قاب هشت
🔰 اشاره‌ای به سینمای دانش‌بنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلم‌های جشنواره فجر 🔺مقدمه: سینما، سیاس
🔰 بخش مقدمه جلسه دوم «اشاره‌ای به سینمای دانش بنیان» 🔺موضوع: سینما، سیاست‌زدگی و راه دانش‌بنیان 🔸یکی از مسائل مهم پیش‌رو، نسبت فیلم‌ها با اتفاقات و فضای سیاسی کشور است. در روال هنری، فیلم‌ها دور از فضای زمان و مکان ساخته می‌شوند. 🔹در فضای سیاسی بوجودآمده در این دوره از جشنواره، می‌توان به این اندیشید که نسبت فیلمسازی و سینما با این فضای سیاسی چیست؟ آیا پاسخ این است که هنرمند در حیاتی دوگانه، کار هنری‌اش را فارغ از نظرات سیاسی انجام داده و نظرات و موضع‌گیری‌هایش را در فضای مجازی بروز ‌دهد و این دو ازهم مجزا هستند؟ 🔸به طور کلی فضای یک جامعه سیاست‌زده چه در کشور ما و چه در سینمای جهان، اجازه‌ی تکلم سینماگران از طریق فیلم‌ها با مردم را نمی‌دهد. برای مثال حضور برخی از هنرمندان در جشنواره‌های خارجی، نظیر آقای فرهادی، همواره با پرسش‌های سیاسی همراه بوده است. 🔹در مواجه با این فضا، مسیر سینمای دانش‌بنیان از راهی می‌گذرد که متمرکز بر مساله است. یعنی نه فارغ از فضای زمان و مکان جامعه به صورت شخصی به کار هنری می‌پردازد و نه فارغ از کار هنری به اظهارنظرهای سیاسی. 🔸سیاست‌زدگی در زیست هنرمند، باعث می‌شود او بریده از زمان و مکان در جهان خود به دغدغه‌های شخصی‌اش پرداخته و با این وجود به اظهارنظرهای سیاسی بپردازد. شاید توصیف «سینماگر در جهان توسعه نیافته» برای بیان این وضعیت مناسب باشد. 🔹شناخت مساله در سینمای مستند، نسبت به سینمای داستانی خودآگاه‌تر است و به صورت طرح یک پرسش اتفاق می‌افتد. در صورتیکه مساله در سینمای داستانی، یک درد است که به حالتی نیمه‌خودآگاه طرح می‌شود. 🔸دانش بنیان بودن سینما، ناظر بر یک یا چند مساله خاص نیست. بلکه یک نگاه است که به ما اجازه می‌دهد سینما را در فهمی جدید، در نسبت با زمان و مکان و مردم بشناسیم و قادر به تفکیک آن از سایر تعاریف مرسوم باشیم. 🆔 @ghabe_hasht