💠 الزام قانونی حجاب
✴️ سید محمدعلی ایازی، معتقد است الزام به حجاب، مقتضای ادله دینی نیست: «ما در هیچیک از منابع در تاریخ تفسیر و فقه نداریم که اگر کسی حجاب نداشت باید او را الزام کنیم؛ مثلاً بگوییم ما چنین زنانی را استخدام نمیکنیم. بر عفت عمومی هم دلیلی نداریم، اتفاقاً دلیل بر خلاف آن داریم. عفت زن و خانواده مؤمن داریم، ولی عفت جامعه مطرح نیست؛ زیرا در جامعه اسلامی دوره پیامبر و امام علی (ع) و خلفا، اهل کتاب اصلاً حجابشان را رعایت نمیکردند؛ لذا اگر مسئله عفت عمومی مطرح بود پیامبر (ص) و امام علی (ع) باید برخورد میکردند.»
✳️ آقای خالدالغفوری در نقطه مقابل با استناد به قانونی و الزامیبودن امر به معروف در دین اینگونه میگوید: «در تعالیم دینی، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان امری الزامی وارد شده و حاکمان را مامور به اجرای آنها دانسته است. دو معیار عقل و شرع و نه متشرعه، ملاک تعیین معروف و منکر است؛ یعنی چیزی را که عقل و شرع بپذیرند، معروف است و آنچه را که این دو نپذیرند ولو متشرعین بپذیرند، معروف و منکر نخواهد بود؛ لذا عرف متشرعه در اینجا ملاک نیست. از سوی دیگر حلال خداوند تا قیام قیامت معروف و حرام آن منکر خواهد بود و این ربطی به خواست و اراده عرف ندارد.»
📖نشریه دیدهبان اندیشه شماره 46
#حجاب
🆔
@didebane_andisheh