فقه ولایت
🌱شهد رغائب 🌒 «لیلة الرغائب» به معنای شب آرزوها نیست بلکه شب رغبت‌هاست. اصل میل دو وجه دارد: یکی وجه یلی الخلقی است که رغبت ما به مبدأ اعلی باشد و به مقتضای فقر ذاتی و عین‌الربط بودن با اصل اولی منطبق است، چه میل دانی بر عالی ز سر نیاز باشد. ▫️صیاد پی صید دویدن عجبی نیست ▪️صید از پی صیاد دویدن مزه دارد 🔸 و اما وجه یلی الحقی رغبت، بدین معنا می‌شود که مبدأ متعال به ما مشتاق باشد که غایت فعل الهی در همین معنا است. زیرا غایتی برای ذات بما هو هو نیست. ▫️سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد ▪️ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود 🌌 باری، «لیلة الرغائب» یعنی توجه به نیازمندی‌های واقعی‌مان که باید توأم با رغبت و میل باشد و عمده مسئله در این مقام همانا تنظیم و تصحیح مبدأ میل است. 🔍 تقریر مطلب اینکه: نیاز با میل متفاوت است. چه بسا انسان به چیزی نیاز دارد اما واهی است و واقعی نیست و چه بسا نیاز واقعی باشد اما میل و رغبت بدان ندارد و اگر هم میلی دارد مبادی و دواعی آن حقیقی نباشد. 🔰 پس از این رو باید مبدأ امیال تصحیح شود و آن نیز بدین کیفیت است که انگیزه و مبدأ رغبت‌ها قدسی و الهی گردد و چه نیکوست که در این شب مبارک با خویشتن خویش خلوتی کنیم تا مبدأ میل ما چیزی جز ورود و وفود به باب‌الله الاعظم مهدوی نباشد. چنانکه اقطاب کُمّل محمّدیّین ذاتیین علیهم‌السلام در مقام تعلیم فرمودند: «بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ؛ درِ تو برای مشتاقان گشوده است» (الصحيفة السجادية، ص ۲۰۶). 📄 ناگفته نماند که رغبت در مقابل رَهبت است. همچنان که مومنین راغب به جمال هستند باید راهب از جلال نیز باشند، چه توازن و تعادل بین جمال و جلال یکی از مهم‌ترین امور معنویه است که باید در این شب تنظیم و تصحیح شود. ☀️ محصل کلام اینکه رغائب در میان مومنین به حسب مدارج ایمانی و معارج عملی دارای مراتب و مصادیقی است ولکن مرتبهٔ اعلای آن در انسان بما هو انسان همانا اشتیاق به معارف عالیهٔ الهیه است و اعلی مرتبهٔ معارف وحیانی نیز معرفة الامام بالنورانیة می‌باشد. 📄 چه میل به فهمیدن و بلکه درست فهمیدن تمام انسانیت است که در واقع فهم صحیح و عمیق معارف نوریّه در انسان حُسن خُلق و عمل صالح متناسب را می‌آفریند. ✅ به عبارت دقیق‌تر اینکه فهم صائب در بدایت امر موجب اخلاق و عمل می‌شود و جالب اینکه در نهایت ثمرهٔ غایی خُلق و عمل نیز به فهم بالاتر و جدید انسان را نائل می‌کند. 📝 اقتباس از مکتوبات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 🆔 @feghhevelayat