مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 فلسفه حجاب ▪️قسمت سوم: شرح آیه ۳۱ سوره نور ✨ آیه ۳۱ « وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أ
🔰 فلسفه حجاب ▪️قسمت چهارم 🔴 منظور از «زینتهن» در تفسیر «زینت» چند دیدگاه وجود دارد: 1⃣ دیدگاه اول: خود گردنبند است. نقد دیدگاه اول: اگر گردنبند از بدن جدا شده، جای دیگری قرار بگیرد، دیدنش حرمت ندارد؛ پس منظور از زینت، گردنبند نیست. ✖️ بنابراین، این تفسیر درست نیست. از سیاق آیه متوجه می‌شویم «زینتهن» یعنی زینتی که روی بدن گذاشته شده است. 2⃣ دیدگاه دوم: منظور از زینت، موضع و محلی است که با گردنبند زینت می‌شود. پس محل زینت (قسمتی از بدن) باید مخفی بوده و دیده نشود. 3⃣ دیدگاه سوم: منظور، زینت به همراه موضع است و هنگامی که زینت همراه بدن است، نباید دیده شود. بنابراین نه تنها بدن را نباید نشان داد، زینت را نیز نباید نشان داد. 4⃣ دیدگاه چهارم: اگر زینت را نباید نشان داد به طریق اولی بدن را هم نمی‌توان نشان داد. کشاف، «لایبدین» را این‌طور معنا کرده است. 5⃣ دیدگاه پنجم: از بیان امامان معصوم (ع) می‌فهمیم که: ✔️ خود بدن زن نیز جزء زینت است. ✔️ لباس زن جزء زینت است. ✔️و زیورآلات که موجب زیبایی افزون زن می‌شود نیز جزء زینت است. ↩️ این بیان را می‌شود دو گونه معنا کرد: 🔹 زیورآلات، زینت است. 🔹 اگر زینت را نباید نشان داد، به طریق اولی بدن را نباید نشان داد. ⬅️ پس اینطور نیست که اگر زینت نگذاشتید بدن را می‌توانید نشان بدهید. 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab