🟢تفسیر آیه 🔸إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ ءَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (۶) 🔸خَتَمَ اللّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ (۷) ❇️لغت و اعراب: ✅خَتَمَ الشىءَ و على الشىءِ - از باب ضَرَب -: يعنى تمام كرد آن را و مهر زد بر آن. سَمع هم به قوّۀ سامعه گويند و هم به گوش ظاهرى كه آلت شنيدن است. اَبصار: جمع بصر، هم به قوّۀ باصره گويند و هم به چشم ظاهرى. عَلى سَمْعِهِم محتمل است عطف به عَلى قُلوبِهِم باشد يا خبر اولِ غشاوةٌ. غشاوه مانند عِصابه و عِمامه، پوشش شىء است. 🟢تفسير: 🔸«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَايُؤْمِنُونَ» ✅يعنى: اى پيامبر، حقيقت اين است كسانى كه كافر شدند، يعنى سران مشرك مكّه و رؤسا و علماى اهل كتاب مدينه كه با دعوتت مخالفت كردند و به واسطۀ حفظ رياست و حبّ جاه و مال، در لجاجت و عناد واقع شدند، براى آنان يكسان است چه آنها را انذار كنى و از غضب و عذاب خدا بترسانى يا انذار نكنى، هرگز پس از اين ايمان نخواهند آورد. 🟢كافران عنود 🔸«خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ» ✅يعنى: علت عدم ايمان آنها اين است كه خداوند بر دل هاى آنها به فرستادن پيامبر و كتاب و دعوت هاى مؤكّد كه منجر به آن حالت كفّار شده، به نحو تسبيب، مهر شقاوت زده، «وَ عَلَى سَمْعِهِمْ وَ عَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ» و در نتيجۀ اين قساوت گويى بر قوّۀ سامعه و گوش دلشان و بر چشم باطنشان پردۀ غفلت كشيده شده به طورى كه نه كلام حق را مى شنوند و نه مظاهر بارز و معجزات ظاهر دين را مى بينند. 🔸«وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» ✅يعنى: براى آنها در دنيا و آخرت عذابى بزرگ است. مراد از عذاب بزرگ در دنيا جنگ بدر است كه در آن كمر شرك شكست و در نتيجۀ آن ريشۀ آنها از جزيرة العرب كنده شد و كفار اهل كتاب نيز مغلوب شدند. و اين سوره هر چند مدنيّه است لكن اولين سورۀ نازل شده در مدينه است كه قبل از جنگ بدر فرود آمده، و اين آيه مانند آيۀ دهم سوره يس است كه مكيّه است. معلوم باد كه تا حال در اين سوره چهار آيه در وصف مؤمنان، و دو آيه دربارۀ كفار مشرك و غير مشرك آمده و از آيۀ بعد تا آيۀ بيست، سيزده آيه دربارۀ منافقان است. 📒تفسیر روان @baquranvatrat 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹