هدایت شده از تبیین
⭕️مبادا راه را گم کنیم، به خدا پناه میبریم
🔹خدا تنبه بدهد که از ثقلین (قرآن و عترت) دست برنداریم. چون از آنها دست برداشتیم، این بلاها بر سرمان آمد. ما باید دایرهای از قرآن و توسلات وضع کنیم که محیط بر اهل ایمان گردد و آنها را حفظ کند. مبادا راه را گم کنیم، به خدا پناه میبریم! تمام بلاها از اهل کفر است، [ولی] باز هم برای نجات به آنها پناه میبریم! به دشمنهای خدا پناه میبریم!
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۳۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️اسلام در صدد تربیت انسان در همه ابعاد
🔹اگر #انسان مثل سایر حیوانات تا همان حدی که حیوانات رشد می کردند بود، انبیا لازم نبود؛ انبیا می خواستیم چه کنیم؛ انسان میآید اینجا مثل حیوانات زندگی میکند و مثل حیوانات می خورد و مثل حیوانات می خوابد تا می میرد. اینکه احتیاج به انبیا ما داریم برای این که انسان مثل حیوانات نیست که یک حد حیوانی داشته باشد و تمام بشود. انسان یک حد ما فوق حیوانی و یک مراتب ما فوق حیوانی، ما فوق عقل [دارد] تا برسد به مقامی که نمی توانیم از آن تعبیر کنیم؛ و [از] آن آخرْ مقام مثلًا تعبیر می کنند [به] «فنا»، تعبیر می کنند «کالالُوهِیه»؛
🔹یک تعبیرات مختلفی [می کنند] چون که #تربیت_انسان به همه ابعادش، هم تربیت جسمی و هم روحی و هم عقلی و هم ما فوق آن، نمی شود در عهده بشر باشد، برای اینکه بشر اطلاع ندارد از احتیاجات انسان و کیفیت تربیت انسان نسبت به ماورای طبیعت. تمام قوای بشر را روی هم بگذارید، همین طبیعت را و خاصیت طبیعت را می تواند بفهمد؛ منتها باز همه خاصیت های طبیعت برای بشر هم کشف نشده است، تا حدودی کشف شده است؛ اخیراً خوب، زیاد پیشرفت کرده است، لکن مانده است خیلی چیزها که بعدها کشف خواهد شد؛ اما تا آخر هر چه بشود مال طبیعت است، مال این عالَم است؛ و هر چه بشود مال این ورق است.
بیانات حضرت امام در جمع ایرانیان مقیم خارج ۵۷/۰۸/۰۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #انسان #تربیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
13.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️دام انجمن منحرف حجتیّه برای صیدِ جوانان : برگزاری کلاسهای مهدویّت با مبانی سکولاریسم و جدایی دین از سیاست و ایجاد تنفر از انقلاب اسلامی!
⚠️مواظب باشــــــــــــــید!
#امام_زمان
#انجمن_حجتیه
20.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹باز یاد از شهدا، باز دلم تنگ شده
باز هم مرثیه با اشک هماهنگ شده...🌹
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام صادق (عليه السلام) از چه جايگاه علمی و اخلاقی در جامعه اسلامی برخوردار بودند؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸دربارهشخصیتعلمی #امام_صادق (عليه السلام) شواهد فراوانی وجود دارد. به نظر شیعه، نصب ایشان به مقام امامت از جانب خداوند متعال بوده، و این بدان معناست که آن حضرت دارای شرایط لازم برای احراز این منصب بوده است. حضرت در میان اهل سنت، از نظر روایت حدیث و فقاهت و افتاء، از موقعیت شامخی برخوردار بودهاند، به طوری که او را از شیوخ مسلّم و از محدثان بزرگ زمان خود به شمار آورده اند.
🔹#امام صادق (عليه السلام) نیز همچون جدش اميرالمومنين امام علی (ع) می فرمود: «سَلُونِی قَبْلَ اَنْ تَفْقِدُونِی، فَإِنَّهُ لَایُحَدِّثُکُمْ أَحَدٌ بَعْدِی بِمِثْلِ حَدِیثِی؛ قبل از آن که مرا نیابید بپرسید و بعد از من کسی نیست که چون من برای شما حدیث بگوید». [۱] از #امام_صادق (عليه السلام) نه تنها در مسائل فقهی، بلکه در زمینه تفسیر، علم کلام و اخلاقیات، احادیث با ارزشی به دست ما رسیده است. با مراجعه به بخش اصول کتاب «کافی»، عمق و وسعت نظر #امام_صادق (عليه السلام) درباره مسائل عقلی اسلام آشکار میشود. تفاسیر روایی شیعه همچون «البرهان»، «صافی» حاوی روایات فراوانی از احادیث آن حضرت در این زمینه می باشد. ابوزهره عالم سنی در این زمینه می نویسد: «دانش آن حضرت منحصر به حدیث و فقه اسلامی نبود، بلکه علم کلام نیز تدریس می فرمود». [۲]
🔹تفصیل نظریات کلامی #امام_صادق (عليه السلام) را در اینجا نمی توان بیان داشت، اما جمله معروف امام در مسائل جبر و تفویض که فرمود: «لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ بَلْ اَمْرٌ بَیْنَ الْاَمْرَیْنِ» زیباترین، جامعترین و دقیق ترین تعبیری است که در این مسأله ابراز شده است. «ابو زهره» در جای دیگر از کتابش درباره #امام_صادق (عليه السلام) می گوید: «بالاتر از همه این علوم، #امام_صادق (عليه السلام) در زمینه اخلاق و علل و انگیزههای فساد آن، آگاهی های بسیار ارزنده ای داشت». [۳] شمار راویانی که از حضرت حدیث نقل کرده اند بسیار زیاد است. اسامی آنان را در «تهذیب الکمال» مزی [۴] و دیگر کتب رجالی چون «تهذیب التهذیب» می توان یافت. در میان آنان، بسیاری از شخصیت های مهم اهل سنت قرار دارند. «ذهبی» در «سیر اعلام النبلاء» نام رواتی را که از امام صادق (عليه السلام) حدیث نقل کرده اند آورده است. [۵] این در حالی است که بسیاری از محدثان در عهد بنی امیه جرأت نقل حدیث از امام (عليه السلام) را نداشتند.
پینوشتها؛
[۱] تهذیب الکمال، أبوالحجاج المزی، مؤسسه الرساله، ج ۵، ص ۷۹؛ سیر اعلام النبلاء، الذَهَبی، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد، مؤسسه الرساله، ج ۶، ص ۲۵۷
[۲] الامام الصادق(ع)، ابو زهره، دار الثقافة العربیه، قاهره، بی تا، ص ۶۶
[۳] همان، ص ۶۷
[۴] تهذیب الکمال، همان، ج ۵، ص ۷۵ - ۷۶
[۴] سیر اعلام النبلاء، همان، ج ۶، ص ۲۵۶
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۳۲۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_صادق #امام_جعفر_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
روایتگرےشهدا.mp3
12.16M
🎧 روایتگری...
از دستش ندین
هدایت شده از تبیین
⭕️مدیریّت قوی وضدّ فساد و وجود ظرفیّت های زیاد، شرط شکوفایی اقتصاد
🔹به خاطر نابسامانی هایی که در وضع اقتصاد و معیشت مردم وجود دارد، بعضی ها فرصت پیدا می کنند برای منفی بافی و آیه یأس خواندن که «آقا! هیچ فایده ندارد، کاری نمی شود کرد»؛ بعضی این جورند؛ چه در فضای مجازی، چه در برخی از مطبوعات ما و متأسّفانه عمدتاً در تبلیغات خارجی؛ چون مشکلاتی بالفعل در پیش روی مردم هست، این را وسیله قرار می دهند برای اینکه بکلّی راه را بنبست نشان بدهند و بگویند کاری نمی شود کرد؛ نخیر، بنده عرض بکنم به هیچ وجه این جور نیست؛
🔹اقتصاد ما با ظرفیّت ها و قابلیّت هایی که در داخل دارد، می تواند یکی از شکوفاترین اقتصاد های منطقه باشد، و حتّی می تواند یکی از شکوفاترین اقتصادهای دنیا باشد. ما ظرفیّت های زیادی داریم، امکانات فراوانی داریم؛ استفادهی از این امکانات هم احتیاج به معجزه ندارد، اینها مسائلی است که مسئولان و مدیران ذیربط با اهتمام، با احساس مسئولیّت و همّت بالا می توانند آنها را حل کنند. شرطش این است که یک «مدیریّت قوی» وجود داشته باشد، «مدیریّت ضدّ فساد» بر کشور حاکم باشد و یک «برنامه جامع اقتصادی» هم وجود داشته باشد؛ اگر باشد، از این ظرفیّت هایی که هست میتوان استفاده کرد.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از حكومت جهانی مستضعفان در آيه ۵ سوره قصص چيست؟ آيا به حكومت امام زمان (عج) اشاره ميكند؟
🔹خدا در آيات اوليه سوره قصص به داستان موسی (ع) و فرعون پرداخته و ظلم و ستم فرعون بر بنی اسرائيل را ترسيم ميكند و در نهايت در قالب همين مثال يك قاعده كلی را در آيات ۵و۶ بيان ميكند و آن حكومت نهايی كسانی است كه توسط زورگويان و ستمگران تضعيف شده اند؛ «وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلىَ الَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ فىِ الْأَرْضِ وَ نجَْعَلَهُمْ أَئمَّةً وَ نجَْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ. وَ نُمَكِّنَ لهَُمْ فىِ الْأَرْضِ وَ نُرِىَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُواْ يحَْذَرُون؛ ما میخواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روى زمين قرار دهيم و حكومتشان را در زمين پابرجا سازيم و به فرعون و هامان و لشكريانشان، آنچه را از آنها [بنى اسرائيل] بيم داشتند نشان دهيم!». اول بهتر است معنای واژه #مستضعف را روشن كنيم، كه برخی به اشتباه مستضعف را به معنای ضعيف ميگيرند. اين واژه از ماده «ضعف» است، اما چون به باب استفعال برده شده به معنى كسى است كه او را به ضعف كشانده اند و در بند و زنجير كرده اند.
🔹به تعبير ديگر #مستضعف كسى نيست كه ضعيف و ناتوان و فاقد قدرت و نيرو باشد، مستضعف كسى است كه نيروهاى بالفعل و بالقوه دارد، اما از ناحيه ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفته، ولى با اين حال در برابر بند و زنجير كه بر دست و پاى او نهاده اند ساكت و تسليم نيست، پيوسته تلاش میكند، تا زنجيرها را بشكند و آزاد شود، دست جباران و ستمگران را كوتاه سازد و آئين حق و عدالت را برپا كند. در زمان موسی(ع) و فرعون بنى اسرائيل پس از ظلم و ستمهای بسيار فرعون توانستند وارث حكومت فرعونيان شوند. آنها گرد رهبر خود موسى(ع) را گرفتند، نيروهاى خود را بسيج كردند و همه صف واحدى را تشكيل دادند، بقاياى ايمانى كه از جدشان ابراهيم به ارث برده بودند با دعوت موسى(ع) تكميل و خرافات را از فكر خود زدودند و آماده قيام شدند. البته مستضعف انواع و اقسامى دارد مستضعف فكرى و فرهنگى، مستضعف اقتصادى، مستضعف اخلاقى و مستضعف سياسى و آنچه بيشتر قرآن روى آن تكيه كرده است مستضعفين سياسى و اخلاقى است.
🔹بدون شك جباران مستكبر براى تحكيم پايه هاى سياست جابرانه خود قبل از هر چيز سعى میكنند قربانيان خود را به استضعاف فكرى و فرهنگى بكشانند. خداوند به چنين گروههايی وعده يارى و حكومت در زمين داده است، نه افراد بیدست و پا و ترسو كه حتى حاضر نيستند فريادى بكشند، تا چه رسد به اينكه پا در ميدان مبارزه بگذارند و قربانى دهند. اما بايد توجه نمود كه اين آيه هرگز سخن از يك برنامه موضعى و خصوصى مربوط به بنى اسرائيل نمیگويد، بلكه بيانگر يك قانون كلى است براى همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعيتها؛ میفرمايد: «ما اراده داريم كه بر #مستضعفان منت بگذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان حكومت روى زمين قرار دهيم». فعل مضارع در اين آيه دلالت بر استمرار و بيان قانون كلی ميكند. اين بشارتى است براى همه انسانهاى آزاده و خواهان حكومت عدل و داد و برچيده شدن بساط ظلم و جور. نمونه اى از تحقق اين مشيت الهى، حكومت بنى اسرائيل و زوال حكومت فرعونيان بود و نمونه گستردهتر آن ظهور حكومت حق و عدالت در تمام كره زمين بوسيله #مهدى_موعود (عج) است. [۱] اين آيه از جمله آياتى است كه به روشنى بشارت ظهور چنين حكومتى را میدهد، لذا ائمه (ع) در تفسير اين آيه اشاره به اين #ظهور_بزرگ كرده اند.
🔹در نهج البلاغه چنين آمده است: دنيا پس از چموشى و سركشى - همچون شترى كه از دادن شير به دوشنده اش خوددارى میكند و براى بچه اش نگه میدارد - به ما روى مى آورد... سپس امام آيه «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ» را تلاوت فرمودند. [۲] و در حديث ديگرى حضرت در تفسير آيه فوق فرمود: اين گروه آل محمد(ص) هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى كه بر آنان وارد میشود بر مى انگيزد و به آنها عزت میدهد و دشمنانشان را ذليل و خوار میكند. [۳] نیز در حديثى از امام سجاد(ع) نقل است: سوگند به كسى كه محمد(ص) را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان از ما اهلبيت و پيروان آنها بمنزله موسى و پيروان او هستند، و دشمنان ما و پيروان آنها بمنزله فرعون و پيروان او مى باشند. (سرانجام ما پيروز میشويم و آنها نابود میشوند و حكومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود). [۴] بنابراين در اين آيه يك قاعده كلی بيان شده است و آن حكومت نهايی كسانی است كه در برهه هايی از زمان تحت ظلم و ستم جباران و ستمگران بوده اند و نمونه بارز و نهايی آن حكومت جهانی #امام_مهدی (عج) است.
پینوشت
[۱]تفسير نمونه ج۱۶ص۱۷
[۲]مجمع البيان فی تفسير القرآن ج۷ص۳۷۵
[۳]تفسير... ج۱۶ص۱۸
[۴]مجمع البيان... ج۷ص۳۷۵
منبع:وبسایت انوارطاها
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امیرالمومنین امام علی علیهالسلام:
🔸مَنْ لَمْ يُصْلِحْ نَفْسَهُ لَمْ يُصْلِحْ غَيْرَهُ.
🔹هر كس خودش را اصلاح نكند، نمى تواند ديگران را اصلاح نمايد.
📕غررالحكم، ح ۸۹۹۰
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جریان تحریف چگونه شکست می خورد؟
🔹میدان و عرصه اصلی «جریان تحریف»، #رسانه است. #تحریف به معنی بگردانیدن سخن، تغییر هر چیز به گونهای است که آن را در گوشهای از احتمال قرار دهی که بتوان به دو وجه حمل کرد. هدف از «تحریف واقعیت» تحریک احساسات مخاطب و دادن اطلاعات جایگزین به مخاطب است. #جریان_تحریف از طریق #جنگ_رسانهای، جنگ روایتها، جنگ هشتگ ها و نبرد نمادها و نشانه ها و... پیگیری میشود.
🔹در این نبرد، هر طرف به دنبال شکلدهی ترجیحات، سلایق، تفکرات و بینش افراد جامعهٔ مقابل است. تئوریسین های غربی این جنگها معتقدند هرگاه بتوانیم طوری عمل کنیم که دولتمردان و مردم کشورهای دیگر آن طور فکر کنند که ما میخواهیم، #جنگ را بردهایم. آنها به این منظور غولهای رسانهای خود را فعال میکنند.
🔹برای غلبه بر جریان تحریف، نیازمند «سازماندهی رسانهای»، «مهارت افزایی» و «ارتقاء دانش سواد رسانهای» همه گروه های جامعه، شناسایی و کور کردن حفره های زمینه ساز تحریف، تاکید بر واقعیات و توانمندی ها و مطالبه گری جهت رفع اشکالات و نواقص هستیم. جریان تحریف درصدد کوچک شمردن دستاورد های بزرگ، و بزرگنمایی اشکالات کوچک است. رسانههای هوشمند و دقیق، مخاطبان آگاه و مسوولانی که دغدغه حرکت به سوی پیشرفت ملی را دارند، میتواند جریان تحریف را در نبرد اراده ها، شکست دهند.
دکتر معصومه نصیری - مدرس سواد رسانه ای
منبع؛ عصر هوشمندی
#رسانه #سواد_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️دعا برای فرج در آخرالزمان
🔹روایت دارد که در #آخرالزمان همه هلاک میشوند، به جز کسی که برای #فرج دعا میکند. گویا همین دعا برای فرج، یک امیدواری است و یک ارتباط روحی با صاحب دعاست؛ همین، مرتبهای از فرج است.
📕گوهرهای حکیمانه، ص١١٥
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️یک منبر و هدایت چهار هزار نفر
🔹نقل کردهاند: در اثر یک منبر عالِمی، «چهار هزار نفر» شیعه شدند. کسی که اینگونه بیان داشته باشد، در ثواب، از مراجع بالاتر است؛ زیرا در روایت آمده است: «لأنْ یهدِی الله عَلی یدَیک رَجُلاً، خَیرٌ مِما طَلَعَتْ عَلَیهِ الشمْسُ وَ غَرُبَتْ؛ اگر خداوند یک نفر را به وسیله تو هدایت کند، قطعاً بهتر از تمام آنچه آفتاب بر آن میتابد و غروب میکند، خواهد بود». [۱]
🔹خدا میداند #هدایت_نفوس چقدر ارزش دارد. البته نباید از اول کار چنان بار تکلیف را سنگین کرد که طرف مقابل از مذهب بیزار گردد، و «أَدْخَلَهُ فی شَیءٍ أَخْرَجَهُ مِنْهُ؛ او را از چیزی که در آن وارد نموده بود، خارج کرد» [۲] صدق کند، بلکه باید با رفق و مدارا رفتار نمود.
🔹در هر حال، مرحوم آقا میرزا حبیب الله رشتی [۳] که خیلی معتقد بوده و از روی ایمان مطالب را تحصیل میکرده است، پیشانی آن آقا را بوسید و گفت: «حاضرم همه ریاضت هایی را که کشیدم به تو بدهم و در عوض، ثواب این یک منبر را به من بدهی». خدا کند آثار قَیّمه و گران بهایی را که بالوراثة داریم، اختیاراً از دست ندهیم و گرگها از دست ما نگیرند!
پی نوشتها؛
[۱] اصول کافی، ج۵، ص۲۸ و ۳۶؛ تهذیب، ج۶، ص۱۴۱
[۲] وسائلالشیعة، ج۱۶، ص۱۶۰؛ بحارالانوار، ج۶۶، ص۱۶۱.
[۳] فقیه بزرگ، میرزا حبیب الله بن محمدعلی نجفی رشتی قرن۱۳، صاحب تألیفات بسیار از جمله «بدایعالافکار».
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۳۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد