🔴 چهارشنبه سوری، جشنی
#عربی كه
#ايرانيزه شد !
رفته رفته به پايان سال خورشيدی میرسيم. روزهایی كه برای بسياری، همراه با شور و شوق و برای بسياری عذاب و ناآرامی است. صدای هولناك انفجار اشياء محترقه آرامش و آسايش را از آنان سلب نموده است.
👈🏻خيلیها گمان میكنند كه
#چهارشنبه_سوری يك
#جشن_مقدس ملّی است! و از همين روی آن را به
#بدترين_شيوه گرامی میدارند! پس لازم است حقايقی را بيان كنيم ‼️
✅ چهارشنبه سوری ربطی به آيين زرتشتی و ایران ندارد
در گاهشماری زرتشتی،
#هفته موضوعيت ندارد. به تعبيری صريحتر، در گاهشماریهای بومی ايرانی؛ هفته وجود داشت، اما در
#تقويم مذهبیِ
#زرتشتی، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهيم دقيقتر بنگريم، ورود
#هفته به تقويمهای ايرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی (عربی-عبرانی) به فرهنگ ايران بود.
📚 سند: مری بويس، زرتشتيان، باورها و آداب دينی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99
فی الواقع، در آيين زرتشتی چيزی به نام
#چهارشنبه وجود ندارد، و بالتبع،
#چهارشنبه_سوری نيز در اين آيين وجود ندارد. خانم دکتر
#کتایون_مزداپور از محققان صاحبنام زرتشتی مینويسند: «خیلی از آنها (جشنها و آیینها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.»
📚 سند: مجلهی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸
موبد موبدان ايران،
#جهانگير_اوشيدری مینويسد: «شک نیست که افتادن این آتشافروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد
#اعراب روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی میکردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشنهای ایران باستان
#نیست.»
📚 سند: جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مركز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری»
همچنين دکتر کورش نیکنام، موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را پس از حمله اعراب به ایران میداند: «در گاهشماری زرتشتیان اصلاً هفته وجود ندارد. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین اینکه ما شب چهارشنبهای را جشن بگیریم (چون چهارشنبه در فرهنگ
#عرب روز نحس هفته بوده) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد.»
📚 سند: بی بی سی فارسی، چهارشنبه سوری، جشنی در استقبال از نوروز، 15 مارس 2009، 25 اسفند 1387
در تكمله سخن موبد
#نيكنام بايد به عرض برسانيم كه هرچند در بين
#عرب_عصر_جاهلیت ، چهارشنبه (يوم الاربعاء) نحس شمرده میشد، ليكن در قرآن و روايات صحيح، نحس بودنِ چهارشنبه مورد تأييد نيست (چون در عقائد اسلامی، هيچ روزی ذاتاً نحس نيست) ولذا جشنی با عنوانِ چهارشنبه سوری و مشابه اين در منابع اسلامی وجود ندارد (بلكه اين رسم و رسومات
#احمقانه مربوط به عرب عصر جاهلی بوده است كه برخلاف تعاليم اسلامی، تا ساليان دراز ادامه پيدا كرد). حتی
#آقاجمال_خوانساری در كتاب «كلثوم ننه» (كتابی طنز در نقد باورهای خرافی)، به صراحت، چهارشنبه سوری را مربوط به تقويم عربی و در آخرين چهارشنبه ماه صفر میداند كه بسياری از مردم آن را
#ايرانيزه كرده و با درهم آميختن خرافات، آن را جشن میگيرند.
📚 سند: كلثوم ننه، باب هشتم، (در بيان سازها و افعال آنها)، ص 42
چالش !
روشن است كه اين جشن، ربطی به زرتشتيان ندارد، و انتساب آن به ايران باستان ابداً صريح نيست. چهارشنبه سوری (يوم الاربعاء) مربوط به عرب عصر جاهليت بوده است، و يا در بهترين حالت، تركيبی از سنتهای بومی ايرانی و سنتهای عرب عصر جاهلی است. پس چرا عدهای با همه وجود میكوشند كه اين سنت ناموزون و بیمحتوا را زنده نگه دارند؟ آن همه
#عربده_كشی، ايجاد فضای تنشزا، مردم آزاری و ايجاد صداهای مهيب و دلخراش، خرد شدن شيشهها ناشی از موج انفجار، تلفات يا زخمی شدن نيروی انسانی كه فضا را به بدترين شكل برای شهروندان ناامن میكند،آيا اينها چيزی جز
#نابخردی است؟ چرا عدهای به خاطر شادیِ چند ساعته (آن هم از نوع نشاط كاذب)، حاضر میشوند به هر
#ذلت و
#حماقت تن دهند و آسايش را از ديگران سلب كنند ؟ آيا
#ساديسم، مصداقی غير از اين دارد؟ آيا اين جشن كذايی، توهين به هويت مردم ايران نيست؟
عجيبتر اينكه
#باستانگرايان افراطی كه رسماً با
#اسلام (به علت عربی بودن كتابِ مقدس آن) مخالفت میكنند، و بر اساس منش نژادپرستانهی خود، معتقد به حذف «هرگونه پيوند با عرب» هستند، در اين موضع، كاملاً خود را به
#نفهميدن و
#نديدن و
#نشنيدن زدهاند. چون باستانگرايان به خاطر اهداف سياسی، حاضرند هويتِ مورد ادعای خود را لگدمال كنند!
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani