#اقای_تبریزیان_فتوا_دهنده_بدون_علم_مدعی_دروغین_طب_اسلامی
🤔
#پرسش
❕آیت الله تبریزیان ؛
❕نیت وجود ندارد
ایا نیت در وضو نماز روزه حج ومانند اینها واجب است یا واجب نیست ؟ باید عرض کنیم نیت واجب نیست وچیزی بنام نیت به این معنایی که فقها میگویند وجود ندارد .
زیرا خداوند میفرمایند هر گاه برای نماز ایستادی صورتهاتون ودستهاتون را بشورید وسر وپاهاتون را مسح کنید. و ائمه هم فرمودند الوضوء غسلتان ومسحتان وضو دوتا شستن ودوتا مسح کردند اسمی از نیت نیا وردند .
در یاد دادن نحوه نماز خواندن اسمی از نیت نیامده نه در روزه نه در حج اسمی از نیت نیامده تنها چیزی که وارد شده انما الاعمال بالنیات که این اختصاص به عبادات ندارد ومراد نیتی که فقها میگویند نیست بله مراد هدف وانگیزه واخلاص که ربطی به نیت ندارد . نمیدانیم این نیت از کجا امده؟!
بنابر این احکام تقسیم احکام به عبادات ومعاملات وجود ندارد همه احکام ملاکات دارند بخاطر این ملاکها واجب وحرام شده ونیت معتبر نیست تا فرقی بین عبادات ومعاملات باشد.
در این مورد فتوای ایت الله تبریزیان عدم وجوب نیت در هیچکدام از اعمال نه وضو نه نماز نه چیزی دیگر ❗️❗️
💠
#پاسخ💠
👌به راستی انسان از این فتواهای تعجب می کند ❗️آیا کسی که نماز می خواند نباید قصدش اطاعت امر الهی باشد نه ریا و خود نمایی ❕آیا نباید بداند که نماز ظهر می خواند یا نماز عصر ❕یا کسی که وضو می گیرد ، نباید تعیین کند آبی که به صورتش میریزد برای خنک شدن است یا برای آماده شدن برای نماز و طهارت گرفتن ؟
🔸نیت همین است یعنی اگر انسان عبادتی انجام می دهد و امید به پاداش الهی دارد ، آن عبادت باید برای خدا باشد و بداند که دارد چه می کند ❕اگر نماز می خواند بداند نماز واجب است یا مستحب ❕اگر واجب است چه نمازی است و اگر مستحب است چه نمازی است ❕این مساله به قدری روشن است که قابل بحث نیست ، چنان که صاحب حدائق می نویسد ؛
« شرط نیت و قصد در افعال ، از جمله اموری بدیهی است که تمام عقلا که خالی از سهو و نسیان هستند بر شرطیت آن صحه می گذارند و این شرطیت نیاز به توضیح و بیان ندارد »
📚الحدائق الناضره ج 2 ص 170
👌لذا شیخ بزرگ ، مرحوم حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه ، بابی گشوده است به ذکر روایات ، تحت عنوان ؛
« باب در وجوب نیت در عبادات واجبه و این که اساسا نیت مطلقا در عبادات شرط است »
📚وسائل الشیعه ج 1 ص 46 باب 1
🔸پیامبر گرامی فرمود ؛
« هیچ قول و عملی ( پذیرفته نیست ) مگر به نیت »
📚الکافی ج 1 ص 70
❕یعنی هر عملی که به امید ثواب و پاداش صورت می گیرد ، باید به همراه نیت باشد ، اشتراط نیت هم به صورت مطلق لحاظ شده است که هم شامل نیت قربت و اخلاص می شود و هم نیت وجه ، یعنی بداند که چه عبادتی دارد به جا می آورد ، اگر غسل است ، واجب است یا مستحب ، اگر واجب است چه قسمی از اغسال واجب است و اگر مستحب است چه قسمی است و همینطور است در بقیه عبادات .
❕یا در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛
« اگر قصد نماز کردی و نیت نماز واجب را کردی ، سپس شک کردی ، بنا می گذاری که در نماز فریضه هستی ...»
📚الکافی ج 3 ص 363
❕یا در نقل دیگر آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال می کند در مورد فردی که وارد نماز فریضه می شود ، سپس دچار سهو می شود و گمان می کند که در نماز نافله است ، یا نماز را با قصد نافله آغاز می کند سپس گمان می کند که در نماز فریضه است ؟ امام علیه السلام فرمود ؛
« نمازش به همان ( نیتی ) است که با آن نماز را آغاز کرده است »
📚التهذیب ج 2 ص 197
❕امام علیه السلام در این روایات ، ملاک نماز را به نیت می داند و این که نماز به همان نیتی که در ابتدا بوده است باقی خواهد ماند .
🔸یا در نقل دیگر امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« بین نماز فریضه و نافله ، قرین بودن و همراهی نیست »
📚وسائل الشیعه ج 6 ص 7
❕یعنی نمی توانی یک نماز را هم به نیت نماز واجب بخوانی و هم به نیت نماز مستحبی ، بلکه در هر نمازی ، وجه نماز باید عینا مشخص باشد .
🔸ادامه 👇