(2) 🍀درباره ی تعداد و موارد قطعی آیات استثنائی، گزارش دقیقی موجود نیست و مفسران درباره ی درستی و نادرستی موارد ادعایی، نقطه نظر یکسانی ندارند. 🍀کسانی مانند استاد معرفت وجود هرگونه آیه ی استثنائی در قرآن را مردود میشمرند. 🍀وی وجود آیاتی مکی را که بدون تعیین سوره آن ها در مکه سرگردان مانده تا در مدینه به سوره های مدنی ملحق شده باشند، غیرمنطقی می شمرد و موارد ادعایی در باب الحاق آیات مدنی به سوره های مکی را نیز بررسی و همگی را مردود اعلام نموده است. 🍀مجموع آیات استثنائی که ایشان برای قرآن شمرده شده است، تعداد زیادی به شمار نمیآید. 🍀 دقت شودکه تعداد این آیات در تفاسیری که آن ها را نقل کرده اند، صرف نظر از درستی نقل و ادعا و جایگاه ناقل، از دویست و اندی آیه بیشتر نمیشود. این تعداد، نسبت به تعداد آیات قرآن، بسیار کم است. اگر این جابه جایی ها ثابت شود، همه ی آن ها به دستور پیامبر صلی الله بوده است؛ 🍀شاهدش آن که در هیچ یک از مصاحف رسمی یا غیررسمی قرآن، تفاوتی در ترتیب آیات در سوره ‌ها به چشم نمی ‌خورد و توقیفی بودن آن، قطعی است. 🌹🌹🌹🌹🌹 انصارـالقرآن یاور قرآن پژوهان و قرآن دوستان https://eitaa.com/ansarquran گروه آموزش مجازی: http://eitaa.com/joinchat/2907635730Cfbeb60a4d1