فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تابناک فیلمی منتشر کرده از اتاقی در متروی تهران که به تازگی فضایی را در ایستگاه تجریش برای توبه مراجعان و زیارت عکس شهدا ایجاد کردهاند.
در فیلمی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده، یک دختر کمحجاب جلوی دوربین آمده که پس از مواجهه با تصاویر این شهدا، گریه میکند. سپس یکی از مسئولان حجاب در مترو به او روسری هدیه میدهد و از او میخواهد که بعد از این روسریاش عقب نرود.
خبر بالا را از کانال خرد جنسی تلگرام خواندم.
قصد ندارم این نوع عملکردها را در فضای اجتماع تجزیه و تحلیل کنم؛ اما بارها گفتهام توجه به یک بُعد آن هم بُعد احساسی و عاطفی در امور دینی با همان شتابی که ایجاد میشود به همان سرعت نیز آتشش فرو مینشیند.
فربه نمودن مناسک و نمادها و اِلمانهای دینی و بسندهکردن به آنها بدون تمسک به معنا، صرفا درمانی اورژانسی است که احتمال عود بیماری در آن افزون میگردد.
تحتتأثیر قرار گرفتن انسان نسبت به امور مقدس لزوما به معنی تغییر و تحول او نیست. همین انسان و مخصوصا زنان ممکن است در برابر هر امری اشکشان جاری شود و بغض دست از سرشان برندارد.
از خودم مثال بزنم. یادم هست برای محمدمهدی کرمی و همان یک جملهاش که گفته بود فقط به مامان چیزی نگو کلی گریه کردم. این گریه نه به معنی ندیدن ظلم او و نه به معنی پایمال نمودن حق مظلوم است فقط میخواهم بگویم احساس و عواطف همیشه درست نمیگوید. من همانطور که برای مادر روحالله عجمیان اشک ریختم برای مادر محمدمهدی هم گریه کردم. این اشک، فارغ از موضوع اعتقاد است و الا میدانم که آدمی باید به احساسش، جهت دهد.
🖊زهرا ابراهیمی
#حجاب
https://eitaa.com/roznevesht
در ادامهی آنچه بالا گفتم این را هم اضافه کنم که آن تحولهای عظیم و آنی که در طول تاریخ سراغ داریم مثل آنچه بر حُر مقابل امام گذشت؛ محصولِ احساسی شدن او نبود بلکه پشتش به یک معرفت قلبی و عقلی گرم بود؛ چیزی که نبودش را در تبلیغات دینی در سطح شهر شاهدیم.
🖊 زهرا ابراهیمی
#معرفت_دینی
#تبلیغات_مذهبی
https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبیعتا شأن روحانیت، باید بالاتر از این حرفها باشد که بخواهند پَکِ جذب ثروت به مردم بفروشند!
روحانی اگر راهش را گُم کند
مردم بیراهه میروند!
🖊 زهرا ابراهیمی
#روحانیت
https://eitaa.com/roznevesht
🔴برخورد با ۱۵ نفر از برگزارکنندگان بلايندديت
🔹در عملياتهای اخير ۱۵ نفر از تهيهکنندگان، سازندگان و برگزارکنندگان اصلي اين برنامه در سراسر کشور شناسايي و در ۳ روز گذشته با هماهنگی مراجع قضايي احضار و جلب شدند و يا به آنها تذکر داده شد.
بلایند دیت یا همان قرارهای ناشناس یک برنامهی یوتیوبی که در اینستا طرفداران فراوانی پیدا کرده است از آن برنامههای بیدر و پیکریست که بعد از ماهها اثرگذاری مخرب روی جوانان ونوجوانان بالاخره مورد پیگرد قرار گرفت.
وینی ویدز یکی از همین برنامهسازان بود که همین اواخر در کتابخانه ملی هم دعوت شد برای گفتگو. باورتان میشود!
اگرچه این پیگرد قانونی جای تشکر دارد اما چرا باید چندین ماه دختران و پسران ما تحتتأثیر این برنامه قرار بگیرند، مشابهش را بسازند، معادلش را در کافهها پیاده کنند، از سازندگانش در فضاهای فرهنگی دعوت به عمل آید و بعد تازه بفهمند که ای وای باید صفحه را ببندند و ادمینش را دستگیر کنند!
این بیانضباطی در مدیریت فضای مجازی را نمیشود نادیده گرفت.
🖊 زهرا ابراهیمی
#بلایند_دیت
https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ مختار ثقفی به صحبتهای اخیر فریبز عرب نیا
جناب!
یا فرح دیبا را نمیشناسید یا امیرکبیر را!
یا کلا مفهوم خدمت در گمانِ تو چیز دیگریست که ما نمیدانیم.
🖊 زهرا ابراهیمی
#سلبریتی
https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمازخواندن امیرحسین زارع پیش از فینال مسابقات کشتی رنکینگ جهانی در آلبانی
این نوع عملکردها، بسیار ارزشمند است. طرف، فارغ از ریا و خودنمایی و بدون طول دادن رکوع و سجودش مقابل دوربین، بندگیاش را فراموش نمیکند.
بهنظرم کنشگران فضای مجازی موظفاند این رفتارها را پُررنگ کنند.
🖊 زهرا ابراهیمی
#ورزش
#قهرمان
#نماز
https://eitaa.com/roznevesht
ماه رمضان به آدم کمک میکند تا کمی خودش باشد؛ خودِ خودش.
چون در این ماه، ارتکاب گناه کمتر است!
گناه باعث میشود که آدم سرجایش نباشد و بشود وصلهی ناجور.
ما در زندگی، گاهی خودمان نیستیم.
ما گاهی وصلهی ناجوریم حتی برای زندگی خودمان.
مثل یک پیراهن مشکی در مجلس شادی!
و یا یک پیراهن رنگروشن در مجلس غم!
ما گاهی وصلهی ناجوریم حتی در مسیر بندگی؛
مثل آدمی که همزمان با توبهاش، گناه میکند!
یا نه، مثل مدعی تواضع، که تکبر میورزد.
ما گاهی وصلهی ناجوریم؛
مثل اشکی که نه از سر شوق و نه از روی حزن، بلکه باهدف فریب جاری میشود.
ما گاهی وصلهی ناجوریم؛
مثل شِکری که به جای نمک به اشتباه در غذا ریخته باشند.
مثل عینکی که روی چشم سالم است؛
یا نه مثل واژهای که هیچ جایی میان کلمات ندارد!
یا حاشیهای که به زور میخواهد خودش را به متن بچسباند.
گناه، آدم را وصلهی ناجور میکند.
آدم با گناه جایی که نباید برود، میرود؛
چیزی که نباید ببیند، میبیند؛
حرفی که نباید بشنود، میشنود.
ما وصلهی ناجوریم؛
مثل معصیتکاری که با اصرار، خودش را در صف متقین قرار میدهد؛
یا مثل ضِرار، که خودش را مسجد جا میزند.
ما وصلهی ناجوریم؛
مثل محاسنی بلند در صورت مردی که اهل تیغ زدن مردم است؛
یا نه مثل تسبیحی کوچک، در دست دانهدرشتها؛
شاید مثل دکمهای باشیم روی یقهی بستهای که قرار بود مانع خوردن حرام شود، اما نشد.
ما وصلهی ناجوریم؛
و این ماه چه مهربان است که ما وصلههای ناجور را به خود راه داده است.
🖋زهرا ابراهیمی
#ماه_مبارک
#وصله_ناجور
https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپِ پادشاهِ انگلستان که در حالِ آماده کردن پَک افطاری (خرما) برای مسلمانان است، بسیار تأملبرانگیز است!
یعنی شما در آنِ واحد میتوانید در کشتن بیش از سیهزار کودک و زن و مرد مسلمان در غزه شریک باشی و در عینحال به عقایدِ مسلمانان و مناسکِ آنها نیز احترام بگذاری!
حقیقتا مکّار بودن برازندهی انگلیسیهاست!
🖊 زهرا ابراهیمی
#انگلیس
https://eitaa.com/roznevesht
رمضان شد!
زمین، بویِ بهشت گرفت!
🖊 زهرا ابراهیمی
#ماه_مبارک
https://eitaa.com/roznevesht
خداوند،
عطرِ رحمتش را،
عصارهی مهربانیاش را
و چکیدهی محبتش را
خالی کرده است
در شیشهی رمضان!
🖌زهرا ابراهیمی
#ماه_مبارک
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از هم قلم
🔻حسینیه معلی در بوته نقد
صادقنیا در مصاحبهٔ اخیرش با سایت "اندیشه ما" حرفهایی را در رابطه با برنامهٔ حسینیه معلی زده است. بخشی از کلام صادقنیا درست و دقیق است؛ اما درعینحال سخنان او ضعفها و نواقصی دارد که قابلچشمپوشی نیست.
🔴قطعاً توجه به عمق معارف دینی و پرهیز از سطحینگری مورد تأیید و تأکید قرآن و روایات است. فلسفهٔ سفارشهای متعدد قرآن و اهلالبیت علیهمالسلام به تدبر و تفکر نیز چیزی جز معطوف نمودن توجه به عمق معارف و دوری از ظواهر نیست. طبق همین اصل تولید برنامههای مذهبی که صرفاً هدفشان ایجاد سرگرمی برای مخاطب باشد و غفلت از باطن دین را نتیجه دهد لازم است مورد مذمت قرار گیرند. گاهی هدف یک برنامه صرفاً جذب مخاطب و افزایش تعداد بینندگان است؛ اما گاهی جذب مخاطب و افزایش بیننده نه هدف بلکه از نتایج یک برنامه است و این دقیقاً همان چیزیست که برای حسینیه معلی رخ داد.
🔴صادقنیا معتقد است رسانه میتواند محتوای دینی را تغییر دهد و آن را از امری مقدس به رویدادی صرفاً زمینی تنزل دهد به همین دلیل رسانه را بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم دینی نمیداند. به نظر میرسد او به نقش هنر و ابزارهای هنری در انتقال مفاهیم دینی اعتقادی ندارد. در طول تاریخ؛ شعر، خطابه، داستان و انواع هنرها هر کدام در نقش یک رسانه در انتقال مفاهیم مؤثر بوده و هستند.
رسانه ابزار قدرتمندی برای ایجاد ارتباط با مخاطب است. اصلاً همین مصاحبهٔ صادقنیا در بستر رسانه توانسته به انتقال مفهومی که در ذهن او بوده کمک نماید. اگرچه او قصدش آسیبشناسی رسانه بوده؛ اما در اصل نقش مهم رسانه را در این میان نادیده گرفته است. نباید فراموش کرد که تغییرات اجتماعی مثبت یا منفی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم محصول رسانه است و به همین دلیل برنامههای دینی نیز توان ترویج ارزشهای اخلاقی و حتی ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی را دارا هستند. پس نمیتوان از ترس سطحینگری، از ظرفیتهای مثبت رسانه در تبلیغ دین چشمپوشی کرد.
🔴نکتهٔ دیگری که او در گفتههایش نسبت به آن غفلت ورزیده ویژگیهای نسل جدید است. طبیعتاً مخاطبان عصر رسانه تمایل دارند تا از همین رسانه محتوای خود در زمینههای گوناگون را دریافت کنند؛ بنابراین در این میان کسی موفق است که از رسانه بهترین بهره را ببرد نه اینکه رسانه را حذف نماید. در تبلیغ دین باید به اقتضائات این نسل توجه کرد.
جذب مخاطب و پر بیننده بودن یک برنامه میتواند نشان از علاقهمندی مردم به آن برنامه و موفقیت آن برنامه در تأثیرگذاری بر مردم باشد. حسینیه معلی در جذب مخاطب مؤثر بوده و این امر میتواند نشانهای مبنی بر تأثیر مثبت آن باشد.
🔴صادقنیا جذب مخاطب را امری جدا از جذبشدن به سمت تعالیم دینی میداند حال اینکه این دو با یکدیگر منافاتی ندارند.
دین رسانهای یک موضوع است و بهرهبردن از رسانه برای تبلیغ دین موضوعی دیگر، که صادقنیا میان این دو تفکیک قائل نشده است. به نظر میرسد بهتر است بهجای اینکه برنامههایی چون حسینیه معلی را صرفاً ابزاری در جهت دین رسانهای معرفی کنیم با آسیبشناسی دقیق آن از یک سو و ارتقای سواد رسانهای مخاطب از سوی دیگر به تقویت معارف دینی کمک کنیم.
🔴صادقنیا در بخشی از مصاحبهاش به قداست امور مقدس اشاره میکند و معتقد است رسانهای کردن آنها از قداستشان میکاهد حال آن که مقدس بودن لزوماً به معنی غیرقابلدسترس بودن نیست. پیامبر عزیز با همان وجههٔ قدسی در میان مردم زیست میکرد و ارتباط صمیمانهای با دیگران داشت.
او در بخش دیگر کلامش بین شادی و خنده تفاوت قائل میشود و خنده را منفی و شادی را مثبت تلقی میکند. این در حالیست که خنده میتواند از مصادیق نشاط و شادی باشد و منافاتی با آن ندارد.
✍️استاد#زهرا_ابراهیمی|کارشناس اخلاق و تربیت
✅️#هم_قلم
https://eitaa.com/joinchat/3157918277Cde3f56c11d