مذهبیِ صورتی ✍️طیبه فرید ، عضو تحریریه مجتهده امین اصطلاح «مذهبی صورتی» عبارتی‌است که به تازگی وارد گفتمان و محاورات رسانه‌ها شده است، کلید واژه‌ای که تولید و جعل آن ایده خوبی‌است در راستای تفکیک تفکر « اسلام مالی» کردن رفتارها و وقایعِ بی‌معیار از خط اسلام مبتنی بر جهان‌بینی معیارمند و اصیل. تفکری که می‌خواهد محل وفاق حق و باطل باشد البته چراغ خاموش در راستای تأمین منافع صاحبان خود. قرائتی متفاوت از مذهبی بودن و امروزی بودن. این اندیشه با سیاست یکی به نعل و یکی به میخ می‌کوشد حتی الامکان همه را از خود راضی نگه دارد. ملتزمین به این مرام خدا و خرما را با هم می خواهند و برآورد می کنند که چطور موقع حوادث حساس، فاز روشنفکری بگیرند که نه سیخ بسوزد و نه کباب! تجربه نیز نشان می‌دهد موقع بحران و فتنه نمی‌شود روی همت‌شان حساب کرد چرا که عموما عبارات اپوزوسیون را به سبک کاسه‌ی داغ‌تر از آش و با پرستیژ منتقد مذهبی تکرار می‌کنند. نکته‌ی قابل تأمل اینکه «مذهبی‌های صورتی» بر گزاره‌ی دینی بودن اصرار دارند و تلاش می‌کنند با ضرب و زورِ واژه‌ها، تفکر خودشان را به اسلامی بودن مستند کنند، غافل از اینکه دُم خروس این دوگانگی، بالاخره یک‌جایی بیرون خواهد زد. گفتمان انتقادی مذهبی‌های صورتی با ادبیات ضد انقلاب مو نمی‌زند و گاهی به شیوه‌ای افراطی از آن‌ها نیز جلو می‌زند و با عنصر زمان‌نشناسی آب به آسیاب جنگ روایت‌های خصم می‌ریزد. کلید واژه‌ی «مذهبی صورتی» شرح حال کسانی است که معرفت‌شناسی معیار را از منظومه‌ی زیستی خود حذف و جای خالی آن را با بلای خانمان‌سوز تفسیر به رأی پر کرده‌اند. امیر بیان علیه‌السلام در باب صفات منافقین فرمودند: «كَثرَةُ الوِفاقِ نِفاقٌ ، كَثرَةُ الخِلافِ شِقاقٌ موافقتِ زياد [نشانه] نفاق است؛ مخالفتِ زياد [نشانه] دشمنى است» این خصوصیت از ویژگی‌های منافقان است که در موضع موافقت یا مخالفت خود با رویدادها معمولا دچار افراط و تفریط هستند. یا زیادی مخالفت می‌کنند یا زیادی موافقند که هر دو نوع این رفتار گویای طبع نامتعادل این افراد است. مزاجی دوگانه و در رفت و آمد، خصلتی که دائماً بر این حال نمی‌ماند و عاقبت هزینه‌ای که باید در مسیر حق می‌شد را در راه باطل تلف می‌کند. بی‌شک پایان راهی که «مذهبی‌های صورتی» در طلب آن هستند چیزی جز انحراف از صراط مستقیم نیست. وقتی اوج همت انسان حفظ مخاطب و شرایط موجود به قیمت گزافِ کم‌رنگ نمودن حقیقت باشد. @AFKAREHOWZAVI