▫️
#اختصاصی_کانال
🚩 گزیدهای از مراثی عاشورا
#شب_هشتم
🔰 بخش دوم
🏴 این عمل شدت مصیبت جوان برای پدر را نیز نشان میدهد.
🍁 روز عاشورا سیدالشهدا علیه السلام سه مرتبه این کار را انجام داد.
☑️ یک بار صورت بر صورت علی اکبر علیه السلام و بار دیگر بر صورت غلام خود اسلم بن عمرو و بار سوم بر صورت غلام حرث سلمانی، به نام واضح گذاشت.
🔻 این دو غلام از خوشحالی فریاد میزدند:
🍃 «مَن مِثلی وابنُ رسولِ اللّٰه واضعٌ خَدَّهُ علی خَدّی» کیست که به مقام من برسد، ببیند که فرزند پیامبر(ص) رخ به صورت من نهاده است.
یکسان رخِ غلام و پسر بوسه داد و گفت
در دین ما سیه نکند فرق با سپید
🌷 جوانها سنگ صبور حسین علیه السلام بودند!
📗 در حدیث امیرالمومنین داریم «اَصحاب المهدی شبابٌ: یاران امام زمان جواناناند.
💠 در یک مطالعه اجمالی میتوان دید که در جاهای مختلف، مخاطب و سرباز پارکابِ امام حسین علیه السلام اکثراً جوانها بودند.
👈🏻 خطاب حضرت هم چندین جا، متوجه ایشان است و بسیار آنها را تکریم میکردند. خود سیدالشهدا علیه السلام هم آقای جوانان اهل بهشت است.
🍂 مثلاً در منزل ثعلبیه که بودند قبل از حرکت به منزل بعدی در تاریخ آمده «إذا كانَ السَّحَرُ قالَ لِفِتيانِهِ وِ غِلمانِهِ: أكثِرُوا مِنَ الماءِ فَاستَقُوا وَ أكثَرُوا...».
🍃 هنگام سحر به جوانان و نوجوانان خویش فرمود: زیاد آب بردارید و آنها مقدار زیادی آب برداشتند...».
🔹 در منزل شِراف و قبل از ملاقات لشکر حر همین مطلب تکرار شده است.
🔸 هنگام مواجهه با لشکر حر نیز «فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیه السلام لِفِتْيَانِهِ اسْقُوا الْقَوْمَ وَ أَرْوُوهُمْ مِنَ الْمَاءِ وَ رَشِّفُوا الْخَيْلَ تَرْشِيفاً فَفَعَلُوا... سَقَوْا آخَرَ حَتَّى سَقَوْهَا كُلَّهَا
💢 به جوانانش فرمود: این لشکر (حُر) را آب بنوشانید و سیراب کنید و به مرکبها هم آب زیاد بدهید وآنها اطاعت کردند».
🔰 گریز:
🌹 شاید هربار جوانان را صدا میزد با اشتیاق میآمدند؛ ولی یک جایی صدای جانسوز حضرت را شنیدند؛ «أَقبَلَ عَلَی فِتْيَانِهُ فَقَالَ احْمِلُوا أَخَاكُمْ...» رو کرد به جوانانش و صدا زد بیایید علی را ببرید».
جوانان بنی هاشم بیایید
علی را بر در خیمه رسانید
📚 منابع:
📖 اللهوف علی قتلی الطفوف
📖 فرازی از زیارت ناحیه مقدسه
📖 مقتل الحسین(ع) للخوارزمی
📖 وقعة الطف
📖 الإرشاد للمفید
📖 الغيبة للحجة
📖 ابصارالعین
|
#نکات_مرثیهای
|
#روضه
|
#حضرت_علی_اکبر
#الی_الحبیب
🆔
@elalhabib_ir