🔘تمثيل انفاق رياكارانه 🍃اين مثل كسانى است كه انفاق مى‌كنند امّا از روى ريا و براى جلب توجّه مردم و كسب شهرت و آوازه، نه براى خشنودى و رضايت خدا. 🍃در هنگام عمل انفاق، به مردم هم منّت گذاشته و با زبان و افعال خود به آزار و اذيّت آنان نيز مى‌پردازند. 🍃به نفس عمل و حقيقت آن هم اعتقاد و اطمينانى ندارند؛ ليكن در انظار عموم بخششى مى‌كنند تا وجهۀ «حاتم طايى» را يدك كشند كه اعمال اين رياكاران سود و بهره‌اى برايشان در بر ندارد بلكه باطل و بى‌اثر است كه خدا اعمال متّقين را قبول مى‌كند. (إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ‌ اللّٰهُ‌ مِنَ‌ الْمُتَّقِينَ‌ -«مائده/27») 🍃و اعمالشان در ميزان حق و سنجش "يوم البعث " وزنى دارد و جايگاهشان نيز "جنّات الفردوس" است. ♦️امّا رياكاران و كافران، اعمالشان حبط‍‌ خواهد شد و در مقياس قيامت وزنى نخواهد داشت كه قرآن فرمايد: «اى رسول، به امّت بگو كه مى‌خواهيد شما را به زيانكارترين مردم آگاه سازم‌؟ زيانكارترين مردم آنها هستند كه عمرشان را در راه حيات دنيوى تباه كردند و به خيال باطل مى‌پنداشتند نيكوكارى مى‌كنند. همين دنياطلبانند كه به آيات خداى خود كافر شدند و روز ملاقات خدا را انكار كردند. لذا اعمالشان همه تباه گشته و روز قيامت آنها را هيچ وزن و ارزشى نخواهيم داد. اينان چون كافر شده و آيات و پيامبران مرا استهزاء كردند به آتش دوزخ كيفر خواهند يافت.» (كهف/106-103) 🔰تفسير ... كسى كه در انفاق خود مرتكب ريا مى‌شود در ريا كردنش و در ترتب ثواب بر انفاقش حال سنگ صافى را دارد كه مختصرى خاك روى آن باشد همين‌كه بارانى تند بر آن ببارد، همين بارانى كه مايۀ حيات زمين و سرسبزى آن و آراستگى‌اش به گل و گياه است، در اين سنگ خاك‌آلود چنين اثرى ندارد و خاك نامبرده در برابر آن باران دوام نياورده به كلى شسته مى‌شود، تنها سنگى سخت مى‌ماند كه نه آبى در آن فرومى‌رود و نه گياهى از آن مى‌رويد... بدون اين كه نقصى و قصورى در ناحيۀ آب‌وخاك باشد. ♦️حال و احوال رياكار نيز چنين است. براى اين كه وقتى رياكار در عمل خود خدا را در نظر نمى‌گيرد ثوابى بر عملش مترتّب نمى‌شود هر چند كه جرم عمل هيچ نقص و قصورى ندارد، چون انفاق سببى است روشن براى ترتب ثواب، ليكن به خاطر اين كه قلب صاحبش چون سنگ است استعداد پذيرفتن رحمت و كرامت ندارد . @The_Holy_Quran_114