بررسی فتوای منسوب به شیخ مفید مبنی بر دفن جنین زنده همراه مادر فوت شده !!!
🤔
#پرسش :
❓برخی از منبریان می گویند شیخ مفید به اشتباه در مورد مادری که مرده بود و بچه درون شکمش زنده بود فتوا داد که مادر و فرزند هر دو باید دفن شوند اما امام زمان آمد و مانع دفن فرزند شد !!!! آیا شیخ مفید با آن عظمت چنین فتوای سطحی می داد ❕❕❕
💠
#پاسخ💠
👌نخست باید توجه داشت که شيخ مفيد از ديدگاه دانشمندان شيعه و سنى داراى جايگاهى رفيع است كه به كلماتى از بزرگان اشاره مىكنيم:
1- نجاشى، شاگرد نامدار و مورد اعتماد شيخ مفيد در باره او مى گويد:
« محمد بن محمد بن نعمان بن عبد السلام بن جابر بن نعمان بن سعيد بن جبير، شيخ و استاد ما است- كه رضوان خدا بر او باد- فضل او در فقه و حديث و ثقه بودن او مشهورتر از آن است كه توصيف شود. او تاليفات متعددى دارد.»
2- شيخ طوسى، شاگرد ارزنده مكتب او، در باره استاد در «فهرست» مىنويسد:
« محمد بن محمد بن نعمان، معروف به ابن المعلم، از متكلمان اماميه است. در عصر خويش رياست و مرجعيت شيعه به او منتهى گرديد. در فقه و كلام بر هر كس ديگر مقدم بود. حافظه خوب و ذهنى دقيق داشت و در پاسخ به سؤالات، حاضرجواب بود او بيش از 200 جلد كتاب كوچك و بزرگ دارد.»
3- ابن حجر عسقلانى عالم برجسته اهلسنت نيز درباره او مىگويد:
« او بسيار عابد و زاهد و اهل خشوع و تهجد بود و مداومت بر علم و دانش داشت. جماعت بسيارى از محضر او بهره بردند. او بر تمام شيعيان حق دارد. پدرش در « واسط» زندگى مى كرد و به آموزگارى مىپرداخت و در« عكبرى» كشته شد. گفته مىشود كه عضد الدوله به ملاقات او مىشتافت و هنگام مريضى به عيادت او مىرفت.»
4- عماد حنبلى، يكى ديگر از دانشمندان اهل سنت درباره او مىگويد:
« او بزرگى از بزرگان اماميه و رئيس بخش فقه و كلام و مباحثه مىباشد. او با پيروان هر عقيده به مباحثه و مناظره مىپرداخت. موقعيت شايان توجهى در تشكيلات دولت آل بويه داشت. او صدقه فراوان مىداد. بسيار اهل خشوع و تهجد و اهل نماز و روزه و خوشلباس بود. او مورد زيارت و ملاقات عضد الدوله قرار مىگرفت. نزديك 76 سال عمر كرد و بيش از 200 جلد تاليف دارد "
📚نرم افزار جامع الاحادیث , شخصیت شناسی شیخ مفید در کتاب المقنعه
❕حال در مورد سوال مذکور گفتنی است که در برخی کتابهای معاصر این نقل آمده است :
"شخصي به خدمت شيخ مفيد رسيد و سؤال كرد كه زنی حامله فوت كرده است و حملش زنده است آيا بايد شكم زن را شكافت و طفل را بيرون آورد يا آنكه حمل او را دفن كنيم؟ شيخ فرمود: با آن حمل او را دفن كنيد آن مرد برگشت. در اثناء راه ديد سواري از پشت سر ميتازد و ميآيد، چون رسيد گفت: اي مرد شيخ فرموده است كه شكم آن زن را شكافته و طفل را بيرون بياوريد آن وقت زن را دفن كنيد آن مرد چنين كرد. بعد از چندي كه مجدداً به خدمت شيخ رسيد و قضيه را براي او نقل كرد شيخ فرمود: من كسي را نفرستادهام معلوم است كه آن كس صاحبالامر(ع) بوده است. الحال كه در بيان احكام خطا و اشتباه مينماييم همان بهتر كه ديگر فتوا ندهيم پس در خانه را بست و بيرون نيامد، پس از طرف صاحبالامر(ع) براي شيخ توقيعي بيرون آمد كه بر شماست كه فتوا بگوييد و بر ماست كه شما را تسديد كنيم و نگذاريم كه در خطا واقع شويد پس شيخ بار ديگر در مسند فتوي نشست. "
📚 قصص العلماء، ص 399 (
B2n.ir/f43127 )
❕این جریان در کتابهای تراجمی معتبر و نقلهای تاریخی متقدم نیامده است و تنها برخی از علمای معاصر این جریان را بدون استناد به منابع متقدم نقل کرده اند که روشن است چنین نقلی نمی تواند مورد اعتماد باشد .
👌از سوی دیگر در روایات متعددی با صراحت تاکید شده است که اگر مادری بمیرد و فرزندش در شکم زنده باشد , باید شکم مادر پاره شود و فرزند خارج شود و سپس مادر دفن شود و بعید است که شیخ مفید از این نقلها بی اطلاع باشد : " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الْمَرْأَةِ تَمُوتُ وَ يَتَحَرَّكُ الْوَلَدُ فِي بَطْنِهَا أَ يُشَقُّ بَطْنُهَا وَ يُخْرَجُ الْوَلَدُ قَالَ فَقَالَ نَعَمْ وَ يُخَاطُ بَطْنُهَا. "
📚الکافی ج 3 ص 206 _ وسائل الشیعه ج 2 ص 469 باب 46
👌و اساسا خود شیخ مفید نیز در کتاب المقنعه با صراحت فتوا می دهد که در فرض مذکور نخست باید فرزند خارج شود و سپس مادر دفن شود : " فإن ماتت امرأة و في جوفها ولد حي يتحرك شق بطنها مما يلي جنبها الأيسر و أخرج الولد منه ثم خيط الموضع و غسلت و كفنت و حنطت بعد ذلك و دفنت. "
📚المقنعة، ص: 87
👌با توجه به این نکات معلوم می شود که نمی توان به جریان نقل شده در مورد شیخ مفید اعتماد کرد خصوصا آنکه جریان مذکور در کتابهای مطرح تراجمی و متقدم نیامده و تنها برخی از علمای معاصر آن هم بدون سند جریان مذکور را نقل کرده اند .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir