#قدّیس
💠
علی دلش می خواهد با آنها اتمام حجت کند، گمراهی شان را نمی تواند تحمل کند.
آخرین تیر ترکش علی به سوی آنها نامه ای است محبت آمیز که دست از لجاجت بردارند و به سوی او بازگردند:
✨بسمِ اللهِ الرّحمنِ الرّحیم✨
از بنده ی خدا علی امیرالمؤمنین به زید بن حصین و عبدالله بن وهب و مردانی که با آنان هستند. دو نفری که بهدعنوان حکم انتخاب کردید، کتاب خدا را پشت سر نهادند و بدون داشتن هدایتی از سوی خدا ، هوا و هوس خود را پیروی کردند.
💠
نه به سنت عمل کردند و نه حکمی از قرآن را به اجرا درآوردند. در نتیجه خدا و پیامبرش و مومنان از آنان بیزار شدند.
وقتی این نامه به شما رسید، بیایید ، زیرا قصد ما حرکت بسوی دشمنان و پیمان شکنان شام است و ما بر همان نخستین وضعیتی هستیم که بودیم..والسلام "✨
🔷🔹🔷🔹🔷
می گویند ۴هزار قاری قرآن و عابد و مسلمان در منطقه ای بنام
#نهروان به هم پیوسته بودند.
تعصب ذهنی ، همه را کور ساخته و تنگی افق دید، آنان را از تشخیص میان هدایت و گمراهی ، عاجز ساخته است.
خواندن نمازهای طولانی و قرائت قرآن در طول شبانه روز، سودی به حالشان ندارد . آنها بهره ای از مضمون و مفهوم قرآن نگرفته اند.
📜
وقتی نامه ی امام به دستشان می رسد، آن را می خوانند ، شور می کنند و به این نتیجه می رسند که با علی همکاری نکنند و به او پاسخ منفی می دهند.
علی که از آنها ناامید شده است، آنها را به حال خود رها می کند.
او حاصر نیست هیچ کس را به زور و اجبار راهی جنگ و اطاعت از راءی خود کند.
🔺به ابن عباس، فرماندارش در بصره نامه می نویسد تا از مردم بصره برای پیوستن به سپاه کوفه کمک بگیرد:
"....اما بعد! ما به اردوگاه خود در نخیله رفته ایم.تصمیم داریم به جنگ دشمن خود و خدا برویم. پس با مردم بصره حرکت کن و به ما بپیوند."
🔴⚪️
اما مردم بصره که بیش از ۶۰هزارمرد جنگی دارند ، از یاری علی سر باز می زنند و تنها سه هزارنفر از آنان راهی نخیله می شوند..
علی آن چنان که امیدوار بود ، افراد یک نبرد تعیین کننده برایش فراهم نشده است .
از سویی خوارج در نهروان اردو زده اند و حاضر به همراهی نیستند.
تفرقه ای که در صفین حاصل شد، هنوز پابرجاست. چه باید می کرد علی ؟
چگونه باید مخالفان را به صف سپاهیان خود فرا می خواند؟ چه می گویند آنان؟
حرف حسابشان چیست؟ چرا دست از لجاجت و عناد بر نمی دارند؟
⚪️🔴
همین پرسش را علی ، روزی از عده ای از آنان می پرسد... می گوید:" مگر شما آن روز در صفین مرا مجبور به قبول حکمیت نکردید؟ حالا چرا مرا بخاطر پذیرش حکمیت گناهکار می شناسید؟"
🔺🔻🔺
آنان پاسخ می دهند:" ما آن روز اشتباه و گناهی بزرگ انجام دادیم؛ نباید حکمیت را می پذیرفتیم و با معاویه می جنگیدیم؛ اما از گناه خود توبه کردیم و حال تو نیز باید توبه کنی."
ادامه دارد ...
🎚۹۶
#کپی_و_ارسال_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
@ketabkhanehmodafean