آیه ۸۵ سوره
#زخرف(صفحه ۴۹۵)
وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۸۵﴾
و خجسته است كسى كه فرمانروايى آسمانها و زمين و آنچه ميان آن دو است از آن اوست و علم قيامت پيش اوست و به سوى او برگردانيده مى شويد
🔆 «تبارك» از ماده «بركت» به معنى داشتن خير فراوان ، و يا ثبات و بقاء، و يا هر دو اسـت و در مـورد خـداونـد هـر دو صـادق است چرا كه هم وجودش جاودانى و برقرار، و هم سرچشمه خيرات فراوان است .اصـولا خير فراوان بدون ثبات مفهوم كاملى ندارد!
🔅 اين آيه شريفه ثنايى است بر خداى تعالى به داشتن خير كثير، چون معناى مبارك بودن اين است كه 👈🏻محل صدور خير كثير باشد.
🔆 هـر يـك از صـفـات سـه گـانـه اى كـه در آيـه شـريـفـه آمـده ، حـجـتـى اسـت مـسـتـقـل بـر 👈🏻يگانگى خدا در ربوبيت .
مالك بودنش براى همه عالم روشن است و احتياج بـه اسـتـدلال ندارد..
🔅 و اما اينكه علم به قـيـامت را منحصر در خداى تعالى كرده ، براى اينكه قيامت عبارت اسـت از مـنـزل نـهـايى كه تمام موجودات به سوى آن در حركتند، و 👈🏻چگونه ممكن است كسى مـدبـر هـمه عالم باشد ولى از منتهى اليه سير مخلوقات خود اطلاعى نداشته باشد؟!
🔆 و اما ايـنـكـه فرمود موجودات به سوى او بازگشت مى كنند، دليلش اين است كه برگشتن به سوى خداى تعالى به خاطر حساب و جزاء است ، و حساب و جزاء، آخرين مرحله تدبير است ، و مـعـلوم اسـت كسى كه تدبير عالم به دست او است رجوع عالم نيز به سوى او است ، و كسى كه تدبير و رجوع بسوى او است ربوبيت هم از آن او است .
نکات آیه :
⚜️حکمت و علم گسترده خداوند، پشتوانه فرمانروایى زوال ناپذیر او بر نظام هستی است.
⚜️آگاهى به زمان برپایى قیامت مختص خداوند است.( از تقدم خبر بر مبتدا، حصر استفاده مى شود.)
⚜️مجهول آمدن «تُرجعون»، قهرى بودن معاد را مى رساند.
⚜️مسأله معاد، مهم ترین عقیده پس از توحید و یگانه پرستیست.
⚜️حقیقت قیامت، بازگشت انسان ها به سوى خداوند است.
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#زخرف
#تدبر
🆔
https://eitaa.com/emamsadegh_ir