هدایت شده از تبیین
⭕️امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه):
🔸«وَ جَعَلَ الاَْمْرَ بَعْـدَهُ صلی الله عليه و آله إلى أخيهِ وَ ابْنِ عَمِّهِ وَ وَصيِّهِ وَ وارِثِهِ عَليِّ بْنِ أبیطالِبٍ ثُمَّ إلىَ الْأوْصياءِ مِن وُلْدِهِ واحِداً واحِداً أحْيا بِهِمْ دينَهُ وَ أتَـمَّ بِهِمْ نُـورَهُ».
🔹«خداوند پس از پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله كار امّت را به برادر و پسرعمو و وصىّ و وارث او #علىبنابیطالب سپرد، سپس به #جانشينان او از فرزندانش يكى پس از ديگرى واگذار كرد، و توسط آنان دين خود را زنده كرد و نور خود را به اتمام رسانيد».
📕بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۹۴
#امام_مهدی #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«امام علی» (علیه السلام) در خطبه ۱۸۲ «نهج البلاغه» چه اوصافی را برای «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر می شمرد؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۸۲ #نهج_البلاغه [۱] مى فرمايد: «او براى حفظ حكمت و دانش، زرهى كه حافظ آن است بر تن كرده و حكمت را با همه آدابش در برگرفته، توجّه خاص به آن نموده و آن را به خوبى شناخته و يكسره به آن پرداخته است». در اينكه منظور از اين #شخص_حكيم كه حكمت همه وجود او را پر كرده و توجّه او را به خود جلب نموده و آن را با همه آداب در برگرفته كيست؟
🔹احتمالات متعددى داده شده است، ولى هنگامى كه تعبيرات حضرت را تا پايان تفسير كنيم به روشنى درخواهيم يافت كه اين عبارات تفسير صحيحى جز #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ندارد. #امام_علی (عليه السلام) در ادامه اين سخن مى افزايد: «حكمت و دانش براى او گمشده اى است كه همواره در جستجوى آن است، و نيازى است كه پيوسته در طلب آن است». اين سخن تأكيد ديگرى است بر اينكه آن مرد الهى، برنامه كارش بر اساس #حكمت قرار گرفته، و قبل از ايجاد هر تحوّلى، «تحوّل علمى و فرهنگى» برقرار مى كند؛ اين سخن هماهنگ با چيزى است كه در روايات درباره #حضرت_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است.
🔹از جمله در حديثى از امام باقر (عليه السلام) چنين مى خوانيم: «هنگامى كه #قيام_كنندهی ما به پا خيزد دست خود را بر سر بندگان بگذارد [آنها را تحت تربيت خود قرار دهد] و به اين وسيله #عقلهای_آنها را متمركز سازد و #افكار_آنها را كامل كند». [۲] در ادامه در بيان يك ويژگى ديگر #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى فرمايد: «او به هنگامى كه اسلام غروب كند، همچون شترى كه از راه رفتن بازمانده، بر زمين قرار گرفته و سينه به آن چسبانده است، پنهان خواهد شد».
🔹هنگامى كه شتر از راه رفتن باز مى ماند بر زمين چنان پهن مى شود كه انتهاى دم او به زمين مى چسبد و حتى پايين گردن خود را نيز بر آن مى نهد و اين، نشانه نهايت خستگى است، و عرب از آن به عنوان كنايه براى نهايت ضعف و ناتوانى استفاده مى كند. اين سخن اشاره آشكار ديگرى به يكى از اوصاف #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، كه در #دوران_غيبت او، #اسلام و #مسلمين در نهايت ضعف قرار مى گيرند و دشمنان از هر سو براى محو اسلام و شكست مسلمين قيام مى كنند. امام (عليه السلام) در پايان اين فراز به نكته روشن ترى در اين زمينه مى پردازد و مى فرمايد:
🔹«او باقيماندهاى از #حجّت هاى خداست و #خليفه و #جانشينى از جانشينان پيامبران اوست». همان گونه كه از بيان اين اوصاف به دست مى آيد جمله هاى بالا مرجع ضميرى جز #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمى تواند داشته باشد، به ويژه اينكه واژه هاى #بقيه (بقية الله) و #حجّت و #خليفه در فرهنگ دينى ما كاملا منطبق بر آن حضرت است.
🔹از اين بخش خطبه كه اشارات روشنى به #قيام_امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشت، به خوبى استفاده مى شود كه بر خلاف تصوّر ناآگاهان، تكيه گاه اصلى #امام_مهدى بر انقلاب فكرى، علمى و فرهنگى است، نه قيامى نظامى و مملوّ از خونريزى. او چنان سطح #افكار_مردم را بالا مى برد كه با پاى خود به سوى يك «حكومت سراسر عدل و داد» پيش مى روند. بى شكّ در آغاز راه، اقليّت منحرف و ماجراجو و گردنكشان زورگو و ظالمى در اين طريق سدّ راهاند كه #امام آنها را با قدرت نظامى خود بر مى دارد. او پيوسته در طلب دانش و ارتقاى سطح #معلومات_امّت است و همچون جدّش پيغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) با زبان حال و قال مى گويد: «رَبِّ زِدْنِی عِلْماً». [۳]
پی نوشتها؛
[۱] جهت اجتناب از اطاله مطلب، از آوردن متن عربی فرمایشات امام علی علیه السلام صرف نظر گردیده است.
[۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلامية، چ ۲، ج ۲، ص ۶۷۵
[۳] قرآن کریم، سوره طه، آيه ۱۱۴
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ ۱، ج ۷، ص ۶۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️حجاب بانوان
🔹...بنده اطمینان دارم که #بانوان کشورمان، حتّی کسانی که یک مقداری هم در زمینهی #حجاب سهلانگاری هایی دارند، اینها دلبستهی #اسلاماند، دلبستهی #نظاماند؛ بارها هم این را ما گفتهایم. به این چشم بایستی به زنهای ما نگاه کرد. امّا خب این قضیّهی #حجاب را بایستی رعایت بکنند؛ همه باید رعایت کنند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «تولّی» و «تبرّی» که به عنوان دو دستور اسلامی به ما آموخته اند چیست؟ و آیا این دو دستور را در دنیای امروز نیز می توان انجام داد؟
🔹معمولا #اسلام را تشبیه به درخت برومندى مى کنند که «مبانى عقیدتى»، اصول و ریشه هاى آن را، و «برنامه هاى وسیع عملى»، فروع و شاخه هایش را تشکیل مى دهد. و نیز معمولا ده موضوع را به عنوان #فروع و برنامه های عملی ذکر می کند در حالی که گسترده تر از آن است که در ده موضوع خلاصه شود. ولى اهمّیّت این #دستورات_دهگانه سبب شده است که آنها را در ردیف اوّل بشمارند، وگرنه مسلّماً منحصر به اینها نیست.
🔹از این دستورات ده گانه، سه قسمت مربوط به عبادات و نیایش و پیوند با خداست (نماز، روزه، حج)، و دو قسمت مربوط به مسائل اقتصادى و پیوند با خَلق خدا (زکات، خمس)، و پنج قسمت مربوط به مسائل اجتماعى و نظامى و سیاسى است (جهاد، امر به معروف و نهى از منکر، #تولّى و #تبرّى). فعلا سخن از دو دستور اخیر است که به معناى #دوست_داشتن و #تنفّر_داشتن است. چه کسى را دوست بداریم و از که متنفّر باشیم؟
🔹دوستان خدا، مردم حق طلب، انسان هاى ارزنده و حامیان حقّ و عدالت را #دوست بداریم؛ و از آلودگان، ستمگران، بىبندوباران و دشمنان خدا و مردم، #متنفّر باشیم. چرا همه را دوست نداریم؟ چرا با همه خلق خدا خوب نباشیم؟ مگر در دنیاى امروز مى توان اصل زندگى مسالمت آمیز را با همه کس و در همه جا فراموش کرد؟
🔹باید از کسانى که طرفدار «تز» دوستى با همه و در تحت هر شرایطى هستند پرسید: آیا در جهانى که ظالم و مظلوم و ستمگر و ستمدیده، استعمارگر و استعمار شده، حق طلب و اشغالگر و پاک و ناپاک وجود دارد همه را دوست بداریم؟! با همه خوش باشیم؟! و به همه کمک کنیم؟! آیا منطق انسانى چنین اجازه اى را به ما مى دهد؟ آیا عاطفه زنده هیچ مردمى با این سازشکارى غلط، هماهنگى دارد؟
🔹اگر این «دو اصل» در اصول اساسى برنامه هاى عملى #اسلام گنجانیده شده، به خاطر آن است که #طرفداران_حقّ و عدالت و آزادگى و پاکى و درستى، صفوف خود را هر چه فشرده تر سازند، و #ناپاکان و #ستمگران و #آلودگان هرچه تنهاتر بمانند و در یک محاصره اجتماعى و اخلاقى از طرف انسان هاى مثبت و ارزنده قرار گیرند.
🔹آیا #بدن_آدمى هر غذایى را مى پذیرد؟ آیا ذائقه انسان یک وسیله #تولّى و #تبرّى، براى جدا کردن غذاهاى مفید از زیانبخش نیست؟ آیا به هنگام خوردن #غذاهای_مسموم و گرفتار شدن بدن به مسمومیّت غذایى، #معده راه سازشکارى را پیش مى گیرد و انسان را تسلیم #مرگ مى کند، یا این که تمام قدرت خود را به کار مى اندازد تا از طریق استفراغ #تنفّر خود را از غذاى مسموم ابراز کرده، آن را به بیرون پرتاب کند؟
🔹آیا تعادل نیروى #جاذبه و #دافعه، رمز بقاى جهان هستى نیست؟ چگونه بقاى جامعه انسانى مى تواند از تعادل این دو نیرو که در شکل #تولّى و #تبرّى ظاهر مى شود مستثنا بماند؟ اگر به جاى این دو دستور، #روح_سازشکارى با همه کس و هر مکتب و بى تفاوت بودن در برابر هر چیز و هر صحنه پیدا شود، و #عوامل_مثبت و سازنده را جذب نکند، و #عوامل_مزاحم و منفى را از خود نراند، نابودى چنان اجتماعى سریع خواهد بود؛ به همین دلیل، در حدیثى از #پیامبر_اکرم (صلى الله علیه و آله) مى خوانیم: «اَوْثَقُ عُرَى الإیَمانِ الحُبُّ فِى اللهِ وَ البُغْضُ فِى اللهِ». (محکم ترین دستگیره هاى ایمان، دوست داشتن براى خدا، و ابراز تنفّر کردن براى خداست).
پی نوشت:
[۱] سفینة البحار، ج ۲، ص ۱۳
📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چ دوم، ص ۴۳۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تولی #تبری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️عاقبت قیام بر ضد خدا
🔹آن کسی که بر ضد #خدا قیام کند، بر ضد #احکام_خدا قیام کند، آن کسی که #خیانت کند بر اسلام، خیانت کند بر مملکت مسلمین، عاقبتش این است، و این عاقبت سهلی است؛ عاقبتهای بالاتر در کار هست. این الآن بهشتش این است که در دنیا باشد با همه #نکبت! این موفق به #توبه نخواهد شد. من نمی گویم نباید بشود اما نخواهد شد!
🔹#حضرت_سجاد - سلام الله علیه - از قراری که منقول است به #یزید یاد داد که از چه راه توبه کن. حضرت می گویند: حضرت زینب فرمود، آخر به این!؟ [امام سجاد پاسخ فرمودند] این موفق نمیشود به توبه. کسی که #امام را بکشد موفق به توبه نمی شود. اگر موفق می شد به #توبه صحیح، قبول می کرد خدا لکن نمی شود.
🔹یعنی #قلب جوری می شود، قلب انسان طوری می شود که دیگر برای انسان امکان ندارد آن قلب را از آن طبعی که برایش واقع شده است، از آن #ظلمتی که برایش واقع شده است، بتواند نجات بدهد. دعا کنید که انسان این طور نشود. خداوند در #قلب_انسان مُهر نگذارد؛ یک مُهری که دیگر نتواند خودش هم هیچ کاری بکند.
📕صحیفه امام، ج ۶، ص ۳۱۵
منبع: پرتال امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه آيات و روايات، وسعت حكومت «حضرت مهدى» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه مقدار است؟
🔸مطابق برخى ادله، حكومت #امام_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر كل #كره_زمين است؛ زيرا:
1⃣هدف از #خلقت مطابق برخى از آيات، رسيدن كل بشر به #عبوديت كامل در تمام زمينه هاست.
2⃣در برخى از آيات آمده است كه #حكومت_حضرت تمام #كره_زمين را فرا خواهد گرفت.
3⃣مطابق برخى روايات كه به حد تواتر رسيده #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #تمام_زمين را پر از #عدل و داد خواهد كرد.
4⃣در برخى از روايات، حكومت #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشبيه به حكومت ذوالقرنين در گستردگى آن شده است.
5⃣همچنين در برخى روايات آمده است #حضرت_مهدی تمام مناطق روى #زمين را #فتح خواهد كرد. نعمانى به سندش از ابى حمزه ثمالى نقل كرده كه از #امام_باقر (عليه السلام) شنيدم فرمود: « ... خداوند براى او روم و چين و ترك و ديلم و سِند و هند و كابل شاه و خزر و ... را فتح خواهد كرد ... ». [۱]
6⃣مطابق برخى روايات، همه مردم روى زمين #موحّد شده و زمين آباد خواهد شد. [۲]
پی نوشتها؛
[۱] الغيبة (للنعمانی)، نشر صدوق، چ۱، ص ۲۳۵
[۲] ينابيع المودة لذو القربى، قندوزى، چ۲، ج ۳، ص ۳۴۵
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ ۷، ص ۶۵۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️کثرت تألیفات شیخ طوسی
🔹#شیخ_طوسی رحمة الله در #تألیف بسیار موفق بوده است، کتابهای «خلاف»، «تبیان»، «مبسوط»، «تهذیب»، «استبصار»، «جمل عقود»، «نهایه»، «عُدّة»، «مصباح» و «غیبت» از تألیفات اوست، و «فهرست رجال کشی» هم، همان اختیارات شیخ رحمة الله است.
🔹«تلخیص الشافی» نیز از تألیفات شیخ رحمة الله است، و «شافی» در علم کلام و در موضوع امامت نگاشته شده است. خدا رحمتش کند، جَزاهُ الله عَنِالدّینِ خَیراً (خداوند در رابطه با دین اسلام به او پاداش خیر دهد!). صاحب تفسیر مجمع البیان [۱] رحمة الله نیز میگوید: «أَطَأُ آثارَهُ» (پا جا پای او میگذارم). [۲]
پی نوشتها؛
[۱] مفسر بزرگ، امین الاسلام ابوعلی فضلبن حسنبن فضل طبرسی قرن ششم، صاحب «تفسیر مجمع البیان»، «جوامع الجامع»، «مکارم الاخلاق»
[۲] ر.ک: مجمعالبیان، ج۱، ص۳۳؛ «وَ هُوَ الْقُدْوَةُ الَّتی أَسْتَضئُ بِأَنْوارِهِ، وَ أَطَأُ مَواقِعَ آثارِهِ» (#شیخ_طوسی رحمة الله الگویی است که من از انوار او روشنایی میگیرم و پا جای پای او میگذارم).
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چاره نگرانی های مردم در «نهج البلاغه»
🔹همه پريشانند و در فكر علاج، لكن چاره را نمى دانند، تنها رهانندهی بشر از پريشانی، به دقّت خواندن و عمل به فرمايش های اميرالمؤمنين #امام_علی (عليه السلام) در #نهج_البلاغه است كه همه نگرانی ها را برطرف نموده و مردم را به راه سيادت و سعادت سوق میدهد. دنيای امروز را تبهكاری، ستمگری، دورویی، خودخواهی و بدبختی به جایی رسانده، كه زندگی افراد آن تيره و تار شده است؛ آسايش، دادگری، يگانگی، آشتی، نيكبختی در جهان برقرار نمی گردد، مگر به پيروی جهانيان از گفتار و كردار #امام_علی (عليه السلام)،
🔹كه نمونهای از آن را سيّد شريف رضی در كتاب مقدّس #نهج_البلاغه گرد آورده و چون در همين مختصر، از جميع شئون زندگی چيزی فروگزار نشده، سيادت و سعادت و عمل كننده را ضامن است؛ زيرا اين كتاب نتيجه گفتار همه پيغمبران و راهنمای درك معانی و حقایق قرآن كريم و نجات دهنده گمراهان و گرفتاران است. هر كه طالب خير و نيكویی و آسايش و خوشی است، بايستی #نهج_البلاغه را [كه پس از قرآن كريم و سخنان پيغمبر اكرم در جهان مانند ندارد] مورد مطالعه و #سرمشق و دستور زندگانی خويش قرار دهد.
🔹بنابراين بايد: «پادشاهان» و #وزراء و #رجال_رسياسی بخوانند تا استقلال و تماميّت كشور را حفظ نموده و به وظایف خود و طرز سلوك با رعيّت پی برند. #وكلا_مجلس بخوانند تا از بدعت (احداث چيزی در دين كه از دين نبوده) دوری گزيده به دستور دين رفتار نمايند؛ #حكمرانان و #رؤساء هر شهر بخوانند تا رفاه و آسايش خود و كسانی را كه به آنان سپرده شده فراهم سازند؛ #اُمراء_لشگر و افسران و #سربازان بخوانند تا آماده حفظ حدود و ثُغُور كشور بوده و در كارزار هميشه فتح و فيروزی را دريابند؛
🔹#ستمگران و #بيچارگان بخوانند تا كيفر ستم و پاداش شكيبایی را دانسته عبرت گيرند؛ #اغنياء و #فقراء بخوانند تا كبر و سرفرازی و رشك و پستی را از خود دور سازند؛ #علما و #دانشمندان بخوانند تا از همه دانشها بهرهمند گردند؛ #مجتهدين_عظام بخوانند تا راه استنباط احكام الهی را بياموزند؛ #مبلّغين و «تربيت كنندگان مردم عوام» بخوانند تا دين را به دنيا نفروخته، رضا حق را بدست آورده، سعادتمند شوند؛ #وعاظ و «گويندگان» بخوانند تا طريقه وعظ و خطابه را آموخته، وقت خود و شنونده را با سخنان بيهوده و ژاژ تلف نكنند؛
🔹#مؤلفّين و #نويسندگان بخوانند تا مهمل نبافند و عفّت قلم را حفظ نموده مطالبی بنويسند كه خود و اعقابشان به آن فخر نمايند؛ #فُصحا و #بُلغاء و #اُدباء و #خُطباء بخوانند تا از خرمن فصاحت و بلاغت و شيرينی كلام آن خوشهها بردارند؛ #تُجّار و #كسبه و #اطبّاء بخوانند تا در داد و ستد و طبابت، خدا را در نظر داشته سود حلال بدست آرند كه نزد خدا و خلق شرمنده نباشد؛ #قُضات و #وُكلا_دادگستری و «صاحبان محاضر رسمی» بخوانند تا در دادرسیها و معاملات، برای چند مقداری پول، حكم به ناحقّ ندهند و خلافی ننويسند و از عاقبت آن بپرهيزند؛
🔹#دانشجويان و #هوشمندان بخوانند تا از شاخه های درخت دانش ميوه چيده، غولان و نادانان و گمراهان و گمراه كنندگان را در هر لباس بشناسند؛ #جوانان بخوانند تا طراوت جوانيشان را در راه های بيهوده از دست ندهند؛ #كارگران و «رنجبران» و «بيابان گردان» و «رانندگان» (كه كمتر وسيله و وقت كسب اطلّاع دارند) بخوانند تا از خواندن آن همه چيز بدست آورند؛ #طَبيعيّين و #مادّيّين و #فلاسفه بخوانند تا از تاريكی هايی كه به آن گرفتارند، رهايی يافته، به مبدا و معاد آشنا گردند؛ #يهود و #نصاری و #مجوس بخوانند تا راه سعادت را در آن ديده با كتاب های خود مطابقه كرده، حقّ و حقيقت را دريابند؛
🔹#گمراه_كنندگان بخوانند تا از بدعاقبتی و رسوایی ترسيده، بيش از اين در اغفال ساده لوحان سعی ننمايند؛ #گمراه_شدگان بخوانند تا از راه كجی كه آنان را به آن سوق دادهاند بازگشته گردند و هواپرست نگردند؛ #زُهّاد و #پارسايان بخوانند تا زهد و تقوای حقیقی را در روش پيشوای متّقيان ديده و به راه های كج پا ننهند و از رنج خود نتيجه بگيرند؛ #باسوادان برای بيسوادان بخوانند تا آن را به تحصيل دانش و بردن لذّت سواد و اطّلاع به وظایف دين و دنيا آگاه سازند؛ خلاصه #جميع_افراد_بشر بايد بخوانند تا سعادت هميشگی و ترقّی دنيا و آخرت را از آن بيابند.
نویسنده: مرحوم فيض الاسلام (شارح نهج البلاغه) ص۱۳۰۸
منبع: وبسایت اندیشه قم
#امام_علی #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️خوبان در خطر هستند!
🔹خوبان در خطرند؛ آیا ما فریب نمی خوریم؟! آیا نباید از خطر به خدا پناه ببریم؟!
📕در محضر بهجت، ج٣، ص۲۰۲
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️«جاهلیّت» فقط به معنای فقدان علم نیست
🔹#جاهلیّت فقط به معنای فقدان علم نیست؛ در تعبیرات اسلامی و در ادبیات اسلامی، #جاهلیّت معنای بسیار وسیعتری دارد؛ بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است، امّا #جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از #غلبه و حاکمیّت نیروی #شهوت و #غضب انسانی بر محیط زندگی.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چند نوع «علم» در جهان وجود دارد و کدام یک از آنها اصیل است؟
🔹«دانش هاى انسانى» را مى توانيم از يك نظر به دو بخش تقسيم كنيم: «علوم تجربى» و «علوم نظرى». شكّى نيست كه #علوم_تجربى روشن ترين دانش هاى ما محسوب مى شوند؛ زيرا حقايق مربوط به آن را در آستانه «حس» مى بينيم؛ امّا اشتباه است اگر تصوّر كنيم #حسّ و #تجربه به تنهايى و بدون #دانشهاى_نظرى مى تواند، چهره حقايق را آنچنان كه هست به ما نشان دهد؛
🔹چرا كه #حس ـ بر خلاف تصوّر بعضى ـ قطعى ترين راه درك واقعيّات نيست. به عنوان مثال با اين كه حسّ بينايى قوى ترين و مثبت ترين حسّ ماست، باز گرفتار اشتباهات زيادى مى شود كه انواع مختلفى از آن امروز تحت عنوان خطاهای باصره براى ما روشن است. پى بردن به خطاهاى حواس، مفهومش به كمك طلبيدن #خرد در اين زمينه است.
🔹بعلاوه #فعّاليّت_حواس، هم از نظر مكان و زمان، و هم محدود به ظواهر اشيا و موجودات اين جهان مى باشد؛ به همين دليل همه مسائل را نمى توان در آزمايشگاه ها به آزمايش گذاشت؛ مسائل مربوط به گذشته، به خصوص گذشته دور، مسائل مربوط به علّت و معلول جهان و انگيزه ها و مسائل ديگرى از اين قبيل، همه را بايد با كمك #خرد حل كرد.
🔹در ميان #علوم_نظرى، علومى داريم كه نظرى خالص نيستند، بلكه نظرى آميخته به تجربه اند، به اين معنا كه پايه هاى آن را از مشاهده يا تجربه مى گيريم و سپس روى آن بناهايى به كمك #خرد مى گذاريم. هم اكنون #علوم_زيادى داريم كه در اين رده جاى مى گيرد. تاريخ بشرى، تاريخ طبيعى، علم هيئت، روانشناسى و روانكاوى و نيز ديرين شناسى، اينها علومى هستند كه پايه هايى از مشاهده و يا آزمايش داشته و بر اساس آن بناهاى عريض و طويلى ساخته اند.
📕پيدايش مذاهب، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۸۴ش، چ اول، ص ۲۸۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#علم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️طبق بیان قرآن چه عواملی باعث شد برخی حلال های الهی برای «قوم یهود» حرام و ممنوع گردد؟
🔹خداوند در #قرآن_کریم، آیات ۱۶۰ و ۱۶۱ سوره نساء مى فرمايد: «فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللهِ كَثِيرًا - وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ ۚ وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا».
🔹[ترجمه آیات شریفه:] (پس به کیفر ستمی که #یهودیان [به آیات خدا و بر خود و دیگران] روا داشتند، و به سزای آنکه بسیاری از مردم را از راه خدا بازداشتند، چیزهای پاکیزه ای را که بر آنان حلال شده بود [مانند صید ماهی و خوردنِ چربی و شیر و گوشت حیوانات] حرام کردیم - و [نیز به سبب] ربا گرفتنشان با آنکه از آن نهی شده بودند، و خوردن اموال مردم به باطل و نامشروع [پاکیزه های حلال شده را بر آنان حرام کردیم] و ما برای کافران عذابی دردناک آماده کرده ایم).
💠مطابق اين آيه، #يهوديان مرتكب چهار عمل زشت و #منكر مى شدند كه باعث حرام شدن بعضى از طيّبات بر آنها شد: [۱]
1⃣#ظلم و ستمى كه اينها بر خود و ديگران روا مى داشتند.
2⃣آنها به طور وسيع و گسترده مانع انجام #كارهاى_خير مى شدند.
3⃣#ربا_خوارى مى كردند.
4⃣از راه #حرام ارتزاق مى نمودند؛ مانند كم فروشى، غش و تقلّب در معامله، شراب فروشى، قمار و مانند آن، كه از تمام آنها تعبير به اكل مال به باطل شده است.
پی نوشت:
[۱] از اين آيه شريفه استفاده مى شود كه همواره حرمت، دليل بر وجود مفسده اى در «شىء حرام شده» نيست؛ بلكه گاهى از اوقات، تحريم به عنوان عقوبت و مجازات است.
📕ربا و بانكدارى اسلامى، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، ۱۳۸۰ش، چ۱، ص ۱۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد