✅ در مورد
#مزاج_گویی منبری ها و فالوئرهای میلیونی
🔹
#شهید_مطهری در کتاب ده گفتار به پدیده ای در بین برخی از روحانیون منبری نقد وارد می کند که از آن به
#مزاج_گویی تعبیر می نماید. شهید عزیز این سوال را طرح می کند که چرا بسیاری از پیغمبران وقتی مبعوث می شوند مخالفان زیادی پیدا می کنند و برخی مانند حضرت
#نوح پس از صدها سال تبلیغ هم اندازه انگشتان دو دست حتی از نزدیکان خودشان پیرو ندارند و در مقابل برخی از مبلغین و
#روحانیون منبری در مدت کوتاهی پیروان زیادی پیدا می کنند.
🔖📌
@mzohurian
🔹به تعبیر
#شهید_مطهری این پدیده رمزی دارد و آن رمز این است که هدف
#تبلیغ و
#رسالت پیامبران مبارزه با نقاط ضعف مردم بوده است و ما می خواهیم از همان نقاط ضعف برای جذب مرید بهره برداری کنیم. به تعبیر دیگر هدف پیامبران
#اصلاح نقاط ضعف و معایب جامعه است و هدف منبری های مزاج گو راضی کردن مخاطب و لذا اولی مطابق
#مصلحت مخاطب سخن می گوید و دیگری مطابق
#میل او.
🔹شهید مطهری حالت دوم را بهره برداری از نقاط ضعف و جهالت و عوامی بخشی از مردم و بر ضد و در جبهه مقابل
#رسالت پیامبری می داند و برای آن از تعبیر «تبدیل کردن منبر به کرسی
#دلالی شخصیت ها» استفاده می کند و معتقد است کرسی منبر باید از این آلودگی پاک شود. خود شهید مطهری نیز البته از این قاعده تبعیت می کرد و به همین دلیل هم تا آخرین روزهای
#شهادت مخاطب و مریدی بسیار کم تعدادتر از برخی منبری های مزاج گوی کم سواد همان دوره داشتند.
🔹 خلاصه کلام این که هم کسانی که از فالوئرهای
#میلیونی منبری مزاج گوی اخیر ذوق زده شده اند و هم کسانی که از آن به هراس افتاده اند می بایست بدانند این مسئله پدیده جدیدی چه در تشیع و چه
#تاریخ_دین نیست. البته این مسئله پدیده ای منحصر به منبری ذکر شده نیز نیست و در برخی از افراد مذهبی و حزب اللهی نیز در سال های اخیر شیوع داشته است.
🔹 خیلی از این رفتارها ناشی از یک فهم غلط و سیاست زده از مفهوم
#جذب و
#جذب_حداکثری هست. اساس مفهوم جذب به معنی تلاش برای بالا بردن
#نظام_فکری مخاطب و نزدیک کردن آن به
#ایده_آل دینی است. اگر قرآن «و ما ارسلنا من رسول الا
#بلسان_قومه» هم می گوید، تاکید بر استفاده از
#ابزار و
#روش_جذب متناسب با مخاطب می کند و نه
#استحاله در محتوا.
🔹اما عده ای چون تحقق این تعریف مستلزم
#فکر، برنامه و تلاش و کار
#بلند_مدت است، راه ساده تر را انتخاب می کنند. فکر و رفتارهای خودشان را به سطح تلقی ای که از نگاه طیف
#خاکستری جامعه دارد، تقلیل می دهند. این جا دیگر مساله جذب به مفاهیم
#دینی و
#انقلابی مطرح نیست. مخاطب باید جذب من و شخصیت من شوند که مصداق همان مفهوم دلالی شخصیتی است که شهید مطهری به آن اشاره می کند.
✍ مصطفی ظهوریان
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee