بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۳: (اَلْرَّحمن الرَّحیم) 🎯گزيده تفسير 🔘 الهي (رحمت رحمانيه) و او (رحمت رحيميّه) در اين آيه كريمه دو دليل بر انحصار حمد به خداوند است؛ زيرا رحمت فراگير كه مؤمن و كافر را در بر مي‏گيرد و همچنين رحمت خاص كه ويژه است، در انحصار خداست و چنين رحمتي سبب حمد است. 🔊 پس ‏دهنده موجودات، خدايي است كه رحمتي فراگير براي همه و رحمتي براي مؤمنان دارد و چنين پرورش و پرورنده ‏اي است. 📖تفسير ⌛️از آيه كريمه (الحمد لله ربّ العالمين) بر اختصاص حمد به خداي سبحان استفاده شد. 💬 آيه كريمه (الرّحمن الرّحيم) نيز حاوي ديگر بر محمود بودن ذات اقدس الهي و ربوبيّت مطلق او و حصر حمد در اوست؛ زيرا دو صفت جمالي «الرحمن» و «الرّحيم»، هر يك مي‏تواند حدّ وسط برهاني بر حمد براي ذات مقدس پروردگار قرار گيرد. 🎙اين دو صفت بيانگر آن است كه: ۱) ربوبيّت(پرورش دهندگی) خداي سبحان، ربوبيّتي شايسته تحميد است و تحميدْ، حق اوست؛ زيرا رحمت رحمانيّه كه همان رحمت مطلق است مخصوص خداست و چنين رحمتي سبب محمود بودن خداي رحمان است . نيز رحمت رحيميه كه مؤمنان است در انحصار خداي سبحان است و چنين رحمت ويژه‏اي نيز سبب استحقاق براي خداست. ⌚️ربوبيت و ربّ، گاهي مربوب(پذیرنده رشد) خود را عالمانه، عادلانه و رحيمانه اداره مي‏كند و گاهي جاهلانه و ظالمانه. 👁‍🗨قسم اول ربوبيّت محمود و قسم دوم ربوبيّتي مذموم و ناپسند است. براي اثبات اين كه ربوبيّت خداوند از قسم اول است، آيه مورد بحث برخي از صفات جمالي حق را ياد كرده، مي‏فرمايد: ربّ و پرورش‏دهنده عوالمِ هستيِ امكاني خدايي است كه رحمتي فراگير و مطلق دارد (رحمت رحمانيّه) و رحمتي مخصوص (رحمت رحيميّه). 📢قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با ، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور مي‏كند: (ولا يظلم ربّك أحداً...پروردگار تو به احدی ظلم نمی کند)، (وما ربّك بظلّام للعبيد...و پروردگار تو به بندگانش ستم نمی کند ) 💡پاورقی:جمله (وما ربّك بظلاّم... ) به اين معنا نيست كه خداوند «بسيار ظالم» نيست؛ زيرا نفي ظلم ‏كثير منافي اثبات ظلم اندك نيست؛ در حالي كه صدور ستم اندك نيز همانند ازخداي سبحان است. سرّ در «ظلّام» اين است كه ستم اندك ازمدبّر و مربي سراسر جهان، با برابر است؛ زيرا او اگر به ذرّه ‏اي از ذرات عالم‏ ستم كند ، سراسر جهانِ منظم مي‏ بيند، زيرا اجزاء جهان آفرينش همانند حلقه‏ هاي يك سلسله و مراتب (1،2،3،4،5،...) شده است؛ به‏ گونه‏ اي كه اگر حلقه اي از اين سلسله جا به‏ جا شود، بي‏ نظمي سراسر عالم را فرا مي ‏گيرد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i