توضیحاتی در مورد دارایی علی ع و ساده زیستی ایشان !!!! 🤔 ❓آيا على ساده زيست بود و حتى برخى مواقع نان شب نداشت؟ اثبات جعلى بودن ساده زيستى على ▪️شيخ كلينى در ص ٤٤٠ از جلد ٦ كتاب فروع كافى به نقل از ابى بصير مينويسد: به علی خبر رسید که طلحه و زبیر می گويند علی مال و ثروت ندارد! اين حرف به على برخورد و از آن ناراحت شد به وکلايش دستور داد که درآمدهایی که دستشان هست را جمع كرده بیاورند. آنها رفتند و اموال را جمع‌آوری کرده و صدهزار درهم جلوی على ریختند. بعد على گفت گفت طلحه و زبیر را صدا كنيد. وقتی آن دو آمدند على به آنها گفت: این اموال که اینجا ریخته است، همه‌اش مال شخصی خودم است. ▪️در اينجا چند مورد جعل تاريخ را متوجه ميشويم: ١) على بسيار ثروتمند بوده است نه ساده زيست ٢) ثروت على حاصل دريافت اموال ايرانيان بوده است ٣) على داراى عقده حقارت بوده است ٤) ناراحتى وى از طعنه طلحه و زبير، ادعاى عصمت او را كلا نابود ميكند ❗️❗️ 💠💠 👌دستور صریح و روشن خداوند است که هرکسی که خداوند به او نعمتی ارزانی داشته است , موظف است که از این نعمت سخن به میان آورد , چنان که می فرماید : " وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ " " و نعمتهاى پروردگارت را بازگو كن. " ( ضحی ١١ ) ❕یعنی آثار نعمت خداوند بايد بر تو ظاهر باشد كه اين خود نوعى سپاسگزارى است؛ نه مانند ثروتمندانى كه لباس كهنه مى‏پوشند و همه‏جا اظهار فقر مى‏كنند مبادا كسى از آنها چيزى بخواهد. 📚پیام امام امیر المومنین ج ١١ ص ٣٤٤ ❕در تفسیر مجمع البیان در توضیح آیه شریفه می خوانیم : " معناى آن «و اما نعمت پروردگارت را بازگو كن» اين است كه نعمت خدا را ياد كن و آن را آشكار ساز و براى مردم بازگو نما. در حديث آمده است: «كسى كه از مردم تشكّر نكند از خدا تشكّر نكرده است و كسى كه از كم تشكّر نكند از زياد هم تشكّر نمى‏كند و بازگو كردن نعمت خدا خود تشكّر است و بازگو نكردن آن ناسپاسى است» ... حضرت صادق عليه السلام فرمود: معناى آيه اين است كه آنچه را خداوند به تو عطا فرموده و برترى‏اى كه به تو بخشيده و آنچه را كه به تو روزى كرده و احسانى كه به تو نموده و هدايتى را كه ارزانيت داشته است [براى مردم‏] بازگو كن. " " مَعناهُ اذكُرْ نِعمَةَ اللَّهِ وأظهِرْها وحَدِّثْ بها، وفي الحديثِ: «مَن لَم يَشكُرِ النّاسَ لَم يَشكُرِ اللَّهَ، ومَن لَم يَشكُرِ القَليلَ لَم يَشكُرِ الكَثيرَ، والتَّحَدُّثُ بنِعمَةِ اللَّهِ شُكرٌ وتَركُهُ كُفرٌ» ... قالَ الصّادقُ عليه السلام: مَعناهُ فحَدِّثْ بما أعطاكَ اللَّهُ وفَضَّلَكَ ورَزَقَكَ وأحسَنَ إلَيكَ وهَداكَ. " 📚مجمع البیان ج ١٠ ص ٧٦٨ ❕بر همین اساس , امام صادق ع فرمود : " خداوند زيبايى و خود آرايى را دوست دارد و از بينوايى و بينوانمايى نفرت دارد؛ زيرا خداوند عزّوجلّ هرگاه به بنده‏اى نعمتى عطا كند دوست دارد اثر آن را در او ببيند " " إنّ اللَّهَ تعالى‏ يُحِبُّ الجَمالَ والتَّجميلَ، ويُبغِضُ البُؤسَ والتَّباؤسَ، فإنّ اللَّهَ عَزَّوجلَّ إذا أنعَمَ على‏ عَبدٍ نِعمَةً أحَبَّ أن يَرى‏ علَيهِ أثَرَها " 📚امالی طوسی ص ٢٧٥ ❕و فرمود : " هرگاه خداوند به بنده خود نعمتى عطا كند و آن نعمت در وجود او به چشم خورد، او حبيب خدا و بازگو كننده نعمت خدا ناميده مى‏شود. و هرگاه خداوند به بنده‏اى نعمتى دهد وآن نعمت در وجودش نمايان نباشد، وى دشمن خدا و تكذيب كننده نعمت او خوانده مى‏شود. " " : إذا أنعَمَ اللَّهُ على‏ عَبدِهِ بنِعمَةٍ فظَهَرَت علَيهِ سُمِّيَ حَبيبَ اللَّهِ مُحَدِّثاً بنِعمَةِ اللَّهِ، وإذا أنعَمَ اللَّهُ على‏ عَبدٍ بِنِعمَةٍ فلَم تَظهَرْ علَيهِ سُمِّيَ بَغيضَ اللَّهِ مُكَذِّباً بنِعمَةِ اللَّهِ. " 📚الکافی ج ٦ ص ٤٣٨ ❕و بر همین اساس علی ع در نامه‏اى به حارث هَمْدانى نوشت: " از هر نعمتى كه خداوند به تو داده است درست استفاده كن و هيچ يك از نعمت‏هايى را كه خدا نزد تو دارد تباه مگردان و لازم است آثار نعمتى كه خداوند عطايت فرموده در وجود تو مشاهده شود. " " واستَصلِحْ كلَّ نِعمَةٍ أنعَمَها اللَّهُ علَيكَ، ولا تُضَيِّعَنَّ نِعمَةً مِن نِعَمِ اللَّهِ عِندَكَ، ولْيُرَ علَيكَ أثَرُ ما أنعَمَ اللَّهُ بهِ علَيكَ. " 📚نهج البلاغه نامه ٦٩ 💠ادامه 👇