بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر
#کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای
#عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۳: (اَلْرَّحمن الرَّحیم)
🎯گزيده تفسير
🔘
#رحمتِ_فراگير الهي (رحمت رحمانيه) و
#رحمت_خاص او (رحمت رحيميّه) در اين آيه كريمه دو دليل بر انحصار حمد به خداوند است؛ زيرا رحمت فراگير كه مؤمن و كافر را در بر ميگيرد و همچنين رحمت خاص كه ويژه
#مؤمن است، در انحصار خداست و چنين رحمتي سبب
#استحقاقِ حمد است.
🔊 پس
#پرورش_دهنده موجودات، خدايي است كه رحمتي فراگير براي همه و رحمتي
#ويژه براي مؤمنان دارد و چنين پرورش و پرورنده اي
#سزاوار_ستايش است.
📖تفسير
⌛️از آيه كريمه (الحمد لله ربّ العالمين)
#دو_برهان بر اختصاص حمد به خداي سبحان استفاده شد.
💬 آيه كريمه (الرّحمن الرّحيم) نيز حاوي
#دو_برهان ديگر بر
محمود بودن ذات اقدس الهي و ربوبيّت مطلق او و حصر حمد در اوست؛ زيرا دو صفت جمالي «الرحمن» و «الرّحيم»، هر يك ميتواند حدّ وسط برهاني بر
#اختصاص حمد براي ذات مقدس پروردگار قرار گيرد.
🎙اين دو صفت بيانگر آن است كه:
۱) ربوبيّت(پرورش دهندگی) خداي سبحان، ربوبيّتي شايسته تحميد است و تحميدْ، حق
#انحصاري اوست؛ زيرا رحمت رحمانيّه كه همان رحمت مطلق است مخصوص خداست و چنين رحمتي سبب محمود بودن خداي رحمان است .
نيز رحمت رحيميه كه
#ويژه مؤمنان است در انحصار خداي سبحان است و چنين رحمت ويژهاي نيز سبب استحقاق
#حمد براي خداست.
⌚️ربوبيت
#ممدوح و
#مذموم
ربّ، گاهي مربوب(پذیرنده رشد) خود را عالمانه، عادلانه و رحيمانه اداره ميكند و گاهي جاهلانه و ظالمانه.
👁🗨قسم اول ربوبيّت محمود و قسم دوم ربوبيّتي مذموم و ناپسند است. براي اثبات اين كه ربوبيّت خداوند از قسم اول است، آيه مورد بحث برخي از صفات جمالي حق را ياد كرده، ميفرمايد: ربّ و پرورشدهنده عوالمِ هستيِ امكاني خدايي است كه رحمتي فراگير و مطلق دارد (رحمت رحمانيّه) و رحمتي مخصوص (رحمت رحيميّه).
📢قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با
#زبان_نفي، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور ميكند: (ولا يظلم ربّك أحداً...پروردگار تو به احدی ظلم نمی کند)، (وما ربّك بظلّام للعبيد...و پروردگار تو به بندگانش ستم نمی کند )
💡پاورقی:جمله (وما ربّك بظلاّم... ) به اين معنا نيست كه خداوند «بسيار ظالم» نيست؛ زيرا نفي ظلم كثير منافي اثبات ظلم اندك نيست؛ در حالي كه صدور ستم اندك نيز همانند
#ظلم_زياد ازخداي سبحان
#محال است. سرّ
#مبالغه در «ظلّام» اين است كه ستم اندك ازمدبّر و مربي سراسر جهان، با
#ظلم_كثير برابر است؛ زيرا او اگر به ذرّه اي از ذرات عالم ستم كند ، سراسر جهانِ منظم
#آسيب مي بيند، زيرا اجزاء جهان آفرينش همانند حلقه هاي يك سلسله و مراتب
#اعداد_چينش(1،2،3،4،5،...) شده است؛ به گونه اي كه اگر حلقه اي از اين سلسله جا به جا شود، بي نظمي سراسر عالم را فرا مي گيرد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر
#کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:
http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:
https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i