#نگارش_دهم
#درس_سوم
#روش_تدریس
✍حسین طریقت
بخش 1⃣
✳️نوشته های عینی:
این درس به چگونگی نگارش نوشته های عینی (دیداری و حسی )با بهره گیری از حواس پنج گانه می پردازد.
◀️دراین درس آموزش مراحل نوشته های عینی به شرح زیر آمده است:
1⃣۱-پرسش سازی
2⃣۲-شناسایی و جدا کردن پرسش های عینی
3⃣۳-گزینش و سازماندهی پرسش ها
✳️اهداف درس سوم:
◀️تقویت توانایی به کارگیری حواس پنج گانه در نوشته های عینی .
◀️آشنایی بیشتر در بهره گیری از حواس پنج گانه .
◀️آشنایی با مفهوم نوشته های محسوس ،دیداری وواقعی.
◀️تقویت تونایی بهره گیری از پرسش و پاسخ های عینی در نوشتن موضوعات عینی.
◀️تقویت سامان دهی پرسش های عینی از ذهنی.
◀️ایجاد نگرش مثبت به طرح پرسش کلی وجزیی در سامان دهی پرسش ها به منظور تولید یک نوشته عینی.
✳️مراحل پرسش سازی
روش های گوناگونی برای پرسش سازی وجود دارد .یکی از این روش ها به شرح زیر است:
1⃣در مرحله اول می توان برای پرسش سازی از قیدهای پرسشی بهره گرفت سپس بر اساس آن ها پرسش سازی کرد.
مثال:
چه؟ چرا؟چگونه؟ آیا؟ کی؟ کجا ؟چه وقت؟ چیست؟
2⃣ مرحله دوم:
شناسایی وجدا کردن پرسش های عینی از ذهنی
پرسش هایی که پاسخ شان بر اساس حواس پنج گانه صورت می گیرد، عینی و پرسش هایی که با ذهن وخیال پاسخ داده شود، ذهنی هستند.
3⃣مرحله سوم:
جدا سازی پرسش های عینی جذاب و مهم از سایر پرسش های عینی کم اهمیت است. در این صفحه پرسش های کمی مطرح شده، اما دانش آموزان می توانند پرسش های بیشتری مطرح کنند تا راحتتر عینی و ذهنی و سپس مهم ها را تفکیک کنند.
4⃣ مرحله چهارم:
حرکت از کل به جز است .در این مرحله ابتدا پرسش های عینی که کلی هستند بر اساس ارتباط مفاهیم شان بهم سازماندهی و طبقه بندی می کنیم. و بعد ازآن پاسخ سازی وتولید متن شروع می شود .
💢ادامه دارد...
@adabiyatjame1112