🔅 علامه سید محمدحسین طباطبایی «توحید خالص» باعث می شود آدمی در هر یک از مراتب و و ، همان را داشته باشد که کتاب الهی از انسان ها خواسته و به آن دعوت کرده است، همچنان که آنچه قرآن کریم از این مراتب و از اجزا آن بیان کرده هیچ یک را بدون توحید خالص تحقق پذیر نمی داند.۱ «مخلَصین» آنهایند که پس از آنکه ایشان خود را برای خدا خالص کردند خدا آنان را برای خود خالص گردانیده، یعنی غیر خدا کسی در آنها سهم و نصیبی ندارد و در دلهایشان محلی که غیر خدا در آن منزل کند باقی نمانده است و آنان جز به خدا به چیز دیگری اشتغال ندارند، هر چه هم که شیطان از کیدها و وسوسه های خود در دل آنان بیفکند همان وسواس سبب یاد خدا می شوند، و آنچه دیگران را از خدا دور می سازد ایشان را به خدا نزدیک می کند.۲ ترجمه تفسیر المیزان، جلد۱۰، صفحه۲۰۳ ترجمه تفسیر المیزان، جلد۱۲، صفحه۲۴۳