👈🔪🔪از مهم‌ترین استدلال‌های گروه‌های در مشروعیت ‌بخشی به مخالفان خود، استناد به آیۀ 4 سورۀ محمد است که خداوند می‌فرماید: 🔹فإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنّاً بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا... 🔹شما مؤمنان چون در ميدان جنگ با كافران روبه ‌رو شويد، بايد آنها را گردن زنيد تا آن‌گاه‌ که از خونريزى بسيار، دشمن را از پا درآوردید. پس‌ از آن، اسيران جنگ را محكم به بند كشيد كه بعداً يا بر آنها منّت نهيد و آنها را آزاد گردانيد يا فدیه بگيريد تا جنگ به اتمام برسد... 🔹رهبران خطاب به مخالفان خود تصریح دارند: عملکرد ما در مقابل کافران(تمام افرادی که عقیده تکفیری ها را نمی پذیرند اعم از مسلمان و غیر مسلمان)، آن چیزی است که آیۀ «فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ» به ما آموخته است [یعنی کشتار کافران به‌محض ملاقات آنان مستند به قرآن است] سوره بقره، آیه 191 ✅پاسخ 🔹با مراجعه به کتاب‌های تفسیر که واژۀ «لقی»، در این آیه به‌معنای رسیدن به کفار در معرکۀ جنگ است؛ نه اینکه به‌محض ملاقاتِ کافران، آنها را بکشیم. 🔹چراکه شواهدی در این آیه، از قبیل مسئلۀ اسارت اسیران، واژۀ حرب و شهادت در راه خدا، این معنا را تقویت می‌کند.پس مفسران در ذیل آیۀ شریفه تصریح دارند که مراد از (لَقِيتُمُ) در این آیه، لقاء در معرکۀ جنگ است. 🔹علاوه بر این، برخی مفسران قائل‌اند که بنا بر تفسیر ابن‌عباس، مراد از (الَّذِينَ كَفَرُوا) در این آیه، مشرکانِ بت‌پرستِ قریش است که مستحق قتل بودند؛که البته این حکم نیز بعد از نزول سورۀ برائت برداشته شد. 🔹عده‌ای نیز قائل‌اند که مراد از آن، بت‌پرستان و اهل‌کتابی است که در ذمۀ اسلام نیستند.که در هر صورت به هیچ وجه شامل مسلمانان نمی شود. 🔹از این گذشته «ضرب رقاب» در آیه به معنای کشتن است.و علت تصریح آیه به این تعبیر دو جهت است اول اینکه نوع کشتن مرسوم در آن زمان به همین شیوه یعنی گرن زدن بود، دوم اینکه این راحت ترین شیوه ی کشتن در آن زمان بوده است .لذا وجهی ندارد که امروز نیز با وجود امکانات بهتر در این زمینه، به همان شیوه عمل نمود. 🔹به ویژه که اساسا این حکم مربوط به کفار در میدان جنگ است نه اسراء. حال آنکه اولا تکفیری ها آن را در مورد اسراء اجرا می کنند، ثانیا آن را در مورد مسلمانان به کار می برند. 👇 @jelvehayetariki