نشریه فرهنگ پویا
❗الگوی هالیوودی‌ در سینمای دینی 🔺️پس از پدیده جن‌گیری ویلیام فرید کین، بنگاه‌های دینی که جن‌گیری را
❗فرصت‌های آزمون و خطا 🎬ساخت و کارگردانی یک محصول، فرصت‌های آزمون و خطای بسیاری را به وجود می‌آورد. در ملک سلیمان هم این اتفاق رخ می‌دهد. چنان‌که می‌بینیم کارگردان در چیدمان تصاویر و تلقی او از دکوپاژهای‌ مختلف به خطا می‌رود‌. ♦️به طور مثال در بخش‌های سوارکاری و سفر سلیمان به شهرهای مختلف، به رغم این‌که سعی شده تا این تصاویر حماسی‌تر و باشکوه هرچه تمام‌تر به نظر برسد‌، اما در همین هنگام و در اوج قدرت نمایی، تصاویر کات خورده و قطع می.شود، حال آن‌که در آثار حماسی کلاسیک سینما، این تصاویر مقدمه یک نبرد می‌باشند‌. 🔺️در حقیقت فیلم‌های‌‌‌ حماسی و تاریخی با نبردی نهایی (نبرد خیر و شر) پایان می‌یابد، اما در ملک سلیمان برخی صحنه‌ها با ابهام و سکون همراه است. گاه به کارگیری نماهای نزدیک(مانور دوربین بر صورت بازیگر نقش اول) کاملا محسوس است. بعضا همین بازیگر دیالوگی ندارد و آنچه به چشم می‌خورد، ایست تصویری می.باشد که زبان تصویری فیلم را دچار لکنت می‌کند. ✒الهام رضایی 🆔️ @farhang_puya