✍️دو نیمه ماه بر فراز دو کوه
.
♦️شَقُّ الْقَمَر از معجزات منسوب به پیامبر(ص) است؛ که به نقل از برخی روایات، پیامبر در حدود سال اول یا هشتم یا دهم بعثت، و به درخواست برخی مشرکان یا یهودیان مکه، با اشاره انگشت به ماه، آن را به مدت حدود یک دقیقه یا یک ساعت، به دو نیمه قسمت نمودند.
♦️این دو نیمه شدن ماه، با توصیفات بسیار متفاوتی نقل شده است؛ که حتی در برخی از این نقلها آمده است که، هر نیمه ماه بر سر کوهی جایگاه یافته است؛ و یا اینکه کوهی میان دو نیمه ماه نمایان شده است. هر چند که نام این کوهها در روایات، مختلف بیان شده است.
وقوع این معجزه، مورد قبول عدهای از علمای اسلامی است، و حتی آیات سوره قمر را بر آن تطبیق نمودهاند؛ هر چند که برخی از اندیشمندان نیز، وقوع این معجزه را نپذیرفتهاند و اشکالاتی بر آن وارد نمودهاند.
.
♦️روایات شق القمر، هم در منابع شیعی وجود دارد و هم در منابع اهل تسنن. روایات عامه، همگی از جهت سند و دلالت مخدوش هستند، و راویان آنها جز یک نفر، بیننده واقعه شق القمر نبودهاند؛ و روایات این یک نفر از این واقعه نیز، از لحاظ متن مضطرب هستند. روایات شیعه نیز همان مشکلات را دارد؛ و در اسناد این روایات، راویانی مهمل، مجهول و ضعیف حضور دارند؛ که برخی از ایشان نیز، زیدی مذهب میباشند.
.
اکنون فرض میکنیم که روایات شق القمر، همگی اصیل و معتبر هستند و راویان آنها نیز، همه موثق و راستگو میباشند؛ و اساساً این روایات جعلی نیستند.
♦️برای معجزه شق القمر، دو حالت کلی قابل طرح است:
1ـ تصویر دیده شده توسط برخی اندک از افراد همراه پیامبر(ص)، تصویری «سرابی و توهمی» بوده است. یعنی این افراد، یا تصرّف در چشمانشان صورت گرفته است و یا اینکه، با یک واقعه طبیعی (همانند مانع شدن یک جسم جلوی تصویر ماه)، تصوّر نمودهاند که ماه دو نیم شده است. به عبارت دیگر، زمانهایی که ماه بسیار پایین و تقریباً مماس سطح زمین قرار میگیرد، اگر شئای همانند درخت یا کوهی، جلوی تصویر ماه واقع شود، بیننده تصور میکند که ماه دو نیم شده است.
2ـ جدا سازی ماه به دو نیمه، واقعی و غیر توهمی بوده است. این رخداد میتواند در جداسازی در حد چندین متر و غیر قابل مشاهده باشد؛ و میتواند جداسازی در حد چندین کیلومتر و قابل مشاهده باشد.
فرض میکنیم که امکان دارد ماه (با وجود جاذبه میان کرات و زمین)، به دو نیمه با فاصله چندین کیلومتر تقسیم شود؛ و اساساً معجزه، یعنی همین رخداد خارق العاده.
اکنون این سؤالات اساسی به وجود میآید که:
1ـ چرا این واقعه بسیار مهم، در بلاد هم افق و با وجود شب مشترک با مکه، دیده و گزارش نشده است؟
2ـ چرا این واقعه مهم، توسط عدۀ زیادی در همان زمان وقوعِ رخداد مکه، و نیز راویان بسیار زیاد در دورۀ حیات پیامبر(ص)، یعنی در میان مردم حجاز پیش و پس از هجرت ایشان، گزارش و دهان به دهان نگشته است؟
.
♦️در اینجا، ممکن است گفته شود:
الف. زمان رخداد شق القمر، چند ثانیه بوده است؛ و فقط یکی دو نفر که گوش به زنگ بودهاند، این واقعه را دیدهاند؛ و بقیه مردم حواسشان به ماه نبوده است، تا بخواهند ببینند و گزارش کنند.
ب. اتفاقاً بسیاری از مردم مکه و دیگر بلاد حجاز، این معجزه را دیدهاند؛ ولی معاندان و دشمنان پیامبر(ص) از ذکر معجزه خودداری نمودهاند، و از نقل آن توسط دیگران نیز، جلوگیری نمودهاند. یا اینکه بگوییم، روایات کثیری در این باره نقل شده بوده است، ولی در طی قرون بعدی، همه این روایات از بین رفتهاند.
.
❓سؤال
آیا مشرکان و یا یهودیانی که این واقعه را درخواست نمودند، به پیامبر اسلام(ص) ایمان آوردند؟ آیا گزارشی از ایمانآوری آنها و یا نقل قول ایشان در رابطه به رخداد شق القمر وجود دارد؟
#اعجاز_قرآن
#قرآن
#نبوت
#تأمل
#معجزه
#شق_القمر
👇👇
@Taammolate_talabegi