••••*´¨*•.❄️ ﷽❄️ ¸.•*´¨*••••
1⃣
بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم
اَلْحَمْدُلله رَبِّ الْعالَمینَ و الصَّلوةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ و لَعْنَةُ الله عَلی اَعْدائِهِمْ اَجْمَعینَ اِلی یَوْمِ الدّین.
🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۱۹
🥀«دو رکن رکین عبادات،
اخلاص و حضور قلب»
اخلاص عمل به محضر يار بيار
بگذر ز زبان دل سوي دلدار بيار
در بحر دل ارگوهر صدقي داري
ما طالب اوييم و خريدار بيار
🌌امام خميني (قدس سره)، در فصل چهارم در مبحث حضور قلب و مراتب آن، میفرماید:
...و هر چه مرتبۀ اخلاص و حضور قلب، که دو رکن رکین عبادت است، کامل تر باشد، روح دمیده شده در آن، طاهرتر و کمال سعادت آن بیشتر و صورت غیبیّۀ ملکوتیّۀ آن منوّرتر و کامل تر خواهد بود.
🖌حضرت امام با تذکر به اینکه کمال عمل اولیا علیهم السلام به واسطۀ جهات باطنیّۀ عمل آنها بوده بوده است، میفرماید:
اینکه چندین آیه از سورۀ مبارکۀ «هَلْ اَتی» در مدح علی علیه السلام و اهل بیت طاهرینش علیهم السلام وارد شده است تنها به خاطر ایثار چند قرص نان نبوده، بلکه برای جنبههای باطنی و نورانیّت عمل آنها بوده است؛ «اِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ الله لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لاشُکُوراً»؛ و دیگر اینکه اگر یک ضربت علی علیه السلام که افضل از عبادت ثقلین می باشد. تنها به خاطر ظاهر عمل نبوده است. ( گرچه به ملاحظه موقعیت مقابله کفر و اسلام، خیلی انجام این عمل مهم بوده که شاید شیرازه لشکر اسلام از هم پاشیده می شد) ولی عمده فضیلت و کمال عمل آن حضرت، به خاطر حقیقت خلوص و حضور قلب آن حضرت در انجام این وظیفه الهیّه بوده است.
🖌 با این توضیح ادامه میدهند:
« ولهذا مشهور است که وقتی غضب بر آن حضرت مستولی شد به واسطه جسارت آن ملعون، از کشتن او خودداری فرمود تا آنکه عمل به هیچ وجه شائبۀ انّیّت و جنبۀ یلی الخلقی نداشته باشد؛ با آنکه غضب آن ولی الله مطلقْ غضب الهی بود ولی باز عمل را خالص فرمود از توجه به کثرت، و یکسره خود را فانی در حقّ فرمود و عمل به دست حقّ واقع شد. و چنین عمل در میزان سنجش برنیاید و مقابلتْ چیزی با آن نکند. ...»
📘 (سرالصلوة،ص1۶)
🔸شرح استادضرابی/دیماه ۱۴۰۳👇
#سرالصلوه
#کلام_روح_الله
#اخلاص
@Tadaborehussaini