#موضوع_اعتقادی_تاریخی
#جاریه_علی_کنیز_فاطمه_عصمت
🤔
#پرسش
❔در روایتی آمده است «کسی به حضرت علی
#کنیزی هدیه داد. روزی حضرت زهرا وارد منزل شد و مشاهده کرد که علی سر بر پای کنیز گذاشته و خوابیده است. حضرت زهرا به نشانه اعتراض پیش پیامبر اکرم رفتند که
#جبرئیل نازل شد و گفت: حضرت فاطمه حق ندارد که اعتراض کند و باید برگردد»❕آیا چنین رفتاری از حضرت زهرا که دارای
#عصمت بوده اند صحیح است ❕❕
💠
#پاسخ💠
👌روایتی است که شیخ صدوق در
#علل الشرایع خود نقل می کند از ابوذر غفاری که می گوید؛
« همراه جعفر بن ابیطالب به حبشه مهاجرت کردیم، در آنجا کنیزى به ارزش چهارهزار دهم به
#جعفر هدیه داده شد که بعد از بازگشت به مدینه، او آن کنیز را به برادرش على هدیه داد تا در خدمت آنحضرت باشد. على کنیز را در خانه
#فاطمه گذاشت. روزى فاطمه وارد منزل شد و دید سر على در دامن آن
#کنیز است، پرسید: «یا ابا الحسن با او تماس برقرار کردهاى؟» على فرمود: «به خدا سوگند نه، اى دختر پیامبر ...؛ منظور تو از این سؤال چیست؟» فاطمه گفت: «اجازه میدهى به منزل پدرم رسول خدا بروم؟» على فرمود: «میتوانی بروی». فاطمه چادر به سر نمود، روبند و
#نقاب انداخت و به سمت منزل پیامبر اکرم رفت.
🔷قبل از اینکه فاطمه به منزل پدرش برسد جبرئیل نازل شد و گفت: یا محمّد خداوند به تو
#سلام میرساند و میفرماید: «فاطمه نزدت خواهد آمد و از على شکایت خواهد کرد، از او درباره على چیزى قبول مکن»، در این هنگام فاطمه داخل شد، پیامبر به او فرمود: «آمدهاى از على
#شکایت کنى؟» فاطمه : به خداى کعبه قسم که برای چنین کاری آمدهام. پیامبر : «به سوى علی بازگرد و به او بگو: هر طور که تو بخواهی مطیعت خواهم بود». فاطمه بازگشت و به آنحضرت سه بار گفت: یا ابا الحسن
#رضایت و خشنودى تو را میخواهم. على فرمود: «شکایتم را نزد دوستم رسول خدا بردى، آبرویم پیش ایشان رفت اى فاطمه خدا را شاهد میگیرم که کنیز را در راه
#خدا آزاد کرده و چهارصد درهمى که از غنیمت نصیب من شده را به فقرای مدینه صدقه دهم». سپس لباس و کفش پوشیده به طرف پیامبر حرکت کرد، جبرئیل نازل شد و گفت: اى محمّد خدا به تو سلام میرساند و میفرماید: «به علی بگو: در مقابل آزادی این کنیز و تحصیل رضایت فاطمه، بهشت را و در مقابل چهار صد درهم
#صدقهات دوزخ را در اختیارت گذاردم. پس هر کس را که خواهى به برکت رحمتم داخل بهشت نما و با عفو و بخششم از دوزخ بیرون آور»، در اینجا بود که على فرمود: «من به اذن خدا مردم را بین بهشت و
#دوزخ تقسیم میکنم»
📚
#علل الشرایع ج1 ص163
❕این روایت از حیث سند
#ضعیف و مردود است و قابل اعتنا نیست .
🔷یکی از راویان حدیث
#حسن بن عرفه است که مجهول است .
📚
#مستدرکات_رجال ج2 ص430
👌و احتمال است که حسن بن عرفه
#العبدی باشد که سنی بوده و روایتش مردود است .
📚
#همان مدرک ج2 ص430
❕راوی دیگر آن
#وکیع و راوی دیگر
#ابو_صالح و راوی دیگر
#محمد_بن_اسرائیل هستند که هر سه
#مجهول و ضعیف هستند .
📚
#مستدرکات رجال الحدیث ج6 ص455
❕مرحوم
#طبری نیز این روایت را با سندی ضعیف در کتاب بشاره المصطفی خودش نقل کرده است .
📚
#بشاره المصطفی ص101
👌راوی روایت
#یحیی_بن_عبدالحمید است که توثیقی ندارد .
📚
#رجال نجاشی ص446
🔷راوی دیگر
#شریک_بن_لیث المرادی است که
#مجهول و ضعیف است .
📚
#مستدرکات رجال الحدیث ج4 ص211
🔷راوی دیگر
#حمزه بن اسماعیل است که او نیز مجهول و ضعیف است .
📚
#همان مدرک ج3 ص270
🔷و راوی دیگر
#احمد بن خلیل است که او نیز مجهول و ضعیف است .
👌مرحوم ابن شهر آشوب نیز این روایت را بدون ذکر سند از کتاب
#الروح و الریحان نقل می کند که چون روایت بدون سند است مردود و قابل قبول نیست.
📚
#مناقب ال ابی طالب ج3 ص342
🔶سایر منابع نیز
#عموما این روایت را از این سه کتاب نقل کرده اند که روشن شد سند این روایت در این سه کتاب
#ضعیف است و این روایت مردود و غیر قابل توجه است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA