⊰✾✿✾❀ 🕋❀⊱⊰✾✿✾⊱ 🎆مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۷ « سرّ اجمالی نماز اهل معرفت و اهل الله » 4⃣ ✨قرآن می‌فرماید «سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ* إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصینَ» (صافات/ ۱۶۰-۱۵۹) ⚡️به اعتقاد امام راحل (قدس‌سره)، عبادات، به‌ویژه نماز، یکی از اسباب عروج اصحاب معرفت بوده، دربردارنده مقامات معنوی انسان از آغاز تا انجام آن است.(۱) ⚡️ایشان برای هر یک از افعال و اقوال نماز، مانند استعاذه، قیام، قرائت، رکوع، سجده و مانند اینها، مراتب و مقاماتی قائل بوده، معتقد است همه آنها می‌توانند اشاره به فنای افعالی، صفاتی یا ذاتی باشند؛ اما هر یک از آنها نسبت به مقامی خاص مناسب‌ترند. ایشان قیام را نسبت به توحید افعالی مناسب‌تر می‌داند؛ اگرچه توحید صفاتی و ذاتی را نیز در بردارد؛(۲) رکوع را نیز با تجلیات صفاتی و فنای صفاتی متناسب می‌داند. ⚡️ به اعتقاد امام‌خمینی، سجده، زایل‌شدن انسان از انانیت، چشم فروبستن از کثرت اسمائی و صفاتی و رسیدن به فنای ذاتی است.(۳) در سجده بر خاک، سالک به کثرت رجوع می‌کند؛ در عین حال که وحدت را نیز شهود می‌کند.۴ ⚡️ایشان هر یک از هیئت‌های نماز و ذکرهای آن را دارای اسراری می‌داند؛ چنان‌که هیئت سر برداشتن از سجده تا تشهد را رجوع از فنا به بقا و کثرت می‌داند.(۵) در ذکرهای تشهد و سلام، صحو (هوشیاری) به او دست می‌دهد و بدین ترتیب، تمام دایره سیر انسانی تکمیل می‌شود.(۶) ۱📘[ امام‌خمینی، سرّ الصلاة، ۸۵.] ۲📘[ امام‌خمینی، سرّ الصلاة، ۱۰۱.] ۳📘[ امام‌خمینی، سرّ الصلاة، ۱۰۸.] ۴📘[ امام‌خمینی، سرّ الصلاة، ۱۴.] ۵و۶📘[ امام‌خمینی، آداب الصلاة، ۳۶۱.] 🔸شرح استاد ضرابی /آبان ۱۴۰۳ @Tadaborehussaini