eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
مواضع تأمل برانگیز سيدحسن مصطفوی(خمینی) پیرامون ۱۴۰۰ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️در ابتدای سخن، یاد آقای کروبی را گرامی می داریم. انشاالله با حاکم شدن خرد جمعی در تصمیمات، مسأله حصر خاتمه یابد و بتوانیم ایشان و سایر محصورین به خصوص آقای مهندس موسوی و خانم دکتر رهنورد را از نزدیک ببینیم. به نظرم، ما در برهه بسیار مهمی از کشور هستیم؛ نه از این باب که همیشه می گویند، «برهه حساس کنونی»! بلکه واقعیت این است که امروز وضع معیشت مردم در دوره بسیار سختی است. البته ما هنوز به فقر نسلی بر نخورده و به فقر فرهنگی هم نرسیده ایم، ولی اگر فقر اقتصادی تا یکی دو نسل ادامه یاید، کار ممکن است به فقر فرهنگی کشد.  اما در مورد حضور خودم در انتخابات ریاست جمهوری، نکته ای را باید بیان کنم. واقعیت این است که اصلا خودم بنای حضور نداشتم؛ برای اینکه احساس مسئولیت نمی کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسئولیت حضور دارند. این تصمیم پابرجا بود تا اینکه با پیش بینی ها و ارزیابی های قابل توجهی مواجه شدیم. این را بگویم که بیش از اقبال افراد و جریانات خاص که به نوبه خود بسیار ارزشمند است، اقبال مردمی برای من مهم بود و از همین رو بود که ارزیابی ها برای من مهم بود. تنها عاملی که من را در تصمیم گیری مردّد کرده بود - البته تصمیم هم نگرفته بودم - این بود که نکند فردای قیامت پیش خدا، روح امام، شهدا و آیندگان بگویند یک موقعی کاری از شما می آمد و نکردید. فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود. اگر هم رد می کردند اتفاق مهمی نمی افتاد.  توجه کنید که امثال ما اگر گوشت و پوستمان هم برود نمی خواهیم جمهوری اسلامی از بین برود و هیچ کس نباید چنین توقعی را داشته باشد و اگر کسی روزی می خواهد به بنده اقبال کند بداند که ما تا آخرین لحظه هیچ وقت هیچ کاری نمی کنیم که جمهوری اسلامی بخواهد لطمه ببیند و اگر هم احیانا کاری انجام می دهیم برای این نکته (حفظ جمهوری اسلامی) است. لذا اگر فکر کنیم یک کار به فرآیندی می رسد که نتیجه اش تضعیف کلان مملکت و جمهوری اسلامی است، به نظر من مصلحتی بر آن مترتب نیست. البته هرگز از اصول خود عدول نمی کنیم و صلاح  کشور را هم  در همین می دانیم.  آینده ایران و مردم کشورمان را هم چندان متفاوت از آینده جمهوری اسلامی نمی دانم. یعنی معتقدم به هر حال این دو با هم پیوند دارد. بالأخره ما عرق دینی، شیعی و اسلامی داریم و نمی توانیم نسبت به تاریخ بزرگی هم که پشت سرمان هست بی‌تفاوت باشیم. اما به هر حال وقتی در مورد یک تصمیم گیری صلاح دیده نمی شود، مسئولیتی حاصل نخواهد شد و در صورتی که آن تصمیم عملی شود، در آینده مسأله ای پیش نرفته و مشکل مردم حل نمی شود. این در حالی است که قرار است آمدن امثال من مشکل گشا باشد.  واقعیت این است که  در کشور ما بعضا تصمیم های بسیار خطرناک ایدئولوژیک می گیرد. البته من معتقد نیستم همه این افراد ایدئولوژیک هستند، بلکه خیلی از آنها هستند ولی به هر حال تصمیماتی با پایه های ایدئولوژیکی می گیرند که غلط و خطرناک است. من اصلا بنا ندارم که بگویم در این شرایط (دیگر در میدان) نیستم و دیگر کار نمی کنم. بالأخره تا حالا می گفتم همه باید باشند و از مردم دعوت کنیم. و الان هم می گویم حضور مردم از هر عنصری واجب تر است. در مرحله فعلی به نظر من در میان دوستان شما نهاد اجماع ساز حداقل برای یک گروه سیاسی اتفاق مبارکی است. به هر حال این مجموعه، مجموعه ای است که در شرایطی که فعلا کسی توان کار فردی ندارد، باید آن را مبنایی برای کار گرفت و به تصمیم آن که مبتنی بر خرد جمعی است، احترام گذاشت. اما به مردم صادقانه مشکلات را بگویید؛ حداقل این است که فردا اگر هدفمان محقق نشد می گوییم ما از قبل حرف هایمان را گفته ایم و در حدّ وسع خود کارمان را انجام داده ایم. برای یک جریان سیاسی از نظر حیات سیاسی خودش بعضی وقت ها شکست ها زمینه پیروزی های بعدی است. آقای اگر سال 84 نمی آمد و شکست نمی خورد، 92 نمی بُرد. یعنی خیلی وقت ها این گونه است که فرد باید از شکست این مرحله برای گام بعدی توشه‌ای بردارد باید عقیده و مشرب سیاسی خودمان و خطری که پیش رو است را بگوییم. به نظر من واقعا حکومت یکدست افراطی برای کشور خطرناک است. همه نسبت به مملکت، آینده، فرزندانمان و گذشته تاریخی مان مسئولیت داریم؛ تلقی من هم این بود که شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست، اما نه به این معنا که به عنوان یک کنش گر، فعال، توصیه کننده و همدل حضور نداشته باشم؛ بلکه در عرصه حضور خواهم داشت. به هر حال اولین مسأله این است که باید سعی کنید امید را به جامعه برگردانید. مردم خیلی ناامید و قهر هستند و حق هم دارند. چرا که در این سال ها روش های درستی در مواجهه با جامعه انجام نگرفت. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم پیوستی ظاهرا مربوط به یک مانور نظامی است که به‌ اشتباه با عنوان هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی در حال بازنشر است. @rozaneebefarda
دستیابی ایران به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد ⭕️رئیس مجلس خبر داد: 🔹با افتخار اعلام میکنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته ودر شب زیارتی سید الشهدا(ع)، دانشمندان جوان وخداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند. 🔹این موفقیت رابه مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ارادۀ ملت ایران معجزه‌آفرین است وهر توطئه‌ای راخنثی خواهد کرد. @rozaneebefarda
صدا ۰۶۴.m4a
7.01M
💥جزئیاتی از حجت‌الاسلام ▫️آمریکا هم در انفجار دخالت داشته است. دولت روحانی اصرار دارد آمریکا را تطهیر کند! ▫️مسئولین دولت بسیار ساده‌اندیش هستند! ▫️وقتی انتقام نگیریم، خرابکاری و حمله و ضربات بیشتر ادامه می‌یابد. ▫️دولت مانع اجرای فرامین حکیمانه قرآن است. ▫️دیپلماسی ذلیلانه ملت ایران را در سطح جهان تنزل می‌دهد. @rozaneebefarda
علوم انسانی حوزه معصومیه.m4a
29.43M
مروری بر فضای کلی علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه سلمان رئوفی|| استاد سطح عالی حوزه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔅نقشه کلی از افراد و موسسات فعال در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی 🔅مولفه های اصلی این جریان ها و تمایزات آنها با همدیگر 🔅آسیب شناسی فضای تولید علوم انسانی اسلامی ▫️سخنرانی در جمع گروه فقه نظام حوزه علمیه معصومیه(س) قم @salmanraoofi @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت جبهه سازی جریان انقلابی در فضای مجازی تقی وکیل پور|| مدیر مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️هر وقت را گم کردی، ببین کجاست! 🔴 دشمن را هدف گرفته‌ است. 💠 لبیک به پیرامون فضای مجازی 🌀 لینک عضویت در : https://survey.porsline.ir/s/CtE9xuJ 🆔 کانال لشگر سایبری در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/438698090C7e4db3fe64 @rozaneebefarda
دیدگاه دقیق جناب امام جمعه تبریز پیرامون @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در برنامه پیام جمعه: ⭕️ برخی کارشناسان بر این باورند آغاز بکار شبکه اجتماعی صوت محور کلاب هاوس در ایران با اهداف سیاسی و انتخاباتی صورت گرفته و احتمال دارد از این نرم افزار نقش آتش بیار معرکه استفاده شود، لذا ورود به شبکه های اجتماعی جدید که میدان دشمن است باید و باشد نه تاثیر پذیر. @rozaneebefarda
پیاده‌روی اعتراضی چند نفر از روحانیان قم برای 🔹روحانیان معترض حرکت خود را از روز دوشنبه با زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها و قبور برخی روحانیان مبارز مانند شهید آیت الله سعیدی و شهید نواب صفوی و پیمان با شهدا با حضور در بهشت معصومه(سلام الله علیه) آغاز کردند و از سه شنبه به سمت تهران حرکت کرده‌اند. 🔸این حرکت خودجوش اکنون وارد روز پنجم شده و این روحانیان طبق اعلان خودشان، قرار است برای مطالبه محاکمه رئیس‌جمهور به قوه قضائیه مراجعه کنند. 🔸پیش از این درخواست مشابهی با چندین هزار امضاء به کمسیون اصل نود مجلس تقدیم شده بود. 🔘پیاده‌روی اعتراضی برای درخواست محاکمه یک مسئول اجرایی، دمکراتیک‌ترین روش اعتراض سیاسی است که در تاریخ حوزه علمیه (خصوصا از نهضت عدالتخانه به بعد) سابقه داشته است. این موضوع در مورد آقای حسن روحانی که مسئول مستقیم وضعیت فعلی کشور است، امر عجیبی نیست. 🔸ممکن است کسانی با این روش اعتراض یا ادبیات معترضین موافق نباشند و روش‌های انتقادی و اعتراضی دیگری را در اولویت بدانند(کما اینکه نویسنده این سطور چنین است)؛ ای بسا به همین دلیل بسیاری از روحانیان منتقد روحانی از همراهی با این جمع خودداری کرده‌اند، اما حقوق اساسی آنان برای مطالبه اصلاح وضع موجود و محاکمه عاملین این وضع، محترم است. دولت روحانی نشان داده با این قبیل حرکت‌ها به شدت برخورد می‌کند و از این رو باید منتظر برخورد سخت یا اقلاً فضاسازی رسانه‌ای سنگین علیه این حرکت باشیم. در روزهای آینده نتیجه مشخص می‌شود. 🔹فرزندان فیضیه: https://eitaa.com/farzandan @rozaneebefarda
از کوزه اعتدالی جماعت همان برون تراود که در اوست! فرصتی است برای افشای ماهیت واقعی ! از دعوای خاله زنکی و گیس و گیس کشی و که بگذریم؛ تعابیر زشت و زننده یک خبرنگار پرحاشیه برجامی(ف.م) خطاب به (خبرنگار زن رادیکال) آنهم در حوالی سحرگاه ماه مبارک رمضان، در نوع خود عجیب و جالب توجه است! اینها می‌خواهند به ملت فهیم و نجیب ایران درس گفتگوی آزاد و تحمل مخالف و این حرفها بدهند؟! اینها که مخالفان شان را ولو از طایفه سیاسی خودشان باشد، اینطور منکوب می‌کنند و از هم ابایی ندارند؟ @rozaneebefarda
امام منهای خط امام! بازخوانی دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون خطر توسط برخی مدعیان دروغین [صفحه ۱ از ۳] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️چالش اصلی همه‌ی تحولات بزرگ اجتماعی - از جمله انقلابها - صیانت از جهت گیری های اصلی این انقلاب یا این تحول است. این مهمترین چالش هر تحول عظیم اجتماعی است که هدفهائی دارد و به سمت آن هدفها حرکت و دعوت میکند. این جهتگیری باید حفظ شود. ▪️ اگر جهتگیری به سمت هدفها در یک انقلاب، در یک حرکت اجتماعی صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عکس اهداف خود عمل خواهد کرد. لذا شما در قرآن ملاحظه میکنید که در سوره‌ی مبارکه‌ی هود، خدای متعال به پیغمبرش میفرماید: «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا انّه بما تعملون بصیر». پیغمبر را امر میفرماید به استقامت. استقامت، یعنی پایداری؛ راه را مستقیم ادامه دادن؛ در جهت درست حرکت کردن. نقطه‌ی مقابل این حرکت مستقیم در این آیه‌ی شریفه، طغیان قرار داده شده است؛ «و لاتطغوا». طغیان، یعنی سرکشی؛ منحرف شدن. به پیغمبر میفرماید: هم تو - شخصاً - هم کسانی که همراه تو و با تو هستند، این راه را درست ادامه بدهید و منحرف نشوید؛ «انّه بما تعملون بصیر». مرحوم علامه‌ی طباطبائی بزرگوار در تفسیر المیزان میفرماید: لحن این آیه، لحن تشدد است؛ هیچ نشانه‌ی رحمت در این آیه نیست. خطاب به خود پیغمبر است؛ «من افراد النّبىّ بالذّکر». در درجه‌ی اول، خود پیغمبر را مخاطب قرار میدهد: «فاستقم». لذا این آیه به نحوی است که پیغمبر اکرم درباره‌ی سوره‌ی هود فرمودند: «شیّبتنی سورة هود»؛ سوره‌ی هود مرا پیر کرد. این به خاطر همین آیه است. در روایت است که آن بخشی از سوره‌ی هود که پیغمبر میفرماید «من را پیر کرد»، همین آیه‌ی مبارکه است؛ به خاطر تشدیدی که در این آیه هست. در حالی که در یک جای دیگر قرآن هم دارد: «فلذلک فادع و استقم کما امرت»، اما عنوان «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغوا» - منحرف نشوید، از راه برنگردید - خطاب سختی است که به خود پیغمبر است. این خطاب، دل پیغمبر را میلرزاند. 🟤 این به خاطر همین است که تغییر جهتگیریها و منحرف شدن از راه اصلی - که هویت اصلی هر انقلابی به آن جهتگیریهاست و در واقع، سیرت انقلابها همین جهتگیریهای اصلی است - بکلی راه را عوض میکند و این انقلاب به هدفهای خود نمیرسد. 🟢اهمیت این قضیه از این باب است که است، است؛ اینجور نیست که از اول کار، این تغییر جهتگیری با ۱۸۰ درجه اتفاق بیفتد؛ اول با زاویه‌های خیلی کوچکتر، این تغییر شروع میشود؛ هرچه ادامه پیدا میکند، فاصله‌ی راه اصلی - که صراط مستقیم است - با این انحراف، روزبه‌روز بیشتر میشود. این یک جهت است. ▪️جهت دیگر این است که آن کسانی که در پی تغییر هویت انقلاب بر می آیند، معمولاً با پرچم رسمی و با تابلو جلو نمی‌آیند؛ آنچنانی حرکت نمی‌کنند که معلوم بشود اینها دارند با این حرکت مخالفت می‌کنند؛ حتّی گاهی به عنوان طرفداری از حرکت انقلاب، یک اقدامی می‌کنند، یک اظهاری می‌کنند، کاری می‌کنند، زاویه ایجاد می‌کنند؛ انقلاب از جهتگیری خود بکلی دور می‌افتد، برکنار می‌شود. ▪️ برای اینکه این جهتگیری غلط و این انحراف اتفاق نیفتد، احتیاج به شاخصهای معینی هست. باید سر راه، شاخصهائی وجود داشته باشد. اگر این شاخصها بود، روشن بود، واضح بود، در معرض دید مردم بود، انحراف اتفاق نمیافتد؛ اگر کسی هم در جهت انحراف کار کند، از نظر توده‌ی مردم شناخته میشود؛ اما اگر شاخصی وجود نداشت، آن وقت خطر جدی خواهد شد. 🟢خوب، شاخص در انقلاب ما چیست؟ این خیلی مهم است. سی سال است که ما در جهت این انقلاب حرکت میکنیم. ملت ما بصیرت به خرج دادند، شجاعت به خرج دادند، حقاً و انصافاً لیاقت به خرج دادند. این انقلاب را سی سال است شما دارید جلو می‌برید؛ اما خطر وجود دارد. دشمن انقلاب، دشمن امام بیکار نمی‌نشیند؛ سعی می‌کند این انقلاب را از پا در بیاورد. چه جور؟ با منحرف کردن راه انقلاب. بنابراین لازم است ما شاخص داشته باشیم. ▪️من عرض میکنم ، خود و است. امام بهترین شاخص برای ماست. اگر این تشبیه با همه‌ی فاصله‌ای که وجود دارد، به نظر برسد، عیبی ندارد که تشبیه کنیم به وجود مقدس پیغمبر که قرآن میفرماید: «لقد کان لکم فی رسول‌اللَّه اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللَّه و الیوم الاخر» خود پیغمبر اسوه است؛ رفتار او، کردار او، اخلاق او. یا در یک آیه‌ی شریفه‌ی دیگر میفرماید: «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الّذین معه»؛ ابراهیم و یاران ابراهیم اسوه‌اند. در اینجا یاران ابراهیمِ پیغمبر هم ذکر شده‌اند تا کسی نگوید که پیغمبر معصوم بود یا ابراهیم معصوم بود، ما نمیتوانیم از آنها تبعیت کنیم... @rozaneebefarda