📙
برشی از یک کتاب
✅
حکمت متعالیه
🔸 ملاصدرا مسلک خود را «حکمت متعالیه» نامیده است و همۀ آثار او جمله به جمله مطالبی هستند که هیچ کدام از آنها را پیامبر(ص) بر امت خود یاد نداده است اگر آموزههای او حکمت است پس پیامبر(ص)- نعوذ بالله- هیچ چیزی از حکمت به امت حتی به برگزیدگان امت یاد نداده و به رسالت خود عمل نکرده است که جناب ملّا کمر همت بسته وظیفه انجام نشدۀ رسول خدا(ص) را انجام
میدهد، رسالتی که احیای مجدد رسالت
محی الدین بن عربی بود که نتیجۀ این نیز سقوط ایران بزرگ به دست
افاغنه بود.
🔹 اگر یک جامعه شناس، سقوط ایران توسط افاغنه را موضوع کار خود قرار دهد و به محور آن به تحقیق عالمانه بپردازد عناصر زمینه ساز این سقوط را به شرح زیر خواهد یافت:
1️⃣
صفویان در آغاز صوفی بودند و
خانقاه اردبیل بود که آن خاندان را به حکومت رسانیده بود.
2️⃣ قاعده کلی تاریخ است که
«عامل هر پیروزی» الگو می شود؛ دیگران نیز می کوشند آن عامل را به دست آورند تا مانند آن، به پیروزی دست یابند. لذا
خانقاههای متعدد با عنوان های متعدد رونق گرفتند از قبیل:
نقطویه، ذهبیه، بکتاشیّه و…
3️⃣ گرچه
حکومت صفوی به سرعت از تصوف به تشیع گرایش
می یافت و علمای شیعه این گرایش را شدت میبخشیدند، لیکن همیشه عنصری از تصوف در آن خاندان باقی بود و به اصطلاح گاهی فیلشان یاد
اردبیل می کرد و با نوعی بلاتکلیفی به سر می بردند، بلاتکلیفی ای که به عرصۀ عمومی جامعه سرایت کرده و همه گیر شده بود.
4️⃣ مسلک
ملاصدرا با ادعای آمیزه ای از عقل و تصوف، نه تنها زمینۀ مساعد یافت، بلکه عطش این بلاتکلیفی اجتماعی را با آب کاذب سیراب می کرد.
🔸 (درست مانند مسلک
محی الدین که در زمینۀ مساعد کاشته شد: اکثریت مسلمانان (سنیان) حدود پانصد سال به جرّ و بحث کلامی
معتزلیان و اشعریان پرداخته بودند، تکرار مکررات پنج قرنی بینتیجه و عقیم که به
«قیل و قال مدرسه» ملقب شده بود، محی الدین آمد و از عطش جامعه سوء استفاده کرد و جامعه اسلامی را نابود ساخت).
🔹
حوزۀ اصفهان که آن روز بزرگترین حوزه علمیه بود، در تضاد شدید گرفتار آمده بود؛ از طرفی
ارسطوئیات در قالب تصوف
ملاصدرا و از طرف دیگر اخباریان نو پدید با هم درگیر بودند که هر دو محصول خود حوزه اصفهان بودند. اخباریان عقل را محکوم می کردند، پیش از آن صوفیان نیز عقل رامحکوم کرده بودند، اینک ملّا آمده صوفیان را در مقام ادّعا به عقل نیز مجهز کرده است.
5️⃣ بنابراین در این جا به عنصر پنجم عامل سقوط، میرسیم که عبارت است از شعار
اتحاد عقل گرائی و تصوف بر علیه اخباری گری، که خود اخباری گری عنصر دیگرِ عامل سقوط است.
6️⃣ بدیهی است
اسلام بدون عقل، محکوم به شکست است و سستی بنیان اخباریگری عامل پیروزی جبهه مخالف گردید که میشود عامل ششم.
7️⃣ سرتاسر جامعه از درون دربار تا دورترین روستاها دچار
تصوف ملاصدرا شدند.
تصوف خمودی آفرین، از بین برندۀ غیرت دینی، غیرت وطن خواهی و هر غیرت دیگر. که نیروی 12000 یا 24000 نفری افغانی از قندهار که بخشی از خود ایران بود حرکت کرده و تا اصفهان پیش تاخت و در طول این مسافت بس طولانی کسی پیدا نشد که مختصر مقاومتی در برابر آنها نشان دهد، نیروی کوچک مهاجم همه جا با آذوقه و تعلیف مردم سر راه، پیش رفت و اصفهان با کمینه 500/000جمعیتی را محاصره کرد، شهر را گشود و تاج را برگرفت و محمود افغان شاهنشاه ایران گشت. مورخین عوام همۀ تقصیرات را به گردن شاه سلطان حسین میگذارند. اما یک جامعه شناس به خوبی میداند که کل جامعه به شدت بیمار بوده، بیماری اندیشهای که روان اجتماعی را به شدت زمینگیر کرده بود.
🔸
افکار محی الدین و دسیسههای او، جامعه بزرگ اسلامی از سیحون تا مغرب و اندلس را بیمار کرد و
افکار ملاصدرا و حکمت متعالیه اش(!!!) جامعه شیعی ایران را، و شد آن چه که شد.
🔹 همان طور که جامعه بزرگ اسلامی در زمان محی الدین، و جامعه ایرانِ صدرائی، نمیدانستند که با چه غذای مسمومی تغذیه میشوند (تغذیهای که دشمن برایشان دلچسب کرده بود) امروز نیز محافل علمی و مردمی جامعه ما هیچ توجه نمیکنند دارند ساندویچی را میخورند که محتوای آن دسیسههای محی الدین و تخیلات بی اساس ملاصدرا است که دشمن به وسیله هانری کربنها از نو آن را لوله کرده و به خورد دانشگاهی و حوزوی ما میدهد و با شوق و شعف و لذت آن را میبلعیم.
🔸 تاریخ گواه عینی این واقعیت است که هر وقت جامعه امت یا جامعه تشیع، به محور حکمت پیامبر(ص) و قرآن نزدیک شده، پیروز گشته است و هر زمان به سراغ حکمتهای مدعی، رفته خوار و زبون و ذلیل شده است.
📖 مطالعه و دانلود
#آفریدگار_و_آفرینش
#برشی_از_یک_کتاب
🌐
https://binesheno.com
🆔
@binesheno
🆔
بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی