🔸تحقق عدل کلی، در خلافت جهانی امام عصر(ع) و جایگاه انقلاب در آن
🔰استاد آیت الله فرحانی:
♻️تحقق خلافت جهانی امام عصر (ع)، تحقق یک امیدی است که برای حضرت آدم(ع) محقق نشد ، برای حضرت داوود(ع)محقق نشد
وقتی نوبت به خلافت امیرالمومنین(ع) میرسد حضرت ابتدا میفرماید دعونی ، شرایط فراهم نیست تا جامعه امروز عدالتی در تراز علی (ع)را برتابد ؛اما چون حجت تمام شده و نمیتوان صحنه بی عدالتی را تماشا کرد حضرت آن جملات نورانی را ایراد فرمودند که لولا حضور الحاضر و قیام الحجة .
🔹 پس خلافتی داریم برای حضرت آدم(ع) ، خلافتی داریم برای حضرت داوود(ع) با ماموریت تحقق عدالت (فاحکم بین الناس بالحق) ، خلافتی داریم برای نبی اکرم(ص) ، خلافتی داریم برای حضرت امیر (سلام الله علیهم) ،
👈🏻اما این خلافت باید تحقق بخش عدالتی باشد در ترازی خاص ، لذا فرمود دعونی ! چون دید زمینه تحقق فراهم نیست .
🔺وعده ای که خدای متعال درباره خاتم الاولیاء وجود مقدس امام عصر (ارواحنافداه) داده است تحقق این عدل کلی است .
🔅عدلی که ما امروز به عنوان پیام انقلاب اسلامی به دنیا میدهیم این است؛ ما میگوییم: انقلاب اسلامی میگوید، من عدل و عدالت را مقیاس خلقت میدانم؛
و بالعدل قامت السماوات والارض ؛ عدل مقیاس تحقق خلقت است .
❓عدل را چگونه معنا میکنم؟
عدل یعنی اعطاء کل ذی حق حقه ، در فضای عدالت باید هر ذی حقی به حق خودش برسد؛ پس در مفهوم عدل قبول حق وجود دارد .
🌀اسلام مبانی اولیه حقوق را در خلقت پذیرفته است؛ اگر فرمود آسمان و زمین با عدالت شکل گرفته و عدالت یعنی اعطاء حق هر ذی حقی به او ، از نظر اسلام این عدالت با توحید همراه است .
💢من یک نکته ای را میخواهم عزیزان به عنوان پیام اسلام بدانند ؛ ببینید اسلام حق را پذیرفته ،
حق در تفکر اسلامی:
🔺 یا از رابطه فاعلی و غایی موجود با خالقش درست میشود . در اسلام چون اصل انالله و انا الیه راجعون معنای توحید است ، حق از اینجا درست میشود .
هر ذی حقی باید به حقش برسد اما کی به حقش میرسد ؟ وقتی به توحید برسد .
🔺یا رابطه غایی موجود با غایتش است؛ اگر این موجود در سیر حرکتی اش به غایتش رسید ، حقش را گرفته است ولی این حق تحقق پیدا نمیکند الا با عدالت !
حرف مهم ما در تفکر دینی این است : ما میگوییم توحید حق بزرگی است که خدای متعال برای همه ماسوا دیده است و این توحید به عنوان حق محقق نمیشود الا با عدالت .
👈🏻مبنایی که نبی اکرم(ص) پیامش را به ایران ساسانی و روم شرقی و مصر داد این آیه شریفه بود : قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم ان لا نعبد الاالله و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله ؛ این حق است ، این عدل است؛ ما حرفمان این است .
✅ما میگوییم اگر ما در اسلام حرکت الهی را برای تحقق توحید ، حق همه مخلوقات عالم دانستیم و پذیرفتیم که این حق به صاحبش نمیرسد الا در ظرف عدالت ، و پذیرفتیم که بالعدل قامت السماوات والارض ، عدالت ظرفیست که آسمان و زمین را شکل میدهد ، آنموقع میفهمیم که توحید و عدالت همراه اند .
هر چند به تعبیر زیبای شهید مطهری ما انبیا را از جهت هدف سندی نمیبینیم ، هدف توحید است ، اما توحیدی که حق بزرگی است که بدون عدالت محقق نمیشود.
💠به همین دلیل وقتی به آیات خلافت جامعه توحیدی میرسیم قرآن حرفش این است : وعدالله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا ؛ عدالت میاید، امنیت میاید ،ظلم ظالم مانع نیست ،
یعبدوننی و لا یشرکون بی شیئا ، غایت اصلی یعنی توحید تحقق پیدا میکند .
اگر ظلم ظالم ها ، تبعیت از طاغوت ها امنیت را از بین ببرد توحید محقق نمیشود !
🔰 پس حرف ما این است که انسان حقی دارد به نام خدا که باید به او برسد و نمیرسد الا با عدالت . منتهی حرفی که مدل جامعه انقلابی ما به آن احتیاج دارد این نکته ایست که در باب عدالت میخواهیم بگوییم .
#مهدویت
#عدالت
#انقلاب_اسلامی
#شهید_مطهری
#آیت_الله_فرحانی
@albayann