیر در شب قدر
معبودا
رو به سوی تو دارم
هدایتی بفرما تا گره از کار مردم بگشایم تا مقبول الهی گردد...
@rozaneebefarda
نیروهای متعهد و مستعد را به جمع لشکریان امام عصر عج الله تعالی فرجه دعوت کنیم...
🌺 پذیرش سراسری حوزه های علمیه🌺
سال تحصیلی ۱۴۰۰ ---۱۴۰۱
📝ثبت نام : از تاریخ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۳۰
اردیبهشت ۱۴۰۰
👈برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به مرکز مدیریت استان یا مدارس علمیه شهرستان خود مراجعه نمایید ویا از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید:🔰🔰
🌐www.paziresh.ismc.ir
@rozaneebefarda
🔰پذیرش حوزه علمیه آيتالله بهجت(ره) قم؛
#مقطع_دیپلم از سراسر کشور_ سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
📄 پیش ثبتنام از طریق درگاه اینترنتی و یا مراجعه حضوری؛
📬 قم، خیابان 45 متری عمار یاسر، انتهای کوچه 6، مدرسه علمیه آیت الله بهجت(ره)قم
️تلفن های تماس:
۰۲۵_۳۷۷۵۰۶۳۴
۰۹۱۰۸۲۱۰۰۴۲
۰۹۱۹۸۴۸۰۴۲۵
ساعات پاسخگویی:
۰۹:۰۰ الی ۱۷:۰۰ روزهای غیر تعطیل
▫️پایگاه اطلاعرسانی:
http://hawzahbahjat.ir/
▫️صفحه اینستاگرام:
https://instagram.com/bahjat_qom
▫️کانال پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/bahjatqom
💠💠💠
▪️لینک ورود به صفحه پیش ثبت نام:
https://hawzahbahjat.ir/p1/
@rozaneebefarda
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 فراخوان پذیرش
🔷#مدرسه_علمیه_حقانی - قم🔷
📎ویژه دانش آموزان سال یازدهم و دوازدهم سراسر کشور
📆 سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰
📞۰۲۵-۳۶۵۰۰۴۹۰
📱۰۹۱۰۷۷۴۹۰۷۹
🖋جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت مدرسه مراجعه فرمائید.
🌐www.haghani-qom.ir
🖌نشانی مدرسه در فضای مجازی:
🔹پیامرسان ایتا
eitaa.com/haghani
🔸پیامرسان بله
ble.ir/haghani
🔹اینستاگرام
Instagram.com/haghani_qom
🔸آپارات
aparat.com/haghani_qom
@rozaneebefarda
8.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دفاع جانانه یک فعال مجازی عدالتخواه از #حاج_محمود_کریمی پس از هجمه گسترده پادوهای رسانهای برجامبان به این #مداح_انقلابی
▫️شعرخوانی شجاعانه و جالب حاج محمود در اعتراض به #ظریف_گیت را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8232
🔶حاشیه روزنه
این روزها کسانی به حاج محمود عزیز حمله میکنند که شب و روزشان به #مداحی_آمریکا یا پادوهای سیاسی و دنبالههای داخلی شیطان بزرگ میگذرد!
آری! مداح اهل بیت علیهم السلام عزت دو دنیا را دارد؛ برخلاف مداحان شیطان بزرگ که در دنیا و آخرت، سرافکنده و سرشکسته و ورشکسته اند!
#ظریف_گیت
@rozaneebefarda
حاشیهای بر هجویات فاضل میبدی!
وقتی یک #آخوند_برجامی، از امیرکبیر دم میزند و نگران دین مردم میشود!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️بعد از شعرخوانی سیاسی و نقطهزن #حاج_محمود_کریمی در واکنش به #ظریف_گیت، شبکه رسانهای #برجامیان برای هجمه ناجوانمردانه به این مداح میداندار، فعال شده است.
▫️در یکی از این اظهارنظرهای موهن، #فاضل_میبدی، از اعضای ارشد گروهک موسوم به #مجمع_محققین با سوابقی سیاه در دوره اصلاحات و #فتنه88 و بعد آن، در اظهاراتی عجیب و توهینآمیز، به کریمی حمله کرده و گفته:👇
⭕️یکی از علل دین گریزی در جامعه این است که دین تبدیل به یک ابزار شده تا افراد مقاصد گروهی و جناحی خود را دنبال کنند، این مسئله مهمی است که به آن توجهی نمیشود. برخی از مداحان که سوادی از اسلام ندارند و چیزی از قرآن نمی دانند، برای دنبال کردن اهداف و مقاصد سیاسی و اقتصادی خود مقدسات دین را ابزاری برای مبارزه با کسی که در اردوگاه حزبی آنها نیست قرار می دهند.
🔻اخیرا دیدم یکی از مداحان در هجویاتی که سروده است وزیر امور خارجه را مورد حمله قرار داده است، همه می دانند که تاثیر و خدمت ظریف چندین برابر بیشتر از چنین افرادی است، وزن ظریف کجا و این افراد کجا؟ بسیار باعث تأسف است که یک فرد برای فریب مردم به یک انسان بزرگ و خدمتگزار حمله می کند. اینکه نشر مصاحبه ظریف به مذاق برخی خوش نیاید را حق می دهم اما حمله به ظریف با اشعار مذهبی و در لیالی قدر گناه کبیره است. تعجب می کنم از مسئولین که هیچ برخوردی با این افراد نمی کنند. جوان مذهبی که به این اشعار گوش می دهد چه توقعی از او می رود که دین دار باشد؟!
🔻اگر از لحاظ تفکر سیاسی مخالفتی دارند بروند مقاله بنویسند و فرد و مسئول مربوطه را نقد کنند، اما سرودن اشعار هجویات و جمع کردن مردم، توهین به مقدسات است. افرادی که چنین شعر خوانی هایی می کنند و یا اشعار این چنین را می سرایند هدایت شده هستند و ممکن است یکی از اهدافشان علاوه بر حمله به یک مسئول آبرو بردن از دین باشد. از زمانی که قائم مقام فراهانی،امیر کبیر و..، این خدمتگزاران بزرگ کشور پا در اصلاحات گذاشتند دینداران متعصبی که از دین چیزی نمیدانند تحت عنوان محافل مذهبی علیه آنها قیام کردند متاسفانه عده ای از مردم هم به دنبال این افراد هستند. جرم این فرد و زشت کاری این فرد صد برابر فردی است می خواهد با بی حجابی خودنمایی کند.
🔶حاشیه روزنه
۱) میبدی از اینکه《دین تبدیل به ابزار شده》اظهار نگرانی کرده است، غافل از آنکه اگر این ادعا مصداقی داشته باشد، در عملکرد برجامیان باید آنرا جست؛ آنجا که برای تئوری بافی برای برجام بدفرجام شان تاریخ اسلام را تحریف کردند و عاشورا را درس مذاکره نامیدند!
یا آنجا که برای عبور از فتوای تحریم لوایح استعماری مانند fatf توسط مراجع عظام تقلید، به توجیه تراشی های توهمی متمسک شدند یا آنجا که برای پروژه ورود زنان به ورزشگاه، برخلاف فتاوای صریح مراجع، به پروژههای فقهی سفارشی روی آوردند!
۲)میبدی اعتراض سیاسی یک مداح را عامل دین گریزی دانسته، اما واقعیت آن است که عامل دین گریزی آنجاست که یک معمم در کسوت مقام اجرایی عالیرتبه، با مردمش به #صداقت سخن نگوید و معیشت آنان را به انگارههای غلط غربگرایانه و بینتیجه گره بزند و کارد را به استخوان شان برساند. آری! این است عامل دین گریزی واقعی مردم!
۳) میبدی ادعا کرده مداحان سوادی از اسلام و قرآن ندارند!
اما جهت مزید اطلاع او باید تصریح کرد که فهم و سواد همین مداحان به زعم او بیسواد، به مراتب از امثال او و برخی آخوندهای دگراندیش و روشنفکرمآب و عرفی مسلک، که به برخی معانی و مبانی معرفتی تشیع باور عمیق ندارند، بسیار بیشتر است.
۴) اگر قرار است کسی متهم بشود برای برداشت جناحی از دین، برجامیان به مراتب در این جهت پیشگام هستند و بسیار بدسابقه!
۵)از تأثیر و خدمت ظریف سخن گفته شده، خب بسمالله! بفرمایید خدمات و تاثیرات او را لیست کنید تا تاریخ و مردم که با این ادعا موافق نیستند را از قضاوت غلط در مورد او مصون بدارید!
۶)ادعا کرده آقای محمود کریمی برای #فریب_مردم به ظریف حمله کرده!
گذشته از سقوط در #ادب_تخاطب که برای برخی برجامیان امری عادی است، تهمت بزرگی به یک مؤمن و خادم اهل بیت علیهم السلام زده شده که حتما باید در قیامت پاسخگوی آن باشید.
۷)آیا جوان مذهبی با شنیدن آن اشعار دینش را از دست میدهد یا با #مانعتراشی بر سر اشتغال و ازدواج، و رواج بیدینی سازمان یافته در قالب برخی اسناد منحوس مانند۲۰۳۰ که رهآورد اعتدال شماست؟!
۸)اگر قبیله شما به نقد محترمانه و علمی باور دارد، چرا در پاسخ به آقای کریمی، به فحاشی و #هجوگویی روی آوردهاید؟
۹)با این کارنامه اجرایی سیاه، دم زدن از امیرکبیر باکفایت و نفوذناپذیر، اجحافی بزرگ به آن مرحوم و توهین به حافظه تاریخی ملت ایران است!
#ظریف_گیت
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#القدس_لنا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آرمان قدس شریف و مبارزه با #رژیم_جعلی #صهیونیستی، در دوران معاصر مسالهای اجتماعی در میان فحول علمای شیعه در حوزه قم بوده است.
از #آیتاللهالعظمی _بروجردی در پیش از آغاز نهضت امام گرفته تا بزرگانی مثل #علامه_طباطبایی در دهه چهل و پنجاه، همگان در نفی صهیونیسم و مبارزه با #اسرائیل تردیدی نداشته اند.
اکنون با جماعتی از معمم های بی تفاوت نسبت به آرمان فلسطین مواجهیم که در تلاشی مذبوحانه، به دنبال تدارک پیشینه حوزوی برای رویه غرب اندیشانه خویش اند اما تاریخ بی رحم است و نتیجهای جز رسوایی و انزوا نصیب #سکولارهای_معمم نخواهد شد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از شجرطوبی
مدعیان ولایت، کینه های خیبری را ببینید.....
✳️نقدی بر هجمات جریان شیرازی به آرمان قدس شریف
🔻🔻🔻
🔹مخالفان #انقلاب_اسلامی در طول این چهار دهه، دفاع از #آرمان_فلسطین را یک بازی سیاسی می خوانند که بر مبنای دشمنی از #اسرائیل، از ابتدای انقلاب شکل گرفته است؛ طرح این اتهام از سوی هر گروهی به نظام اسلامی تا حدودی قابل درک است ولی از سوی کسانی که ادعای #ولایت_امیرالمومنین را به سینه میزنند غیر قابل توجیه است.
این طیف #شیعیان_سوپردولوکس_ولائی که امروزه گرد #سید_صادق_شیرازی جمع شده اند از شاخص ترین این افراد می باشند، که فارغ از چشم پوشی از مبانی ناب شیعه در دفاع از مظلوم و دشمنی با ظالم، با نگاهی ساده انگارانه و با توجیهاتی همچون ناصبی بودن مردم #فلسطین و....، دفاع از فلسطین را یک گونه انحراف تلقی می کنند.
🔸البته پر واضح است که در این ادعا از جهات مختلف دچار اشتباه فاحش هستند، از جمله اینکه انقلاب اسلامی هرگز بنیانگذار اندیشه #ضد_صهیونیست در جهان تشیع نبوده و نیست، بلکه #انقلاب_اسلامی صادر کننده این تفکر است، که از سالهای قبل از انقلاب در سیره و عمل بزرگان از علمای شیعه وجود داشته است و مهم ترین شاهد این مطلب این است که قبل از شروع #نهضت_امام_خمینی در خرداد ۴۲ روحانیون و هیآت مذهبی توسط #رژیم_شاه از پرداختن به سه چیز در عزاداری ها و منابر #ماه_محرم منع شدند که یکی از آنها مساله فلسطین و اسرائیل بوده است.
🔹حال فارغ از این مسائل این جریانات افراطی شیعی که همه چیز را بر اساس یک نوع ظاهر گرایی از #محبت_امیرالمومنین سلام الله علیه می سنجند، و طبق این ملاک هر غیری را بشدت طرد و #تکفیر می کنند، چگونه است که دشمنیِ #صهیونیست ها را با شیعه و اسلام نمی بینند؟؟؟
امروز رژیم اسرائیل به عنوان سردمدار #صهیونیسم، بر طبق صریح آیه قرآن (اشد الناس عداوة) برای اسلام ناب یعنی شیعه اثناعشری است و این صهیونیست ها هنوز کینه ضرب شمشیر امیرالمومنین را در #خیبر، نسل به نسل به تا به امروز کشانده اند، کینه ای که در این جمله کوتاه در این پلاکارد فوق به چشم می آید که (خیبر آخرین شانس شما بود).
🔸درباره این جمله جای سخن بسیار است ولی کوتاه سخن اینکه هرچند این دشمنی از این طرف یک #جدال_سیاسی تقی شود ولی دشمن این مبارزه را فراتر از مسائل سیاسی در مسائل بنیادین مذهبی دنبال می کند، پس بنابراین برفرض اینکه مردم فلسطین هیچ قرابت دینی با ما نداشته باشند ولی دشمن اسرائیلی، آنان را بخاطر #کینه_های_خیبری مورد هجمه قرار می دهد و در این منازعه تفاوتی بین شیعه و سنی نمی بینند.
🔹جای تعجب دارد که این شیعیان مدعی ولایت امیر المومنین، چرا این کینه را نمی بینند و اندکی در مقابل آن اقدام نمی کنند، تا هر ساله در #روز_قدس علاوه بر سکوت سهمگین در این رابطه، شاهد لگدپرانی آنان به آرمان قدس نباشیم.
همچنین تعجب بیشتر اینکه چرا مدعیان امروزی شیعه ولائی، همبستگی دیروز و امروز #بهائیت به عنوان یک فرقه خبیث ضد شیعه در تاریخ معاصر ایران، را با اسرائیل پلید نمی بیند و یا اینکه چرا این جریان که جمهوری اسلامی را به انحراف شیعه از #بقیع به #قدس متهم می کنند، امروز و در این سالها همبستگی رژیم #آل_سعود #عربستان با _آل_یهود #اسرائیل را مشاهده نمی کنند و در کنار برائت های علنی شان کمی اسرائیل را خطاب لعن خود قرار نمی دهند.
۹۹/۳/۲
@shajare_tooba 🌿
نقش علمای شیعه در برابر جنبش صهیونیسم و اسرائیل
دکتر محمدحسن رجبی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 5]
▫️از جمله صفحات درخشان تاریخ مبارزات شیعه قیام و اعتراض مراجع و علمای ایران در برابر حرکت خزنده صهیونیسم و رشد سرطانی این پدیده در قلب جهان اسلام است. مقاله حاضر روند این مبارزه را از نخستین سالهای تکوین هسته صهیونیسم در خاورمیانه تشریح کرده است. در این مقاله همراهی آشکار و نهان دولتها با اسرائیل روند مهاجرت یهودیان ایرانی به اسرائیل و نقش بازدارنده روحانیون و عالمان شیعه مورد بررسی قرار گرفته است.
پس از تشکیل نخستین کنگره جهانی صهیونیسم در سال ۱۸۹۷ م ۱۳۱۵ ق ایجاد دولتی یهودی در سرزمین فلسطین در صدر فعالیت های جنبش صهیونیسم و اتحادیه های جهانی یهود قرار گرفت. در دومین کنگره که چند سال بعد تشکیل شد اکثریت نمایندگان یهودی سراسر جهان بر ایجاد کشوری یهودی تاکید کردند. از آغاز قرن بیستم میلادی دفاتر اتحادیه جهانی یهود و جنبش صهیونیستی در کشورهای مختلف جهان اقدام به تشویق و سازماندهی یهودیان به فلسطین نمودند که با بروز جنگ جهانی اول متوقف شد.
اعلامیه بالفور که در سال ۱۹۱۷ م (۱۲۹۶)صادر شد نسبت به ایجاد میهن ملی یهود در فلسطین تاکید نمود. اندکی پس از صدور این بیانیه عده ای از یهودیان ایران به فکر تاسیس یک «انجمن صهیونیت ایران» و توسعه زبان عبری افتادند. این انجمن در اوایل سال ۱۹۱۸ م (۱۲۹۷) در تهران تشکیل و پس از آن در ۱۸ شهر دیگر ایران افتتاح شد. پس از پایان جنگ جهانی اول و شکست و تجزیه امپراتوری عظیم عثمانی سرزمین فلسطین تحت قیمومیت انگلستان درآمد و به دنبال آن مهاجرت یهودیان سراسر جهان به فلسطین زیرنظر دفاتر صهیونیستی آغاز شد. بر طبق اسناد منتشره نخستین مهاجرت دسته جمعی یهودیان ایرانی به فلسطین در سال ۱۲۹۹ ش. ۱۹۲۰ م صورت گرفت.
در مهر ماه ۱۳۰۱ ش میرزا حبیب الله خان آل رضا (هویدا) کنسول افتخاری ایران در فلسطین و مسئول رسیدگی به امور بهائیان آنجا در نامه ای به وزارت امور خارجه ایران خاطر نشان ساخت: «در فلسطین یهود ایرانی به عقیده بنده زیاد هستند و پس از جنگ «جهانی اول» هم چنانکه سابقا عرض کرده بودم فوج فوج از ایران هجرت کرده به فلسطین آمده اند. دیگر خدا می داند که تا به حال تعداد نفوسشان به چه مقدار رسیده است. »
دولت وقت برای جلوگیری از اعتراض های مردمی و جمعیت های اسلامی فلسطین نسبت به مهاجرت یهودیان ایرانی به فلسطین طی اعلامیه ای که در سال ۱۳۰۱ ش صادر کرد اعلام داشت یهودیانی می توانند به خارج مسافرت کنند که «قصد زیارت یا تجارت داشته و ترک علاقه هم نکرده باشند.» اما با وجود این دستورالعمل به دلیل فشار محافل و مراکز صهیونیستی داخلی و خارجی مهاجرت یهودیان ایرانی و نیز یهودیان عراق افغانستان و آسیای مرکزی از راه ایران به فلسطین توسط دفاتر متعدد صهیونیستی در کشور و با همکاری کنسولگری های انگلستان در ایران همچنان ادامه داشت. یکی از شگردهای این دفاتر ایجاد درگیری های ساختگی میان مسلمانان و یهودیان بود تا یهودیان را وادار به ترک میهن و عزیمت به فلسطین نمایند.
در دسامبر ۱۹۳۱ م دی ماه ۱۳۱۰ شمسی به منظور بررسی مساله فلسطین کنفرانسی از علما و اندیشمندان جهان اسلام در بیت المقدس تشکیل شد. در این کنفرانس چهره های مشهوری چون رشید رضا از مصر علامه اقبال لاهوری و آیت الله شیخ محمد حسین کاشف الغطا از عراق شرکت داشتند. از ایران نیز دو نماینده رسمی (حاج میرزا یحیی دولت آبادی و سید ضیاالدین طباطبایی) در این کنفرانس حضور یافتند. به خواهش حاج امین الحسینی (مفتی فلسطین) کاشف الغطا در بین دو نماز مغرب و عشا سخنرانی کرد. او بیم خود را از سرنوشت مردم و سرزمین فلسطین اعلام داشت و ضمن شرح وضعیت سیاسی مسلمانان آنان را به اتحاد و وحدت کلمه صبر و بردباری و پرهیز از نفاق و اقدام به عمل دعوت کرد.
سخنرانی پرشور وی با استقبال بی نظیر شرکت کنندگان مواجه شد و لذا از او خواستند تا امامت نماز جماعت و جمعه را بپذیرد. بسیاری از مطبوعات عربی و اسلامی سخنان وی را به تفصیل درج کردند و علمای فرق اهل سنت با شخصیت برجسته او آشنا شدند. وی پانزده روز در فلسطین ماند و به شهرهای مختلف این سرزمین سفر کرد و با دانشمندان شیعه و سنی به گفتگو نشست و در تمام شهرها برای مردم سخنرانی نمود و آنان را به وحدت با یکدیگر در مقابل دشمنان اسلام و خطر صهیونیست ها دعوت کرد. سپس به لبنان و از آنجا به سوریه رفت و در همه جا به تشریح وضعیت مسلمانان پرداخت و وظایف حساس آنان را در آن برهه تاریخ برشمرد.
⭕️ادامه:
🔻صفحه۲:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8289
🔻صفحه۳:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8290
🔻صفحه۴:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8291
🔻صفحه۵:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8293
🔸فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نقش علمای شیعه در برابر جنبش صهیونیسم و اسرائیل
[صفحه 2 از 5]
در اکتبر ۱۲۳۳ م مهر و آبان ۱۳۱۲ ش. تظاهرات وسیعی توسط اعراب فلسطین در شهرهای بیت المقدس و یافاعلیه انگلستان برپا گردید که به خاک و خون کشیده شد و بر اثر آن ده ها نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند. همزمان با این وقایع گروه کثیری از یهودیان ایرانی به فلسطین مهاجرت کرده و توسط آژانس های صهیونیستی در آنجا اسکان داده شدند. این مهاجرت کمتر از سه ماه پس از نخست وزیری محمدعلی فروغی صورت گرفت.
مهاجرت یهودیان ایرانی با اعتراضات سخت علما و جمعیت های اسلامی فلسطین روبرو گردید و اعتراضیه ای از سوی «جمعیت شبان المسلمین» و شیخ عبدالله افندی مجتهد رئیس «جمعیت هدایت اسلامی» تسلیم کنسول ایران در موصل گردید. در این اعتراض نامه از دولت ایران درخواست شده بود تا نسبت به ظلم و تعدیاتی که از سوی یهودیان به مردم عرب مسلمان فلسطین صورت می گیرد اقدامات مقتضی انجام شود.
این گزارش ده روز بعد در هیات دولت مطرح و قرار شد که از سوی وزیر خارجه «اقدامات مقتضی» صورت گیرد.
خبر مهاجرت یهودیان ایرانی ظاهرا از منابع غیر رسمی به اطلاع ریاست حوزه علمیه قم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری رسید.
آیت الله شیخ محمدحسین کاشف الغطا مجتهد سیاستمدار روشنفکر و استعمار ستیز شیعه عراق که در آن زمان در سفر سه ماهه ای به ایران آمد و مدتی در قم میهمان آیت الله حائری بود وی و دیگر علمای قم را در جریان رویدادهای تاسف بار فلسطین قرار داد. کاشف الغطا هنگام اقامت در ایران پیامی به رزمندگان فلسطینی فرستاد و آنان را به ادامه مبارزات ضد صهیونیستی تشویق نمود.
آیت الله حائری نیز گرچه عموما از دخالت در سیاست پرهیز داشت اما چون مساله فلسطین در آن زمان در راس مسائل مبتلا به جهان اسلام قرار داشت لذا در دی ماه ۱۳۱۲ ش تلگرامی به رضاخان مخابره کرد و از او خواست تا در مقابل هجوم یهودیان صهیونیست به فلسطین عکس العمل از خود نشان دهد.
چند نفر از علمای سرشناس قم نیز تلگرام های جداگانه ای به رضاخان مخابره کرده و رونوشتی از آنها را برای میر سید محمد بهبهانی که از چهره های سرشناس روحانی و طرف احترام رژیم بود ارسال کردند. بهبهانی نیز رونوشت تلگرام آیت الله حائری و دیگر علمای قم را به «دفتر مخصوص شاهنشاهی» فرستاد و از ریاست دفتر خواست تا در صورت موافقت و دستور شاه تلگرام های علما در جراید کشور چاپ و منتشر شود. دفتر مخصوص شاهنشانی در نامه ای که به نخست وزیر وقت نوشت اعلام داشت: «حسب الامر جهان مطاع مبارک شاهانه ارواحنافداه ابلاغ می نماید انتشار تگرافات «علما» راجع به مسلمین فلسطین در جراید مقتضی نیست. »
رژیم ایران برای اعاده حیثیت سیاسی خود نزد مسلمانان جهان و جلوگیری از واکنش های احتمالی ضد یهود در کشور دست به اقدامی سیاسی زد.
بدین ترتیب که وزیر خارجه وقت ایران (باقر کاظمی) چند ماه پس از اعتراض جمعیت های سیاسی اسلامی فلسطین و تلگراف های علمای قم طی نطقی در جامعه ملل از حقوق اعراب مسلمان فلسطین حمایت کرد و خواستار حفظ حقوق آنان در برابر هجوم صهیونیست ها گردید و خواستار رفتار عادلانه ای با آنان شد. مفتی و رئیس مجلس اعلای اسلامی فلسطین در نامه ای که به کنسولگری ایران در بیت المقدس نوشت از اقدام دولت ایران در دفاع از حقوق مسلمانان فلسطین تشکر نمود; در ضمن از استمرار مهاجرت یهودیان ایرانی به فلسطین گلایه نمود و از دولت ایران خواست تا اقدامی جدی و عملی در جلوگیری از مهاجرت یهودیان ایرانی به عمل آورد.
در مردادماه ۱۳۱۶ ش چند نفر از علمای شیعه ایرانی و عراقی (سید هبه الدین شهرستانی سید محمدمهدی صدر محمدمهدی اصفهانی محمدمهدی خراسانی شیخ راضی آل یاسین) به همراه سه نفر از علمای برجسته اهل سنت عراق (یوسف عطا حبیب العبیدی ابراهیم الراوی) تلگراف اعتراض آمیزی به جامعه ملل و وزارت خارجه انگلستان مخابره نمودند و در آن مراتب اعتراض و عدم رضایت خود را نسبت به تقسیم فلسطین توسط کمیسیون انگلیسی پیل اعلام داشتند و آن را ضربت به قلب اسلام و عرب دانستند.
آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی نیز طی یادداشتی برای سفارت ایران در بغداد اظهار امیدواری کرد که دولت ایران در جامعه ملل از همه گونه تلاش برای دستیابی ملت فلسطین به حقوق حقه خویش فروگذار ننماید.
آیت الله کاشف الغطا هم در اقدامی همسو با آیت الله اصفهانی طی تلگرامی به ملک غازی (پادشاه عراق) و کمیسر عالی فلسطین از طرح تقسیم فلسطین و مظالم انگلستان در آنجا و نیز فروش اراضی فلسطینی ها به صهیونیست ها به شدت انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت که مردم از او فتوای جهاد خواسته اند.
@rozaneebefarda
ادامه👇