👈 حکم و پوشیدن لباس سیاه بیش از یک سال، برگزاری مراسم چهلم، سالگرد و ختم قرآن به گونهای که هر نفر یک جزء بخواند و ثواب آن را به روح میت هدیه کند، چیست؟ ✅پاسخ خداوند متعال، عزاداری زن برای شوهرش را جایز میداند؛ زیرا نشانه وفاداری و مراعات حق اوست؛ چرا که رابطه زناشویی، قراردادی محکم است و وفاداری ایجاب میکند که وقتی مرد درگذشت، همسرش غرق در تجملات و پوشیدن لباسهای فاخر و معطر نشود و خانه همسرش را چنان تغییر ندهد که گویی هیچ دوستی و علاقه‌ای میان آنان وجود نداشته است. 🔸در صدر اسلام، یک سال کامل برای شوهرش عزاداری و ناله و شیون میکرد. خداوند متعال مدت آن را به 4 ماه و ده روز کاهش داد و در آیه 234 سوره بقره می‌‌فرماید: «وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»؛ و کسانی که از شما می‌میرند و همسرانی باقی می‌گذارند، باید چهار ماه و ده روز انتظار بکشند (و عدّه نگه دارند) و هنگامی که به آخر مدتشان رسیدند، گناهی بر شما نیست که هر چه می‌خواهند، درباره خودشان به طور شایسته انجام دهند (و با مرد دلخواه خود ازدواج کنند)؛ خدا به آنچه عمل می‌کنید، آگاه است». 🔸پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: «برای زنی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، جایز نیست که جز برای شوهرش برای میت دیگری بیش از سه روز عزاداری کند. مدت زمان عزاداری برای شوهرش 4 ماه و ده روز میباشد». بخاری این روایت را از حدیث اُم‌‌حبیبه استخراج کرده است. به تصریح حدیث شریف نبوی، عزاداری برای میتِ غیر از همسر، بیش از سه روز جایز نیست. 🔸مراسم چهلم، سالگرد و دیگر مراسمات اگر مانند مراسم روز وفات برگزار شود، از نظر شرعی حرام است؛ یعنی آگهی آن در روزنامهها درج شود؛ پرچم و خیمههای عزا برپا شود؛ تسلیت‌‌‌گویندگان پشت سر هم بیایند و از آنان تشکر و قدرانی شود؛ هر کس که بدون عذر از حضور در مراسم خودداری ورزد، سرزنش گردد؛ زنان نیز در صبح مراسمی جداگانه برگزار کنند و به گریه، شیون و تجدید عزا بپردازند. تمام این موارد از نظر شرعی حرام به شمار میرود؛ زیرا بار دیگر حزن و اندوه را یادآوری میکند و چیزهایی را به بستگان میت تحمیل میکند که از توان آنان خارج است. عموم فقها مدت زمان عزاداری برای میت را سه روز میدانند و عزاداری پس از آن را مکروه می‌‌شمارند. آنان به حدیث نبوی سابق به نقل از اُم‌‌حبیبه استدلال میکنند و مدت زمان عزاداری را تنها سه روز میدانند. 🔸اما قرائت قرآن کریم و هدیه ثواب آن به روح میت، امری مشروع و مستحب است. شیخ عثمانی در کتاب «رحمة الأمة في اختلاف الأئمة» از اجماع علما در این موضوع سخن میگوید و مینویسد: «علما اتفاق نظر دارند که استغفار، دعا، صدقه، حج و آزادکردن برده، برای میت مفید است و ثواب آن به او میرسد. قرائت قرآن در کنار قبر نیز امری مستحب است». 🔸علما این فتوا را از قاعده جایز بودن حج نیابتی از میت و رسیدن ثواب آن به روح او استنباط کردهاند؛ زیرا یکی از مناسک حج، نماز است و در نماز، سوره حمد و غیره خوانده میشود؛ بنابراین هر چه که ثواب کلّ آن به میت میرسد، ثواب بخشهایی از آن نیز میتواند به میت برسد. قرائت قرآن نیز عبادتی مانند حج است و تفاوت نهادن میان متشابهات، بدون نص صریح درست نیست. بنابراین ثواب قرائت قرآن به اذن خداوند متعال به میت میرسد؛ به‌‌ویژه زمانی که قاری دعا کند که خدا ثواب این قرائت را به میت برساند. شایسته نیست که در این‌گونه مسائل اختلاف نظر وجود داشته باشد. 🌐eitaa.com/joinchat/1524760576C064e1bdcc3 💠شبکه ادیان پنجره ای رو به آگاهی 🌅