••••*´¨*•.❄️ ﷽❄️ ¸.•*´¨*•••• 1⃣ بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم‏ اَلْحَمْدُلله رَبِّ الْعالَمینَ و الصَّلوةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ و‏ ‏‏لَعْنَةُ الله عَلی اَعْدائِهِمْ اَجْمَعینَ اِلی یَوْمِ الدّین.‏ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۹ 🥀«دو رکن رکین عبادات، اخلاص و حضور قلب» اخلاص عمل به محضر يار بيار بگذر ز زبان دل سوي دلدار بيار در بحر دل ارگوهر صدقي داري ما طالب اوييم و خريدار بيار 🌌امام خميني (قدس سره)، در فصل چهارم در مبحث حضور قلب و مراتب آن، می‌فرماید: ...و هر چه مرتبۀ اخلاص و حضور قلب، که دو رکن رکین عبادت است،‏‎ ‎‏کامل تر باشد، روح دمیده شده در آن، طاهرتر و کمال سعادت آن بیشتر و صورت‏‎ ‎‏غیبیّۀ ملکوتیّۀ آن منوّرتر و کامل تر خواهد بود. 🖌حضرت امام با تذکر به اینکه کمال عمل اولیا علیهم السلام‏‎ ‎‏به واسطۀ جهات باطنیّۀ عمل آنها بوده بوده است، می‌فرماید: اینکه چندین آیه از سورۀ مبارکۀ «هَلْ اَتی» در مدح علی علیه السلام و‏‎ ‎‏اهل بیت طاهرینش علیهم السلام وارد شده است تنها به خاطر ایثار چند قرص نان نبوده،‏‎ ‎‏بلکه برای جنبه‌های باطنی و نورانیّت عمل آنها بوده است؛ «‏‏اِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ الله لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً‏‎ ‎‏وَ لاشُکُوراً»؛ و دیگر اینکه اگر یک ضربت علی علیه السلام که افضل از عبادت ثقلین ‏‎ ‎‏می باشد.‏‎ ‎‏ تنها به خاطر ظاهر عمل نبوده است. ( گرچه به ملاحظه موقعیت مقابله کفر و اسلام،‏‎ ‎‏خیلی انجام این عمل مهم بوده که شاید شیرازه لشکر اسلام از هم پاشیده‏‎ ‎‏می شد) ولی عمده فضیلت و کمال عمل آن حضرت، به خاطر حقیقت‏‎ ‎‏خلوص و حضور قلب آن حضرت در انجام این وظیفه الهیّه بوده است. 🖌 با این توضیح ادامه می‌دهند: « ولهذا‏‎ ‎‏مشهور است که وقتی غضب بر آن حضرت مستولی شد به واسطه جسارت آن‏‎ ‎‏ملعون، از کشتن او خودداری فرمود تا آنکه عمل به هیچ وجه شائبۀ انّیّت و‏‎ ‎‏جنبۀ یلی الخلقی نداشته باشد؛ با آنکه غضب آن ولی الله مطلقْ غضب الهی‏‎ ‎‏بود ولی باز عمل را خالص فرمود از توجه به کثرت، و یکسره خود را فانی در‏‎ ‎‏حقّ فرمود و عمل به دست حقّ واقع شد. و چنین عمل در میزان سنجش برنیاید و مقابلتْ چیزی با آن نکند. .‏.‏.‏‏» 📘 (سرالصلوة،ص1۶) 🔸شرح استادضرابی/دیماه ۱۴۰۳👇 @Tadaborehussaini