📌
مشکل رسانه نیست نبود تفکر است❗️
بخش سوم:
🔹 متفکران انقلاب اسلامی با حداقل ترین رسانههای ممکن توانستند در مقابل آن هجمهی تبلیغاتی و شبهات بسیار سنگین فلسفی و حقوقی، آثار علمی عمیقی تولید کنند و در قالب کتاب و مجله به جامعه عرضه کنند و کشتی انقلاب اسلامی را به سلامت از این ورطهی بسیار خطرناک برهاند و تحویل نیروهای جوانتر بدهند.
🔸به طور نمونه آیتالله مصباح یزدی با کمک شاگردان و با استفاده از ظرفیتهایی نظیر سخنرانیهای پیش از خطبههای نماز جمعهی تهران و اردوی دانشجویی طرح ولایت با حضور دانشجویان محدودی توانست یک موج فکری قدرتمند ایجاد کند که ثمرات و آثار پربرکت آنها تا کنون ادامه دارد.
🔹 راز موفقیت حرکت جبههی انقلاب اسلامی در دهه هفتاد و سالهای آغازین دههی هشتاد در چند نکته اساسی بود:
۱. داشتن یک نظام منسجم از تفکر و اندیشه اسلامی با بنیانهای فکری و فلسفی قدرتمند که توسط فیلسوفان و متفکران مسلمان مبتنی دستگاه فکری امام خمینی، علامهای طباطبایی، شهید مطهری و مقام معظم رهبری طراحی شد و نو به نو از آن پشتیبانی فکری و نظری میشد و به جامعه عرضه میشد و براساس آن به شبهات فکری و حقوقی وارد شده پاسخ مناسب علمی و کاربردی داده میشد.
۲. هماهنگی واقعی و وحدت رویهی فکری و نظری میان متفکران و نظریهپردازان انقلاب اسلامی بر اساس همان نظام جامع اندیشه اسلامی مبتنی بر دستگاه فکری امام خمینی و قانون جمهوری اسلامی، به نحوی که یک جبهه واحد فکری و فرهنگی را ایجاد کرده بود و همهی کنشگران فرهنگی و اجتماعی در ادامهی همین جریان فکری واحد عمل میکردند و با جریانهای چپ و راست مرز گذاری فکری و فلسفی داشتند.
۳. متفکران و رهبران فکری انقلاب اسلامی افرادی مشخص و دارای سوابق روشن فلسفی و فقاهتی بودند و از آثار علمی و تجربهی عملی کافی برخوردار بودند. از ابنرو، هر تازه به دوران رسیدهای نمیتوانست در این میدان عرض اندام کند و بر روی منبر انقلاب بنشیند و پشت تریبونهای سیاسی بایستد و خرافه گویی کند و از توهمات سخن بگوید. بلکه منبریان بزرگی همچون آیتالله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی در وسط میدان بودند و دیگران خود را با ایشان تطبیق میدادند.
۴. با به میدان آمدن برخی از بزرگان فکری و فلسفی حوزه و شاگردان برجستهی ایشان، عموم مراجع تقلید و استادان برجستهای حوزه و همهی جریانهای انقلابی و کنشگران اجتماعی و عموم ائمهی جمعه یکصدا از این جریان پرقدرت و اصیل فکری، حمایت بیدریغ و همه جانبه داشتند و به بهانهی مختلف به تضعیف و تخریب ایشان نمیپرداختند.
🔸 همانگونه که حضرت آیت الله العظمی خامنهای بارها و بارها فرمودهاند نقطهی قوت انقلاب اسلامی، ارائه یک دستگاه فکری و فلسفی ویژه مبتنی بر معارف اسلامی است که توسط امام خمینی و علامه طباطبایی و شهید مطهری تکون یافته و به یک
#جریان_خلاق_فکری مبدل شد و افقهای جدیدی را به روی انسان مسلمان ایرانی گشود. هر زمان که این مکتب فکری و دستگاه محاسباتی با عمق و دقت آن در فرهنگ عمومی مستقر و به گفتمان غالب جامعه مبدل شده است و مبنای تصمیمگیریها و برنامهسازیها بوده است ما رشد و پیشرفت کردهایم اما هرگاه از آن غفلت شده است و به اندیشههای چپ و راست تمسک شده است که به تغییر در مبانی و بنیانهای نظری انقلاب اسلامی منجر شده است عقبگرد کردهایم.
🔹 مشکل امروز جبههی مدعیان انقلاب اسلامی، تشتت فکری و تفسیرهای متکثر از بنیانهای انقلاب اسلامی است تفسیرهایی که متفاوت و حتی در تقابل با آرا فلسفی و کلامی امام خمینی و شهید مطهری و مقام معظم رهبری است. اما با حجم وسیع کار رسانهای و خطابهای به عنوان اندیشه انقلاب اسلامی در جامعه منتشر میشود. تفاسیری که یا ریشه در اندیشههای دیالکتیکی و تضادگرایانهی هگل و فلسفه شدن مارکسیسم دارد و یا به فلسفهی هایدگر و حوالت تاریخی دلبسته است، اندیشههایی که یا برآمده از مطالعه دویستهزار هزار صفحه داستانهای اگزیستانسیالیستی است و یا رهآورد انس با ماکسوبر و یا هایک و کینز است. یا تفسیرهای اخباری از انقلاب است و یا اندیشه انقلاب را فقط به عرفان و تصوف فرو میکاهند.
برخی انقلاب را در عدالت اقتصادی خلاصه میکنند و برخی آزادی شخصی را اساس آن میداند و دیگر به غربستیزی معنا میکند.
🔸 هر یک از این تفاسیر و جریانها، با تکیه بر دستگاههای فکری مختلف، حرفی برای گفتن دارند و وجهی از جهات مختلف انقلاب اسلامی را آشکار کردهاند و به بخشی از بیانات و آثار رهبران و منفکران اصیل انقلابی تمسک میجویند اما از فهم کلیت آن در قالب یک نظام جامع اندیشه و بههمپیوسته غافل هستند و همین موجب شده است که کنشگران اجتماعی براساس تفسیر و تجویزهای آنها دچار افراط و تفریط در اندیشه و عمل شوند.
🛑 ادامه دارد ...
•┈┈••✾••┈┈•
❇️
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1670