دستنوشته خواندنی مقام معظم رهبری در دفتر یادبود حرم مطهر حضرت معصومه(س)
#بازنشر به مناسبت میلاد حضرت معصومه(سلامالله علیها)
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸این یادداشت توسط حضرت آیتالله خامنهای در سوم مهرماه ۱۳۷۲، در دفتر یادبود آستانهی مقدسهی حضرت معصومه سلاماللهعلیها نوشته شده و در حرم مطهر نگهداری میشود.
▪️بخشی از متن یادداشت:
بسماللهالرّحمنالرّحیم
السّلام علیکم یا أهلَ بَیتِ النّبوة و مَوضِعِ الرّسالَة، السّلام عَلَیکِ یا قُرّةَ عَین آلِ الرّسُولِ (صلواتاللهعلیهوآلهوسلّم)
افتخار خدمت در این آستان بلندپایهی ملکپاسبان بر شما آقایان و عزیزان مبارک و گرامی باد. حقّ بزرگِ این سرچشمهی نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزهی علمیهی عظیمالشأن در سایهی این بقعهی مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست.
این حق بر دوش همهی کسانی که از برکات این بقعه و این حوزه بهرهمند شدهاند، وظائفی را در خورد توان و امکان میگذارد. خداوند شما و همهی متمسکین به ذیل ولایت رفیعهی اهل بیت وحی و فضیلت را موفق به أدای این وظائف بدارد.
خداوند عالمِ عظیمالقدر مرحوم آیتالله حاجشیخ عبدالکریم #حائری و مرحوم آیتالله #بروجردی رحمهما اللهتعالی را با مضطجعهی این مَضجع شریف محشور فرماید و روح مقدس #امام بزرگوار را که #روحی_در_همهی_تلاشهای_گذشتگان_دمید، به عالیترین درجات نائل فرماید و شما آقایان عزیز را حفظ کند.
سیّدعلی خامنهای-۷۲/۷/۳
#تاریخحوزه
@rozaneebefarda
نقد علمی بیانات آقای علوی بروجردی در مورد بهائیت.mp3
15.03M
🔸نقد علمی آقای علوی بروجردی در مورد بهائیت
🔘بیانات حضرت آیت الله نجم الدین طبسی مدظله العالی
🔹سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ - سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲
📥دانلود صوت دروس در کانال ایتا :
🆔 @velaseddighah
@rozaneebefarda
12.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید|| کنایه معنادار مهدی نصیری و علوی بروجردی به نقل تاریخ زمان حکومت امیرالمؤمنین (ع)
به جای اینکه خودمان را اصلاح کنیم آنان را خراب میکنیم و توجه نمیکنیم که با اعتقاد مردم چه میکند.
🔸حاشیه روزنه
شاید هیچکس تصور نکند که کسی از این گزاره دچار شبهه اعتقادی شود:
«وجود فساد بهصورت نسبی در هر حکومتی طبیعی است و مهم برخورد عادلانه است چنانچه در حکومت امیرالمؤمنین نیز برخی مفسدهها بود و حضرت با آنان برخورد میکردند.»
«اعتدال در فهم» یکی از شروط ابتدایی مفاهمه و نقد است و معلوم نیست چرا برخی مدعیان «اعتدال» از این گزاره دچار شبهه اعتقادی شدهاند.
@rozaneebefarda
بيانیه آية الله العظمى سيد حسين بروجردی قدس سره در اعتراض به اشغال فلسطین/ سال ۲۷ شمسی
🔶حاشیه روزنه
برخی #سکولارهایحوزوی که در ظاهر مدعی پیروی از مرام و مسلک زعمای سلف هستند، #هیچ سابقهای در دفاع از #آرمانقدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین ندارند!
با وجود اینهمه تفاوت فاحش، اینان نسبتی با آن بزرگان ندارند و این معنا امروز برای بدنه حوزه و عموم متدینان مشهود است.
@rozaneebefarda
شوق شهادت در آیت الله العظمی بروجردی
روایتی ازمرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️روزى از روزهاى ماه مبارك رمضان در خدمت آن مرجع بزرگ مشرف بودم كه مرحوم آيت الله العظمى آقاى [سیدمحمدرضا] گلپايگانى قدس سره براى ديدار آن بزرگوار تشريف آوردند.
▫️مرحوم آيت الله العظمى گلپايگانى به ايشان علاقه خاص و احترامى به سزا داشتند. آقا هم ايشان را احترام مىكردند و با وجود كهولت سن، به احترام ايشان بر مى خاستند.
🔸بعد از تعارفات، آقا قريب به اين مضامين فرمودند كه من هر وقت اين آيه را مىخوانم از اين كه شهادت نصيبم نشده متأسف مىشوم:
«يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مٰا لَكُمْ إِذٰا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللّٰهِ اثّٰاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا مِنَ الْآخِرَةِ فَمٰا مَتٰاعُ الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا فِي الْآخِرَةِ إِلاّٰ قَلِيلٌ»
▫️و علّت تأسفشان را اينطور بيان كردند كه وقتى علماى اعلام به رياست مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانى قدس سره در قم براى مخالفت با برنامه هاى ضد اسلامى رضاخان پهلوى- كه برخى را به صورتهاى فريبنده اظهار، و بخشهاى ديگرى را اظهار نكرده بود- اجتماع كرده بودند، و در واقع يك حركت قوى و مصمم براى حذف پهلوى يا كنترل او ايجاد شده بود، و مرحوم آيت الله حاج آقا نورالله شجاعانه آن را پيگيرى، رهبرى و تعقيب مىفرمود، توقع اين بود كه مراجع نجف اشرف به اين نهضت بپيوندند و آن را تأييد و يارى نمايند.
▫️مراجع نجف اشرف نيز چنان صلاح ديده بودند كه مرحوم آيت الله بروجردى - كه در آن وقت ظاهراً پس از مراجعت از سفر حج در نجف مشرف بودند و عازم ايران بودهاند- به عنوان حوزه نجف و ساير مراجع، به قم بروند و به آنها بپيوندند.
🔸وقتى به ايشان پيشنهاد مىنمايند، آقا به قرآن كريم استخاره نموده بودند كه اين آيه در جواب استخاره آمده بود و ايشان از اين آيه استفاده كرده بودند كه اين اقدام و حركت به اين عنوان، هم نفر و حركت فى سبيل الله است، و هم فى الجملة متضمن بشارت شهادت است.
▫️به همين خاطر قبول كردند، ولى به جهاتى، آقايان از اين اقدام منصرف شده بودند و آقا شخصاً به عنوان مراجعت به ايران و بروجرد و بعد از خاتمه نهضت قم و شهادت مرحوم حاج آقا نور الله از نجف حركت مىكنند، ولى به دستور رضاخان و دولت وقت، ايشان را در مرز، دستگير و به تهران مىبرند، و در آنجا تحت نظر نگاه مىدارند كه شرحى جداگانه دارد.
▪️به همين خاطر آقا كه ظاهراً همان روز اين آيه را تلاوت كرده بودند، غمشان از عدم نيل به فوز شهادت تازه شده بود.
(فخر دوران، صص 23-25)
@rozaneebefarda
شب قدر
هنگام رقم خوردن سرنوشتهاست.
و امشب سر مبارک مولای جهانیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام با تیغ جهالت و نیرنگ نفاق ضربت میخورد.
علی علیه السلام بعد از هزار سال همچنان #مظلوم_تاریخ است؛
راه و مرام آن بزرگ مرد دورانها
همچنان در معرض تیغ جهالت #خوارج و حیله و فریبکاری قبیله #معاویهها و #عمروعاصها ست!
تنها با این تفاوت که در زمانه ما #عمارها در میدان تبیین و #مالکها در عرصه جنگ سخت، دشمنان زبون را به زانو در آوردهاند.
تنها تحرکات #سازشکاران و #منافقان و #نفوذیهاست که باید از آن ترسید!
آنها که عجولانه و ناشیانه در پی آنند که تریبون و پرچم انقلابیگری را به چنگ آورند و آنها را ابزار نام و نان و خدای ناکرده وسیله خدمت به دشمن قرار دهند!
قربان پابرهنههای بیادعا و مجاهدان گمنام که برای تقویت جبهه حق از نام و آبرو و مال و جان شان مایه گذاشتند
و درود به روح مطهر #امام_خمینی_کبیر که معبر شهادت و سعادت را بر همگان گشود
و ظرفیتهای معنوی بیبدیل این ملت و امت را نمایان ساخت.
و دعا کنیم برای آقایمان #خامنهای_عزیز که میراث امام را حفظ و تعالی بخشید و امروز ما در دروازههای فتح جهانی قرار گرفتهایم.
و سلام بر #شهیدان و #حاجقاسمها که در هیچ یک از مجالس معنوی این ایام و لیالی جای شان خالی نیست....
#امام و #شهیدان را با حمد و صلواتی یاد کنیم
خدا کند که تا پای جان و تا هنگام مرگ بر عهد خود باقی بمانیم
@rozaneebefarda
1_1540970556.mp3
1.38M
نجوای بندگی
با روی سیاه....
با گریه و آه....
با بار گناه....
@rozaneebefarda
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید|| شکوه #حضور_مومنانه در دل اروپای سکولار و لائیک و دینستیز!
مزدوران رسانهای دشمن در داخل و خارج از کشور، به آخر خط رسیدهاند!
این تصاویر به معنای پایان خط و بیچارگی محض برای آنهاست!
🔶حاشیه روزنه
احیای #فرهنگ_دینداری در اقصی نقاط جهان مدیون انقلاب شکوهمند اسلامی است.
حقیقتی که نه با انکار دشمنان خارجی از بین میرود و نه با بایکوت #سکولارهای_حوزوی داخل کشور!
🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تروای فرهنگی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون انتشار آثار انحرافی روشنفکران دینستیز/شماره ۱
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
چندی است که برخی از اقدامات و رویکردها و اظهارنظر های فرهنگی و هنری کارگزاران فرهنگی (دولتی و غیر دولتی)، علما و متدینین و حزب اللهی ها را نگران نموده است و موجبات بیان برخی از انتقادات به این سیاست ها را از سوی افراد دغدغه مند فراهم نموده است، دغدغه ای که برخاسته از ایمان دینی جامعه و نیز بر گرفته از فرمایشات امام و رهبری در اهمیت فرهنگ و هنجار های اسلامی و دینی جامعه و مواظبت بر آن ها است.
البته این دغدغه نسبت به سیاست گذاریِ فرهنگی کشور، متاسفانه در عرصه های مختلف وجود داشته و دارد ولی در این بین عرصه نشر کتاب یکی از حوزه های بسیار مغفول است.
برخی از آثار منتشر شده در سال های اخیر چنان فاجعه بار است که حتی اگر کمترین نظارت ممکن بر آنان وجود می داشت به هیچ وجه نمی بایست اجازه انتشار پیدا می کردند، عجیب اینکه برخی از مطالب این نویسندگان منحرف حتی در عصر سیاه و منحوس پهلوی نیز از ترس مخالفت یکپارچه علما و متدینان فرصت نشر پیدا نکردند.
از جمله کسانی که در دوران پهلوی پروژه تطهیر عناصر خیانتپیشه و وابسته را کلید زد و پیش برد، فریدون آدمیت بود. او این پروژه و یا مأموریت ماسونی را تحت عنوان "تاریخ اندیشههای جدید ایران" مطرح کرد و در ضمن آن به احیای آثار انحرافی و دینستیزانه عناصر بدسابقهای همچون طالبوف، میرزاآقاخان کرمانی و آخوندف پرداخت.(برای اطلاع بیشتر بنگرید به؛ نهضت امام خمینی، ج۳، صص ۱۳۲_۱۲۵)
ساواک از ترس برانگیخته شدن احساسات عمومی و اقدامات متقابل متدینان در برابر محتوای دینستیزانه کتب آدمیت، دستور منع خرید و فروش کتاب اندیشههای آخوندزاده را صادر کرد! البته بعد از حمایت تمامقد فرح و اختصاص جایزه درباری به آن، رئیس دفتر مخصوص شاه در نامه به وزیر فرهنگ و هنر، دستور شاه مبنی بر صدور فوری اجازه نشر این کتاب را ابلاغ کرد و ساواک نیز با اذعان به مطالب ضد دینی کتاب، دستور رفع توقیف صادر کرد!(همان، ج۳، صص ۱۳۱_۱۲۹)
به نظر میرسد پروژه ناتمام آدمیت در گام دوم انقلاب اسلامی در داخل کشور دوباره کلید خورده است!
پرسش اینجاست چرا و چگونه چنین آثار مفتضحی در سال های اخیر اجازه نشر پیدا کردند و در رقم خوردن این #تروای_فرهنگی چه دست های مرموزی در کار بوده است؟
از چه رو فعالان انقلابی عرصه کتاب(که الحمدلله کم هم نیستند و از امکانات فراوانی برخوردارند) در مقابله با این جریان خطرناک اقدام ملموس و موثری بروز نداده اند.
ارزیابی پشت پرده این جریان خطرناک و خزنده در حیطه مسئولیت نهاد های نظارتی و امنیتی است اما رصد و پایش محتوای دین ستیزانه آثار و منشورات از وظایف قطعی عموم حوزویان و حزب اللهیها است.
بررسی و نقد مستند محتوای مخرب آثار مذکور نیازمند مقالات تفصیلی است اما در پرونده ویژه نوروزی روزنه اجمالا برخی از اباطیل مندرج در آثار جهت اطلاع مخاطبان فرهیخته و ارجمند بازنشر می گردد، پیشاپیش از بازنشر این مطالب انحرافی پوزش می طلبیم و امیدواریم مطالعه مطالب این پرونده زمینه ساز اقدامات موثر علمی و عملی در مقابله با این تحرکات مرموز شود.
🔸کتاب اول: سید حسن تقی زاده(مشروطه خواه لیبرال)
مجموعه مقالاتی درباره کارنامه سیاسی و فکری حسن تقی زاده که به سردبیری فرهاد سلیمانژاد در سال 1402(چاپ اول) توسط نشر «اگر» به بازار نشر عرضه شده است.
این کتاب در واقع اولین جلد از مجموعه «پدران بنیانگذار ایران جدید» است که واقع به دنبال زنده کردن روشنفکران حامی حکومت رضاخانی است. دبیر این مجموعه چنین میگوید:
«این کتاب اولین جلد از مجموعه پدران بنیان گذار ایران جدید است و مقصود از این مجموعه اشاره به آن نسل از رجال فکری-سیاسی است که در گام اول نهضت مشروطه و نظام پارلمانی برآمده از آن و در گام دوم دولت متمرکز مدرن رضاشاهی را مستقیم و غیر مستقیم تغذیه فکری کردند و شالوده آن چیزی بار بخشید که به طور کلی می توان و می باید آن را «ایران جدید» خواند.»(ص7)
ترویج تقیزاده در حالی صورت میگیرد که مقام معظم رهبری با اشاره به کارنامه و افکار سیاه وی، نسبت به خطر تقیزادههای جدید این چنین هشدار میدهند:
«امروز هم تقیزادههای جدید از این حرفها میزنند؛ البتّه به این صراحت نمیگویند امّا مضمون حرفشان این است. آنهایی که افکار غربی را، سبک زندگی غربی را، روشهای غربی را، لغات غربی را به طور پیوسته در داخل، در ادبیّات ما، در افکار ما، در دانشگاههای ما، در مدارس ما تزریق میکنند، پمپاژ می کنند، اینها همین تقیزادههای جدیدند. آنهایی که پشت سر سند2030 ...می ایستند، همان تقیزادههای امروز هستند؛ البتّه امروز به توفیق الهی جوان های مومن ما و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقیزادهها حرفشان به کرسی بنشیند.»(1398/01/01)
@rozaneebefarda
تروای فرهنگی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون انتشار آثار انحرافی روشنفکران دینستیز/شماره ۱
[صفحه ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیا عجیب نیست که در فضای نشر در جمهوری اسلامی، تقیزاده را فردی وطنپرست و با ایمان و قانونمدار و ضدبیگانه معرفی میکنند؟!
🔻هرچند بیان تمامی اغلاط کتاب مذکور در این مجال نمیگنجد ولی برخی از مهمترین ادعاهای مخدوش کتاب به شرح ذیل مطرح میشود:
«تقی زاده از عقلای قوم در مجلس بوده و رفتار سنجیده داشته و بیهوده سخن نمی گفته است»(ص140-141)
«پناهندگی تقی زاده به سفارت انگلیس در جریان استبداد صغیر نشان از وابستگی او به بیگانه نبوده و همانند سنت بست نشینی از سر استیصال بوده است»(ص151)
«هم دستی تقی زاده در ترور مرحوم بهبهانی اتهامی بی مدرک و کینه توزانه از سوی دشمنان او بوده است»(ص160)
«استخدام تقی زاده در واحد تبلیغات آلمان در جنگ جهانی اول آسیبی به روحیه ملی گرایی او نمی زند»(ص166-167)
البته نکات منفی این کتاب فقط محدود به ترویج تقی زاده نیست و در جای جای آن به ستایشگری از پهلوی و نیز هجمه به علمای بزرگ شیعه پرداختهاند!
در کتاب ادعا شده هدف واقعی از نهضت عدالتخانه در حکومت استبدادی رضا خان محقق شده است و حکومت کودتایی رضاخان که علاوه بر ننگ استبداد ننگ وابستگی به بیگانه را بر پیشانی داشت را برآورنده اهداف نهضت عدالتخانه معرفی می کند:
«مهم ترین مطالبه نهضت مشروطه ایران، یعنی تاسیس عدالتخانه، توسط رضا شاه و وزیر کاردانش میرزا علی اکبر خان داور محقق شد.»(ص8)
همچنین یکی از رویکرد های اصلی کتاب هجمه به علمای راستین است که تحت عناوین مختلف به آنان هجمه می شود، در جایی از کتاب با هجمه به مرحوم ملا علی کنی به عنوان قهرمان مبارزه با قراردادهای استعماری در دوران قاجار بالاخص قرارداد ننگین رویتر ایشان را مخالف مدرن سازی کشور معرفی می کند، و در مقابل کسی مانند حسین خان سپهسالار را که امضا کننده اصلی قرارداد استعماری رویتر بود را پرچم دار مدرن سازی کشور معرفی می کند:
«ما در کل دوران قاجار نه با به اصطلاح استبداد، بلکه کاملا برعکس با «کسری اقتدار» و در مواقعی حتی با «فقدان اقتدار» پادشاه مواجه ایم، به عنوان مثال، آنچه موجب ابتر ماندن اقدامات سپهسالار در مدرن سازی کشور شد فقدان اقتدار ناصرالدین شاه در برابر نیروهای مخالف اصلاحات سپهسالار به زعامت ملا علی کنی است.»(ص9)
در جایی دیگر نیز علما و روحانیت را ضد تجدد معرفی کرده و به عنوان شاهد به نامه مرحوم میرزای شیرازی صاحب فتوای تاریخی تنباکو استناد کرده و دغدغه ایشان بر عدم اختلاط مسلمانان با کفار را که مقدمه نفوذ استعمارگران است را این چنین تخطئه می کند:
«تجدد و راه های دستیابی بدان، در نگاه بسیاری از علمای وقت، اساسا کفر بود و این موضوع را میرزای شیرازی صریحا در تلگرافی به ناصرالدین شاه ابراز داشت. او درباره ی عواقب حضور فرنگیان در ایران و هم نشینی ملت با آنان و لمس تجدد مینویسد»(ص300)
در ادامه هم تقی زاده معلوم الحال را به عنوان فردی قانون مدار معرفی کرده و روحانیون مخالف او را قشری و متعصب معرفی می نماید:
«تقی زاده با وجودی که بنابر مصلحت گاهی قبول یا سکوت می کرد، از اساس نگاهی سیاسی بر مبنای قانون داشت؛ برای او تعصب معنایی نداشت، اما در نگاه روحانیت وقت، تعصب به معنای ایمان بود و گذر از آن کفر محسوب می شد»(ص301)
در پایان این کتاب نیز گرداورنده اصلی آن که تلاش وافری در تطهیر تقی زاده نموده است و نقش اسطوره ای برای او ترسیم کرده است؛ نسبت به روشنگری های تاریخی درباره کارنامه سیاه تقی زاده حساسیت نشان داده و صریحا این روشنگری ها را با بهانه های «واهی و مبتذل و عمدتا سیاسی»(ص352) می داند و صریحا به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تقیزاده اینچنین کنایه میزند:
«در میان تخریب های بسیاری که در تاریخ معاصر جامعه کوتاه مدت و کلنگی ایران، از صدر مشروطه تا کنون، به ویژه در چهار دهه ی اخیر، از اکابر کشور صورت گرفته است، شاید هیچ تخریبی شدیدتر، بی محاباتر، سهمگین تر و ادامه دار تر از تخریب تقی زاده نبوده است....به رغم اینکه قریب به شش دهه از زمان مرگ او در 8 بهمن 1348 گذشته است، هجمه ها به او نه تنها فروکش نکرده، بلکه در مواردی شدیدتر هم شده است؛ بطوری که حضور نمادین او در منازعات سیاسی روز، همچنان به وضوح مشهود است؛ تو گویی که از قرار بنا نیست تقی زاده به تاریخ بپیوندد.به عبارت دیگر می توان گفت که تقی زاده هنوز با ما معاصر است؛ چون حملاتی که گه گاه علیه او صورت می گیرد،نه نوعا از سنخ حملات مورخان در مجادلات بیپایان تاریخی، بدان شکل که فی المثل در آثار سید احمد کسروی و فریدون آدمیت مشاهده میکنیم، بلکه حملاتی از سوی سیاسیون اثرگذار و درگیر در معادلات روز قدرت در بالاترین سطوح است.»(ص354)
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
🔘روزنه:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
May 11
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
روز پیروزی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت روز جمهوری اسلامی
رای امام به جمهوری اسلامی
استفاده از اصطلاح «جمهوری اسلامی» در نامه علمای فارس، در عصر مشروطه
بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام جمهوری اسلامی توسط وی
تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت
جمهوریخواهی علمای شیعی در آینه اسناد
صبحگاه 12 فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.
پیام امام خمینی بهملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی/بخش اول
پیام امام خمینی بهملت ایران در سالروز تأسیس جمهوری اسلامی/بخش دوم
کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db