✅
سهم بالای دهکهای پردرآمد از منابع عمومی آموزش عالی / تأثیر مدارس غیردولتی و هزینههای جانبی بر نابرابری آموزشی در کنکور
🔻در گزارش مرکز پژوهش های مجلس عنوان شد؛
🔹بر اساس گزارش مرکز تحقیقات مجلس، با وجود حمایتهای مالی دولت برای دانشجویان، دسترسی به آموزش عالی میان گروههای مختلف درآمدی بهطور معناداری ناعادلانه است. خانوادههای پردرآمد با سرمایهگذاری بیشتر در دورههای قبل از دانشگاه، فرزندان خود را به کسب رتبههای برتر و ورود به دانشگاههای دولتی هدایت میکنند و از منابع عمومی آموزش عالی بیشتر بهرهمند میشوند.
🔹براساس این گزارش، بیش از ۳۰ درصد دانشجویان از دهکهای بالای درآمدی و کمتر از ۱۰ درصد از دهکهای پایین هستند. سهم دهکهای بالا از رتبههای برتر کنکور بسیار بیشتر است و نابرابری دسترسی به رشتههای پرمتقاضی را تشدید میکند. اگرچه شکاف در گروه علوم تجربی در سالهای اخیر کاهش یافته، اما همچنان نابرابری وجود دارد.
🔹این گزارش با تأیید ناعدالتی در دسترسی به آموزش عالی و بهرهمندی نابرابر از یارانههای دولتی بین اقشار پردرآمد و کمدرآمد، تأکید میکند که حذف کامل یارانه در دانشگاههای دولتی باعث تشدید نابرابری دسترسی میشود، بهویژه برای خانوارهای کمدرآمد که به افزایش هزینهها حساسترند.
📝 متن کامل:
https://ihkn.ir/?p=38497
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آموزش
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با
#مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔
@meftahandishe_com