✅در و کودک : 🔹باید کار یا ویژگی خاص کودک تشویق شود نه کل شخصیت او . نگویید آفرین پسر خوب ، این تشویق به او می فهماند که تو همواره خوبی و هیچ عیبی نداری ! بلکه باید گفت : آفرین به پسری که مسواک می زند . 🔹برای رفتار های ویژه اش از تحسین ویژه استفاده کنید . تناسب بین کارها و پاداش باید رعایت شود. هر کار خوبی را جداگانه تشویق کنیم . اگر دو کار خوب انجام داد هر دو را جدا جدا تشویق کنیم . 🔹هر نوع پیشرفتی را باید تحسین کرد . حتی نمره 12 به 13 هم تشویق دارد . 🔹 باید دانست که تشویق موثر تر از تنبیه است ! تشویق باعث افزایش رفتار های مطلوب میشود و‌تنبیه صرفا شدت مقاومت کودک را زیاد میکند. 🔹در تحسین ها از جملات تکراری استفاده نکنیم . تشویق میتواند کلامی(افرین گفتن) ، فعالیتی(پختن کیک خانگی، رفتن به پارک)، جسمانی(نوازش کردن، در اغوش گرفتن، لبخند زدن) و مادی ( خرید جایزه) باشد. 🔹کودک در همان موقع تشویق باید تشویق شود و نباید آن را به تعویق بیندازیم وگرنه اثرش از بین خواهد رفت 🔹تنبیه بدنی ممنوع است ! منظور از تنبیه، اگاه کردن کودک به رفتار و عمل نامناسب خود و اصلاح آن و درپی گرفتن جایگزین سالم است. (در قالب محرومیت و ایجاد محدودیت غیرمخرب) 🔹برای کودک دقیقا مشخص میکنیم که برای چه تشویق میشود؛ اگر کودک علت تشویق را بداند، بازهم کار خوبش را تکرار خواهد کرد. 🔹تشویق و پاداش را با باج و رشوه دادن اشتباه نگیریم! @farzandparvarimosbat