eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥گزارش صدا و سیمای استان یزد از در فراری دادن ! 🚫غیرت و همت مردم بصیر یزد موجب شد سفر خانوادگی سفرای انگلیس و دانمارک به یزد لغو شود! 🔶حاشیه روزنه 🔸رفت و آمدهای مشکوک عوامل استعمار پیر به شهرهای مهم ایران، باید به دقت توسط انقلابیون رصد شود تا از هر نوع و پیشگیری گردد. 🔹رفت و آمدهای مشکوک و دزدانه عوامل استعمارگر غربی به نیز مدتی است در دستور کار قرار گرفته که در مواردی با افشاگری و مواجهه بهنگام حوزویان ییدار، اهداف آنان ناتمام مانده است! 🔸راستی! انگلیسی ها در قم بل چه جریان ها و موسسات و افرادی ارتباط مخفیانه دارند یا در صدد ایجاد ارتباطات وثیق هستند؟ این روابط در چه پوششی سامان می یابد؟ شاید وقت آن رسیده باشد متولیان امر و مطلعین متعهد، بخشی از مستندات مربوطه را منتشر سازند تا حقائق معلوم شود! ! @rozaneebefarda
واکنش حوزویان به سخنان آقای /12 🔸مسئله نفی ، و تنفس در گفتمان دشمن، بازی چشم بسته در پازل طراحی شده مخالفان است! جناب آقای متخصص تاریخ اسلام @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /13 🔸رمزگشایی از قهرمان سازی آقای از متهمان اقتصادی! محسن قنبریان دانش آموخته سطوح عالیه حوزه/ فعال عدالتخواه حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🏦گربه-سگ اقتصاد ایران❗️ 🔸دعوای سود و بدهی، تعقیب و گریز سگ و گربه ای است که سه اپیزود دارد: 1⃣بدهی کارگر و کارمند به بانک: بامصوبه شورای پول واعتبار(۹۳/۱۱/۲۱) با تاخیر در پرداخت اقساط، بانک حق دارد کل وام را یک جا جلب کند/ اگر بدهکار نداشت، بانک حق دارد "بدون طی مراحل قانونی" همه حسابهای بانکی بدهکار و ضامن هایش را بررسی و مبالغ را از آن کسر کند/ در این وقت دیگر پرداخت معوقه هم جلوگیر بانک نیست! 2⃣بدهی تولید کننده به بانک: بانک در اینجا غیر از سود سرمایه اش، "سودِ سود" آن را هم طلب می کند؛ که به "سود مرکّب" معروف است./ زمین کارخانه و... هم در رهن بانک است؛ اگر نتوانست سود مرکّب بدهد، به نفع بانک مصادره می شود! بیش از ۲۰۰۰کارخانه این سالها اینگونه در قبضه بانکها افتاده است! مصوبه مجمع تشخیص درباره حذف سود مرکب و دستورات دادستان و توصیه های ستاد تسهیل تولید هم تا حالا این پدیده را از بین نبرده است! قربانی های این اپیزود، نه ابربدهکاران بلکه تولیدکنندگان کوچک و بزرگی بوده اند که به گفته مقام قضایی نه ماشین لوکس دارند نه بُرج آنچنان؛ بلکه گاه گیر مبالغی ناچیزند! 3⃣بدهکاری بانکها به بانک مرکزی! اما حق سیاسیِ خلق پول برای بانک ها، گاه بحرانِ رکود می آفریند و سپرده گذاران را عازم بانک می کند؛ تا با پولشان کار دیگری کنند. حالا اگر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی به بانک کمک نکند، ورشکست می شود! عجب اینکه اینبار نه بانک منحل می شود و نه اموالش مصادره می شود! بلکه رقم های میلیاردی، از صندوق توسعه برداشت میشود تا بانک، سپرده ی سپرده گذارانش را بدهد! و فقط بدهکار بانک مرکزی بماند! 🔺برای نمونه: یک بانک زیان ده(بانک سرمایه) تا سال قبل باهمه ی سودِ مرکب ها و برداشت از ضامن ها، بدهی اش به بانک مرکزی، بیش از ۱۵تریلیون تومان است و سال بعد با رشد۳۱درصدی به بیش از ۲۰تریلیون می رسد!!! 🔸پدیده ی "گربه-سگ": روی زمین عینیت، وضع پیچیده تر از آن سه قسم است. دعوای سگ(سود بانک) و گربه(بدهی افراد عادی و مولّد) کنج رینگ، واقع است. وسط میدان، "گربه - سگی" است که خودش به خودش اعتبار می دهد! مصادره ی کارخانه اش، توسط بانکِ خودش انجام و بدهکاری کلانش از صندوق توسعه و بانک مرکزی پرداخت می شود! 🔺یک نمونه(که صاحبش را آیت الله بروجردی هم می شناسد*): برادران در قبال یک حواله ی میلگرد، مالک سهام ۳۸درصدی بانک سرمایه -که مال شهرداری تهران بود- می شوند./ نمایندگانشان در هیئت امنای بانک، اعتبار یک هزار و ۶۰۰میلیاردی برایشان می گیرند! / با این اعتبارات و سود سهامشان در بانک، مالکِ ۵۰٪سهام کارخانه پتروشیمی اصفهان و کرمانشاه میشوند!/ بانکشان(سرمایه)، بدهی شان به بانک دولتی تجارت را تسویه می کند!/ برای فروش محصولات پتروشیمی ها در دبی شرکت می زنند و رقم های میلیاردی، بدهکار پتروشیمی اصفهان و کرمانشاه -که خود سهام دار اصلی اش هستند- می شوند!/ بانک سرمایه بدهی اش به بانک مرکزی ۳۱٪افزایش می یابد و به ۲۰ تریلیون و۴۵۹میلیاردو۳۹۹میلیون تومان می رسد!!! ❗️منظور آیت الله از که باید روی سر گذاشت -ان شاءالله- دسته دومی ها باشد نه این دسته! قاطبه مردمِ عادیِ دسته اول و پاکدستان دسته دوم انتظار داشته اند روحانیت و مرجعیت کنار آنها بایستد نه کنار اعتباربران بزرگ و سودخوران مرکّب. البته آن دو دسته وجوهات زیادی ندارند و مثل برخی دسته سومی ها نیستند که بتوانند کسری از تسهیلاتی که خود برای خود اختصاص می دهند را بنام وجوهات و کار خیر و... در دفاتر و نزد متنفذین هزینه کنند! اما خداوند از عالمان وارسته عهد گرفته که بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم ساکت نباشند.(خطبه ۳ نهج البلاغه) @rozaneebefarda
سخنرانی_استاد_طهرانی_شب_جمعه13صفر1442-mc-mc-mc.mp3
37.18M
🔸سخنان آقای علوی با اصول و مبانی اسلامی سازگار نیست! واکنش حوزویان به سخنان آقای /14 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹صوت کامل نقد: از اساتید درس خارج و مدرس فلسفه و عرفان اسلامی / شاگرد درس معالم آقای علوی در سال ۵۹ 🔘اظهارنظرهای منتقدان دیدگاه اخیر آقای علوی را در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /15 محمد جواد توكلي/دانشيار گروه اقتصاد موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) را به گرفته‌اند! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۵] 🔸 در چهار دهه اخير چند گروه، اقتصاد اسلامي را به شوخي گرفته‌اند. گروه اول كساني‌ هستند كه آگاهي كافي از يافته‌هاي اقتصاد اسلامي ندارند و در نتیجه بر اساس معلومات اندك خود، اقتصاد اسلامي را شوخي مي‌پندارند. نمونه اخيرش، سخنان جناب آقاي سید محمدجواد علوي است كه به واسطه قرائت سطحي كه از اقتصاد اسلامي و متفكرانش به خصوص شهيد صدر دارد، به اقتصاد اسلامي حمله‌ور شده‌اند. در ادامه در مورد ادعاهاي ايشان بيشتر خواهم نوشت. 🔸 اما گروه دوم، سياست‌گذاران اقتصادي كشور مي‌باشند كه اقتصاد اسلامي و رهيافت‌هاي آن را به شوخي گرفته ‌اند. به جرات مي‌توان گفت كه در چهل سال اخير هيچگاه مجالی براي اجراي اقتصاد اسلامي فراهم نبوده است! این افرادی كساني هستند كه تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی توسط آنان صورت می‌گیرد و آنها، عملا بر اساس همان نسخه‌هاي اقتصاد متعارف، اقتصاد كشور را مديريت كرده و مي‌كنند؛ قسمت طنزآمیز و همچنین تاسف‌برانگیزِ ماجرا هم در اینجاست زیرا در نهايت ناكارامدي اين سياست‌ها را به پاي اقتصاد اسلامي می‌نویسند! 🔸 بايد پرسيد كه چه بخشي از بودجه‌هاي آموزشي و پژوهشي دانشكده‌هاي اقتصاد كشور و مراكز پژوهشي اقتصادي به تحقيقات اقتصاد اسلامي اختصاص يافته است؟ ما چه مقدار از محققان اقتصاد اسلامي حمايت كرد‌ه‌ايم؟ اگر تحليلي سرانگشتي از بودجه اختصاص يافته به اقتصاد اسلامي داشته باشيم، بايد بگوييم تقريبا هيچ! 🔸گروه سوم نيز كساني مي‌باشند كه مجذوب نوعي علم‌گرايي افراطي‌شده اند و اقتصاد را دانشي فني همانند فيزيك و شيمي قلمداد مي‌كنند. آنها نيز اقتصاد اسلامي را به سخره مي‌گيرند چرا كه شدیدا مجذوب سراب علم اقتصاد شده‌اند. اين در حالي است كه خود اقتصاددانان غربي در مورد حتمي بودن قوانين علم اقتصاد ترديد كرده اند! اخيرا هاسمن از نظريه‌پردازان فلسفه اقتصاد، با اتكا به نظريه جان استوارت ميل، قوانين اقتصادي را تنها در حد قواعد تمايل مي‌داند كه از حتميت برخوردار نيست. 🔸 برگردم به گروه اول و امثال جناب آقاي . ايشان در مصاحبه‌اي كه اخيرا داشتند، اقتصاد اسلامي را يك شوخي قلمداد و متاسفانه برداشت‌هايی سطحي از اقتصاد اسلامي و متفكران آن ارائه كردند. ايشان به شكل ضمني چند ادعا را مطرح كردند: 🔻اول اينكه متفكران ما و از جمله متفكران اقتصاد اسلامي تحت تاثير انديشه‌هاي چپ و سوسياليستي بوده‌اند و همين امر باعث گسترش اقتصاد دولتي در جمهوري اسلامي ايران شده است. ايشان حتي شهيد صدر را هم داراي رويكردي سوسياليستي مي‌پندارند و اين ادعا را مستند به نظريه ايشان در مورد مالكيت عمومي زمين مي‌دانند. 🔻دومين ادعاي ايشان اين است كه اقتصاد، محصول سيره عقلا است و نبايد از دين اسلام انتظار ارائه انديشه اقتصادي داشت؛ به همين خاطر چيزي به اسم اقتصاد اسلامي نداريم. 🔻سومين ادعاي ايشان نوعي نگاه مثبت به بانك و نظام بانكداري متعارف است. 🔸اگر بخواهم تحليلي كلي از ديدگاه ايشان داشته باشم باید بگویم ايشان به واسطه نگاه خوشبينانه به اقتصاد بازار آزاد و نگاه منفي به رويكردهاي سوسياليستي، از سمت نظام سوسياليستي به سمت نظام بازار آزاد غش كرده‌اند و ظاهرا تمايل دارند كه از نيز ارائه دهند. @rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند! [صفحه ۲ از ۵] اقتصاد اسلامي، نيست؛ مظلوميت عجیب ! 🔸در مورد ادعاي ايشان مبني بر سوسياليستي بودن انديشه‌هاي اقتصاد اسلامي بايد گفت كه اين ادعا از اساس باطل است. زیرا شهيد صدر(ره) به عنوان پدر اقتصاد اسلامي بخش زيادي از كتاب اقتصادنا را به نقد سوسياليسم و كمونيسم اختصاص داده است. دلیل آن نیز واضح می‌باشد زیرا عراق در آن زمان، در معرض انديشه‌هاي سوسياليستي قرار داشت و از همین رو می‌توان گفت اساسا یکی از اهداف عمده ایشان از نگارش این کتاب، مقابله با این جریان فکری در عراق و همچنین سراسر امت اسلامی بود. بحث ايشان در مورد مالكيت عمومي و دولتي اراضي و حصول حق اولويت بهره‌برداري در اثر احياء نيز منطبق بر رویکردی است که ایشان آن را بر اساس استدلال‌های فقهی پذیرفته‌اند. گذشته از آنکه ايشان مالكيت خصوصي زمين را نيز مي‎پذيرند. 🔸اتفاقا برخي يافته‌هاي كنوني در فضاي مطالعات توسعه نيز اين رويكرد را تاييد مي‌كنند كه اراضي عمومي را بايد در مالكيت عموم نگه داشت. منتهي فرق است بين مالكيت عمومي و مالكيت دولت كه در استدلال آقاي علوي، بين آن دو خلط شده است. مناسب است كه به تجربه دهه 1970 چين و انقلاب كشاورزي آن مقطع اشاره كنم؛ چيني ها به جاي واگذاري مالكيت زمين‌هاي بزرگ مشاع كشاورزي به كشاورزان، مديريت آن را واگذار كردند. در نتيجه توليد كشاورزي آنها 4 برابر شد. چيني‌ها رانت زمين را واگذار نكردند- كه سياستي هوشمندانه بود- بلکه زمينه را براي خلاقيت بخش خصوصي فراهم كردند. 🔸در مقابل، ما در تجربه‌ای که از خصوصي‌سازي‌ داشتیم، تحت تاثير انديشه‌هاي بازار و آزادی اقتصادی، مالكيت بسياري از كارخانه‌ها را به قيمت بسيار ناچيز به افراد واگذار كرديم. بسياري از اين افراد به واسطه رانت زمين كارخانه‌ها كه عمدتا در محدوده شهري واقع شده و قيمت زيادي پيدا كرده بودند، متقاضي خريد آنها بودند. نتيجه اين شد كه خصوصي سازي عملا منجر به تعطيلي توليد شد. در يكي از شهرهاي شمالي كشور يك كارخانه نساجي به بخش خصوصي واگذار شد؛ خريداران كارخانه ابتدا كارگران را به بهانه تعديل نيرو اخراج كردند. سپس دستگاه‌ها را به بهانه تعمير به تهران فرستاده و فروختند و در نهايت زمين كارخانه را قطعه بندي كرده و فروختند. نتيجه چه شد؟! اینکه ما به اميد فرار از مشكلات اقتصاد دولتي كلا توليد را قلع و قمع كرديم! @rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند! [صفحه ۳ از ۵] سازگاري اقتصاد اسلامي با سيره عقلا 🔸 اينكه گفته شود اقتصاد، محصول سيره عقلا يا انديشه عقلايي است مستلزم فقدان اقتصاد اسلامي نيست؛ وگرنه ما بايد همه مكاتب اقتصادي موجود از مكتب اقتصاد كلاسيك، نئوكلاسيك و نيوكلاسيك گرفته تا مكاتب اقتصاد كينزي، تاريخي آلمان و نهادگرايي را نيز منكر شويم. در اين مكاتب، جهت‌گيريِ ارزشي خاصي نهفته است كه ريشه در مباني ارزش‌شناختي آنها دارد. اين مكاتب، بر اساس نگرش‌هاي متفاوتي نسبت به ارزش‌هاي اقتصادي از جمله عدالت و آزادي بنا شده‌اند. حتي علم اقتصاد كه حاكي از قانونمندي‌هاي حاكم بر رفتارهاي اقتصادي و نظام اقتصادي است نيز از ارزش‌داوري خالي نيست. بنده، بخش زيادي از «كتاب مباني فلسفي و روش‌شناسي اقتصاد» را به چگونگي ورود ارزش‌ها در نظريات اقتصادي اختصاص داده و آن را تبیین کرده‌‌ام( رجوع شود به محمد جواد توكلي، مباني فلسفي و روش شناسي اقتصاد، ص۱۳۹-۲۴۲) 🔸 اقتصاد اسلامي، سيره عقلا را مي‌پذيرد اما براي تكميل منبع عقل ، از يافته‌هاي وحياني هم استفاده مي‌كند. همانگونه كه در بيانات جناب آقای علوي هم آمده، اسلام در برخي موارد سيره عقلا را نمي‌پذيرد هم‌چنان‌که ایشان نیز گفته‌اند که اسلام، سیره عقلا در مورد مشروعیت ربا را مردود دانسته‌ است. البته ايشان مدعي مي‌شوند كه ربا در سيره عقلا هم پذيرفتني نيست؛ بلكه آنچه پذيرفته شده بهره است. ايشان با اشاره به تمايز بين ربا و بهره، اين ادعا را مطرح مي‌كنند كه بهره را عقلا و به تبع، اسلام هم مي‌پذيرد. 🔸 منتها ايشان بين دو مفهوم بهره و عايدي(سود) خلط کرده‌اند. اسلام هيچگاه سود را نفي نكرده است و به تبع در نظريه بانكداري اسلامي نیز هيچگاه گفته نشده است كه صاحبان سرمايه سود كسب نكنند! بلكه عنوان شده كه اگر صاحب سرمايه مي خواهد سود ببرد بايد خود را در معرض ريسك‌هاي بخش واقعي قرار دهد و در نتجیه در سود و زيان شريك باشد. اين همان الگوي مشاركت در سود و زيان PLS است كه در مورد آن كتاب‌هاي زيادي نگاشته شده است. می‌توانید نگاهی به كتاب اخير آقایان دكتر عسگري، محسن خان، و ميراخور در مورد ثبات در تامين مالي اسلامي بیندازیدكه توسط انتشارات معتبر ويلي به زبان انگليسي منتشر شده است.( Hossein Askari et al., The Stability of Islamic Finance_ Creating a Resilient Financial Environment for a Secure Future) در اين كتاب استدلال شده است كه نظام تامين مالي اسلامي باثبات تر از نظام‌ تامين مالي ربوي است. اسلام مقرر داشته چنانچه شما مالكيت پول را در قالب عقد قرض به ديگري منتقل کنید (تمليك بضمان)، عوايد آن نيز به مالك جديد منتقل مي‌شود بنابراین صاحب پول حق تقاضاي سود را نخواهد داشت . @rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند! [صفحه ۴ از ۵] مكتب اقتصادي اسلام و آراء شهید صدر 🔸 اسلام انگونه كه شهيد صدر بيان مي‌كنند هيچگاه به دنبال آن نبوده كه علم اقتصاد (به مفهوم اقتصاد اثباتي) ارائه دهد؛ بلكه اسلام نوعي مكتب اقتصادي ارائه مي‌دهد كه بر اساس آن ساختارهاي اقتصادي جامعه بنا شده و در چارچوب آن، رفتارهای اجتماعی شكل مي‌گيرد. سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي نيز بخشي از همين مكتب اقتصادي را شكل مي‌دهد. همه مكاتب اقتصادي نسبت به دايره حقوق مالكيت، ميزان مداخله دولت و ارزش‌هاي محوري در نظام اقتصادي از جمله عدالت اقتصادي ديدگاه خاص خود را دارند. 🔸 شهيد صدر در كتاب اقتصادنا آزادي در كادر محدود، مالكيت مختلط و عدالت اجتماعي را به عنوان اصول عام اقتصاد اسلامي معرفي مي‌كنند. (محمد‌باقر صدر، اقتصادنا، ص۲۹۵-۳۰۵) ايشان بر اين نكته تاكيد مي‌كنند كه مكتب اقتصادي و رهيافت‌هاي آن، چارچوب مطالعات علم اقتصاد را مشخص مي‌كند. من در چند مقاله استدلال كرده‌ام كه همين چارچوب‌هاي نهادي مورد پذيرش مكاتب اقتصادي، بر رفتار عاملان اقتصادي اثر مي‌گذارند و از همين ناحيه مي‌توان حتي يافته‌هاي علم اقتصاد را نيز به اسلامي و غيراسلامي تقسيم كرد. (رك: محمد جواد توكلي، «بازخواني رويكرد شهيد صدر در مورد هويت علمي اقتصاد اسلامي»، روش‌شناسی علوم انسانی، ۱۳۹۶، شمارۀ ۹۰، ص۲۱۱-۲۳۶؛ محمد جواد توكلي، «تحلیل انتقادی دوگان اثباتی و هنجاری در اقتصاد (بر اساس آراء شهید صدر)»، مطالعات اقتصاد اسلامي، ۱۳۹۷، شمارۀ ۲۱، ص۱۴۱-۱۶۸؛ محمد جواد توكلي، «بررسی امکان‌پذیری تمایز اقتصاد اسلامی اثباتي و هنجاري»، اقتصاد اسلامي، ۱۳۹۷، شمارۀ ۷۲، ص۵-۳۳) 🔸 تصريح مي‌كند كه اسلام اصالتا مدعي ارائه علم اقتصاد نيست؛ اما حاوي مكتب اقتصادي است. مكتب اقتصادي در ديدگاه شهيد صدر روشي است كه ما بر اساس ارزش عدالت براي اداره اقتصاد جامعه و حل مشكلات آن، بر مي‌گزينيم. مشخص است كه اسلام نیز همانند سایر مکاتب و بلکه بهتر از همه آنها، برداشت خاص خود را از عدالت اقتصادي دارد و از همین رو، راهبردهای آن براي حل مشكلات اقتصادي و سروسامان دادن به اقتصاد جامعه متمايز خواهد بود. براي نمونه، اسلام با ممنوعيت ربا و قمار، به سمت معرفي الگوي مشاركت در سود و زيان در تامين مالي مي‌رود كه الگويي مترقي و پايدار است. 🔸 متاسفانه عملكرد بد نظام بانكي كشور در دهه‌هاي اخير و عدم اصلاح قانون عمليات بانكي بدون ربا باعث شد كه ما از الگوي مشاركت در سود وزيان فاصله گرفته و نتوانيم عمكرد مناسبي در اين حوزه داشته باشيم. اما مشكل آن گونه كه آقاي علوي مي‌گويند به خاطر استفاده از عقود اسلامي نيست؛ بلكه مشكل اين است كه ما ساختار بانكي را از اقتصاد متعارف به عاريه گرفتيم و تنها اصلاحاتی ظاهري در آن ايجاد كرديم. ما چشمان خود را بر خلق پول بانكي كه خلاف عدالت و مولد ناكارآمدي و تورم است، بسته ايم و تنها از ابزار عقود مي‌خواهيم بانكها را كنترل كنيم. 🔸 كاش جناب آقاي علوي كتاب «سرمايه در قرن بيست و يكم» نوشته توماس پيكيتي را مي‌خوانند. پيكيتي در این كتاب استدلال مي‌كند كه نظام سرمايه‌داري عليرغم اينكه نرخ بهره پايينی دارد، عملا به سمت نابرابري توزيعي رفته است. او هشدار مي‌دهد كه اين روند موجب افزايش شكاف طبقاتي و فروپاشي نظام سرمايه‌داري خواهد شد. پيكتي تنها راه نجات اقتصاد غرب را در گرفتن ماليات تصاعدي بر ثروت و از بين بردن قله هاي ثروت مي‌داند. اين در واقع همان يافته قرآني است كه خداوند متعال مي‌فرمايد ثروت نبايد در دست اغنياء دست به دست شود: لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاء مِنكُمْ(سوره حشر: آیه ۷) @rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند! [صفحه ۵ از ۵] غش كردن به سمت براي فرار از ! 🔸 امثال جناب آقاي علوي بروجردي براي فرار از سوسياليسم عملا به سمت نظام بازار آزاد و سرمايه‌داري غش كرده ‌اند. البته چنین چیزی يك سابقه تاريخي دارد زیرا امثال ايشان مشكلات اقتصاد ايران را ديده‌اند و آن را مستند به اتخاذ سياست‌هاي سوسياليستي مي‌دانند. در حالی که اين برداشت از اقتصاد ايران كاملا غلط است. ما حداقل در سه دهه اخير، عملا سياست‌هاي تعديل ساختاري و بازار آزاد را اجرا كرده‌ايم. ما در اين سه دهه، مرتبا به اقتصاد كشورمان شوك هاي تعديلي بازاري وارد نموده‌ایم؛ مرتبا نرخ ارز را بالا برده و به تن نحيف اقتصاد كشور شوك وارد كرده‌ايم! 🔸 اولين شوك تعديلي در دوره رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني به اقتصاد ايران وارد شد كه نتيجه آن، تورمی حدودا 50 درصدي در كشور بود. ما در دوره هاي بعد نیز چندين بار شوكِ تعديل نرخ ارز را به اقتصاد كشور وارد كرديم كه نتيجه آن افزايش تورم و همچنين افزايش هزينه‌هاي توليد كشور بوده است. سياستگذاران ما مرتب ادعا كرده‌اند كه با افزايش قيمت ارز و اساسا آزادسازي قيمت ها- كه سياستی متاخذ از نظام بازار آزاد می‌باشد- صادرات افزايش یافته و واردات كم مي‌شود. آنچه در عمل اتفاق افتاد تنها افزايش تورم بود؛ صادرات هم در ميان مدت و بلندمدت افزايشی پيدا نكرد؛ زیرا با افزايش هزينه‌هاي توليد در صنعت مونتاژ كشور عملا اثرات افزايش نرخ ارز خنثي شده و مي‌شود! 🔸 اگر دقيق تر بخواهيم بگوييم، به تعبیر برخي اساتيد، اقتصاد ما گرفتار نوعي بازارگرايي مبتذل شده است! ما بدون اينكه ساختار شفافيت اقتصادي ايجاد کرده باشیم، با استفاده از سياست‌هاي اقتصاد بازار آزاد، مرتبا در جامعه رانت ايجاد مي‌كنيم. از آنجا كه نظام بانكي و مالياتي ما نيز ناكارمد است، اين رانت به شكلي ناعادلانه بين افراد توزيع مي‌شود و ما مرتبا قله ثروت را ايجاد مي‌كنيم. بانكها در 40 سال اخير نقدينگي كشور را 10 هزار برابر كرده‌اند در حالي كه توان توليدي ما تنها 5 برابر شده است. خروجي اين عملكرد نظام بانكي چيزي جز تورم نيست. 🔸 ما از دوره رياست جمهوري اقاي خاتمي اجازه داديم كه بانك‌هاي خصوصي در كشور ايجاد شوند . آیا اين چیزی غير از سياست بازار آزاد بود؟! آيا اين هم يك سياست سوسياليستي بود؟! نخير جناب آقاي علوي! اشتباه به سمع شما رسانده‌اند! ما بانك‌هاي خصوصي را بر مبناي نظريه بازار آزاد (نظام سرمايه‌داري) ايجاد كرديم و به آنها قدرت داديم كه با خلق پول 7 برابري در همه اركان اقتصادي كشور تزلزل ايجاد كنند. فقط كافي است بدانيد كه نسبت تسهيلات به سپرده اين بانكها در ساليان اخير حدود 64 درصد بوده است (نسبت به رقم حدود 80 درصدي كل نظام بانكي). اين بدان معناست كه مشخص نيست اين بانكها، 36 درصد از منابع خود را چه مي‌كنند! 🔸 امثال جناب آقاي علوي برداشتي سطحي از بانك دارند. تصور ايشان اين است. كه بانك واسطه وجوه بوده و از اعتبارش مايه مي‌گذارد تا به توليد و خلق ثروت كمك كند! 🔹 اگر ايشان بدانند كه بانك در كشور ما مشغول خلق پول از هيچ است و بخش زيادي از پول‌هاي خلق شده راهي بازارهاي سفته‌بازي مي‌شود، آنگاه نظرشان در مورد بانكها عوض مي‌شود! 🔹 اگر ايشان بدانند كه سه نوبل اقتصادي براي انديشه حذف خلق پول در نظام بانكي به اقتصاددانان مطرح دنيا داده شده، در مورد برداشتشان از بانك تجديد نظر مي‌كنند! 🔹 اگر ايشان بدانند كه انديشه اصيل بانكداري اسلامي در دنيا طرفداران زيادي دارد، نگرش‌شان را نسبت به بانك عوض مي‌كنند! 🔸 سخن بسيار است و مجال موسعي را مي‌طلبد كه در مورد هريك از ادعاهاي مطرح شده توسط ايشان بحث و گفتگو كرد. در پايان تنها به اين نكته اشاره مي‌كنم كه دانش اقتصاد اسلامي دانشي جوان است؛ اگر شهيد صدر را به عنوان بنيانگذار دانش مدون اقتصاد اسلامي بدانيم، از عمر اين دانش بيش از 60 سال نمي‌گذرد.(رجوع شود به Mohammad Javad Tavakoli, «Muhammad Baqir al-Sadr; The Founder of Islamic Economics», Horizon of Thought, 2016, no.3, p.103-128) اين در حالي است كه اقتصاد متعارف بيش از 200 سال سابقه دارد و سرمايه‌گذاري زيادي براي رشد و توسعه آن شده است. براي اينكه ثمرات اقتصاد اسلامي در عمل نمايان شود، بايد به محققان اقتصاد اسلامي بها داد و زمينه مشاركت آنان در سياست‌گذاري اقتصادي را فراهم كرد. آنگاه خواهيم ديد در طول زمان حقانيت اقتصاد اسلامي بيش از پيش نمايان خواهد شد. منشر شده در هفته‌نامه پرتو سخن، شماره 995، 09-7-1399:👇 http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=995&Category=363 @rozaneebefarda