✍️ سعد بن طریق اسافی می گويد: با هشت تن خدمت (ع) شرف حضور داشتیم، سخن از بود. 💠 حضرت فرمود: نگوييد: اين است، رمضان رفت و رمضان آمد؛ ✅ زيرا رمضان، نامى از نام‌هاى خداوند عزّ و جلّ‌ است، نه مى‌آيد و نه مى‌رود، فقط‍‌ آن‌چه از بين رونده است مى‌آيد و مى‌رود. ✳️ ولى بگوييد: ، چراكه ماه بر آن افزوده شده و آن نام، نام خداى عزّ ذكره است و آن ماهى است كه در آن فرود آمد كه خدا آن را حجّت و قرار داد. 📖 «كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ فَقَالَ لاَ تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لاَ ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لاَ جَاءَ رَمَضَانُ فَإِنَّ رَمَضَانَ اِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَجِيءُ وَ لاَ يَذْهَبُ وَ إِنَّمَا يَجِيءُ وَ يَذْهَبُ اَلزَّائِلُ وَ لَكِنْ قُولُوا « شَهْرُ رَمَضٰانَ » فَإِنَّ اَلشَّهْرَ مُضَافٌ إِلَى اَلاِسْمِ وَ اَلاِسْمُ اِسْمُ اَللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ اَلشَّهْرُ «اَلَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ اَلْقُرْآنُ » جَعَلَهُ مَثَلاً وَ عِيداً». 📚 الکافی، ج۴، ص۶۹-۷۰، کتاب الصیام، باب نهی عن قول رمضان بلا شهر، ح۲. ✍️ پ.ن: 1️⃣ سعد بن طریف اسکافی، ناووسی است. 2️⃣ یا صارمیه، گروهی که پس از شهادت امام صادق(ع) در سال ۱۴۸ ق به مهدویت او اعتقاد پیدا کردند و قائل به برگشت او و اقامه عدل و داد توسط وی در جهان شدند. رئیس آن‌ها شخصی به نام بود. 3️⃣ نجاشی در اختیار معرفة الرجال ص ۱۷۸ در مورد او می‌گوید «یعرف و ینکر» یعنی برخی از احادیث او شناخته شده و قابل پذیرش و برخی دیگر غیر قابل پذیرش‌اند. با این وجود شیخ طوسی در ص۱۱۵ رجال خود در مورد او می گوید «و هو صحیح الحدیث». یعنی با وجود ناووسی بودن احادیث سعد بن طریف از جهت سعد با مشکلی مواجه نیستند و قابل پذیرش‌اند. 4️⃣ ✅ برخی شخصیت‌های رجالی معاصر او را با وجود غیر امامی بودن (امامی=شیعه دوازده امامی) ثقه دانسته‌اند به همین خاطر احادیثی که او در سند آنها باشد اگر سایر سلسله سند مشکل نداشته باشد متصف به صفت «موثق» می‌شوند یعنی قابل اطمینان‌اند. / / / /