3-1-2 ساخت مساجد، مراكز آموزش عالي ديني:
ساخت مسجد توكيو 1993 – 1998 ساخت مسجد غازيطغرل عشقآباد 1993 - 1999
ساختوتجهيز دانشكده الهيات باكو (ج.آذربايجان) 1992- 1993 ساختوتجهيز دانشكده الهيات اوش (قرقيزستان) 1993- 1994
ساختوتجهيز دانشكدهالهيات مختومقلي(تركمنستان) 1994- 1995
ساختوتجهيز دانشكده الهيات افغانستان 1996 – 1997
ساختوتجهيز دانشكده الهيات داغستان 1996 - 1997
ساختوتجهيز دانشكده الهيات قرقيزستان 1997 - 1998
ساختوتجهيز دانشكده الهيات انستيتوي عالي علوماسلامي صوفيه( بلغارستان) ساخت مدرسه علوم ديني (امام خطيب) در نخجوان 1994 - 1995
ساخت مدرسه علوم ديني در كوستنسه (روماني) 1996
ساخت مدرسه علوم ديني در صوفيه (بلغارستان) 1996
2-2- فعاليتهاي تبليغي، فرهنگي، آموزشي، غيردولتي- سمنها - طي حمايت اوقاف
- فعاليتهاي تعيين اول ماههاي قمري از طريق رصدخانه و ماهواره.
- برگزاري دورههاي آموزش و تفسير قرآن در سطوح مختلف و بويژه براي كودكان و نوجوانان.
- تجهيز كتابخانههاي داخل و خارج از كشور.
- اختصاص بورسيه و كمك هزينه تحقيقاتي و پژوهشي در داخل و خارج از كشور.
- تعيين و اعلام موارد خرافي در آداب و رسوم كه به نام اعتقاد و دين جريان دارد.
🔺شیعیان جعفری ترکیه و گروههاینژادى و مناطق مورد سکونت
تاریخ شیعیان جعفری ترکیه با مهاجرت ترکان از آسیایمیانه به سرزمین فعلی ترکیه و گرویدن بخش مهمی از ترکان به تشیّع و گروههای منشعب آن نظیر
#قزلباش،
#علیاللهی،
#بکتاشی و
#علوی آغاز میشود. بخش اعظم گروههای نژادی شیعیان ترکیه را
#ترکانآذری تشکیل میدهند که از تبار آذری زبانهای ایران زمین (جمهوریآذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان، جمهوریارمنستان و جمهوریگرجستان و ...) هستند که به سوی آناتولی (آنادولی) سرازیر گردیدهاند.
محل اصلی(تاریخی) اسکان شیعیان دوازده امامی ترکیه، استانهای
#کارس و
#ایغدیر ترکیه است که در منطقه مرزی با جمهوریاسلامی ایران، جمهوریآذربایجان، جمهوریخودمختار نخجوان و جمهوریارمنستان قرار دارند. مردم این استانها با لهجه ترکیآذری، نزدیک به لهجه آذری در جمهوریاسلامیایران سخن میگویند.
شیعیان ترکیه اعم از بومی و مهاجر، پیرو مذهب شیعهجعفری دوازده امامی هستند و اغلب در مناطق شمالشرقی، شمالغربی، مرکزی(آناتولی)، و در شهرهایی چون
#ایغدیر،
#کارس،
#توزلوجا،
#آرالیک،
#تاشلیچای،
#آکیاکا و
#آرپاچای، و نیز در شهرهای
#استانبول،
#بورسا،
#ازمیر،
#آنتالیا،
#مانیسا،
#تورگوتلو، و همچنین
#آنکارا،
#قونیه،
#سیواس،
#چوروم و حتی در منطقه دریایسیاه، از جمله در
#طرابوزان و
#سامسون نیز سکونت دارند.
در تظاهرات و مخالفتهای موسوم به «وقایعگزیپارک» به سان دیگر اقشار جامعه، اعم از موافق، مخالف، ناراضی و ....، شیعیان جعفری نیز نقش و جایگاه متفاوتی داشتند، اما گروه موسوم به
#زینبیه، به رهبری
#صلاحالدیناوزگوندوز، نسبت به عملکرد و موضعگیری دولت اردوغان مخالفت نمود و در تظاهرات مذکور نیز شرکت داشتند. البته شیعیان جعفری ترکیه به دلیل فقدان رهبری و درگیریهای جناحی، هیچگاه در سطح علویان و اکراد ترکیه نتوانستهاند جایگاهی موثر در مخالفت و نقشی پررنگ در تظاهرات داشته باشد.
ضمن آن که بسیاری از شیعیانجعفری ترکیه به دلیل تهدیدات متعدد، در کشورهای مختلف اروپایی، به ویژه
#آلمان، به سر میبرند. شیعیان ترکیه از نظر اصول اعتقادی و اجرای احکام و فرهنگ تشیع، به سان شیعیان ایرانی هستند و بدلایل مختلف تاریخی و فرهنگی از مراجع ساکن ایران و عراق تقلید میکنند.
جمعیت واقعی شیعیانجعفری در ترکیه و علل وجود ابهامات گسترده در مورد جمعیت، عملکرد و... شیعیان جعفری در ترکیه از سوی نظام لائیک ترکیه، تاکنون در خصوص تعداد شیعیان امامی، آمار رسمی و دقیقی ارائه نشده است. در آخرین گزارش مجلس ملی ترکیه(2010.م)، جمعیت شیعیان ترکیه حدود ۳ میلیون نفر پیشبینی شده است.
در این بین به دلیل سیاستهای خاص نظام لائیک ترکیه و عدم ثبت مذهب افراد در شناسنامههایشان، در خصوص تعداد شیعیان آمار رسمی و دقیقی ارائه نشده است. بدلایل عدیده از جمله موقعیت جغرافیایی، عقبماندگی تاریخی، دور افتادگی از مراکز آموزشی، علمی، ارتباطی، فرهنگی، اقتصادی، فقدان رهبری دینی و سیاسی، کمبود علماء آگاه و روحانیون مسئول، شیعیانجعفری ترکیه یکی از
#عقب #افتادهترین_قشرهای_جامعه_ترکیه به شمار میروند.
علیرغم ارتقاء کمّی و کیفی سطح زندگی شیعیان طی دهه اخیر در شهرهای بزرگ، هنوز هم به طور کلی از سطح مطلوبی برخوردار نیستند. شیعیان جعفری ترکیه نیز همانند علویان از مزایای حقوقی و اقتصادی(بودجههای ذیربط تخصیصی دولت به امور اقلیتها) و نیز امتیازهای سازمان اموردیانت جمهوری ترکیه محروم هستند.
ادامه در پُست بعدی...
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist