هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه کسی باید اعدام شود؟
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
تحولات سوریه با نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی و کارداری ترکیه به وقوع پیوست
🔹ظهرهوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: پیشازاین تحولات، ترکیه با قطر در موضوع سوریه ارتباطات داشتند و بهرغم اینکه سوریه همچنان در حالت تشنج و بیسروسامانی است، اما سفارت ترکیه پس از حدود ۱۲ سال در دمشق بازگشایی میشود و هیئت قطری نیز در همین ایام وارد دمشق میشوند تا نقش این دو کشور در تحولات سوریه بیشازپیش مشخص شود.
🔹پیشازاین در گفتوگوهای روند آستانه قرار بود ترکیه منطقه ادلب را به جایی آرام تبدیل کند؛ اما ترکها در سالهای گذشته نیروهای خاصی را در این منطقه آمادهسازی و بهنوعی ارتش سازی کردند. ترکیه این رویه را بهرغم ادعای بیطرفی در جنگ روسیه با اوکراین هم نشان داد و در عمل از اوکراین به طرق مختلف در مقابل روسیه حمایت کرد.
🔹اینکه بخشهایی از سوریه مانند قنیطره و درعا که ۲۰ کیلومتر با دمشق فاصله دارند بهسرعت به اشغال مهاجمان مسلح درمیآید، سند دیگری از حمایت کامل آمریکا و صهیونیستها از مهاجمان برای سقوط سوریه است
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راهکارهای مبارزه با «فساد اداری» از نظر دین مبین اسلام چیست؟
🔹#فساد_اداری اصطلاحی است با مفهوم گسترده، که شامل مواردی؛ مانند #اختلاس، کمکاری، کاغذ بازی، اهمیت ندادن به ارباب رجوع، فقدان برنامهریزی مناسب و... میشود. اگر چه در گذشته، به ویژه در صدر اسلام، زندگی اجتماعی به صورت امروزی پیشرفته و مدرن نبوده، و به طور طبیعی، سیستم اداری به شکل گسترده نیز وجود نداشت، تا قوانین مدون و برنامهریزی شده اداری وجود داشته باشد،
🔹اما برای همان شهرهای کوچک با زندگی سنّتی، #امام_علی (عليه السلام) در مدت حکومت کوتاهش رهنمودهایی جهانشمول ارائه نمود که میتواند برای #مسئولان_جامعه پیشرفته امروزی هم #الگو قرار گیرد و براساس آن از #فساد سیستم اداری جلوگیری شود. آنگاه که #امام (عليه السلام) به درخواست مردم، خلافت را پذیرفت، با انبوهی از #فسادها و #رانتها در سیستم اداری و حکومتی مواجه بود؛ لذا از همان روزهای نخستین، برخورد با این مفاسد را در دستور کار خویش قرار داد و #کارگزاران_فاسد و نالایق را برکنار کرد،
🔹و تا توانست اموال به غارت رفته را به خزانه حکومت بازگرداند. #امام_علی (عليه السلام) در مدت اندک زمامداری خویش، برنامه هایی را برای اداره هر چه بهتر امور، به #کارگزارانش اعلام نمود که بخشی از شیوههای مبارزه با #فساد اداری نیز در آنها وجود دارد. آن شیوهها عبارتند از: #برکناری و #مجازات مدیران نالایق و ناکارآمد، بازگرداندن #بیت_المال به غارت رفته به خزانه دولت، تغییر نگرش کارگزاران نسبت به حکومت و مدیریت، #شایسته_سالاری در انتخاب مسئولان، #کنترل و #نظارت پیگیر و مستمر، و تأمین عادلانه معیشت زندگی مسئولان و کارکنان.
منبع؛ اسلام کوئست
#فساد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️به «گناهان صغیره» نزدیک نشویم
🔹عملا پیمان ببندیم که در راه خدا باشیم و عزم بر #خلاف نداشته باشیم، و به #گناهان_صغیره نزدیک نشویم که اصرارش ما را به #کبایر (گناهان کبیره) و همینطور تا به مراتب عالیهی خطا و گناه میکشاند.
📕در محضر بهجت، ج ٢، ص ۲۶۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام حسین (عليه السلام):
🔸«لَيْسَ شَأْنى شَأنُ مَنْ يَخافُ الْمَوْتَ، ما أَهْوَنَ الْمَوْتِ عَلى سَبيلِ نَيْلِ الْعِزِّ وَ اِحْياءِ الْحَقِّ، لَيْسَ الْمَوْتُ في سَبيلِ الْعِزِّ اِلاّ حَياةً خالِدَةً وَ لَيْسَتِ الْحَياةُ مَعَ الذُّلِّ اِلاَّالْمَوْتَ الَّذى لاحَياةَ مَعَهُ، اَفَبِالْمَوْتِ تُخَوِّفُنى... وَ هَلْ تَقْدِرُونَ عَلى أَكْثَرِ مِنْ قَتْلى؟! مَرْحَباً بِالْقَتْلِ فی سَبيلِ اللهِ، وَ لكِنَّكُمْ لا تَقْدِروُنَ عَلى هَدْمِ مَجْدى وَ مَحْوِ عِزّى وَ شَرَفى».
🔹«جايگاه من جايگاه كسى كه از #مرگ بترسد نيست؛ مرگ در راه #عزّت و احيای #حقّ، چقدر پيش من آسان است؛ مرگ در راه عزّت چيزى جز حيات جاودانه نيست، و زندگى با ذلّت، جز مرگ و نيستى كه هيچ حياتى همراه ندارد نيست. آيا مرا با #مرگ مى ترسانيد؟ آيا بيش از كشتن من مى توانيد؟ آفرين به مرگ در راه خدا، ولى شما نمى توانيد شكوه مرا نابود كنيد و عزّت و شرافتم را از بين ببريد».
📕كلمات الامام الحسين عليه السلام، ۳۶۰، ح ۳۴۸
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️رابطه توکل و رزق
🔹عدهای #توکل را برای خودشان #روزی میدانند، و اینها در واقع #غنی هستند. احراز کردهاند که اگر بر #خدا #توکل کنند، #روزی شان به آنها میرسد، و اگر نرسید، کشف میکنند که لازم نبوده است.
📕جرعه وصال، ص۶۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
♦️ادارات، دانشگاهها و مدارس اصفهان فردا دوشنبه ۲۶ آذرماه تعطیل شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:
🔹 مدارس، دانشگاهها، ادارات، دستگاههای اجرایی، بانکها و بیمههای استان بجز شعب بانک منتخب و کشیک و نیز دستگاههای خدماترسان و امدادی به دلیل کاهش دما و شرایط آلودگی هوا و مدیریت مصرف انرژی در روز دوشنبه ۲۶ آذر تعطیل هستند.
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا «اسلام» به ادیان دیگر اجازه نمیدهد تا در جامعه اسلامی به تبلیغ دین خویش بپردازند، اما خود به تبلیغ اسلام در دیگر جوامع میپردازد؟
🔹هر چند که #دین_اسلام مدافع آزادی افراد و جوامع است، ولی این آزادی به معنای باز گذاشتن راه #انحراف و #گمراهی نیست. #اسلام مکتبی است که خود را «کامل ترین دین» معرفی کرده و پیامبرش را آخرین پیامبر دانسته، و خود را #ناسخ همه ادیان آسمانی پیش از خود میداند. #اسلام و معارف آن، #حق است، و طبق آیه قرآن، در سوره آل عمران، آيه ۸۵ (وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ) هر کس که غیر از #اسلام دین دیگری اختیار کند، از او پذیرفته نخواهد بود.
🔹بنا بر این، #اسلام هر دینی غیر از خود را باطل و غیر قابل قبول میداند و از اینرو باید تا حد امکان از رواج افکار باطل و خلاف حق و حقیقت در بین عموم جامعه اسلامی - که بسیاری از آنان از تخصص کافی برخوردار نیستند - جلوگیری کند، و این عین دفاع از #حق و #حقیقت است؛ مانند آنکه دولتی بخواهد از تبلیغات گسترده و فضاسازی رسانهای مخالفان خود، در تبدیل واقعیتها و جعل و نشر اکاذیب جلوگیری کرده و از طرفی به بیان واقعیتها بپردازد.
🔹با این وجود، همواره در جامعه اسلامی چنین امکانی وجود داشت که دیگر مذاهب، افکار و نظریات خود را مطرح کنند و از طرف متخصصان دین اسلام، پاسخ خود را دریافت نمایند، ولی این امر باید در فضایی علمی و با حضور کارشناسان دینی انجام شود. #اسلام در همان مراحل اولیه با سلاح #منطق به تبلیغ پرداخته و از طرح نظرات مختلف واهمهای نداشته است، ولی انجام این کار در سطح عموم جامعه اسلامی، مناسب نبوده و از باب ترویج راه ضلالت و باطل، ممنوع است.
🔹البته امروزه ادیان گوناگون - و حتی فرقههای خودساخته - با استفاده از امکانات مدرن، در فضای مجازی به تبلیغ خود پرداخته و با وجود تمام محدودیتها، دسترسی عموم مردم به اندیشه های آنان به سادگی فراهم است، و از این رو #اندیشمندان_اسلامی وظیفه سنگینتری جهت دفاع از اصول و ارزشهای دینی در فضاهای نوین دارند.
منبع؛ اسلام کوئست
#اسلام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️بی نیاز شدن روح از بدن
💠شهید آیت الله مرتضی مطهری (ره):
🔹#انسان در نتیجه #تقرب به خداوند - و تقرب به خداوند در نتیجه عبودیت و اخلاص و خود را فراموش کردن و تذلل در نزد پروردگار و اطاعت محض در برابر پروردگار - میرسد به این مرحله که در عین اینکه #بدنش نیازمند به #روح است، روحش از بدنش بینیاز میشود، چطور؟ ما الآن، هم #روحمان نیازمند به بدنمان است، هم #بدنمان نیازمند به روحمان. الآن اگر آن روح و قوه حیات ما نباشد، این بدن ما زنده نیست؛ اگر هم این بدن ما نباشد این روح ما در اینجا کاری از او ساخته نیست، نمیتواند کاری بکند.
🔹اما آیا همه انسانها همین جورند؟ هم بدنشان نیازمند به روح است و هم روحشان نیازمند به بدن؟ یا اینکه #انسانهایی در نتیجه #تقرب به خدا و #عبودیت_پروردگار، میرسند به این حد که لااقل #روحشان از #بدنشان بینیاز میشود. چطور بینیاز میشود؟ یعنی این قدرت را پیدا میکنند که به اصطلاح «روح» را از این «بدن» تخلیه کنند (البته در اینجا تخلیه به معنی مردن نیست)، یعنی همان #استقلال_روح را در مقابل بدن حفظ میکنند.
🔹در زمان خودمان، هستند چنین اشخاصی که قدرت دارند تخلیه کنند، یعنی #روح را از #بدن منفک کنند به طوری که خودش را مسلط بر این بدن میبیند. بدنِ خودش را میبیند که در اینجا مثلاً مشغول عبادت است و خودش در جای دیگر سیر میکند، #افقوسیعتری را دارد میبیند. شیخ شهاب الدین سهروردی، معروف به «شیخ اشراق» عبارتی دارد، میگوید ما حکیم را حکیم نمیشماریم، مگر آن وقتی که قدرت داشته باشد بر اینکه روح خودش را از بدنش خلع کند.
🔹#میرداماد میگوید ما حکیم را حکیم نمیشماریم مگر در آن مرحلهای که #خلع_بدن برایش ملکه شده باشد، یعنی هر وقت که اراده کند بتواند روح خودش را از بدنش مستقل و جدا کند. برای ما خیلی این حرفها سنگین و زیاد است. چنین چیزهایی را باور نمیکنیم؛ حق هم داریم باور نکنیم، برای اینکه ما خیلی از این مراحل پرت هستیم. ولی از آن بدبینی و باورنکردن های خودتان کمی پایین بیایید...
📕آزادی معنوی (نسخه سایت)، مرتضی مطهری، ص ۶۷
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) چه روشی را برای مواجهه با «دشمن» پیشنهاد می کند؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) زمانى كه در ماجراى صفين شنيد بعضى از يارانش به «اهل شام» بدگويى مى كنند، فرمود: «إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ، وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ، وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ، كانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ، وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ». (من دوست ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد؛ ولى اگر #اعمال_زشتشان را شرح دهيد و #احوال آنها را بيان كنيد به گفتار صحيح نزديكتر و براى اتمام حجّت رساتر است).
🔹«سبّاب» به كسى گفته مى شود كه زیاد «بدگويى» مى كند و حقيقت «سبّ» بدگويى كردن و دشنام دادن توأم با هتك طرف است؛ مانند خطاب كردن طرف به احمق، بى شعور، پست، رذل و امثال آن. #امیرالمؤمنین (عليه السلام) در خطبه ۲۰۶ نهج البلاغه يارانش را از اين كار باز مى دارد، هر چند حق داشتند #دشمن را به اين گونه خطابها مخاطب سازند، و به جاى آن دستور مى دهد #صفات_زشت و #اعمال_بد آنها را مورد نقد قرار دهند و حجّت را بر آنها تمام كنند، كه هم تأثير بيشترى دارد و هم بهانه به دست #دشمن براى مقابله به مثل نمى دهد.
🔹سپس امام علی (عليه السلام) در ادامه اين سخن با بيان مصداق روشنى، شيوه برخورد با #دشمن را در اين گونه موارد تعليم داده و مى فرمايد: «وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ: اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ، وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ، وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلاَلَتِهِمْ، حَتَّى يَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ، وَ يَرْعَوِيَ عَنِ الْغَيِّ وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِهِ». (شما بايد به جاى #دشنام چنين مى گفتيد: پروردگارا خون ما و آنها را حفظ كن! ميان ما و آنها را #اصلاح فرما! و آنان را از گمراهيشان #هدايت نما، تا كسانى كه جاهلند، حق را بشناسند و آنها كه گمراهند و بر دشمنى با حق اصرار می ورزند از آن دست بردارند و [به راه راست] بازگردند).
🔹حضرت در اين عبارت پرمعناى خود سه دعا فرموده، و يا به تعبير ديگر سه تقاضا از پيشگاه خدا دارد: نخست اينكه #آتش_جنگ خاموش گردد، و خون های طرفين ريخته نشود. ديگر اينكه علاوه بر آتش بس، #صلح و دوستى در ميان دو گروه، برقرار گردد، و #مسلمين متّحد و يكپارچه شوند. سوم اينكه #گمراهی هايى كه دامان آنها را گرفته و آنان را از رسيدن به حق باز مى دارد از ايشان دور شود؛ #ناآگاهان حق را بشناسند، و #آگاهان از ستيزجويى و دشمنى با حق دست بردارند.
🔹اين دعاها به خوبى نشان مى دهد كه تا چه حد #امیرالمؤمنین (عليه السلام) داراى سعه صدر بوده و لطف و رحمت حتّى نسبت به #دشمنان خود داشته است، و با آن همه #ظلم و جنايتى كه در حق امام و يارانش روا داشتند، كمترين سخنى كه دليل بر #انتقام_جويى باشد، بيان نمى فرمايد و حتّى دوستانش را از سبّ و #دشنام و بدگويى به #دشمن، نهى مى كند.
📕پيام امام امير المومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۸، ص ۹۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«امام صادق» (عليه السلام) چه صفاتی را برای شخصی كه با او «مشورت» میشود لازم می دانند؟
🔹#امام_صادق (عليه السلام) در روايتى كه محدث قمى آن را در «سفينة البحار» آورده است می فرمايد: «المَشوِرَةٌ لَا يَكُونُ الَّا بِحُدُودِها فَمَن عَرِف بِحُدُودِها وَ اِلَّا كانَتْ مَضَرَّتُها عَلَى المُسْتَشِيرِ اَكثَرُ مِن مَنْفَعَتِهَا لَهُ فَأوَّلُهَا اَنْ يَكُونَ الَّذِى يُشَاوِرُهُ عَاقِلاً وَ الثَّانِيَةُ أَن يَكُونَ حُرّاً مُتَدَيِّناً وَالثَّالِثَةُ اَن يَكُونَ صَدِيقاً مُوَاخِِياً وَالرَّابِعَةُ اَن تُطَلِّعَهُ عَلَى سِرِّكَ فَيَكُونُ عِلمُهُ بِهِ كَعِلْمِكَ بِنَفْسِكَ ثُمَّ يَستُرُ ذَلِكَ وَ يَكتُمُهُ فَاِنَّهُ اِذَا كَانَ عَاقِلاً اِنْتَفَعَتْ بِمَشورَتِهِ وَ اِذَا كَانَ حُرّاً مُتَدَيِّناً جَهَدَ نَفسَهُ فِى النَّصِيحَةِ لَكَ وَ اِذَا كَانَ صَدِيقاً مُوَاخِياً كَتَمَ سِرَّكَ اِذَا اِطَّلَعتَهُ عَلَيهِ وَ اِذَا اِطَّلَعتَهُ عَلَى سِرِّكَ فَكَانَ عِلمُهُ بِهِ كَعِلمِكَ تَمَّتِ المَشوِرَةُ وَ كَمُلَتِ النَّصِيحَةُ». [۱]
🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] (#مشورت حاصل نمیشود، مگر به حدود و خصوصيات آن؛ كسى كه حدود آن را شناخت [به نتيجه رسيده و نفع مى برد] و گرنه ضرر آن نسبت به مشورت كننده بيشتر از نفع آن است. نخستين حدّ از آن حدود اين است كه با #انسان_عاقل مشورت كند. دوم اين كه كسى كه مورد مشورت قرار مى گيرد #آزاده و #متدين باشد. سوّم اين كه #دوست و #برادر باشد. چهارم اين كه كسى باشد كه او را بر #سرّ و #راز خود مطلع كنى، و علمش به آن راز، مثل علم تو به نفس خودت باشد و آن را مستور و كتمان كند.
🔹پس اگر شخص مورد مشورت #عاقل باشد از مشورتش نفع مى برى، و اگر #آزاده و #متديّن باشد، در نصيحت تو با نفس خود مجاهدت كرده و از #راهنمایى تو مضايقه نمى كند، و اگر #دوست و برادر باشد، كتمانِ سرّ تو كرده و علمش به راز تو مثل علم تو باشد، در اين صورت #مشورت و نصيحت كامل مى شود). از روايت فوق خصوصيات و اوصاف شخص مورد مشورت، روشن شد و اينكه: «عاقل»، «حرّ»، «متدين»، «صديق»، «برادر» و «امين بر سرّ» باشد.
پی نوشت:
[۱] مستدرك سفينه البحار، نمازى شاهرودى، جامعه مدرسين، چ اول، ج ۶، ص ۶۲
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، قم، چ اول، ج ۲، ص ۳۵۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مشورت #مشاوره
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد