#تشییع
✔کراهت حضور زنان در تشییع جنازه
روایت سوم
🔹️عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ... وَ نَهَى عَنِ الرَّنَّةِ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ نَهَى عَنِ النِّيَاحَةِ وَ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهَا وَ نَهَى عَنِ اتِّبَاعِ النِّسَاءِ الْجَنَائِزَ.(۱)
🔸️امام صادق از پدرانش سلام اللّه علیهم أجمعین روایت کرده است: پیامبر صلّی اللّه علیه وآله از آه و ناله سر دادن هنگام دچار شدن به مصیبت، نوحه خوانی و گوش دادن به آن و رفتن زنان به دنبال جنازه نهی فرموده است.
#شرح علّامه محمّد تقی مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف روضةالمتّقین: این مسئله به خاطر کم بودن صبر زن ها و منافات با مستور بودن آن هاست، مخصوصا نسبت به زن های جوان.(۲)
#شرح علّامه مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: نظر مشهور در بین فقها مکروه بودن رفتن زنان به دنبال جنازه است، ولی روایاتی که بر این کراهت دلالت میکنند خالی از ضعف نیستند و روایات بسیاری در مورد جواز نماز خواندن زنان بر جنازه نقل شده است، چون حضرت فاطمه سلام اللّه علیها بر جنازه خواهر خود نماز خواند.(۳)
#نکته: اقوال دیگر در این مسئله این است که شرکت نکردن زن ها در تشییع جنازه بهتر است و برای زن های جوان مکروه است، و یا اگر دارای فایده بوده و مفسده نداشته باشد اشکالی ندارد.
(۱)📚من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص: ۳
(۲)📚روضة المتّقين، ج۹، ص: ۳۳۹
(۳)📚بحار الأنوار، ج۷۸، ص: ۲۵۸
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba