واکاوی تاریخ سینمای پس از انقلاب-حکایت سینماتوگراف ۲
🔰 ورود تکنیکهای جدید و تکنولوژی پیشرفته
👤
#سعید_مستغاثی
🔸یکی از مواردی که در کنار دیگر حاشیههای فیلم «محمد رسولالله» (صلی الله علیه و آله) مطرح شد، استفاده از متخصصین و تکنیسینهای غربی بود. در حالی که به اجماع بسیاری از کارشناسان سینمای ایران حتی در خارج کشور، متخصصین و تکنیسینهای سینمای ایران، یکی از برجستهترین و کارآمدترین افراد در میان همکاران جهانی خود بوده و هستند که با کمترین امکانات، بهترین نتایج و حاصل را ارائه داده و میدهند.
🔸بنابراین برای جهانیتر شدن یک فیلم، عاقلانهترین و منطقیترین راه برای استفاده از عوامل معروف خارجی، بهره گرفتن از بازیگران و هنرپیشههای معروف بود که نام و تصاویرشان مثلا بتواند تماشاگران دیگر کشورها را به فیلم جلب نماید.
🔸بنابراین استفاده از امثال ویتوریو استورارو و اسکات استیوارت و الله ار رحمان در فیلم «محمد رسولالله» (صلی الله علیه و آله) نه به دلیل نام و تخصص آنها، بلکه به جهت بهرهگیری از ابزار و وسایل پیشرفته فیلمبرداری و جلوههای ویژه و تدوین و صدا و... بود که تنها در اختیار آنان گذارده میشد و مثلا در اختیار مدیر فیلمبرداری اغلب آثار مجیدی یعنی محمد داوودی یا صداگذاران معتبری مانند خانزادی و دلپاک قرار نمیگرفت.
🔸اما فیلم «محمد رسولالله» (صلی الله علیه و آله) علیرغم در اختیار نداشتن هنرپیشه خارجی و حتی بازیگران مطرح داخلی، براساس آمار بلیطهای الکترونیکی موجود تا آخر آبان ۱۳۹۴، در حدود ۱۵ میلیارد تومان فروش داشت که در همین حد، پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا آن زمان محسوب شد.
🔸باید توجه داشت که این میزان فروش و استقبال با توجه به بحران نابودکننده آن روز سینمای ایران ناشی از تحمل ناپذیر بودن خیل فیلمفارسیها و آثار شبه روشنفکری که میزان تماشاگر آن را به ۴-۵ درصد کل مردم ایران رسانیده است، در واقع معجزهای برای نجات سینمای ایران به نظر آمد.
#تصویر_روز
https://kayhan.ir/001FiN
@Kayhan_online