🔰
فلسفه حجاب
▪️قسمت چهارم
🔴 منظور از
«زینتهن»
در تفسیر «زینت» چند دیدگاه وجود دارد:
1⃣
دیدگاه اول: خود گردنبند است.
نقد دیدگاه اول: اگر گردنبند از بدن جدا شده، جای دیگری قرار بگیرد، دیدنش حرمت ندارد؛ پس منظور از زینت، گردنبند نیست.
✖️ بنابراین، این تفسیر درست نیست.
از سیاق آیه متوجه میشویم «زینتهن» یعنی زینتی که روی بدن گذاشته شده است.
2⃣
دیدگاه دوم: منظور از زینت، موضع و محلی است که با گردنبند زینت میشود. پس محل زینت (قسمتی از بدن) باید مخفی بوده و دیده نشود.
3⃣
دیدگاه سوم: منظور، زینت به همراه موضع است و هنگامی که زینت همراه بدن است، نباید دیده شود. بنابراین نه تنها بدن را نباید نشان داد، زینت را نیز نباید نشان داد.
4⃣
دیدگاه چهارم: اگر زینت را نباید نشان داد به طریق اولی بدن را هم نمیتوان نشان داد.
کشاف، «لایبدین» را اینطور معنا کرده است.
5⃣
دیدگاه پنجم: از بیان امامان معصوم (ع) میفهمیم که:
✔️
خود بدن زن نیز جزء زینت است.
✔️
لباس زن جزء زینت است.
✔️و
زیورآلات که موجب زیبایی افزون زن میشود نیز جزء زینت است.
↩️ این بیان را میشود دو گونه معنا کرد:
🔹 زیورآلات، زینت است.
🔹 اگر زینت را نباید نشان داد، به طریق اولی بدن را نباید نشان داد.
⬅️
پس اینطور نیست که اگر زینت نگذاشتید بدن را میتوانید نشان بدهید.
🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab