هدایت شده از نسیم حکمت
استاد یزدان پناهشرایط حساس ایران-جبهه مقاوت-منطقه1403.9.17.mp3
زمان:
حجم:
3.77M
🔰 بیانات مهم استاد یزدان پناه در خصوص شرایط حساس ایران و منطقه
#استاد_یزدان_پناه
#فلسفه_سیاسی_اسلام
https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده
▪️ قسمت سیزدهم: سنت معقول، فقه معارف (فقه اکبر)
به جز اهل جذبه، بسیاری از کسانی که کار معنوی میکنند، در راه ماندهاند و حتی عمق قرآن که نقشه راه است را نمیدانند؛ چون تصویر درست ندارند.
همانگونه که فقیه در فقه مسائل را حل میکند، در توحید هم باید مسائل را حل کرد.
✔️ سنت معقول ما متصدی این امر است.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده
🗂 جلسه ۳۴۷ عرفان در وادی عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقص زنان
◼️ قسمت ششم: توهّم تفكر معتزلی
در اين خطبه، نكتهای وجود دارد كه ابن ابی الحديد از آن، تفكر اعتزالی را استنباط میكند.
🔸 چون معتزله معتقدند: ايمان، تنها اعتقاد نيست بلكه عمل هم، در متن ايمان سهيم است.
🔸 لذا میگويد: اگر كسی اقرار به خدا و پيامبر صلی الله عليه وآله داشته باشد، ولی عمل نكند، مؤمن نيست.
▪️زيرا حضرت فرموده است كه چون زن در ايام عادت از نماز و روزه محروم است پس، از ايمان محروم است؛ به دليل اين كه عمل جزو ايمان است.
❌ غافل اين كه، اين دليل به عكس پندار معتزله است.
⬅️ آنان میگويند: اگر كسی عمل نكند مؤمن نيست.
⬅️ حضرت میفرمايد اينها در حالی كه عمل ندارند، مؤمنند منتها ايمانشان كم است: «النّساء نواقص الايمان»
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚کتاب: سوال موموکی
🖊نام نویسنده: کلر ژوبرت
▪️سوال موموکی، ماجرای اصلی داستان موش کوری است که دوست دارد خدا را ببیند.
▪️این قصه جذاب به قلم نویسنده مسلمان فرانسوی، کلرژوبرت، نگاشته شده و پس از یک تصویرگری دلنشین و ظریف، توسط نشر فرهنگ اسلامی، به دستان لطیف همه کودکانی می رسد که سوالات زیادی برای پرسیدن درباره پروردگار جهان دارند.
▪️در بخشی از اثر برای بچهها میخوانید:
«سرش را از خاک بیرون آورد و با چشمهای ضعیفش به اطراف نگاه کرد. موموکی پرسید: «تو خرگوشی؟ به من میگویی خدا چه شکلی است؟» خرگوش به موموکی نزدیکتر شد و گفت:«آخه من از کجا بدانم؟ من هم تا حالا خدا را ندیدهام، شاید به این خاطر که کمی تار میبینم، میخواهی برویم از آفتابپرست بپرسیم؟ او حتماً خیلی خوب میبیند که اینقدر تند و تیز شکار میکند!»
#فلسفه_ترویجی
#امتداد_حکمت
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فلسفه حجاب
▪️قسمت سوم: شرح آیه ۳۱ سوره نور
✨ آیه ۳۱
« وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ.... لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ...»
✨ ترجمه آیه
و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پيداست... تا آنچه از زينتشان نهفته مىدارند معلوم گردد...»
🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰شرح آیه
🌿 تفسیر «لایبدین... لیعلم ما یخفین»
🔴 دستور به حجاب
ابتدای آیه میفرماید « لایبدین: آشکار نکنید»، انتهای آیه میفرماید « لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ: پنهان کنید» 👈
👌بحث ابداء و اختفاء است؛
👌 آشکار نکردن و پنهان کردن است؛
👌یعنی باید پنهان بماند؛
👌یعنی این محدوده را نامحرم نبیند؛
⬅️ این تعبیر یعنی یک نوع پوشش.
همین که میگوید آشکار نکنند؛
↩️یعنی این زینت باید مستور بماند؛
↩️یعنی نامحرم نبیند؛
⬅️ این یعنی یک نوع پوشش.
✔️ این مرزی است که قرار داده شده.
🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ ما یک جان اعلی داریم که توحید احدی صمدی است
✅ و یک جان اسفل داریم که همان علوم است
✅ و محسوسات عبارت از ملک هستند
🌟که وقتی توحید آمد همه این ها جان دار و منوّر می شوند.✨
#استادـامامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت پانزدهم
🔹این عقلی که به عنوان عقل عملی می گوییم چگونه عمل می کند؟
جناب بوعلی می گوید این عقل عملی گاهی می آید از حکمت عملی استفاده می کند،
❓حکمت عملی چه بود؟
جزءِ عقل نظری [بود]،
قواعد کلی. گاهی از او استفاده می کند.
آن، معمولاً همه اش قواعد حق است.
❓قواعد حق یعنی چه؟
یعنی دیگر انسانی و دونِ انسانی ندارد [و] همه باید انجام بدهند.
✅آنچه به نجابت، کرامت، شرافت مرتبط می شود، این ها مالِ حکمت عملی است.
می گوید
▫️شرافت ام به من اجازه نمی دهد،
▫️کرامت ام به من اجازه نمی دهد.
⬅️حکمت عملی یعنی آن قواعد کلّیِ در باب عمل که خلافِ نجابت است،
☑️کسی به تو خیری برساند ولی تو بخواهی پاسخ بد بدهی.
این قاعدۀ کلی را داریم به هر کسی [می گوییم].
❓چرا داریم این قواعد کلی را می دهیم؟
قواعد کلی مال حکمت عملی است.
❌مال عقل عملی نیست؛
مال عقل نظری.
ذات انسان به لحاظ روح خداوندی، کریم است، شریف است، نجیب است.
❗️این خیلی مهّم است!
⬅️هر چه با کرامت می سازد، خیر است؛ ⬅️هرچه با کرامت و نجابت و شرافت نمی سازد، شرّ است.
یعنی در ذاتِ انسان خوابیده است و آن جنود عقل و جهل، آن هفتاد و پنج سپاه، زیر سر همین بحث است.
آنجا که می گوید، تواضع جزء جنود عقل است،
رأفت جزء جنود عقل است، به این خاطر است⬅️ یعنی نجابت، شرافت، کرامت؛ این هایی که مالِ انسان است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت چهاردهم: سنت معقول، شرح ذکر
🌱سنت معقول ما شرح ذکر است؛
🌱بلکه حتی شرح تبیینیِ ناب از سلوک است.
🌱چیستی، چگونگی و هدف سلوک در سنت معقول تبیین میشود.
✔️ این سنت را باید خواند.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده
🗂 جلسه ۳۴۷
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقص زنان
◼️ قسمت هفتم: کمال نبودن تمکن مالی
در روايت نقصان حظّ (بهره عقلی زن)، به نقص در ارث توجيه شده، گفته شده:
▪️چون زن از ارث كمتری برخوردار است، محترم نيست؛ در صورتی كه هنگام مهاجرت پيامبر به مدينه، شتر حضرت در مقابل خانه یکی از فقيرترين مردم مدينه خوابيد. پس نداشتن مال، نقص نيست.
در خطبه ای از نهج البلاغه، حضرت علی ع میفرمايد: نشانه اين كه داشتن مال كمال نيست، بیبهره بودن همه انبيا از مال دنيا است.
▪️يا بايد گفت داشتن مال كمال نيست يا معاذاللَّه بايد گفت كه خدا اين كمال را به انبيای خود نداده است.
آنگاه قصه سادگی زندگی حضرت موسی، عيسی، داود و رسول خدا ص را ذكر میكند.
✔️ با اين شواهد فراوان معلوم میشود كمال، در فراوانی مال نيست.
به علاوه:
🔸اولاً در بعضی موارد زن و مرد همتاي هم ارث میبرند، در مواردي مرد بيشتر ارث میبرد و در مواردي هم زن بيشتر ارث میبرد.
🔸ثانياً اگر ارث زن ـ دختر و خواهر ميت ـ كم است، در مقابل، تمام زندگی زن توسط مرد تأمين میشود و مهريه را نيز اضافه بر مخارج زندگی در اختيار دارد.
از لذتها و پوشيدنی ها و زيورآلات، زن بهره میگيرد و توليد اينها، وظيفه مرد است يعنی بهره مهم، از آنِ زن و توليد مهمّ مربوط به مرد است.
🔸اينجا دو مسأله دقيق و كاملاً از هم جدا وجود دارد:
❌حضرت نمیگوید چون سهم ارث زن كم است، كم ارزش است.
✔️میفرمايد آن مال را دين، به زن میدهد اما با سرپرستی مرد، و به عنوان مهريه و نفقه به او میدهد.
↩️حق او را مستقيماً به خود او نمیدهد، تا عهده دار دخل و خرج و زحمت توليد نباشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
🔸 حضرت زهرا سلاماللهعلیها با خطبههای آتشین، سیاست و معارف را درهم آمیخت.
✏️ زندگی ایشان قلهای برای حرکت زنان مسلمان به آن سمت است.
۱۴۰۳/۹/۲۷
#جایگاه_بانوان