eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
انکار اقتصاد اسلامی ریشه در اغراض غیرمعرفتی و جهل به موضوع دارد! نقد جدید دکتر حسن سبحانی بر دیدگاه های جنجالی جناب [صفحه ۲ از ۲] 🔹متاسفانه برخی از افراد محترم از این سلسله، با همین رویکرد، عمده مجتهدان عضو تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را هم سوسیالیست نامیده‌اند و در طی زمان، با دفاع از حتی محتکران دارو و غذای مردم محروم گرفتار تحریم و حمایت از تحمیل قیمت‌های جعلی سفته بازان ارز بر معیشت اقشار گرفتار و نامیدن اقدامات غیرمولد آنان به اقتصاد آزاد، نشان داده‌اند که به منظور حمله و منکوب نمودن اقتصاد اسلامی از طریق منسوب نمودن ناروای آن به مناشی سوسیالیسم، بین اقتصاد آزاد و اقتصاد بازار نموده و بی توجه بوده‌اند که آنچه ممکن است قابل دفاع باشد «اقتصاد بازار» و نه «اقتصاد آزاد» است و این در حالی است که بین اقتصاد بازار با اقتصاد اسلامی منافاتی ذاتی نیست و ما جداگانه به آن اشاره خواهیم کرد. در این ارتباط انتظار می‌رود علاقمندان مبری از اغراض غیرمعرفتی به این مباحث، اعم از موافق یا مخالف، با رعایت جانب احتیاط و لحاظ خصلت های کار عالمانه، به مکاری های احتمالی تصورات جاهلانه و یا تجاهلانه، فرصت خودنمایی و گسترانیدن دام های مدرنیستی بر سر راه حیثیت و آبروی خویش را ندهند. @rozaneebefarda
روایتی از اشتیاق زیارت سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۶ اختصاصی|| قربانعلی یاس بلاغی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] 🔹چند روزی بود که خبر در شهر پیچیده بود و شهر حال و هوای دیگری به خود گرفته بود، استقرار وسایل امنیتی در سطح شهر هم خبر از نزدیک بودن وصال یار با طلوع خورشید ولایت از قم داشت. 🔹هر شب در اطراف حرم پوسترهایی متنوع از تصاویر امام راحل و حضرت آقا پخش میشد، و بعضی وقت ها در مسیر از حرم تا حجره در خیابان چهار مردان(انقلاب اسلامی) عکسی از حضرت آقا را که گرفته بودم را مقابل سینه میگرفتم و در خیابان تا مدرسه میرفتم، حجره ها هم پر شده بود از تصاویر تمثال حضرت یار با جلوه های مختلف. 🔹در این چند روز تا روز موعود هر روز گویا بر هیجان و تپش قلبم افزوده میشد و دائم در این فکر بودم که چگونه باید به استقبال آن محبوب دل و جان رفت، پای برهنه بدنبال ماشین بدوم یا در میدان آستانه منتظر ظهور نور او باشم ویا .... همان شب آخر بود که میخواستم از موسسه امام برگردم، داخل آسانسور بودم که حضرت (حفظه الله) هم وارد بر آسانسور شدن و توفیق زیارت آن عالم بصیر را در آن حال پیدا کردم، همانجا فرصت را غنیمت شمرده و آنچه را که چند روز ذهنم بدان مشغول بود را از ایشان سوال کردم، که چطور به استقبال آقا برویم؟ چگونه این فیض رحمت که بر ما در این ایام نازل میشود را قدر دانی کنیم؟ ایشان با همان تواضع و محبت همیشگی شان فرمودند: از جهت ظاهری که همین حضور در مراسم استقبال، و از جهت باطنی هم با نذر صلوات برای سلامتی ایشان و امثال این امور، انجام وظیفه کنید. 🔹 گرچه تا حدود زیادی به جواب رسیدم، اما هنوز آرام نداشتم و با خود فکر میکردم هرچه بکنم نمیتوانم به اندازه عظمت آن وجود مبارک و ذخیره الهی برای روزگار ما، قدردانی و انجام وظیفه کنم. 🔻همان شب بخاطر جلسه درسی که در حرم مطهر داشتیم تا حدود ساعت 8 و نیم حرم بودم. وقتی داشتیم از جلسه بیرون می آمدیم داشتند چراغ های حرم را خاموش میکردند تا زوار از حرم خارج شوند و حرم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها برای میزبانی از عزیزترین مهمان آماده شود. 🔹از همان داخل صحن عرض سلام مجدد کردیم و درخواست توفیق استفاده و قدردانی از این نعمت را از بی بی دو عالم کرده و به سمت حجره راه افتادیم. 🔹صبح موعود فرا رسید و پاها دیگر در اختیار خودم نبود، بی اختیار با سیل مشتاقان در حرکت بودیم، تا در میدان آستانه به انتظار یار ایستادیم. شعارهای پرشور و شعور همراه با فشار جمعیت در عین حال که شور و شعف را بیشتر میکرد هیجان و اضطراب و تندتر شدن تبش قلب در وصال یار و چگونگی مواجه-گرچه از دور بود- با دلبر و دلدار را مضاعف تر میکرد. که ناگاه خورشید ولایت از بلندای جایگاه تجلی کرد و اقیانوس جمعیت دلداده با شور و شعار مواج شد، شاید ناخودآگاه بود که آیات «والشمس وضحیها والقمر اذا تلیها و النهار اذا جلیها» بر زبانم ترنم یافت. و دل و جان از کف داده نمیدانستم چه کنم و چه بگوییم از همان دور چشم به جمال آفتاب دوخته و همراه با جمعیت شعارها را زمزمه میکردم که «صل علی محمد نائب مهدی» آمد. الفاظ دیگر بیشتر از این کشش نداشت و جسمم نیز بیشتر از این توان نداشت، استقبال ما شد همین، منم هم قطره ای شده بودم در میان اقیانوس بی انتهای مشتاقان امام و رهبر و مراد خود. 🔹در ده روزی که خورشید در شهر ما می تابید، هر روزش دنبال خبرهای ناب از جلسات و ملاقات ها و دیدارهای با ایشان بودیم، و دنبال راهی برای زیارت نزدیکترِ حضرت یار. 🔹برای دیدار با طلاب اول کارت ورود به جلسه توزیع میکردند، هر جور بود کارت را تهیه کردم، اما در این میان باخبر شدیم که حضرت آقا فرمودند با کارتی بودن دیدار طلاب مخالفت کردند و هر که زودتر به صف رسیده بود توانسته بود وارد شبستان شود و ما عقب ماندگان داغ زیارت از نزدیکتر بر دلمان ماند و در مسجد اعظم نشسته و گوش جان به هدایتهای آن رهبر الهی و مرجع عالی دادیم. 🔹توفیق یار ما شد و این داغ طولی نکشید و چند روز بعد در دیدار بسیجیان با فرمانده دلهایشان، وصال یار میسر شد توفیق زیارت از فاصله نزدیکتر برایمان محقق شد. @rozaneebefarda ادامه👇
روایتی از اشتیاق زیارت [صفحه ۲ از ۲] 🔹گرچه دیدار یار نصیب شده بود اما دل پرشور و مشتاق به اینها قانع نبود و آرزوی زیارت از نزدیک و دستبوسی امام دل و جان را در خود می پروراند، و به اندک احتمالی که این فراق را به وصال تبدیل کند، جسم را به حرکت وا میداشت و او را به این طرف و آن طرف می برد. صبحی با رفیقی بلند شدیم و قبل نماز صبح بجای حرم بسمت دفتر آقا در صفائیه حرکت کردیم و گفتیم شاید اذن ورودی دادند و توانستیم نمازی را به امامت مقتدای خویش بخوانیم اما هرچه با جمعی از مشتاقان که با نیت ما خود را بدانجا رسانده بودند ایستادیم از برادران حفاظت چیزی جز عذرخواهی و عدم امکان تشرف نشنیدیم، وقتی مقداری از اذان گذشت و مایوس از اقامه نماز شدیم با دلی شکسته اما پرشوق به حجره برگشتیم. 🔹صبح جمعه دوباره هنگام نماز صبح -با اطلاع از سوابق سفرهای حضرت آقا به مراکز مختلف که به زیارت قبور شهدا تشریف می برند- سراسیمه خود را به گلزار شهدای علی بن جعفر علیه السلام رسانیدیم، اینبار جمع زیادی از مشتاقان که مثل ما این حدس را زده بودند که حضرت آقا صبح جمعه به زیارت قبور شهدا میآیند، خود را بدآنجا رسانده بودند و میان قبور شهدا منتظر تشریف فرمایی حضرت یار بودند، که آن صبح نیز وصال میسر نش و فردای آن روز که صبح شنبه بود آقا به زیارت شهدا رفته بودند و ما در خواب غفلت ماندیم. 🔹بالاخره گرچه حسرت زیارت از نزدیک در این سفر بر دل ما ماند و به همان زیارت از دور دلخوش ماندیم. اما شوق و اشتیاق و حرارت محبت در دل نه اینکه آرام نگرفت بلکه شدت هم یافت، و همه اینها تأویلی از این آیه شریفه است: «إنَّ الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن وُدّاً». @rozaneebefarda
و ! این رسانه متعلق به کیست که برای استراتژیست فتنه، رپرتاژ می رود؟ آن فرد اکنون مشاوره رسانه ای کدام رجل سیاسی انقلابی است؟ یاللعجب! راه دادن رفیق گرمابه و گلستان و پادوهای رسانه ای برجامیان، در نهانخانه جریان انقلابی، چه وجهی دارد؟ تسامح در مقابل ، یا لا اقل فریب خورده ها، اول از همه دودش به چشم همان فرد و مجموعه نفوذپذیر و تسامح کننده خواهد رفت. حالا اگر قبول نمی کنند، اشکالی نیست‌. بگذارید آخر پائیز برسد... آنوقت تذکرهای دلسوزانه انقلابیون بیدار را تصدیق خواهند کرد! اما حتما آن وقت دیگر خیلی دیر شده است.... @rozaneebefarda
ماجرای مقابله با و یک مطالبه مهم! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در شرایط بحرانی مثل وسط دعوا نمی توان نرخ تعیین کرد اما: و کجای کار برای مقابله با کرونا قرار دارند؟! این دو به عنوان و ، اساسا از روند تحولات خبر دارند یا نه؟ حتی اگر شرایط خاص موضوع، اقتضای نظارت استصوابی نداشته باشد، چرا نباید نظارت استطلاعی وجود داشته باشد؟! حداقل فایده دخیل کردن این دو نهاد، آزاد کردن ظرفیت ملی آنها برای مهار بحرانی است که به دلیل (به اذعان وزیر بهداشت)، امروز در مهار آن کند پیش می رویم. دولت بنفش و شخص روحانی، از رهبری معظم انقلاب اسلامی چک سفید گرفته اند برای مقابله با بحران. با این وجود در همکاری با وزیری که فعلا فرمانده میدانی مهار بحران است، کم کاری می کنند. آیا در این شرایط نباید مجلس و حوزه، با حفظ سلسله مراتب فرماندهی، رسما برای مدد به میدان بیایند؟! چرا دولت در وارد کردن این دو نهاد، پیشقدم نیست؟! @rozaneebefarda
نامه اساتید دانشگاه به روحانی پیرامون ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی و پرهیز از حاشیه سازی با تمسک به تحریف در (ع) را به اهلش بسپرید و قدردان و تازه نفس باشید! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] نامه اعضای مجمع عالی، شورای راهبردی و مدیران ۱۰۸۴ کانون نهضت استادی بسیج به حسن روحانی چنین نوشتند: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی با سلام و احترام؛ سخنانِ اخیرِ شما دربارۀ دلیلِ امام حسن - علیه‌السلام- بود که در همین روزها از سوی پاره‌ای از صاحب‌نظرانِ تاریخ‌دان و اهلِ فضل و علم، پاسخ یافته و ناراو و نابجا بودنِ برداشتِ جنابعالی برای حق جویان روشن گردید. امّا به نظر می رسد ضمن احترام به جنابعالی باید دربارۀ غرضِ شما از نقلِ این تحلیل که نوعی «شبیه‌سازیِ تاریخی» در جهتِ مشروع‌ جلوه‌دادنِ مذاکرۀ قبلی یا مجدّدِ با دولتِ آمریکا است، بیشتر تأمّل کرد: 🔻وجدان های آگاه بر آن هستند که آنچه‌ در اثرِ «توافقنامۀ خسارت‌بارِ برجام» بر عموم  ایرانیان رفته از هرگونه  تفسیر و تحلیلی بی نیاز است؛ چراکه «وضعِ تلخِ معیشتیِ مردم»، به‌روشنی بیانگرِ تلاش‌های هفت‌سالۀ جناب عالی و ائتلاف اصلاح طلبان - کارگزاران در زمینۀ «گره‌زدنِ اقتصادِ کشور به مذاکره» است. 🔻امروز، آن نسخۀ ائتلافی  انتخابات  که آلوده به و نیز بود، بر همگان آشکار گشته و جایی برای «توجیه» و «فرافکنی»  نا کارآمدی های ائتلاف مذکور در اداره  کشور باقی  نگذاشته  است. پس مجددا و بعد از ۷ سال  تلاش نکنید تا از طریقِ «استفادۀ ابزاری» از موقعیّتِ تاریخیِ آن امامِ غریب و مظلوم، و «تحریفِ» آنچه‌که بر ایشان رفت، گذشته را تطهیر یا آینده را طرّاحی نمایید. 🔻چنانچه شما در طولِ بیش از هفت‌سالِ گذشته، بر «ظرفیّت‌های داخلی» تکیه می‌کردید و چشمِ امید به غرب نداشتید و اقتصادِ داخلی را نسبت به مذاکره، «شرطی» نمی‌کردید، امروز در وضعی قرار نمی‌گرفتید که مؤتلفین و منتقدین تان یکپارچه از شما فاصله بگیرند و شما را در ورطه‌ای که در آن گرفتار شده‌اید، تنها بگذارند. 🔻احزاب ائتلافی اصلاح طلبان و کارگزاران با چنان سرعتی از شما اعلام برائت می جویند که حتی خود را پیشگام اکثریتی می نمایانند که شما را نمی خواهند! جریاناتی که اینک با تردستی به جابجایی اکثریت و اقلیت در سپهر ایران مبادرت می نمایند؛ اما کیست که نداند حافظه ملّی بزرگتر از هوس های زودگذر انتخاباتی آنها است. 🔻پس برای احترام به شرف ملّی  باید گفت اگر در زبان، حاضر نیستند به « غلط‌بودنِ مسیرِ مذاکره و برجام خسارت بار » اعتراف کنید و  یا اگر بنای عذرخواهی و طلب بخشش از مردمی که اکنون، به‌سختی معیشت می‌گذارنند،  ندارید، دست‌کم در عملِ خویش، تغییری ایجاد کنید و تا  این‌اندازه بر امرِ ناصواب و پوچ، اصرار نورزید ضمن اینکه از جناب عالی  که از آغاز تاکنون، همواره مدّعیِ «عقلانیّت» و «محاسباتِ منطقی» بوده‌اید، انتظار می‌رود که در این فرصتِ اندکِ باقی‌مانده، «تغییرِ مسیر» داده و آزموده را بیش از این نیازمایید که این از شروط عقل سلیم است. 🔻آقای رییس جمهور ! تردید نکنید که حتّی «عقلِ سیاسیِ محض» نیز، توجیه‌گر و هموار‌کنندۀ «بیراهۀ مذاکره» نیست، چه رسد به «سیرۀ اهلِ بیت» - علیهم‌السلام- که سخت از بیگانه‌گُزینی و حقارت و ذلّتِ سیاسی، دور  و یکسره به کرامت  انسان ارجاع می دهد. 🔻گفته‌ها ی اخیر جناب عالی در باره امام حسن علیه آلاف التحیه و الثناء و توسل مجدد به"صنعت" جابجایی اکثریت و اقلیت از سوی دوستان شما، نه‌تنها «اعتبارِ سیاسیِ سوخته» و «منزلتِ اجتماعیِ ازدست‌رفتۀ» جناب عالی  و گروهای  موتلف شما در حزب های باصطلاح اصلاح طلب و کارگزاران را بازسازی نمی‌کند، بلکه بیش‌ازپیش، موجباتِ فاصله‌گیریِ مردم را از شما فراهم  و بر حجمِ متراکم و انباشته‌شدۀ «نارضایتی‌ها»ی آنها می‌افزاید. 🔻پس بهتر است  به خود آیید و به مردمِ ایران و رهبرِ حکیم آن و ظرفیّت‌های گسترده  مادی و معنوی  ایران بزرگ  بازگردید و غرب و آمریکا را برای همیشه  از طمع در نفت و دیگر منابع  سرشار مادی و یا شکست اقتدار ملت کنار بگذارید. 🔻 آقای رییس جمهور ! تا چه هنگام باید دولتِ شما، هزینۀ سیاسی و اجتماعیِ «اعتماد» و «تکیه» به آمریکا و اروپا ی متفرعن، ریا کار و پیمان شکن را بپردازد و شما اما  «فرصت‌ها» و «امکان‌ها» را از دست داده و در این میان به ناحق و ناجوانمردانه ، بخشی کوچکی  از مردم گمان برند که حقانیت و برکات  انقلاب محل چالش است؟! @rozaneebefarda ادامه👇
نامه اعضای مجمع عالی، شورای راهبردی و مدیران ۱۰۸۴ کانون نهضت استادی بسیج به حسن روحانی [صفحه ۲ از ۲] 🔻در حالی که چالش اساسی اعتماد بی حاصل هفت ساله شما به آمریکا می باشد هیچ نیازی به «استنادِ تحریف‌آلود» به مواضعِ سیاسیِ اهلِ بیت عصمت و طهارت - علیهم‌السلام- نیست؛ حتّی مردمی که طیِ دو دوره به شما رأی داده‌اند نیز اکنون دریافته‌اند که از مسیرِ «مذاکره» و «تسلیم» و «وادادگی»، دردهای معیشتی و اقتصادی‌شان علاج نمی‌شود، بلکه از «چاله» به «چاه» می‌افتند! 🔹 نهضت استادی بسیج و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری  پرسشی باز و بدون پیچیدگی های زبانی و نفاق آلود از ایرانیان استعلام و همه پرسی شود که آیا به آمریکا در پی ریزی ایران بزرگ و متمدن اعتماد دارند یا خیر؟ 🔹امروز اما شما نیز دریافتید که  در جای جای ایران از بالا نشینان گرفته تا حاشیه نشینان و خود رآی  دهندگان دو دوره به جناب عالی،  آمریکا را پیمان شکن ترین دولت تاریخ ارزیابی می کنند در این صورت، بهتراست از فرصت اندک باقی مانده برای حضور  نیک نامی در تاریخ ایران سعی مجدد خود را در رجوع به منابع ایران زمین در گذار از مشکلات به کار بسته و قدردان اکثریت مردم ایران و مجلس تازه نفسی باشید که با اتخاذ "حلم مدنی" بنا دارند تا با سفارش و رأی حکیم، دولت محترم دوازدهم را با طمأنینه و در مسیری مردم سالار به دولت خدمتگزار بعدی متصل نمایند. 🔹امروز اکثریّت مردمِ ایران، معتقد نیستند که باید به آمریکا اعتماد  کرد! برجام، چیزی جز مصالحۀ همراه با عقب‌نشینی‌ها و امتیازدادن‌های یک‌طرفه نبود، امّا نه‌فقط گرهی از کارِ فروبستۀ معیشتِ مردم نگشود، بلکه سفره‌شان را بسیار کوچک‌تر کرد. 🔹آقای رییس جمهور! اینک تلقی و گفتاری در جامعه ایران دست به دست می شود که خدایی ناکرده، شما بنا به  توصیه برخی مشاورین استحاله شده بنا است از طریقِ گسترانیدن «فشارِ اجتماعی» و اصطلاحا رساندن کارد به استخوان،  دوباره بابِ «مذاکره با آمریکا» ی پیمان شکن  را گشوده و نتیجۀ انتخاباتِ آن کشور سلطه گر  را، نوعی راه‌حل برای وجیه سازی دولت متبوع  بشمارید؟! 🔻اگرچه فرزندان دانشگاهی ملّت این را نوعی گمانه زنی در برخی لایه های اجتماعی ارزیابی می کنند اما شایسته است جنابعالی نسبت به رفع این شبهه ضد ملّی اعتبارزدایی فرمائید چه این که نه در این‌سو مردم چنین اعتقادی به آمریکای پیمان شکن دارند و نه در آن‌سو، هیچ‌یک از جناح‌های سیاسیِ آمریکا، روی خوش به شما نشان خواهند داد زیرا بستۀ گشایش و رونقِ اقتصادی ایران هرگز  از آن سوی آب ها تقدیمِ شما نخواهد شد!  🔹آری! شما نتوانستید و نخواهید توانست که «جنگِ اقتصادی» را به «صلحِ اقتصادی» تبدیل کنید؛ چنان‌که تاکنون با وجودِ عبور از «خطوطِ قرمز ایران » نیز، ناکام و عاجز مانده‌اید، امّا می‌توانید در جنگِ اقتصادی، راهبردِ «اقتصادِ مقاومتی» را انتخاب و صدمات و لطماتِ تحریم ظالمانه دشمن را به حداقل رسانیده و ثبات و امنیّتِ اقتصادی را برای مردم به ارمغان آورید.  🔻به نظر می رسد شاید  چنانچه در این ماه‌های اندک باقی مانده، قدم در «مسیرِ دیگر» غیر از اعتماد به آمریکا  بگذارید، اندکی از حیثیّتِ سیاسیِ خویش و دولت محترم  را بازیابید، امّا اگر همچنان بر طبلِ توخالی «مذاکره» و «صلح» و باصطلاح  «تعاملِ سازنده» با دشمنان ایران و هویت ملی و انقلابی مردم  بکوبید، به مَثَلِ اعلای «ناکارآمدی» و «ناتوانی» و «شکست» در تاریخ ایران  تبدیل خواهید شد که ما هرگز چنین نخواسته و آرزوی مان سربلندی و موفقیت جنابعالی و دولت محترم در خدمت به مردم و آبادانی و پیشرفت کشور است ؛ گو اینکه اکنون نیز برخی از اجزاء و بخش های دولت محترم با دلسوزی در حال کار و تلاش می باشند؛ 🔻آقای رییس جمهور !  به‌عنوانِ «رئیسِ قوّۀ مجریّه» و «عالی‌ترین مقامِ اجراییِ کشور»،  خوانش و تبیین تاریخِ اسلام را به اهلِ منبر و درس و بحثِ علمی و کارشناسان  واگذارید و با «گفتار درمانی»، «توجیه» و «تحریف» و خدایی ناکرده تشبث به عادات رایج سیاستمداران در  «آسمان به ریسمان بافتن»، بیش از این بر زخم‌های معیشتیِ مردم، نمک نپاشید و خود را مغضوب و مطرودِ آنها نسازید. دوام توفیقات جناب عالی و دولت محترم را از خدای قادر متعال خواستاریم. @rozaneebefarda
◾️جلسه مهم در حضور در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.(۹۹/۸/۳) ▫️ این جلسه از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و پیش از سخنان رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت به ارائه‌ی گزارش درباره‌ی وضعیت فعلی کشور در حوزه‌ی مقابله با کرونا پرداختند. 🔹رهبر انقلاب پیش از ظهر امروز در جلسه با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در حسینیه‌ی امام خمینی، توصیه‌ها و دستورات مهمی را برای مقابله با همه‌گیری این بیماری متذکر شدند. @rozaneebefarda
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری با رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 2] 🔹رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از عملکرد این ستاد، ضمن بیان توصیه‌های بسیار مهمی، بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسف‌بار ویروس عالم‌گیر کرونا تأکید کردند. 🔸رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس‌جمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد. رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان‌شان، هدف از تشکیل این جلسه را که به دعوت ایشان تشکیل شد، وضعیت تأسف‌بار بیماری کرونا در کشور و لزوم تلاش مضاعف و بکارگیری ابتکارات جدید برای مواجهه‌ی با این ویروس، بیان کردند و افزودند: البته اصل این موضوع و همچنین اوج پاییزی آن در همه دنیا فراگیر است و فقط مخصوص ایران نیست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نحوه‌ی مدیریت مقابله با این ویروس در کشورهای مختلف، خاطرنشان کردند: در برخی کشورها همانند آمریکا بدترین مدیریت اعمال شده است ولی ما باید تلاش کنیم از این حادثه که با جان و سلامت مردم و امنیت و اقتصاد آنها در ارتباط است، با بهترین مدیریت عبور کنیم. ایشان لازمه‌ی اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همه‌ی مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخی‌ها در مواجهه‌ی با دولت و شخص رئیس‌جمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام می‌کنم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود. ایشان بعد از بیان این نکته مهم، به بحث کرونا بازگشتند و با اشاره به جنبه‌های سلامت‌محور، امنیتی و اقتصادی تصمیم‌گیری‌ها درباره این بیماری، و احتمال تعارض این جنبه ها با یکدیگر، تأکید کردند: از آنجا که جنبه‌های امنیتی و اقتصادی نیز نشأت گرفته از همین بیماری است، بنابراین اصل و اولویت در تصمیم‌گیری‌ها، سلامت مردم است. رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته های وابسته به آن، عملکرد کادر درمان و سلامت را بسیار درخشان و جهاد فی سبیل‌الله خواندند و در ادامه توصیه‌های مهمی را بیان کردند. «لزوم راه اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله‌ی با کرونا و نظارت بر اجرا» اولین توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود. توصیه بعدی ایشان درباره «محوریت وزارت بهداشت برای تعیین مصادیق محدودیت‌ها» بود. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه‌ی دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند. @rozaneebefarda ادامه👇
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری با رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا [صفحه 2 از 2] حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: کنترل دقیق مبادی ورودی کشور، محدودیت ترددهای غیرضرور بین شهری به همراه اقناع مردم و اِعمال سخت‌گیرانه ضوابط در ناوگان حمل و نقل شهری و محیط‌های عمومی، از جمله مصادیق محدودیت‌ها است که مسئولیت اصلی اجرا و نظارت، با شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی است. «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» و «لزوم تصویب جرائم سختگیرانه برای افرادی که مرتکب تخلفات بزرگ از ضوابط بهداشتی می‌شوند» توصیه‌های دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان برای مقابله با کرونا بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط زندگی برخی افراد و مشاغل با اجرای جرائم سخت‌گیرانه، خاطرنشان کردند: در این زمینه دولت باید بسته‌های حمایتی را در نظر بگیرد، ضمن آنکه خیّرین و مردم نیز باید وارد میدان شوند و به کمک این افراد بیایند چرا که این کار جزو بهترین کارها و برترین وسایل نزدیک شدن به خدا است. ایشان همچنین با اشاره به اهمیت مقابله با بیماری در روزهای اول آن، گفتند: بر اساس گفته‌ی متخصصان اگر در یکی دو روز اول، مبتلایان شناسایی و برای معالجه آنها اقدام شود، تلفات کاهش جدی خواهد یافت که این کار بسیار لازم است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر «به حداقل رساندن مراجعات به دستگاه‌های اجرایی با افزایش خدمات الکترونیک»، مسئولان را به رعایت حداکثری ضوابط بهداشتی توصیه کردند و افزودند: متأسفانه گاهی برخی از مسئولان در رعایت مواردی مثل ماسک زدن به شیوه‌ی صحیح یا رعایت فاصله، کوتاهی می‌کنند که این بی‌اعتنایی‌ها بر رعایت‌های عمومی مردم هم اثر منفی می‌گذارد. ایشان همچنین با تأکید بر لزوم استخدام نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، از تحقیقات پژوهشگران برای دستیابی به دارو و واکسنِ مقابله با کرونا صمیمانه و عمیقاً تقدیر کردند. «شنیده شدن یک حرف واحد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا» توصیه بعدی و مؤکد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور پر شمار نیروهای داوطلب در ماه‌های اول شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاه‌ها و معابر، راهنمایی خانواده‌ها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار دادند و از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار دیگر وارد میدان شوند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمه‌ی بیکاری ندارند، گفتند: تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است. رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان‌شان، اهمیت معجزه‌وار دعا، توسل و استغفار را برای دفع بلا مورد تأکید قرار دادند و افزودند: همه‌ی آنچه گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد. ایشان خاطرنشان کردند: کارهای بزرگی در کشور در جریان است و به توفیق الهی هیچ حادثه‌ای نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کند اما باید این موانع را که موجب کُند شدن حرکت می‌شود، هر چه زودتر برطرف کرد. @rozaneebefarda
درنگی در نسبت حوزه و دستگاه دیپلماسی به مناسبت سالروز دیدار مقام معظم رهبری با طلاب خارجی در سفر به قم سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/7 💥اختصاصی/ محمد شفیعی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 2] مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی در سفر تاریخی خود به شهر مقدس قم، در تاریخ 3 آبان 1389 دیداری با طلاب خارجی مشغول به تحصیل در جامعه المصطفی، داشتند که از زوایای مهم مختلفی قابل تحلیل و مطالعه است. نفس دیدار و محتوای آن، ضرورت تقویت پژوهش‌های عمیق و همه جانبه با محوریت «حوزه و رویکرد بین الملل» را گوشزد می‌کند. امام خامنه‌ای در این دیدار صمیمانه می‌فرمایند: «اولین درسی که انقلاب اسلامی و نظام مبارک اسلامی به ما داد این بود که ما نگاه‌مان را از حصار و چهار دیواری ملت ایران منعطف کنیم به عرصه‌ی وسیع امت اسلامی. امام بزرگوار ما به ما تعلیم کرد که نگاه ما باید به ساحت عظیم امت باشد. درست است که کشور ایران در دوران طاغوت در زیر فشار استبداد و استعمار به جان آمده بود و له می‌شد و باید نجات داده میشد، اما فشار اساسی و تهاجم اساسی، تهاجم تاریخی به امت اسلام بود. امت بزرگ اسلامی که در یکی از حساس‌ترین نقاط جغرافیائی عالم استقرار داشته است، بر اثر دخالت قدرت‌های بزرگ، طمع‌ورزی دولت‌ها‌ی بزرگ و مقتدر، تجاوز و تعدی استکبار در طول چند قرن، دچار ضعف، انکسار، عقب ماندگی، استعمار زدگی، فقر - هم فقر مادی، هم فقر علمی - شده بود. انقلاب اسلامی نگاهش به دنیای اسلام بود؛ نگاهش به برداشتن دست ظالم و متجاوز استکبار از روی سر امت اسلامی و از زندگی امت اسلامی بود. لذا وقتی انقلاب در ایران پیروز شد، ملت‌های مسلمان در شرق و غرب عالم احساس کردند که در زندگی آن‌ها نسیم تازه‌ای وزید، هوا عوض شد؛ احساس کردند گشایشی در کارهاشان پیدا شد؛ لذا در آفریقا، در آسیا، در همه‌ی مناطقی که مسلمان‌ها زندگی میکردند، مسلمانان احساس کردند که با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی، راه تازه‌ای در مقابل آنها گشوده شد. این را ما از امام آموختیم و این خط روشنِ نظام جمهوری اسلامی از آغاز تا امروز بوده است» پیرامون پیشینه این بحث نیز گرچه آغاز این قبیل اقدامات مربوط به دوره ی زعامت مرجع بزرگ آیت الله العظمی بروجردی است ولی شکوفایی آن مربوط به دوران شکوهمند انقلاب اسلامی است. در مورد ضرورت این بحث هم باید گفت: از دو جهت ضرورت این بحث به هیچ وجه قابل نفی و انکار نیست: 1) از جهت نشر معارف ناب اسلامی و دفاع از آن در سطح بین الملل. 2) از جهت نشر ارزش های والای انقلاب اسلامی و دفاع از آن در سطح بین الملل. پر واضح است که جدا کردن انقلاب اسلامی از معارف ناب اسلامی به جهت ویژگی‌ها و اهمیت خاص آن است نه این که این دو در عرض هم باشند. اولویت عملی کردن این دو جهت نیز فقط بر عهده‌ی حوزه های علمیه است؛ چون حوزه متولی امر دین در جامعه و خاستگاه و مادر انقلاب اسلامی است. در این جا مناسب است به کلام متقن ولی امر مسلمین جهان نیز پرداخته شود: «بخشی از کار بزرگ، همین کاری است که شما دارید انجام میدهید. شما از نزدیک به صد کشور در اینجا جمع شده‌اید تا با معارف اسلام ناب نجاتبخش آشنا شوید. هدف این نیست که ما انقلاب را به شکل متعارف در عرف سیاسی و قاموس سیاسی به این کشور و آن کشور صادر کنیم؛ انقلاب چیزی نیست که با ابزارهای سیاسی بشود آن را صادر کرد یا با ابزارهای نظامی و امنیتی بشود آن را پیش برد؛ این غلط است؛ ما از اول، این راه را بستیم. مسئله‌ی جمهوری اسلامی، مسئله‌ی بازتولید معارف والای اسلامی است، تا مسلمانها احساس هویت کنند، احساس شخصیت اسلامی کنند، با تعالیم اسلام که نجاتبخش بشریت است، آشنا شوند؛ بدانند این معنایش چیست که خداوند متعال میفرماید: پیغمبر را فرستادیم «و یضع عنهم اصرهم و الأغلال الّتی کانت علیهم»؛ (اعراف 157) این غلها و زنجیرهائی که در محیط شرک آلود به پای انسانها بسته است و اسلام میخواهد اینها را بگشاید، چیست؟ امت اسلامی بر اثر غفلت، مدتهای طولانی این حقایق را از یاد برده بود. امت اسلامی میتواند آزاد باشد، پیشرفته باشد، عالم باشد، عزیز باشد، مقتدر باشد؛ اینها به برکت تعالیم اسلامی به‌دست‌آمدنی است. استکبار و دستگاه‌های استعماری در طول دویست سال سعی کردند این مفاهیم را از یاد مسلمانها ببرند؛ آنها را از هویت خودشان غافل کنند تا بتوانند دست تجاوز را به محیط سیاسی آنها، به محیط اقتصادی آنها، به فرهنگ بومی آنها دراز کند و تطاول کنند، انقلاب اسلامی اینها را به یاد امت اسلامی آورد.» به نظر می رسد اکنون بعد از گذشت 41 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در دهمین سالگرد بیان فرمایشات مقام معظم رهبری، می توان در مورد «حوزه و رویکرد بین الملل» در دو بخش «صدور انقلاب» و «جبهه جهانی مستضعفین» مورد ارزیابی قرار داد. @rozaneebefarda ادامه👇
نسبت حوزه و دستگاه دیپلماسی به مناسبت سالروز دیدار مقام معظم رهبری با طلاب خارجی [صفحه 2 از 2] ◽️اکنون باید از نهادهای اصیل حوزوی پرسید که تا کنون برای این امر مهم و خطیر چه کارهایی انجام دادند؟ تاثیر عملکردشان بر بدنه ی حوزه و جهان اسلام چه بوده است؟ آیا مسئولین حوزه به جهت صدور انقلاب اسلامی که همان صدور اسلام ناب محمدی است، برنامه ای کارشناسی شده و عملیاتی برای عموم طلاب از مقدمات تا سطوح عالیه تدارک دیده اند؟ آیا مسئولین حوزه با دو وزارت خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد تعامل شده‌اند؟ و آیا از آنها مطالبه گری کرده اند؟ اگر اقدامی صورت نگرفته که بسیار جای تامل دارد، ولی اگر اقدامی صورت گرفته است بهتر است به جهت شفافیت و روشنگری و ایجاد بارقه های امید و خودباوری، گزارش فعالیت های این عرصه ارائه گردد. علاوه بر نکته فوق، پس از چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به بازخوانی رابطه حوزه علمیه و وزارت امور خارجه ضروری است. در خصوص اهمیت جایگاه وزارت امور خارجه سخن بسیار است و به ذکر این نکته از امام خمینی قدس سره الشریف اکتفا می‌کنیم: «وزارت خارجه تنها وزارتخانه ای است که بیشتر از‏‎ ‎‏سایرین می تواند با خوب شدن و اسلامی شدن، در خارج، موجودیت اسلامی خودش‏‎ ‎‏را نشان بدهد، و تأثیرش بیشتر از همۀ وزارتخانه هاست. و بعکس صدماتی که به کشور ما‏‎ ‎‏از ناحیۀ سفارتخانه های خارجی در اینجا و سفارتخانه های خودمان درخارج و‏‎ ‎‏وزارتهای خارجی بر کشور وارد کرده اند، شاید دیگران نکرده باشند. و این برای این‏‎ ‎‏است که وزارت خارجه روابط با همه دنیا دارد؛ با افکار مختلف، با ایده های مختلف و‏‎ ‎‏برنامه های مختلف».(صحیفه امام ج17 ص173) حضرت امام قدس سره الشریف در این بیانات چالش وزارت امور خارجه با افکار و ایده‌های مختلف را یکی گلوگاه‌های حساس عنوان می‌کنند. بدیهی است وظیفه صیانت از افکار و عقاید مردم و مسئولین در سطوح مختلف بر عهده حوزه علمیه است و باید دید در یک دهه گذشته جایگاه حوزه علمیه در دستگاه دیپلماسی چیست؟ آیا حوزه علمیه در سطوح مختلف از لایه تصمیم‌گیری تا بدنه، به فکر اصلاح دستگاه وزارت خارجه بوده‌اند و اقدام مشخص و کارنامه‌داری در این زمینه دارند؟ در هر صورت اصلاح دستگاه وزارت خارجه یکی از مطالبات جدی امام بود به گونه‌ای که ایشان تصریح می‌کنند: «‏‏من از اوّلی که دولت جمهوری اسلامی تعیین شد، هر دولتی پیش آمد و‏‎ ‎‏وزیر خارجه ای تعیین شد راجع به سفرای خارجه و راجع به سفارتخانه هایی که در‏‎ ‎‏خارج داریم خیلی تأکید کردم به اینکه آنها باید اصلاح بشوند و می دانید که‏‎ ‎‏سفارتخانه ها در خارج که نمایندۀ جمهوری اسلامی هستند، باید طوری باشد که با‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی تطبیق بکنند.»(صحیفه امام، ج15 ص500) اهمیت اصلاح این نهاد دولتی به حدی است که شکست یا پیروزی جمهوری اسلامی به آن وابسته است: «اگر وزارت خارجه اصلاح نشود تقریباً می شود گفت جمهوری اسلامی رو به‏‎ ‎‏شکست می رود.»(صحیفه امام، ج15، ص501) حال باید از نهادهای محترم حوزوی و البته، عموم حوزویان پرسید که طی ده سال گذشته چه طرح اصلاحی جدّی، کارشناسی‌شده و قابل اجرا برای اصلاح این وزارت‌خانه وجود دارد؟ تا کی حوزه علمیه می‌خواهد نظاره‌گر سکان‌داری برجام‌نویسان سازشکار در یکی از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی باشد؟ کسی نافی زحمات کارکنان پرتلاش این وزارتخانه نیستیم اما برخی رؤوس این نهاد که در این چند سال اخیر نتیجه اقدامات مباین با مبانی امام و منافی با فرامین رهبری شان(از جمله شروط برجام) موجب تحمیل شرایط دشوار معیشتی فعلی شده و سرعت پیشرفت گفتمان انقلاب اسلامی را در جهان با کندی مواجه کرده، شایستگی تصدی چنین منصبی را داشتند؟ حضور مؤثر و سازمان یافته در عرصه تبلیغ بین الملل، حضور هدایتگرانه در هسته فرماندهی حلقه های مقاومت در سراسر جهان، مواجهه تبلیغی و گفتمانی مجدانه با شبکه تبلیغی وهابیت و نحله های انحرافی و سلفی و...، ایجاد بسترهای غیردولتی فعالیت دیپلماتیک که امروزه در فضای دیپلماسی مذهبی و دیپلماسی عمومی تعریف می شود، ایجاد شبکه ارتباطی پویا و کارآمد برای عملیات هماهنگ در بزنگاه ها، از جمله اهانت به مقدسات اسلامی و نسل کشی ها و...، همه و همه از جمله اموری است که انتظار می رود به همت عالی مسئولان ارجمند و بدنه فرهیخته حوزه علمیه به سرانجام مطلوب برسد. انشاءالله. @rozaneebefarda