eitaa logo
روز‌نوشت
619 دنبال‌کننده
862 عکس
434 ویدیو
2 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی در یک جامعه‌ای عقل به حاشیه رانده شود، رمّال‌ها دست به‌کار می‌شوند! فقط عنوان فال‌ها را ببینید! فالِ مثلثی فرازناشویی! خدایِ من! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
بلندگو را روی آخرین درجه‌اش گذاشته‌اند. قصدشان این است که صدایِ شادی خود را حتی به کُنجِ خانه‌ها هم برسانند! به‌‌هرحال نهم ربیع اتفاقِ کمی نیست! جایگاهش نزدِ شیعه عزیز است و همین بهانه شده تا مدعیانِ دوستیِ اهل‌البیت علیهم‌السلام با برپایی جشن و پایکوبی به خیالِ خویش برای امامشان چیزی کم نگذارند. گو اینکه هرچه صدای هلهله بالاتر رود، عمل مقبول‌تر است! و هرچه سنگینی رفتار، سبک‌تر شود پیشِ خدا عزیزتر خواهند شد! خوب ما هم در دوران کودکی این جشن‌ها را دیده بودیم. دور از گوشتان حرف‌های بدی هم شنیده بودیم. یادم هست حتی صاحبِ مجلس یک رُژ قرمز می‌آورد و از همه به جز بچه‌ها می‌خواست که شادی‌شان را با رنگِ لبهایشان به اثبات برسانند؛ اما بزرگتر که شدیم و عقلمان را به قول امروزی‌ها آنباکس کردیم فهمیدیم که جنسِ این جشن‌ها و ادبیات آدم‌هایش و حتی مدحِ مادحین در این مناسبت‌ها هیچ نسبتی با تشیع واقعی ندارد! حب اهل‌‌البیت علیهم‌السلام آداب دارد. چه در وقتِ عزاداری و چه زمانِ مولودی. اصلا انگار ذاتِ دوست‌داشتن اهل‌البیت علهیم‌السلام، آرامش است. آرام بودن و متانت با عربده‌کشی در عزاداری و هلهله در مولودی سنخیتی ندارد. شیعه، متین‌ترین مذهبِ جهان است! تمسخر، بی‌ادبی، بی‌مزه‌گی، حرکات نمایشی، کُمیک، طنز و هم‌چنین ادبیات اروتیک با هویت شیعه جور در نمی‌آید. خوب آدم عاقل عقلش را صدا می‌زند ببیند کاری که قرار است برای اهل‌البیت علیهم‌السلام انجام دهد اصلا مورد تأیید حضرات معصومین علیهم‌السلام هست یا نه؟! سال‌ها پیش حکومتِ ما به خوبی به عوارض و آسیب‌های این جشن‌ها‌ واقف شد و رهبری نیز تذکرات لازم را مبذول نمودند؛ اما متأسفانه افرادی نام‌آشنا به راحتی روزنه‌ای برای مخالفت با حکومت پیدا کرده‌اند و آن روزنه چیزی نیست جز حُب اهل‌البیت علیهم‌السلام. هم‌زمانی هفته‌ی وحدت و آغازش با چنین رفتارهای مضحک و ضدشیعه هم، پیامی جز دشمنی ندارد. ( ضمن اینکه قتل خلیفه‌ی دوم ۲۶ ذی‌الحجه است و اصلا ربطی به نهم ربیع ندارد). می‌دانم که تا به کارتان ایراد بگیریم با دو اصطلاح "تولی و تبری" هرچه توجیه در عالَم هست را ریسه می‌کنید تا ما را از صرافت تذکر باز دارید! نهایتا هم به حدیث رفع‌القلم اشاره می‌کنید غافل از این‌که ایرادات زیاد متنی و سندی به آن وارد است! اما بزرگوار! "تولی و تبری" نوعی تقربِ عاطفی‌ست و پیش از آنکه بخواهد در خنده‌ها و گریه‌ها نمود پیدا کند در قلب انسان ریشه می‌دواند و نتیجه‌‌ای جز تبعیت نخواهد داشت! دست از دشمنی با خود بردارید و معاد را باور کنید. مبادا که ابرازِ حب اهل‌البیت در دنیا، وبالِ گردنتان شود در آخرت! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرم با حریم از یک ریشه می‌آید. گرِداگِرد اماکن مقدس را حرم می‌نامند چرا که برای حضور در آن‌جا باید حریم‌ها را رعایت نمود و به آداب ورود و خروج واقف بود تا مبادا از سمت زائر نسبت به امام اسائه‌ی ادب گردد. این نحوه حضور بلاگرها و حجاب استایل‌ها در اماکن مقدس، ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به ساحتِ زیارت وارد می‌کند. این حرف‌ها که امام متعلق به همگان است و چه‌بسا قلب خیلی‌ها از خیلی‌های دیگر نورانی‌تر باشد و این‌که نباید بر اساس ظاهر قضاوت کرد و امام را نباید فقط امامِ مذهبی‌ها دانست و خیلی از حرف‌های دیگر را می‌دانم و قطعا قصدم از این چند کلمه، ارزش‌گذاری افراد نیست. طبیعتاً هیچ دستگاهِ سنجشی هم برای تعیین خلوصِ آدم‌ها ندارم؛ چون ارتباط با امام امری‌ست قلبی و معتقدم حساب و کتابِ خدا و ائمه‌اش گاهی بسیار متفاوت از دو دوتا چهارتایِ ما بندگان است. اما این را هم نباید از نظر دور داشت که در هر رابطه‌ای ادب حرف اول را می‌زند و نشانه‌‌ی ادبِ حضورِ یک زن در محضرِ امامش چیزی جز رعایت پوشش و پرهیز از تبرج نیست. به نظرم اگر آستانِ قدسِ رضوی بخواهد به بهانه‌ی انعطاف‌‌‌پذیری و به همان دلایلی که بالاتر ذکر کردم از تذکر به این گروه کوتاهی کند گرفتاری‌های بیشتری را در آینده تجربه خواهد کرد. حجاب استایل‌های محترم: از کوچه و بازار گرفته تا پارک و سینما تا مهمانی و مسجد و عزاداری و ... همه‌جا را که پُر کرده‌اید! لطفا یک حرم را باقی بگذارید! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از رحا بانو
🔻آزادی و مصلحت 🚫آنچه منجر می‌شود تا جوانان به بهانه‌ی عدم آزادی، اقدام به قانون‌شکنی کنند این است که ملاک قانون را چیزی جز مصالح مادی نمی‌دانند؛ این در حالی‌ست که در نگاه اسلام مصالح فقط به امور مادی خلاصه نمی‌شود و بخش عظیمی از مصلحت انسان مربوط به مصالح معنوی اوست و حفظ همین مصالح معنوی، منجر به محدودیت آزادی می‌شود. در حقیقت برای محافظت از مصالح معنوی چاره‌ای جز محدودیت آزادی‌ وجود ندارد. ⚠️نسخه‌ی آزادی در کشورهای غربی، صرفا بر مبنای حفظ مصالح مادی پیچیده شده؛ حال آن‌که در کشور اسلامی ملاک آزادی صرفا در مصلحت مادی خلاصه نمی‌شود. پذیرش اسلام، بدونِ پذیرش محدودیت‌هایش معنا ندارد. ✍ 🗒️@HamQalam
هدایت شده از رحا بانو
🔻ایدئولوژی توحیدی، چهارچوبی برای سیاست و اجتماع ✍🏻زهرا ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت 🔴آنچه به‌عنوان قانون الهی در اختیار ما قرار گرفته از جانب خدا و پیامبر اوست و هر کس در حکومت اسلامی زیست می‌کند موظف به اجرای قانون است. قوانین دینی دارای ابعاد گسترده‌ای است و دخالتِ دین در مسائل سیاسی و کشورداری به قدری ملموس است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. سیاست هم جز روش اداره‌ی جامعه و تنظیم اجتماع به‌گونه‌ای که به مصالح آن اجتماع تحقق بخشیده شود چیز دیگری نیست. در قرآن امتیاز وضع قوانین از آنِ خدا و رسولش دانسته شده و طبق عقیده‌ی شیعه ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام نیز چنین منصبی دارند و در زمان غیبت، ولی‌فقیه موظف به حفاظت از قوانین دینی است. در نگاه دین ایدئولوژی کلانِ غالب بر تمام ابعاد زندگی انسان و بر سایر ایدئولوژی‌ها، ایدئولوژی توحیدی‌ست؛ بدین معنا که تمام قواعد و احکام در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی،سیاسی، اقتصادی و ... منطبق بر مدار توحید تعیین می‌گردند. بنابراین ایدئولوژی سیاسی داشتن در نظر شیعه چیزی جدای از ایدئولوژی مذهبی نیست. به همین دلیل شیعه همان تقدسی را که برای عبادت قائل است برای سیاست نیز قائل بوده و امور سیاسی را چیزی جدای از امور دینی نمی‌داند چرا که هیچ شأنی از شؤون زندگی انسان خارج از قلمرو دین نیست. 🧐این‌ها نکاتی است که دکتر محمود شفیعی در یادداشت خود با عنوان "معیار سازی ایدئولوژی و گریز از واقعیت" به آن توجه لازم را نداشته‌اند.
هدایت شده از رحا بانو
🔴ایشان معتقد است ایدئولوگ‌ها با چنگ‌زدن بر عقاید سیاسی به تقدس‌بخشی این عقاید مبادرت می‌ورزند و آن‌ها را نه صِرف یک عقیده‌ی سیاسی بلکه نوعی عقیده‌ی دینی خطاناپذیر تلقی می‌کنند. دکتر شفیعی همین مسئله را ایرادی بر دارندگان این نوع ایدئولوژی دانسته و آن را مضر می‌داند. او در بخشی از یادداشتش می‌گوید: «ایدئولوگ‌ها تا آنجا واقعیت را می‌پذیرند که با ایدئولوژی آنان سازگار باشد. آنان واقعیت‌ها را آن قدر تحریف می‌کنند تا با عقاید ایدئولوژیک آنان هماهنگ گردند و اگر هماهنگ نشدند تا آنجا که ممکن است صورت مساله را حذف می‌کنند». 🔴ایدئولوژی سیاسی در نگاه دین ملاک‌های خاص خودش را دارد. در واقع چنانچه ایدئولوژی سیاسی به تضییع حق و عدالت منتهی شود بدین معناست که از ابتدا زیرمجموعه‌‌ی ایدئولوژی توحیدی قرار نداشته است. دکتر شفیعی معتقد است ایدئولوژی‌ها بر باورها اثر می‌گذارند در حالی که آنچه ایدئولوژی سیاسی را شکل می‌دهد باورها و نگرش‌هاست. نگرش الهی، ایدئولوژی سیاسی‌ای را تشکیل می‌دهد که مبتنی بر آموزه‌های دین باشد و این‌ها نکات مهمی است که در یادداشت ایشان مغفول مانده است. 🗒️@HamQalam
ایدئولوژی توحیدی؛ چارچوب سیاست و اجتماع ✍زهرا ابراهیمی https://rahamedia.net/?p=4998 https://eitaa.com/roznevesht
من از چشم‌هایت وام گرفتم برایِ نفس کشیدن! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
+ دلگرم‌ کننده‌ترین کار در جهان؟ - یادش! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از رحا بانو
سَرخوردگی سوغاتِ دنیای دیجیتال 📌زیست عفیفانه زنان فقط در پوشش خلاصه نمی‌شود. امروزه در فضای مجازی افراد با به اشتراک گذاشتن تمام جزئیات زندگی خویش جذب مخاطب می‌کنند. سبک زندگی، وسایل خانه و آشپزخانه، آشپزی‌ها و سفره‌های رنگین، نوع کودک‌پروری، جشن ازدواج و زایمان و تولد و انواع و اقسام سورپرایزها یا همان شگفتانه‌هایی که زنان برای خودشان ترتیب می‌دهند و بعد هم به اشتراک می‌گذارند نوعی سَرخوردگی را برای سایر زنان ایجاد می‌کند. احساس طردشدن، حس تنهایی، عدم اعتمادبه‌نفس، حسادت و... را می‌توان از جمله اثرات این سرخوردگی دانست و در نهایت نتیجهٔ برهم‌خوردن نظام فکری و روانی زن چیزی جز آشفتگی اجتماعی نیست. ✍🏻 🗒️@HamQalam
1.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاش رئیس جمهور به‌جای شوخ‌طبعی در چند کلمه ضرورت گشت ارشاد را تبیین می‌کردند! و به این خانم خبرنگار تأکید می‌کردند که اگر به حقوق اجتماعی دیگران احترام بگذارید، به تذکر گشت ارشاد نیازی ندارید! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht